• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mp:llä Eurooppaan ekaa kertaa 2013, vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sahkari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Karza sanoi:
Keskimääräisen huonot ajotaidot voi lisätä myös tuohon listaan miks moni ei viihdy jyrkillä ja mutkaisilla Alppiteillä. Kun kattoo monen Finskin taivallusta mamma ja tavarat tarakalla jossain Grossglocknerin rinteilläkin, niin on siitä urheilullinen ajotapa kaukana ja ajonautinto varmaan myös....ku pelottaa nii perkeleesti ja jotkut vielä ajaa ohi stanan stana.....:orgmp2::D

Noh keskimääräistä huonompi kulettaja,mut joulun jälkeen vois olla mahdollisuuksia päästä (piikki) 125 mp-kerhon
jäseneksi(pitäisi vielä muuttaa nurmijärvelle)meillä tuo paino on kuski+kyytiläinen=Piikki,eli pienellä tankkauksella
painoraja saavutettaisiin eli voisi laittaa jäsenhakemuksen.Grossglocknerin mutkat yli arvostettuja,menee kyytiläisen ja kamojen kanssa helposti:orgmp:

kawa97 sanoi:
tuohon eurooppa juttuun littyen ehkä tärkein pointti on se budjetti.
riippu varmaan millä budjetilla meinaa liikkua,rahahan sen määrää minne menee,paljon euroa suunalla ei väliä.
pieni budjetti ohjaa pientä kierrosta.
tuolta toiselta linkiltä kun kyselin tota summaa millä jenggi on eurooppa kierrosta tehnyt,
summa oli 100-140 e/vrk jotain 1000e viikko+laivaliput,ens vuonna saatta polttoaineeseen tulla taas
kivoja korotuksia tuskin sitä 250km 20e enää menee,mutta te eurrooppa expertit pistäkääs
te noita hintoja osaatte sanoa kustannuksista,esim travesta alpeille noin hintoja,ja mitä se kustantaa
jos pörrää viikonkin alpeilla...

Uusimmassa Motorrad:issa on ainakin tarkka seloste + kustannukset suoralla vedolla JKL-Málaga..:;):

Karza sanoi:
Ei kannata niin tosikkona lukea kommentteja vaan hiukan pilkettä silmäkulmaan....:)-:D

Nii pilkettä silmäkulmaan:;):
Nostat ekaa kertaa lähtijöiden kynnystä...(.ttu noloo jos joku menee ohi).Matkaan vain rohkeasti,on minutkin,"keskinkertaista
huonompi kuski" ohitettu pari kertaa:itkupilli:

Oula sanoi:
ei taida enään päästä läpi tuosta tunnelista .
Olisi voinut Alicantesta palatessa tulla tuon kautta :cruising:

Tällaisia juttuja on hieno seurata ,saa hyviä vinkkejä ja pärjää talven yli:right:

milloin tulit alicantesta?mitä reittiä pitkin tulit?:right:

Koska tuo tunneli on suljettu ? Sehän on varsinkin pimeässä ja sumussa erinomaisen mielenkiintoinen matkalla Hotelli Marrioneriin, siis pohjoissuunnasta tullessa. Sen jälkeen vuorikauriit hyppelehtivät illansuussa somasti editsesi.

Tuolla matkakertomuksissa on lyhyt stoorini viimekesäisestä Ensimmäisestä Euroopan reissustani (JukkaE60:n kanssa). Eipä yhtään huvittanut aivan pilvessä olleella Grossglocknerilla ajaa kovaa. Muutaman kymmenen metriä kun oli näkyvyyttä. Videolta (ei netissä) kyllä näkee kun laitamme vilkkua oikealle ja menemme oikeaan laitaan ja paikalliset suhauttavat ohi. Mutta tuon reissun pohjalta muutama vinkki (osa jo sanottukin) :
- Alpeille riittävästi aikaa
- Navi + tarkka paperikartta mukaan
- heinäkuun alkupuoli lienee paras ajankohta, myöhemmin on keski-Euroopan lomakausi = ruuhkia ja hotellit täynnä
- ei liian pitkiä päiväetappeja
- 2 tai 4 pyörää lienee sopiva porukan koko, kypäräpuhelimet on mainio asia
- ei liian tarkkaa etukäteissuunnitelmaa, muutamia kiintopisteitä vain. On sitten pelivaraa kelien, ruuhkien ja mieltymysten jne. osalta

retrokawa sanoi:
Aika pitkälti makuasioita, jotka riippuvat mm. siitä millainen pyörä alla on. Esim. omalla nakupyörälläni mukavan matkavauhdin yläraja on noin 100...120 km/h (riippuu tuulesta), joten moinen siirtymä on mahdollinen, mutta aika pakkopullaa. En pidä sitä kovin mielekkäänä ja siksi suosisin laivaa mennen tullen. Jos haluaa ajaa lujaa, niin Saksa on siihen paljon parempi maa kuin Ruotsi. Siis, että laivalla Saksaan ja baanoja pitkin Alpeille sen sijaan, että pitkä siirtymä Ruotsin läpi ja junalla Saksan läpi. Ajassa ja hinnassa ei liene suurta eroa, kun huomioi Ruotsin lautan mukaan.

Ruotsikin on aika kiva moottoripyöräilymaa, mutta sitä ei oikein näe pääteiltä. Jos sen sijaan varaa siihen aikaa 1-2 päivää enemmän, voi kurvailla pieniä polkuja esim. eteläisen Götanmaan halki. Siellä on todella kaunista maaseutua ja pieniä asfalttiteitäkin paljon tarjolla. Ainoa negatiivinen asia on ilkeän oloiset vaijerikaiteet pääteillä.

NakuKawalla toi mun ajo oli vedetty eikä siinä mitenkään kovaa tartte mennä. Taukoja vaan ei saa pitää.

Ruotsissa vauhti oli mittarinopeutena 10 yli rajoituksen eli todellinen nopeus karvan yli sallitun paitsi siellä etelämpänä kun oli motari suljettu ja kiertotien aiheuttaman ajanmenetyksen takia ajoin viimeset kilometrit vähän kovempaa.

Saksassa sama juttu niillä pätkillä missä oli rajoitukset ja esim. Kasselin mäessä mittarissa oli 110kmh. Sitten vapailla baanoilla kylläkin poltin koneesta karstoja.

Pakkopullaahan ruotsin läpiajo on, mutta jos pitää valita kahden pakkopullan väliltä, saksanlautta 30tuntia tai ruotsin läpiajo prätkällä 5 tuntia niin minun valintani on 5 tuntia ruotsia ajamalla.

Tuossa edellä onkin hyvä esimerkki asioiden vertaamisesta.

Laiva Saksaan 30t / Ruotsin läpi ajaen 5t.

Ei kannata nyt takertua kenenkään makuun Saksanmaalle pääsemisen keinoista,
vaan yrittää verrata asioita keskenään edes jotenkin objektiivisesti.

Ruotsinlaivakin lähtee Helsinki/Turku...... ja mikä oli matka-aika ?

"Ajaako" Tukholmasta/ 100km ylempää millään järkevällä tavalla 5:ssä tunnissa
SAKSAN PUOLELLE ?

Asiat saavat sitten lisäksi hieman "jyvitystä" sen mukaan, vetästäänkö vielä "Saksan läpi"
pää soikheana baanaa pitkin ja "millaisin pohjin".

Kuten sanottu.... jokainen tekee tavallaan, mutta vertailujen tekeminen on aika joutavaa
jos ei ole mitään vertailtavaa :D.

Elämäntapamotoristi sanoi:
NakuKawalla toi mun ajo oli vedetty eikä siinä mitenkään kovaa tartte mennä. Taukoja vaan ei saa pitää.

Ruotsissa vauhti oli mittarinopeutena 10 yli rajoituksen eli todellinen nopeus karvan yli sallitun paitsi siellä etelämpänä kun oli motari suljettu ja kiertotien aiheuttaman ajanmenetyksen takia ajoin viimeset kilometrit vähän kovempaa.

Saksassa sama juttu niillä pätkillä missä oli rajoitukset ja esim. Kasselin mäessä mittarissa oli 110kmh. Sitten vapailla baanoilla kylläkin poltin koneesta karstoja.

Pakkopullaahan ruotsin läpiajo on, mutta jos pitää valita kahden pakkopullan väliltä, saksanlautta 30tuntia tai ruotsin läpiajo prätkällä 5 tuntia niin minun valintani on 5 tuntia ruotsia ajamalla.

nyt muuttunut toi aika kestää travesta helsinkiin 27 h,ja tuleehan sieltä ruotsin kautta se 1
pakolinen laivamatkakin,jos sen laskee helsinkistä tukholman kautta kölniin,kyllä se laivamatka
traveen tulee a.halvempi b.nopeempi.kun laskee esim herra huurteen reittiä
niillä oli se ruotsin kautta laskettu kustannukset.mutta...makuasia ei voi kiistellä.....

"Ruotsinlaivakin lähtee Helsinki/Turku...... ja mikä oli matka-aika?"

V: about 10t. 8 tuntia nukkumiseen ja 2 tuntia pakkopulla eli odottelua.

""Ajaako" Tukholmasta/ 100km ylempää millään järkevällä tavalla 5:ssä tunnissa
SAKSAN PUOLELLE ?"

V:Joskus kauanaikaa sitten kun E4 ei ollut motaria niin ajoin tykittämällä ruotsin läpi noin 4:ssä tunnissa eli pitäisin aikalailla vaikeana ajaa Tukholmasta saksaan viidessä tunnissa. Mutta miksi pitäisi tai onko sillä mitään väliä.

Tuohon Ruotsin osuuteen kun lisäät vielä pari kolme lauttamatkaa ja Tanskan läpiajon, niin huomaat ettei ero ole iso rahassa eikä ajassa.

"Ruotsinlaivakin lähtee Helsinki/Turku...... ja mikä oli matka-aika?"

V: about 10t. 8 tuntia nukkumiseen ja 2 tuntia pakkopulla eli odottelua.

H:ki - Tukholma noin 15h
Turku - Tukmolma noin 10h

Lisäksi Tukholmasta on Lübeckiin noin 800 km + Puttgarden lautta. Laillisilla nopeuksilla tuo minissään noin 10h.

Jos siis lähtee vaikka Helsingistä, niin Saksan laivalla kestää 30h, Ruotsin läpi ajaen 25h. Aikatauluista riippuen, voi tuon laivamatkan jälkeen sitten ajaa koko päivän, kun Ruotsin kautta mennen pitää yöpyä, kun pääsee Saksaan.

Viimeksi muokattu:
retrokawa sanoi:
Tuohon Ruotsin osuuteen kun lisäät vielä pari kolme lauttamatkaa ja Tanskan läpiajon, niin huomaat ettei ero ole iso rahassa eikä ajassa.

kymsymys mihin hävis se herra huurteen(kumarrus) laittama kustannus laskelma niiden
jkl-malaga reissusta,joka oli siinä joulukuun motorheadissa,siinä oli niitä hintoja reissusta?

kawa97 sanoi:
nyt muuttunut toi aika kestää travesta helsinkiin 27 h,ja tuleehan sieltä ruotsin kautta se 1
pakolinen laivamatkakin,jos sen laskee helsinkistä tukholman kautta kölniin,kyllä se laivamatka
traveen tulee a.halvempi b.nopeempi.kun laskee esim herra huurteen reittiä
niillä oli se ruotsin kautta laskettu kustannukset.mutta...makuasia ei voi kiistellä.....

Niin sulle se on halvempi ja nopeempi, tätä kai tarkoitit.

Mutta joillekkin muille esim, mulle on toi ruotsi nopeampi. Jos saksan lautalla menee 27 tuntia niin tossa mun reissussa lähtö oli klo 19:00 stadista ja seuraavana päivämä olin klo 19:00 varmaankin jossain Hannoverin tietämillä.

Ja kustannukset voi jokainen laskea ihan itse jos niillä on jotain merkitystä,

mutta tässä noi mun reissun kustannukset. Ruotsin lautta 40e, Tanskan lautat 50e ja bensat 60e. Nykyisin tanskanlautat maksaa vähän enemmän ja bensakin on kallistunut.

Mun tapauksessa hinta ei ollut pääasia siilä siihen aikaan oli saksanlautoille tarjouksia ja halvimmillaan niitä tarjottiin reilulla 80eurolla muuta kun matkaan lähtö riippui työnantajasta eli iltapäivällä klo 15:00 pomo sanoi, että voit aloittaa loman tänään niin siitä vaan himaan ja kamat pyörän päälle niin ilman varailtuja lippuja ruotsi oli varma valinta.

Tais olla niin, että paluumatkalla käytin sitä 80 euron tarjousta saksanpaatille

retrokawa sanoi:

Öööh siis mitä sä nyt yrität selittää, tuolla aikaisemminhan mä olen jo aika tarkkaan laittanut matka-ajan tuolle vällile eli mitähän huomaamista mulla siinä vielä olisi.

retrokawa sanoi:

Lisäksi Tukholmasta on Lübeckiin noin 800 km + Puttgarden lautta. Laillisilla nopeuksilla tuo minissään noin 10h.

Jos siis lähtee vaikka Helsingistä, niin Saksan laivalla kestää 30h, Ruotsin läpi ajaen 25h. Aikatauluista riippuen, voi tuon laivamatkan jälkeen sitten ajaa koko päivän, kun Ruotsin kautta mennen pitää yöpyä, kun pääsee Saksaan.

helsinki-trave 27h,hinta noussu mopo 78e hytti+mopo 240e,riippuu tietenkin ajankohdasta
heinäkuussa kalliimpi.
jos laiva lähtee 3 aamulla tiistaina keskivikkona klo 9 pääsee jo satamasta lähtee baanalle
paskinta on se oottaminen tomisto aukaa klo 17 19,30 lipun tarkistus siirto sataman puolelle
hyvällä tuurilla (muuten klo 23) aienmin pääsee laivaan.

retrokawa sanoi:

Paitsi, että tuolloin kuin tuon esimerkkiajon ajoin niin saksan paatti oli trawessa noin klo 22:00 ja jos nyt tämänpäivän aikataulua katsoo niin ihan samoihin aikoihin se on saksassa eli jos aikoo matkaa jatkaa suoraan niin yöajoksi menee.

Öööh siis mitä sä nyt yrität selittää, tuolla aikaisemminhan mä olen jo aika tarkkaan laittanut matka-ajan tuolle vällile eli mitähän huomaamista mulla siinä vielä olisi.

Yritän selittää, ettei Ruotsin läpiajolla käytännössä voita mitään. Kyse on vain siitä istuuko mieluummin laivassa vai ajaako pyörällä moottoritietä. Ruotsin läpi ajaessa pitää joka tapauksessa yöpyä Pohjois-Saksassa, kun laivan voi valita niin, että on aamulla perillä.

Back