• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:llä ajeleminen verolle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKO
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-JuhaK- sanoi:
Ne sanoi näin:
"”Moottoripyörän omistajia on noin 102 400 ja monihan omistaa useamman pyörän. Ne eivät ole mitään luksuspyöriä, vaan erilaisia harrastuspyöriä. Jos kaikki omistajat rajaisivat omistuksen vain yhteen pyörään, ei verokertymä olisi enää kuin 15 miljoonaa”, Brandt-Tallqvist toteaa."

Paljonkohan tuosta 15M€ summasta menee keruukustannuksiin?

A59 sanoi:
Suomen poliitikot eivät saa rahoja riittämään vaikka verottaisivat 110% niiltä joilla on oikeasti tuloja..
pitää olla kanttia tehdä oikeita leikkauksia menoihin ...
on aika ankeaa sitten kun eu tulee tekemään leikkaukset niin kuin kreikassa
on aika ankeaa sit siloin niille jotka ovat valtion maksamalla eläkkeellä tai julkisenpuolen palkkalistoilla.... -50%

Ja se ankeus leviää kyllä koko eläkeporukalle kun imf sanoo että se velka oli siinä, konkurssi ,siihen on vielä n 80MRd aikaa. Valtion velka nyt n 100MRD ja eläkevarat jotka on velan takuuna n 180MRD Saas nähdä löytyykö talkoo työläisiä vaipanvaihtoon.

Eihän ne rahat riitä nytkään valtiolla n(100000h) on vuosikeskipalkka n 50 000e/vuosi +sos n 50% =75000E/vuosi Eli kulut n 7,5MRD/v

Työikäisiä on n 2,5 milj joista 0,5 milj on rivistä poissa Ja kun yksityisellä puolella vuosikeskipalkka on n 40 000 e Eli valtionveroa menee tuosta summasta n 3000e päästään siihen että saamme kasaan n 6MRD

Tilanne on kestämätön Ja asialle ei tehdä mitään. Kun vienti sakkaa sitä lisäarvoa ei tule ulkoapäin jja kun täällä pesemme toistemme paitoja valtio kerää siitä verot pois ja lopputulema on että meiltä loppuu raha. Ja sitä täytyy lainata näin olemme saaneet deflatorisen kehityksen joka ruokkii itse itseään.Kierteen katkaiseminen vaatisi niin rajuja toimia että en sitä usko tapahtuvan vaan imf tulee sanelemaan mihin rahaa käytetään ja mihin ei.

Toivon että olen väärässä ,ja viisaammat varmaan pystyy sanomaan mikä meni ajattelussa vikaan?

Nitrous sanoi:
Paljonkohan tuosta 15M€ summasta menee keruukustannuksiin?

Lainaus lakiluonnoksesta:

Uuden veron käyttöönotto edellyttää Liikenteen turvallisuusviraston tietojärjestelmiin kertaluontei-
sia muutoksia, joista aiheutuviksi kustannuksiksi arvioidaan 250 000 – 300 000 euroa. Kertaluon-
teista lisätyötä aiheutuu myös asiakkaiden opastamisesta sekä ohjeistuksen ja lomakkeiden laatimi-
sesta, joka vaatisi ensimmäisenä vuonna arviolta yhden henkilötyövuoden.
Liikenteen turvallisuusvirasto on valtion vuoden 2017 talousarvioesityksen yhteydessä saanut lisä-
rahoitusta vuodelle 2017 veneveron ja moottoriajoneuvojen veron kustannuksia varten miljoona
euroa. Tästä pääosa kuluu tietojärjestelmätyöhön. Moottoriajoneuvojen veron vuotuisten kantokus-
tannusten arvioidaan olevan joitakin satoja tuhansia euroja.
Ahvenanmaan valtionvirastolle verosta aiheutuvien kustannusten arvioidaan jäävän vähäiseksi.

Kuinkakohan paljon lain suunnittelu on jo tähän mennessä maksanut...

-JuhaK- sanoi:
Ne sanoi näin:
"”Moottoripyörän omistajia on noin 102 400 ja monihan omistaa useamman pyörän. Ne eivät ole mitään luksuspyöriä, vaan erilaisia harrastuspyöriä. Jos kaikki omistajat rajaisivat omistuksen vain yhteen pyörään, ei verokertymä olisi enää kuin 15 miljoonaa”, Brandt-Tallqvist toteaa."

Viimeinen tilasto jonka löysin on vuodelta-11 ja siinä määrä on 225 652 kpl Tuo tietäis sitä että kaikilla on yli 2pyörää keskimäärin ja sitä en usko.

rellonen sanoi:
Jos sen hoitaa Trafi niin luultavasti puolet. :jpstyle:

On sillä runsas 500 työntekijää ja palkkoihin budjetoitu 130 milj en tiä missä mättää mutta tuolla väkimäärällä kulut ei sais ylittää 37,5 milj. Tutkivaa lehdistöä kaipaisi

cdi1 sanoi:
Viimeinen tilasto jonka löysin on vuodelta-11 ja siinä määrä on 225 652 kpl Tuo tietäis sitä että kaikilla on yli 2pyörää keskimäärin ja sitä en usko.

Taitaa liikkeissäkin olla muutama mopo...

adville sanoi:
laitappa tämä liitteksi jos postaat jollekkin kansan edustajalle, että nyt tarttis tehrä jottain :thumbup:

No mulla ei ole tuttua kansan edustajaa,ei edes sitä jota äänestin.......mut näin on käynyt joka kerta.......ja sitävarte kai tässä tilanteessa ollaan,:WAZAAP:

Ps juu kyllä liikkeet jäi huomiotta.......

Viimeksi muokattu:
Edit: kaivoinpa vielä tarkat luvut 30.9.2015 tilanteesta.

Kaikkiaan moottoripyöriä ja mopoja 223 907kpl.
Näistä yli 125cc yhteensä 189 145kpl.

Tähän voi sitten mielessään laskea paljonko on uusia pyöriä myyty sen jälkeen. Vuonna 2015 myynti/rekisteröinti oli 3 192kpl ja 2016 mennyt kai huonommin. Mutta jos arvioi että 3 000kpl olisi vuonna 2016 myyty/rekisteröity niin silloin tuo verollepantava moottoripyörien lukumäärä olisi n. 192 000kpl.

Viimeksi muokattu:
On mullakin kaksi mopoa, toisesta vaan puuttuu pari osaa. :)

IMG_20160507_163443_zpspi47o8eb.jpg

cdi1 sanoi:
Ja se ankeus leviää kyllä koko eläkeporukalle kun imf sanoo että se velka oli siinä, konkurssi ,siihen on vielä n 80MRd aikaa. Valtion velka nyt n 100MRD ja eläkevarat jotka on velan takuuna n 180MRD Saas nähdä löytyykö talkoo työläisiä vaipanvaihtoon.

Eihän ne rahat riitä nytkään valtiolla n(100000h) on vuosikeskipalkka n 50 000e/vuosi +sos n 50% =75000E/vuosi Eli kulut n 7,5MRD/v

Työikäisiä on n 2,5 milj joista 0,5 milj on rivistä poissa Ja kun yksityisellä puolella vuosikeskipalkka on n 40 000 e Eli valtionveroa menee tuosta summasta n 3000e päästään siihen että saamme kasaan n 6MRD

Tilanne on kestämätön Ja asialle ei tehdä mitään. Kun vienti sakkaa sitä lisäarvoa ei tule ulkoapäin jja kun täällä pesemme toistemme paitoja valtio kerää siitä verot pois ja lopputulema on että meiltä loppuu raha. Ja sitä täytyy lainata näin olemme saaneet deflatorisen kehityksen joka ruokkii itse itseään.Kierteen katkaiseminen vaatisi niin rajuja toimia että en sitä usko tapahtuvan vaan imf tulee sanelemaan mihin rahaa käytetään ja mihin ei.

Toivon että olen väärässä ,ja viisaammat varmaan pystyy sanomaan mikä meni ajattelussa vikaan?
Se on niin tässä tämä koko homma. Muistelen erästä keskustelua erään olevinaan arvostetun Tj:n kanssa, siis parikytä vuotta sitten. Joo totesi, nättä kyllä se nuoriso sitten aikanaan hoitaa hommat. Ja mitä senkin kakaroista tuli, mie kyll tiijän, ilman isin pikku mania, ei mitään. Tässä on nyt vain semmoinen homma, että rikkaat on rikkaita, maata vie eteenpäin kova keskiluokka, ja köyhät on köyhiä. Keskiluokalla on monta keinoa käyttää ja näyttää turhautuminen järjestelmään. Sitä sopii virkamiespoolin miettiä. Ennen kesää, ja hetkeä kun moni on taas liikenteessä...

Entä jos kaikki maksaisivat sen MP veron käteisellä. Kirjattuun vakuutettuun kuoreen rahat jonka Trafin henkilökunta joutuu hakemaan itse postista. Maksaa vähän enemmän, mutta mitä sitte.
Jos käy yli 100 000 kertaa postissa niin luulis alkavan vituttaa.

Pemari-Kalle sanoi:
Entä jos kaikki maksaisivat sen MP veron käteisellä. Kirjattuun vakuutettuun kuoreen rahat jonka Trafin henkilökunta joutuu hakemaan itse postista. Maksaa vähän enemmän, mutta mitä sitte.
Jos käy yli 100 000 kertaa postissa niin luulis alkavan vituttaa.

Trafin tiskille ja 5 centin kolikoina.

J@ck sanoi:
Tämä olis hyvä, mutta mahtaako niillä olla käteiskassaa? Toisaalta - eihän se ole asiakkaan murhe:häähää:

Edit: :jippikaijee: Siis todella loistava ajatus, mukana ollaan

Onko sittenkään? Sähän maksat niiden palkat ja ne saa toimintaohjeensa politikoilta.Kohde taitaa olla väärä?

Ennemmin mä lähettäisin politikolle jota olisin äänestäny viestin että sä teet mulle 150 e vahingon Mitä sä ajattelisit jos mä toimisin samoin?

J@ck sanoi:
Tämä olis hyvä, mutta mahtaako niillä olla käteiskassaa? Toisaalta - eihän se ole asiakkaan murhe:häähää:

Edit: :jippikaijee: Siis todella loistava ajatus, mukana ollaan

4.1 Käteismaksu

Lainsäädännössä ei ole säännöstä, joka pakottaisi aina hyväksymään maksun käteisellä rahalla. Jos kuluttajalle tarjotaan mahdollisuus maksaa peruspankkipalveluiden tilinkäyttövälineellä, eli jokaisen saatavilla olevalla pankkitiliin liittyvällä maksukortilla, tätä voidaan useimmiten pitää riittävänä vaihtoehtona käteisrahamaksulle. Komission suosituksen (2010/191/EU) mukaan käteinen tulisi hyväksyä maksuvälineenä. Suosituksen mukaan käteisen vastaanottamisesta voi kieltäytyä perustellusta syystä esimerkiksi, jos elinkeinonharjoittajalla ei ole vaihtorahaa.

Käteismaksua pidetään edelleen perusmaksutapana. Jos myymäläkaupassa maksamiseen ei kelpaa käteinen raha tai pankkikortti, siitä on sen vuoksi kerrottava erikseen jo markkinointivaiheessa.

Korttimaksamisen yleistyminen on nostanut esiin kysymyksiä mm. myyjän velvollisuudesta vastaanottaa seteleitä ja kolikoita. Maksun vastaanottajalle voi olla kohtuutonta vastaanottaa joko suurta määrää kolikoita tai erityisen suurta seteliä. Ns. Euroasetuksen perusteella samassa maksussa ei tarvitse hyväksyä enempää kuin 50 metallirahaa (EY 974/98 11 artikla). Jos maksun saaja hyväksyy käteismaksun, mutta asettaa rajoituksia hyväksymilleen käteisvälineille, rajoituksista tulee ilmoittaa selkeästi ennen kaupan tekemistä. Kuluttaja-asiamies on suosittanut, että jos liike esimerkiksi kieltäytyy vastaanottamasta 1 ja 2 sentin kolikoita, siitä ilmoitetaan selkeästi jo liikkeen ulko-ovella. Kuitenkin komission suosituksen mukaan 1 ja 2 sentin kolikotkin olisi hyväksyttävä maksuvälineeksi.

cdi1 sanoi:
Onko sittenkään? Sähän maksat niiden palkat ja ne saa toimintaohjeensa politikoilta.Kohde taitaa olla väärä?

Ennemmin mä lähettäisin politikolle jota olisin äänestäny viestin että sä teet mulle 150 e vahingon Mitä sä ajattelisit jos mä toimisin samoin?
Väärä kohde, miten niin? Mitenkö ajattelisin.. Varmaan kertoisin työnantajalleni, että nyt jokin on pahasti pielessä.

Tästä pemari-kallen ja finnin heitosta tositoimiin. Mahtava ajatus - tiskille kaikki kolikkoineen!

Back