• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP:llä ajeleminen verolle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKO
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kolmelle pyörälle tehty liikennekäytöstä poisto! Viime kesänä tuli yhteensä 700 km mittariin ja niistä 600 km baltiassa. Sama rekesteröidän ne sinne suoraan ja hakea veronpalautusta valtiolta. Onko kukaan oikeasti rekisteröinyt mopoa koskaan Viroon? Minä voin oikein hyvin pitää sen viikon mittaisen kesäloman ulkomailla mopoillen...

On. Tarviit osoitteen Virosta. Mulla on Suomessa verotettu auto virolaisilla kilvillä, sillä saa ajaa vapaasti 3kk yhtäjaksoisesti Suomessa. Vironkilpisiä pyöriä ei ole verotettu Suomeen (eli 14 vrk / a ja pitäis tehdä ilmoituskin), mutta ei ole kukaan koskaan kysellyt mitään.

Mua kiinnostaa todella paljon, miten liikennekäytössä olevien pyörien määrä kehittyy veron lähestyessä.

Asiasta toiseen. En löytänyt aiheesta vielä keskustelua. Eli jos kuvitellaan ensi kevättä ja olin jo suunnitelut pyörän vaihtoa. Käykö oikeasti niin, että jos vaihdan pyörän 1.5 jälkeen joudun maksamaan ensi vuonna 2 *150€?. Käytännössä pyörä pitäisi vaihtaa ennen toukokuuta jotta selviäisi yhdellä maksulla. Tuohan tarkottaisi myös sitä, että vanhan pyöräni uusi omistaja maksaa myös osaltaan 150€ eli pyöräkauppa lisää osaltaan verokertymää aikalailla. Tämähän toimii kaupan hidasteena jos tuo noin toimii.. maksat veroja 300€ jos vaihdat pyörää verokauden alun jälkeen.

mkukka sanoi:
Asiasta toiseen. En löytänyt aiheesta vielä keskustelua. Eli jos kuvitellaan ensi kevättä ja olin jo suunnitelut pyörän vaihtoa. Käykö oikeasti niin, että jos vaihdan pyörän 1.5 jälkeen joudun maksamaan ensi vuonna 2 *150€?. Käytännössä pyörä pitäisi vaihtaa ennen toukokuuta jotta selviäisi yhdellä maksulla. Tuohan tarkottaisi myös sitä, että vanhan pyöräni uusi omistaja maksaa myös osaltaan 150€ eli pyöräkauppa lisää osaltaan verokertymää aikalailla. Tämähän toimii kaupan hidasteena jos tuo noin toimii.. maksat veroja 300€ jos vaihdat pyörää verokauden alun jälkeen.

Nykyisten tietojen perusteella 01.05.2017 tileliikkennekäytössä olevasta rätkästä pitää maksaa vero.
Verokausi on vuoden ja veroa ei palauteta, vaikka rätkä poistetaan liikennekäytöstä verokauden aikana.
Yksi rätkä, yksi vero, yksi verokausi.

mkukka sanoi:

Veroehdotuksen mukaan vero juoksee 12kk omistajasta riippumatta. 1.5. 2017 jälkeen verovelvollinen on se, jolla pyörä on liikenne käytössä.

Jos olet vaihtamassa, niin pidä oma pyörä liikenne poistettuna (et maksa veroa) ja laita vasta uusi pyörä liikenteeseen (vero maksuun).

PoS sanoi:
On. Tarviit osoitteen Virosta. Mulla on Suomessa verotettu auto virolaisilla kilvillä, sillä saa ajaa vapaasti 3kk yhtäjaksoisesti Suomessa. Vironkilpisiä pyöriä ei ole verotettu Suomeen (eli 14 vrk / a ja pitäis tehdä ilmoituskin), mutta ei ole kukaan koskaan kysellyt mitään.

Mua kiinnostaa todella paljon, miten liikennekäytössä olevien pyörien määrä kehittyy veron lähestyessä.

Mielestäni helpoin ratkaisu on ....pyörän omistajaksi Virossa asuva luotettava henkilö,itse olet pyörän haltija...toki kannattaa tehdä asian mukainen valtakirja ,joka antaa oikeuden pyörän haltijan tarpeen vaatiessa myydä pyörän..
Itsellläni on vaan aivan ajan kysymys.,milloin näin teen.
P.s.olin näköjään viimeviikonlopulla luvannut tulla teilläpäin poikkeamaan...

mkukka sanoi:
Vero seuraa pyörää.
Jos olet maksanut omasta myytävästä pyörästä veron, niin hyödyn saa seuraava omistaja.
Jos taas ostat käytetyn pyörän, josta vero maksettu, niin hyödyn saat siitä sinä.
Mikäli ostat uuden pyörän ja vaihdokista olet veron maksanut, niin maksat veron kahteen kertaan.
Pienen hyödyn tai haitan luo lisäksi se, että verokausi on joka pyörällä omansa.

Kimi70 sanoi:
Mielestäni helpoin ratkaisu on ....pyörän omistajaksi Virossa asuva luotettava henkilö,itse olet pyörän haltija...toki kannattaa tehdä asian mukainen valtakirja ,joka antaa oikeuden pyörän haltijan tarpeen vaatiessa myydä pyörän..
Itsellläni on vaan aivan ajan kysymys.,milloin näin teen.
P.s.olin näköjään viimeviikonlopulla luvannut tulla teilläpäin poikkeamaan...

989485ED-5D74-4578-9D03-F2D9C437DA9D.jpg

Mulla Diaveli ollut jo 4 v. kaverin nimissä Saksassa, siellä kuitenkin joutuu katsastamaan jokatoinen vuosi a 80 €

Pyörä talvehtii Espanjassa ja Suomessa käynyt kahtena kesänä.

Oli pyöräkin halvempi ostaessa n. 10 t € kuin Suomessa vastaava.

Kaikenlaista kikkailua voi harrastaa jos viitsii.

Suomessa kuitenkin ainakin yksi pyörä aina kilvissä.

ja vielä jos löytää tarpeeksi luotettavan kaverin..

on siinä oma hommansa lähteä ja lentää eurooppaan ajamaan viikoksi. en nyt ihan tuohonkaan 150e takia viittisi alkaa. tietysti jos pyöriä on tallissa toistakymmentä niin tilanne muuttuis hieman..

mkukka sanoi:

Riippuen vähän siitä mistä vaihdat! Jos yksityiseltä, joka on jo siitä veron maksanut niin riittää tuo oma maksamasi 150 euroa! Mutta jos liikkeestä joko uuden tai sellaisen pyörän josta veroa ei ole vielä maksettu niin silloin maksat toisen kerran! Ja sen edellisen pyörän maksu jää seuraavalle "hyvää", mikäli liike saa sen myytä ennen 1.5.2018!
Tosin jos vaihdat mopon vasta esim. 1.8.2017 ja siitä ei ole vielä maksettu veroa, eli on joko uusi tai ollut koko ajan myyntivarastossa, niin silloin tuosta alkaa verokausi tuolloin ja päättyy 31.7.2018:
Näin ainakin tämän hetkisen tiedon mukaan..........

Aakku sanoi:
Matkailuvaunu vero sentään oli huuhaata.

Olisihan se kummallista, jos niitäkin alettaisiin verottaa.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005017869.html

Mitäs kummallista siinä olisi???? Kaikkeahan nykyään kohta verotetaan!
Toisaalta voisihan noita teiden tukkoja vähän rokottaa, kun nostattavat verenpainetta tuolla tiellä, eli se osa joka vetää sillä alitehoisella Taunuksella sitä jäähallin kokoista vaunua kuuttakymppiä! :D:D
No tottapuhuen, en kaippa veroa veneisiin, vaunuihin enkä mopoihinkaan! Vaikka kahta ensimmäistä en edes omista!

PoS sanoi:

Jos veisi kolme suomessa verotettua pyörää viroon, niin tuon mukaan voi pärrillä ajella yhteensä 9kk. Minulle tuo riittäisi vallan mainiosti.

Mistä tuon 3kk säännön voi tarkistaa?

Pave. sanoi:
Mitäs kummallista siinä olisi???? Kaikkeahan nykyään kohta verotetaan!
Toisaalta voisihan noita teiden tukkoja vähän rokottaa, kun nostattavat verenpainetta tuolla tiellä, eli se osa joka vetää sillä alitehoisella Taunuksella sitä jäähallin kokoista vaunua kuuttakymppiä! :D:D
No tottapuhuen, en kaippa veroa veneisiin, vaunuihin enkä mopoihinkaan! Vaikka kahta ensimmäistä en edes omista!

Tässä oikeastaan kiteytyy tyypillinen suomalainen ajattelu, "voishan noita muita vähän rokottaa..."

Ihan samalla tavalla ajattelee ne tuhannet karavaanarit, jotka sillä "alithoisella Taunuksella" vetää sitä muoviputkaansa:
"Noi mut, miljoona ylinopeutta ohittavat turbobusa juppiskootterit, vois ihan hyvin verottaa vaikka hengiltä!" :shoot:

Siis kaikkein helpointa tuota veroa vastaan on protestoida sillä että ajaa vaan yksinkertaisesti kotimaassa vähemmän.
Eli keskittää ajamista enemmän ulkomaille. Jokainen bensalitra sisältää noin 75% veroa niin on aika helppo laskea minkä verran pitää kuluttaa vähemmän että tuo on tasapainossa uuden veron kanssa.

Verohan on nyt "vain" 150 euroa/vuosi mutta kun pirulle antaa pikkusormen se yleensä vie koko käden ajan mittaan.

qazwsx sanoi:
Siis kaikkein helpointa tuota veroa vastaan on protestoida sillä että ajaa vaan yksinkertaisesti kotimaassa vähemmän.
Eli keskittää ajamista enemmän ulkomaille. Jokainen bensalitra sisältää noin 75% veroa niin on aika helppo laskea minkä verran pitää kuluttaa vähemmän että tuo on tasapainossa uuden veron kanssa.

Verohan on nyt "vain" 150 euroa/vuosi mutta kun pirulle antaa pikkusormen se yleensä vie koko käden ajan mittaan.
No nyt löytyi hieno säästöehdotus asiaan :)-
Kyllä meikällä on aina mennyt enemmän rahaa mopoiluun päivässä reissuilla kuin kotosuomessa, lasketaan majoitukset ja ruokailut mukaan ja pitää olla lomaakin ettei tarvi käydä rajalla ja takaisin reissua.
Tuo verohan korpeaa siksi kun ei mene samalla kaavalla kuin autoilla, tokikaan meikää ei auta vaikka uusista mopoista pienenisi veron määrä ostovaiheessa.
Omistusverohan tuossa rassaa enimmäkseen suurinta osaa porukoista veikkaisin.

pupu sanoi:
Tässä oikeastaan kiteytyy tyypillinen suomalainen ajattelu, "voishan noita muita vähän rokottaa..."

Ihan samalla tavalla ajattelee ne tuhannet karavaanarit, jotka sillä "alithoisella Taunuksella" vetää sitä muoviputkaansa:
"Noi mut, miljoona ylinopeutta ohittavat turbobusa juppiskootterit, vois ihan hyvin verottaa vaikka hengiltä!" :shoot:

Et sitten lukenut kokonaan?
Noin helposti ne asiat näköjään kääntyy päälaelleen!
Varsinkin kun itse vielä lihavoit tuon tekstin ja silti käänsit sen muita muotoon!
Lisätääs ihan lukutaitosi ylläpitämiseksi tuo viimeinen lause tähän uudestaan!
No tottapuhuen, en kaipaa veroa veneisiin, vaunuihin enkä mopoihinkaan! Vaikka kahta ensimmäistä en edes omista! PS. Pianovihre korjattu :p

finn sanoi:
Jos veisi kolme suomessa verotettua pyörää viroon, niin tuon mukaan voi pärrillä ajella yhteensä 9kk. Minulle tuo riittäisi vallan mainiosti.

Mistä tuon 3kk säännön voi tarkistaa?
Siis 3kk kerrallaan, sit tarttee käydä ulkomailla. Mutta kuka sitäkin valvoo...

Voit tarkistaa Tullilta ja Trafilta, molempien soveltamisohjeista.

Trafia ei periaatteessa kiinnosta muu kuin ajoneuvovero, he sallivat 3kk yhtäjaksoisen käytön Suomessa, siitä pidempi on "jatkuvaa käyttöä Suomessa", mikä vaatii rekisteröinnin ja ajoneuvoveron maksamisen.

Tullia ei kiinnosta muu kuin autovero. Jos se on hoidettu, he sallivat 6kk yhtäjaksoisen käytön Suomessa, ja sitä pidempi on jatkuvaa käyttöä. Yrittivät tarjota tässäkin mulle ajoneuvon verotonta käyttöä koskevaa lappua ja 14 vuorokautta, mutta kun totesin autoveron maksetuksi, loppui ihmettely siihen.

Poliisiakin saattavat tarjota mielipidettä antamaan, mutta heille asia ei kuulu kuin valvomismielessä, eikä sieltä kommentoitu asiaa oikeastaan mitenkään.

Huom. Näin toimimalla pääsee melko varmasti ennemmin tai myöhemmin vääntämään. Haiskahti siltä, ettei nämä olleet mitään kovin yleisiä kysymyksiä, ja vastauksia sai kaivamalla kaivaa.

PoS sanoi:

Trafia ei periaatteessa kiinnosta muu kuin ajoneuvovero, he sallivat 3kk yhtäjaksoisen käytön Suomessa, siitä pidempi on "jatkuvaa käyttöä Suomessa", mikä vaatii rekisteröinnin ja ajoneuvoveron maksamisen.

Tullia ei kiinnosta muu kuin autovero. Jos se on hoidettu, he sallivat 6kk yhtäjaksoisen käytön Suomessa, ja sitä pidempi on jatkuvaa käyttöä. Yrittivät tarjota tässäkin mulle ajoneuvon verotonta käyttöä koskevaa lappua ja 14 vuorokautta, mutta kun totesin autoveron maksetuksi, loppui ihmettely siihen.

Poliisiakin saattavat tarjota mielipidettä antamaan, mutta heille asia ei kuulu kuin valvomismielessä, eikä sieltä kommentoitu asiaa oikeastaan mitenkään.

Huom. Näin toimimalla pääsee melko varmasti ennemmin tai myöhemmin vääntämään. Haiskahti siltä, ettei nämä olleet mitään kovin yleisiä kysymyksiä, ja vastauksia sai kaivamalla kaivaa.

Onkos sitten vielä joku muu "porsaan" mentävä aukko joka kieltää kaiken? Lait kun ei aina ole niin yksiselkoisia............

PoS sanoi:

Voin todistaa asuvani muualla ainakin 6kk vuodesta, joten 3kk mopolla kesälomia viettämässä viro kilvissä, ei liene ongelma.

Back