mikkoyli sanoi:
Kun se vero tulee olisi tärkeää saada siihen katto esim. Yksi henkilö maksaa vain yhdestä mp:stä. Sekin on jo liikaa, jos joutuu lisäksi maksamaan kelkasta tai veneestä. Lisäksi jos autoveroa kevennetään niin uusilta vero saisi olla huomattavasti suurempi. Parempi olisikin jos vanhat vehkeet vapautettaisiin verosta ja uudet maksaisivat esim. 300 Eur/v ja myöhemmin laskevasti. Näinhän voitaisiin tehdä autoillekin. Vanhoista on jo autovero maksettu ja jos uusista ei makseta niin aivan hyvin käyttövero voisi olla isompi.
Vakuutusyhtiöt voisivat pelastaa tilanteen. Myöntävät henkilökohtaisen kaskon ja liikennevakuutuksen riippumatta siitä millä ajaa. Laskisivat tarjouksen kalleimman ja "vaarallisimman" mukaan.
Jos vero on iso vakuutusyhtiöillä tulot pienenee kun kalusto liikenteessä vähenee. Toivottavasti joku yhtiö alkaa myymään vakuutusta ulkomailla ajamista varten. Ei siis tarvitse ottaa Trafille liikenteeseen vaan vakuutuksen saisi voimaan ilman sitä. Nyt on kuulemma ollut tapauksia, että vakuutusyhtiö yrittää evätä korvausvastuun, jos on jäänyt ilmoittamatta Trafille.
Itse ajoin kaikilla yhdeksällä pyörällä tänä vuonna yhteensä yli 15 tkm. Sen takia olen ne ostanutkin kun kaikki ovat niin erilaisia ja mukava on ainakin pikku lenkki heittää. Kieltämättä joskus ennen muina vuosina edellisen vakuutusyhtiön aikana unohdin ilmoittaa vakuutusyhtiöön koska perusmaksu oli muistaakseni 150 Eur. Nyt jos omistusvero tulee kerta-ajosta niin mieli tekisi viedä mp peräkärryllä Haaparannalle ja ajella siellä. Vakuutus olisi tietysti mukava olla. Etelässä voisivat viedä pyörän lautalle ja käydä heittämässä lenkin Virossa.
Olen miettinyt vaikka mitä vaihtoehtoja, myös Ruotsiin muuttamista. Ylimääräinen asunto ei käy, koska erotus menee vuokraan. Voisin perustaa yrityksen Haaparannalle ja siirtää pyörät sen nimiin. Mutta olen jo hävinnyt. Ostin tänä vuonna 2 BMW:tä, GS:n ja S1000XR:n. S1000XR maksoi varusteineen n. 30.000 Eur ja autoveroa meni yli 6000 Eur. Vein sen Saksaan kaverin talliin ja olisin vientitullannut sen. Veroa olisin ehkä saanut takaisin 4000 Eur - 300 Eur käsittelymaksu. Pyörä olisi siis tullut maksamaan minulle vähän yli 25.000 Eur. Olinhan kyllä ajanut sillä 5000 km, mutta samanlainen samoilla varusteilla oli Saksassa liikkeessä 15.000 Eur. Pidin siis Suomen rekisterissä. Nyt kuitenkin uuden veron uhatessa ja syyshinnoilla pyörien hinnat Suomessa ovat jo romahtaneet.
Olen siis hävinnyt joka tapauksessa. Ei kannata tullata vehkeitä ulos kun ne on kerran tuotu tänne kateuden pesään. Ei missään muualla veroteta tällä tavalla omistamisesta. Katkeralta tuntuu.
Omistamisen verottaminen on oikeasti ja yksiselitteisesti väärin.... ja sen lisäksi aivan perseestä....PISTE.
Tuossa ei ole mitään epäselvää, eikä varsinkaan jos on kyse itse tienatusta ja hankitusta.
Perintöten kohtuullisesta rokottamisesta nyt voidaan hieman keskustella.... kun pysytään kohtuulinjalla.
Mut joo....
Yhdeksän pyörää, venettä ja kelkkaa sun muuta.
Laitetaanko varovasti, tosi varovasti..... vaikka puoli miljoonaa.... venehommista riippuen jopa lähelle miljoonaa.
"Hupivehkeet" ei ole huono juttu, eikä kirosana. Niitä pitää olla ja ne pitää yllä mielialaa täällä loskassa.
Periaatteessa ollaan kaikki ihan tasan tarkkaan oikeassa tästä uudesta rahastustavasta....
ja omistamisen verottamisen lisäämisestä..... MUTTA!
Huvittavaa kuitenkin seurata.... noin yleisellä tasolla......
Ne, joita tämä harkinnassa oleva vääryys
suhteellisesti kaikkein vähiten omaa taskua kirpaisee,
kirkuvat ympäriinsä kuin persaukiselta oltaisi väkisin viemässä taloa-muijaa-mukuloita
ja nussittais vielä mutsikin kaikkien nähden

.
Miljoona hupivehkeissä...... pari-kolme tonttua kuluihin

. EIKUN RANNETTA AUKI

.
Sama asia tuppaa olemaan yhdelle TODELLINEN MURHE..... toinen taas tekee siitä sellaisen.
Kulutuksen "välillisestä verottamisesta" tässä taitaa olla perimmältään kyse.....
vaikka se
nyt muun luokattoman lakivalmistelun ja säätämisen kasassa hieman
omistamisen verottamisena näyttäisi toteutuvan..... ja sitä kautta saadaan tonnin satsauksella
nipin napin.... ehkä jotain viivan yläpuolelle. Todennäköisesti ei mitään, vaan turpaan tulee ja huolella.