• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

MP kolari Vanha turuntie 09.05.08

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nuudel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Turvallisin tapa ajaa tuollaisessa paikassa on reipas kiihdytys valoista niin että kotilot jää kauas taakse. Sitten ennen mutkia himmaa. Ei siis älytön veto vaan reipas.
Ja sitten kun siinä edellä ajava, aiemmalla vihreällä syklillä Lintuvaarasta päin Turun tielle kääntynyt tuskastuu ajamaan siinä oikella kaistalla, tahtoo ajaa nopeemmin vasemmalla kaistalla jolla on tilaa, ei tajua tai näe että sieltä joku piste pommittaa reippaasti tulemaan takaa ja vaihtaa vasemmalle kaistalle ja PATAM!
Sopiihan sitä eteensä katsella, prätkällä se on jopa helpompaa kuin takaa tulevien tarkkailu. Reipas kiihdytys ei mun mielestä ole pommittamista, mutta miten vaan.

Muuten samaa mieltä, mutta jos ensimäisenä paikalle sattuneena tilaa apuvoimat "väärään paikkaan" niin siinä mielessä on hyvä pitää mielessä "oikeat koordinaatit".
Kun nyt alkaa olla useassa puhelimessa GPS ja yleistyy edelleen kun sirujen hinnat alkavat olla aika mitättömiä, niin eipä olisi ihan mahdoton ajatus sekään että puhelimessa olisi "hätänappi" jota painamalla:

1) Puhelin soittaa automaatisesti sen maan hätänumeroon jonka verkossa ollaan

2) Puhelin hakee GPS -koordinaatit ja lähettää ne tekstiviestillä ko. maan hälytysnumeroon

3) Koordinaatit ja soitto yhdistetään lähettäjän puhelinnumeron perusteella.

4) Nappi voisi olla vaikkapa punainen kolmio, saman näköinen kuin autojen hätävilkku.

Olisi todennäköisesti paljon nopeampi ja tarkempi kuin tukiasematietojen perusteella puhelimen paikantaminen (erityisesti alueilla joissa suuri tukiasemaväli).

Käyttäjän ei tarvitsisi osata kuin kertoa mitä on käynyt. Ei tarvitse tietää vaikka Puolan hätänumeroa mahtaako se olla 112 vai ei, eikä paikkaa missä ollaan.

Ihme että tuollaista ei ole muuten ole vielä toteutettu, mutta vastahan nämä GPS:t puhelimissa ovat alkaneet yleistyä.
Tuo toiminto on (valitettavasti) tulossa ajoneuvoihin lähivuosina. Ja pakolliseksi - luonnollisesti.

-hh-

Tuleepa mieleen tällainenkin asia, vaikka tapahtumaa en tunnekkaan, paikka on kuitenkin tuttu.

Turvallisin tapa ajaa tuollaisessa paikassa on reipas kiihdytys valoista niin että kotilot jää kauas taakse. Sitten ennen mutkia himmaa. Ei siis älytön veto vaan reipas.

Niin moni täälläkin jeesustelee taajamassa köröttöttelyn puolesta, valitettavasti.
Tätä reippaasti valoista lähtöä minä ainakin harrastan. Mopolla on tosiaan paljon helpompi havainnoida edessä olevaa liikennettä kuin takana tulevaa kuten sanoit.

Miksi ne autot pitää jättää kauas taakse? Eihän sitä nyt perskules koko ajan voi ajaa kotiloita karkuun?

Miksi ne autot pitää jättää kauas taakse? Eihän sitä nyt perskules koko ajan voi ajaa kotiloita karkuun?
Niin kyllä tietysti näillä auto määrillä kohta on taas edessä autoja, kun yhdet taakseen jättää. Minulla ainakin enemmän sellainen olo, että kontrolloin tilannetta, jos autot on edessäni kuin takanani. Jos edessä tehdään jotain tyhmää voin jarruttaa, väistää ym. Mutta, jos joku takanani koheltaa, niin sitten voipi olla, että kolahtaa ilman ettei itse asialle mitään voi. Jos reippaammin lähtee valoista, niin enemmän saa ajella rauhassa kuin, että ajaa kotilovauhtia ja kotilo roikkuu turvattoman etäisyyden päässä takanani.

Muuten samaa mieltä, mutta jos ensimäisenä paikalle sattuneena tilaa apuvoimat "väärään paikkaan" niin siinä mielessä on hyvä pitää mielessä "oikeat koordinaatit".
Kun nyt alkaa olla useassa puhelimessa GPS ja yleistyy edelleen kun sirujen hinnat alkavat olla aika mitättömiä, niin eipä olisi ihan mahdoton ajatus sekään että puhelimessa olisi "hätänappi" jota painamalla:

1) Puhelin soittaa automaatisesti sen maan hätänumeroon jonka verkossa ollaan

2) Puhelin hakee GPS -koordinaatit ja lähettää ne tekstiviestillä ko. maan hälytysnumeroon

3) Koordinaatit ja soitto yhdistetään lähettäjän puhelinnumeron perusteella.

4) Nappi voisi olla vaikkapa punainen kolmio, saman näköinen kuin autojen hätävilkku.

Olisi todennäköisesti paljon nopeampi ja tarkempi kuin tukiasematietojen perusteella puhelimen paikantaminen (erityisesti alueilla joissa suuri tukiasemaväli).

Käyttäjän ei tarvitsisi osata kuin kertoa mitä on käynyt. Ei tarvitse tietää vaikka Puolan hätänumeroa mahtaako se olla 112 vai ei, eikä paikkaa missä ollaan.

Ihme että tuollaista ei ole muuten ole vielä toteutettu, mutta vastahan nämä GPS:t puhelimissa ovat alkaneet yleistyä.
Toimintona tuollainen ei olisi kummoinenkaan rakentaa. Jotta sitten se taas saataisiin oikeasti toimimaan niin en tuollaista ihan lähitulevaisuudessa jaksa uskoa näkeväni.

Niin kyllä tietysti näillä auto määrillä kohta on taas edessä autoja, kun yhdet taakseen jättää. Minulla ainakin enemmän sellainen olo, että kontrolloin tilannetta, jos autot on edessäni kuin takanani. Jos edessä tehdään jotain tyhmää voin jarruttaa, väistää ym. Mutta, jos joku takanani koheltaa, niin sitten voipi olla, että kolahtaa ilman ettei itse asialle mitään voi. Jos reippaammin lähtee valoista, niin enemmän saa ajella rauhassa kuin, että ajaa kotilovauhtia ja kotilo roikkuu turvattoman etäisyyden päässä takanani.
Autot on aina paras pitää takana kun on prätkällä liikenteessä, silloin on aina tilanteen herra. En ole jaksanut lukea koko tätä ketjua, mutta tuo Leppävaaran prätkäonnettomuus vaikuttaa tyypilliseltä tapaukselta, jossa prätkäkuskilla on yksinkertaisesti loppunut taito kesken ja sen jälkeen on rytissyt. Olen ajanut monesti Vanhaa Turuntietä onnettomuuskohdan ohi ja kertaakaan ei ole ollut edes lähellä, vaikka nopeudet ovat olleet aika reippaita, varsinkin prätkällä. Ei muuta kuin radalle harjoittelemaan, niin kyllä se ajotaito löytyy.

Niin, jos törmäys kaiteeseen on seurausta siitä, että etunen on mennyt lukkoon? Olisi ABS jarru ollut kova sana.

Niin, jos törmäys kaiteeseen on seurausta siitä, että etunen on mennyt lukkoon? Olisi ABS jarru ollut kova sana.
Miksi etunen menis lukkoon itsestään?
withstupid.gif

Jo on kumma etunen.

Autot on aina paras pitää takana kun on prätkällä liikenteessä, ...
Höpö höpö .. milloinka olette edes unissanne kuulleet, että
edessä oleva olisi ajanut takaa päälle. Kyllä ne on ne takana
tulevat, jotka päälle ajavat. Prätkällä voi yrittää muun
liikenteen mukana ajaa vaikka maailman ääriin, niin aina
on joku edessä jarruttamassa ja silloin hyvin usein joku on takana.
Kaikkein paras suoja on pyrkiä pitämään hyvät kuskit
itsensä perässä ja mikäli on todennut jotkut epävarmoiksi,
niin sellaiset pidetään edessä, sillä muuten epävarmat tullessaan
perässä, voivat ajaa päälle. Kun epävarmat pidetään edessä niin
on fyysinen mahdottomuus, että ne ajavat päälle. Jos
aina lähtee kaikkia karkuun, niin karkuunajamisesta ei
tule ikinä loppua ja Bomberin logiikan mukaan ihan kaikki
muut koko maailmassa on epävarmoja paitsi mp-kuskit
vaikka lähes 100% mp kuskeuista on myöskin autoijoita
ainakin talvisin, jos ei muulloin. Tämäkin fakta vain tuntuu niin
helposti unohtuvan.

Mutta Bomberilla on tietenkin oikeus omaan mielipiteeseensä
kuten meillä kaikilla, kuitenkaan en jaksa olla ihmettelemättä,
että hän jaksaa vuodesta toiseen kehoittaa muita
"kaahailemalla" selvittelemään liikennepulmat ja vielä
kaupunkialueilla, jossa ei taatusti pääse muusta liikenteestä
mitenkään eroon. Miettikääpä ihan itse mitä aiotte tehdä.

Toistan nyt varmaan tuhannetta kertaa jo, että kun joku
ajaa perässänne muun liikenteen seassa liian lähellä, niin
likimain ainoa jonka voitte itse tehdä, on jättää itsenne
eteen reilusti tilaa, että teille itsellenne ei missään
tapauksessa tule tilannetta, jossa joutuisitte äkkinäisiin
manöövereihin, kuten vaikka jarruttamaan. Mitä rauhallisemmin
pystytte itse jarruttamaan sen varmemmin pystytte takaamaan,
ettei perässätuleva aja päällenne. Tietenkin voi aina vaikkapa
pysähtyä ja laskea se hännystelijä ohitse vaikka tämä
joidenkin kuskien mielestä on varmaan täysin mahdoton
vaihtoehto - mutta silti ... miettikääpä ihan itse.

Joo. On huonoja, tarkkaamattomia kotilokuskeja, jotka jyrää mopoilijat. Ei niitä vaan voi liikenteestä haistaa. Pienellä riskillä sitä aina ollaan liikkeellä.Tietty on mukavaa ja itselle sopivaa ajatella, että jatkuvalla "karkuun ajamisella" olisi jotenkin turvallisuutta edistävä vaikutus. Yleensä kai muusta liikenteestä eroava nopeus on riskitekijä. Ajetaan sitten kovempaa tai hiljempaa kuin muut.

Eli tuppi nurin ja olet turvassa - höpö, höpö....

"Jos
tule ikinä loppua."
Viisas kommentti
bowdown.gif
Juu .. niinpä .. mutta mulla on tietoa miten sitten käy, kun
aina ajaa karkuun ja karkuun ja karkuun ja ...
Lopulta tulee meri vastaan ja sitten on pakko jatkaa uimalla,
kun se ainoa laiva lähti kolme minuttia sitten (ainakin mun tuurilla)
ja sitten ne perässäajajat lopulta saavuttavat ja JYRÄÄVÄT ..
033102bebe_1_prv.gif

"Jos
tule ikinä loppua."
Viisas kommentti
bowdown.gif
Juu .. niinpä .. mutta mulla on tietoa miten sitten käy, kun
aina ajaa karkuun ja karkuun ja karkuun ja ...
Lopulta tulee meri vastaan ja sitten on pakko jatkaa uimalla,
kun se ainoa laiva lähti kolme minuttia sitten (ainakin mun tuurilla)
ja sitten ne perässäajajat lopulta saavuttavat ja JYRÄÄVÄT ..
033102bebe_1_prv.gif
Niimpä, pitikin jatkaa, että tota kommenttia voipi käyttää kaikkeen tähän "elämiseen ja olemiseen."
Siitä hieno motto
thumbs-up.gif

Back