Voit vaikka ajatella voiman kohdistuvan eturenkaaseen edestä päin ja takarenkaaseen takaapäin. Jos eturengas on takana normaaliin pyörimissuuntaan se olisi edelleen suunnitetu edestäpäin tulevalle voimalle, joka nyt tuleekin takaapäin.Joku viisaampi kai voinee kertoa mihin tuo renkaan kääntäminen perustuu, kun laitteet joita itse olen ajanut, ovat renkaat edessä ja takana pyörinyt aina samaan suuntaan kiihdytettäessä ja jarrutettaessa vain peruuttamalla olen saanut renkaat pyörimään toiseen suuntaan ja silloinkin kaikki samaan aikaan.
Kuvio eli käsittääkseni renkaan ura ei vaikuta kiihdytys-/jarrutustilanteessa, kun se ei ole kosketuksessa tienpintaan.![]()
Kuvioista en tiedä, on mulle liian hieno tiede. Kuitenkin esim. Michelinin kumeissa on tehtaalta asti eturenkaan kuvio "väärinpäin" verrattuna takarenkaaseen, eli jokin pointti tuossa varmasti on. Saattaa vaikuttaa siihen miten kuvio "kaatuu alle". BTW. Renkaat suunnitellaan toimimaan yhteen, joten erimerkkisillä renkailla saa tuskin yhtä hyvää märkäpitoa kuin saman merkkisillä...