• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristit ei aja lasten päälle! Eihän?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pronka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meitsi pysähtyy suojatien eteen heti kun:

a) Pienet lapset ylittävät tietä
b) Äidit lastenvaunujen kanssa
c) Vanhukset

Kaikkien muiden yli olen valmis ajamaan, jos tulevat eteeni!
tounge.gif
Sama täällä plus tietenkin kauniit naiset.
wink.gif

Minulta meni keväällä into pysähtyä suojatien eteen päästämään yhtään ketään tietä ylittämään. Olin silloin tulossa kotilolla töistä ja satoi aika reippaasti. Eräs rouva polkupyöränsä kanssa odotti keskikorokkeella että pääsee tien yli. Minä pysäytin suojatien etten, rouva lähti ylittämään tietä ja takana tullut Mersu ajoi rouvan päälle. Onneksi auto osui vain fillarin takarenkaaseen eikä rouva jäänyt auton alle mutta lipat siitä tuli ja rouvalle vekki otsaan.

Ajattelin muuten siinä heti kun aloin hidastamaan että oikeastaan se mitä olen tekemässä on aika vaarallista (juuri ko. tilanteiden vuoksi). Mutta ajattelin vielä että kun kerran kyseessä on aikuinen niin näkeehän hän siitä kotilon yli jos sieltä joku meinaa tulla ohi pysähtymättä ja tajuaa myös katsoa että tuleeko sieltä joku. Mutta ei näköjään tajunnut. Sitten kun rouva oli ylittämässä tietä ja taustapeilistä näin sen Mersun tulevan vauhdilla ja tajusin ettei se ehdi pysähtyä niin näin jo mielessäni pyöräilijän verissään kadulla. Siltikään en ehtinyt edes painaa tööttiä tai muulla tavoin yrittää pyöräilijää varoittaa vaikka nuo about 2 sekuntia ennen kolahdusta tuntuivat kyllä pieneltä ikuisuudelta. Sitten ei enää auttanut muu kuin mennä katsomaan kävikö pahasti ja soittaa poliisit paikalle sakottamaan kotilokuskia.

Tuon tapahtuman jälkeen en ole enää harrastanut moisia kohteliaisuuksia liikenteessä. Ja etenkin lapsien kohdalla mielestäni muidenkin kannattaa miettiä kahdesti pysähtyykö siihen suojatieneteen ollenkaan. Lapset eivät useinkaan ymmärrä että sieltä voi kuitenkin joku naulapää tulla.

Minulta meni keväällä into pysähtyä suojatien eteen päästämään yhtään ketään tietä ylittämään. Olin silloin tulossa kotilolla töistä ja satoi aika reippaasti. Eräs rouva polkupyöränsä kanssa odotti keskikorokkeella että pääsee tien yli. Minä pysäytin suojatien etten, rouva lähti ylittämään tietä ja takana tullut Mersu ajoi rouvan päälle. Onneksi auto osui vain fillarin takarenkaaseen eikä rouva jäänyt auton alle mutta lipat siitä tuli ja rouvalle vekki otsaan.

Ajattelin muuten siinä heti kun aloin hidastamaan että oikeastaan se mitä olen tekemässä on aika vaarallista (juuri ko. tilanteiden vuoksi). Mutta ajattelin vielä että kun kerran kyseessä on aikuinen niin näkeehän hän siitä kotilon yli jos sieltä joku meinaa tulla ohi pysähtymättä ja tajuaa myös katsoa että tuleeko sieltä joku. Mutta ei näköjään tajunnut. Sitten kun rouva oli ylittämässä tietä ja taustapeilistä näin sen Mersun tulevan vauhdilla ja tajusin ettei se ehdi pysähtyä niin näin jo mielessäni pyöräilijän verissään kadulla. Siltikään en ehtinyt edes painaa tööttiä tai muulla tavoin yrittää pyöräilijää varoittaa vaikka nuo about 2 sekuntia ennen kolahdusta tuntuivat kyllä pieneltä ikuisuudelta. Sitten ei enää auttanut muu kuin mennä katsomaan kävikö pahasti ja soittaa poliisit paikalle sakottamaan kotilokuskia.

Tuon tapahtuman jälkeen en ole enää harrastanut moisia kohteliaisuuksia liikenteessä. Ja etenkin lapsien kohdalla mielestäni muidenkin kannattaa miettiä kahdesti pysähtyykö siihen suojatieneteen ollenkaan. Lapset eivät useinkaan ymmärrä että sieltä voi kuitenkin joku naulapää tulla.
Joo, on muuten tuttua mullekin tuo. Aika harvoin sitä enää pysähtyy, jos on takana liikennettä. Joskus kyllä vahingossa, jos on ajatuksissaan.. Aika paska fiilis huomata peilistä jonkun teinikorollan tulevan kovaa toista kaistaa, kun et itse mahda tilanteelle mitään.
omg.gif

Juu. Juniorit turvallisesti kouluun.
Ne ei välttämättä ihan viel hiffaa tätä liikennettä..
Sit taajaman ulkopuolella ne vedot
033102bebe_1_prv.gif

Puolihuolimattomasti kun LT:n tilastoja lueskelin niin turvallisin tapa
062802moto_prv.gif
on tilastojen mukaan märällä moottoritiellä ja nopeus >120km/h.
tounge.gif
Ei yhtään kuollutta viime vuonna.
Ja tunnetusti tilastoista kaivetaan se virallinen "totuus" kun uusia ajamista rajoittavia sääntöjä mietiään
veryangry.gif

Puolihuolimattomasti kun LT:n tilastoja lueskelin niin turvallisin tapa
062802moto_prv.gif
on tilastojen mukaan märällä moottoritiellä ja nopeus >120km/h.
tounge.gif
Ei yhtään kuollutta viime vuonna.
Ja tunnetusti tilastoista kaivetaan se virallinen "totuus" kun uusia ajamista rajoittavia sääntöjä mietiään
veryangry.gif
Ja mitä vanhemmaksi motoristi tulee sitä vähemmän onnettomuuksia sattuu.
En muista yhtää yli 100 vuotiaalle tapahtunutta moottoripyöräonnettomuuta.
cool.gif

Kolleegan 6 ja 8v lasten kommentti Suomeen suuntautuneen kesälomareissun jälkeen oli se, että Suomessa on hirveän vaarallinen liikenne, kun siellä yritetään koko ajan ajaa suojatiellä päälle. Jos tuon ikäisetkin sen noin selkeästi havaitsevat, niin olisiko lapsia vaiko kuljettajia alettava asennemuokkaamaan..?

Kolleegan 6 ja 8v lasten kommentti Suomeen suuntautuneen kesälomareissun jälkeen oli se, että Suomessa on hirveän vaarallinen liikenne, kun siellä yritetään koko ajan ajaa suojatiellä päälle. Jos tuon ikäisetkin sen noin selkeästi havaitsevat, niin olisiko lapsia vaiko kuljettajia alettava asennemuokkaamaan..?
Pitänee paikkansa. Vuosi sitten, kun kävin kaikilla Kanarian saarilla, kiinnitti erityisesti huomiota se, että joka ikinen autoilija pysähtyi suojatien eteen ja antoi jalankulkijalle etumeno-oikeuden. Vaikka jalankulkija olisi vain seisoskellut ja katsellut muuten.

Lapset liikenteessä ovat itselleni sellainen varoitusmerkki, että vauhti automaattisesti hiljenee ja muutenkin on erityisen varovainen. He ovat niin nopeita ja aavistamattomia liikenteessä, varsinkin jos heitä on useampi kuin yksi. Huomio heillä on kaikessa muussa kuin liikenteessä.
Samoilla linjoilla. En oikeasti tiedä pahempaa mitä voisin tehdä vahingossa, kuin se, että ajaisin lapsen yli.
confused_orig.gif

Suomessa on niin naurettavat rajoitukset tungettu joka paikkaann, että eiköhän niissä ole jo lapset huomioitu. Itse asiassa ne on suunniteltu 80-vuotiaille seniileille puolisokeille mummoille, jotka ajavat täysperävaunua lumimyrskyssä jäisellä tiellä kuuden prosentin kännissä. Ei ole mitään syytä enempää "varmuuden vuoksi" hidastella mopolla.

Meitsi pysähtyy suojatien eteen heti kun:

a) Pienet lapset ylittävät tietä
b) Äidit lastenvaunujen kanssa
c) Vanhukset

Kaikkien muiden yli olen valmis ajamaan, jos tulevat eteeni!  
tounge.gif
Sama täällä plus tietenkin kauniit naiset.  
wink.gif

Käynyt sama mielessä monesti. Kyllä peileihin pitää katsoa, onko ketään tulossa.
Viime viikolla, kun olin autolla liikenteessä, niin jouduin pysähtymään Pengerkadulla suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle. Eiköhän takana tullut paku yrittänyt mennä ohi... Soitti vielä torvea, kun lähdin samanaikaisesti liikkeelle, kun oli ohittamassa...
veryangry.gif

Tulipa mieleeni muuan tapaus jolloin eräs mummeli päätti sännätä maantien yli juur nokan edessä,60 alueella.Noh,sain väistettyä just ja just,mutta säikähdin pirusti ja niin taisi mummokin säikähtää niin että josko oppisi jatkossa varmistamaan reitin ennen päätöntä säntäilyä tien yli...ei ollut varmaan kuulolaite päällä kun putkikin on aika möykkäävää mallia,tahi sit oli järki lomalla muuten vaan.Sama juttu muuten taktorikuskien kans,voipi olla vilkku päällä (jos ylipäänsä toimii)suuntaan mihin tahansa ja meiningistä ei ole harmainta haisua,saattaa tehdä ihan mitä vain.Että varovasti siellä liipanteessa.
062802moto_prv.gif

Juu,en kans mielelläni anna jalankulkijoille mahdollisuutta jäädä jonkun kiireisen tahvon auton alle monikaistasella tiellä pysähtymällä suojatien eteen.Mielummin sitten vaikka menen esim.suojatien ohi vartoon.Voi vehjes,monilla ei kyllä tule pieneen mieleenkään että tars vissiin vähä himmailla jos joku on pysähtynyt suojatien eteen...mennään vaan niin maan vitusti muista vitut veisaten.
033102ass_1_prv.gif

ttuprkle, olin juuri se jalankulkija-reppana kun joku hörhö päätti Mannerheimintiellä illalla pysähtyä (jono perässään) ja päästää meitsin suojatielle. Eikös vierestä päästele joku paukapää nuorisoseurue (ei vielä maailman lainalaisuuksille ja tavoille oppineita siis) ronkottavalla mersuvanhuksella täyttä karkua editseni suojatien yli. Melkein veti varpaiden päältä. Kunpa olis ollu jotain millä heittää.
mad.gif

Tää suojatiejuttu on tosiaan taidettu poistaa autokoulujen opetussuunnitelmasta? Mutta vaikea silti sanoa kumpi ärsyttää enemmän, se suojatien eteen pysähtelevä nysvä, vai se dorka joka rynnii ohi. Päätin etten ikinä, en ikinä, lähde ylittämään kaksi- tai useampikaistaista katua kun joku "kohtelias" antaa tietä. Henkihän siinä menee...
nixweiss.gif

Kauan aikaa sitten kun piikkikorttia ajoin, en päässyt inssiä läpi kun odotin mukamas liian kauan että ihmiset menee suojatien ylitte. Porukka kyllä kahteli pikkasen pitkään konttorin edessä kun meikäläinen vähän asiasta avautui, loppulausahdus oli mallia "v*ttu enskerral keulin ylitte sitte s*tana"...eipä miekkonen siihen vastannu mitään.

Uusintayrityksellä oli sitten sama herra inssinä taas, ja en muuten pysähtynyt yhdenkään suojatien eteen...yllättäen sain sitten sen kortin.

Back