• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristin paras turva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannu59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä se on, luomunopuedenrajoitin!
062802jumpie_prv.gif
Eikös se 100kg kevyempikin kissa toimi nopeudenrajoittimena? Ainakin pitäisi.
wink.gif

Kyllähän se tuonne 1. päälle aika paljolti menee. Vieläpä jos se ymmärrys saadaan sovellettua myös toimintaan, omat taitonsa tuntien + sopiva "kelivara" tilanteeseen niin aina vain parempi
thumbs-up.gif

Itsellä on jotenkin luontainen pyrkimys pehmeään, sujuvaan liikennöintiin. Siis ennakoiden ja repimättä. Käytännössä esim. vaihteenvaihdot tulisi onnistua kuin parhaalla automaatilla konsanaan, täysin huomaamattomasti, vain rundimittari heilahtaa. Edessä oleviin liikennetilanteisiin varaudutaan jo hyvissäajoin hidastamalla omaa vauhtia ja mietitään se "pakopaikka" valmiiksi jos jotain ylläriä tapahtuukin. Samaten koitetaan arvuutella muiden liikkujien aatoksia "mitä jos" -tyyppisesti. Tätä on jotenkin hankala kirjaimiksi pukea, mutta ikäänkuin jatkuvaa mutuilua. Ja kaikki tämä palautuu itselle paitsi välittömästi omissa fiiliksissä, mutta myös lompakon puolella kun kuluvat osat eivät kulukaan niin nopsaan ja se menovesikin säilyy siellä tankissa hiukka pidemmän matkaa
sport05.gif

Tammikuussa, katurenkailla tuo ennakointi on elinehto ja taito (tasapaino) tulee heti perässä. Huomatkaa asvaltin kiiltävä pinta...

XJ3-480.jpg

Kitkakerrointa en osaa sanoa, mutta riittävä eteenpäin kulkemiseen ennakoiden.

EDIT:

Itse asiassa pakkaslumella on helpompi ajella, koska kitka on melko tasainen verrattuna tuollaiseen mustajää-asvalttiin..
normal_pikkutiet.jpg

Tuota päräänajovaaraa on oikein pohdiskeltu isommissakin
piireissä. Jos joku ajaa liian liki perässä, niin kannattaa jättää
oman itsensä eteen niin paljon tilaa, että itse ei joudu tekemään
mitään hätäistä ja ettei perässäroikkujalle tule vahingossakaan
liian kiire. Tietenkin voi aina päästää sen perässäajavan ohitseen.
Tästä on väännetty ennenkin, minusta vaan tuollainen roikkuja on niin epämiellyttävä, että mä joko avaan hanaa tai annan tietä, riippuen tilanteesta. En vaan tahdo ajella tolla sun ehdottallas tyylillä tyyppi persiissä kiinni.

mikä olisi kaikkein tärkein taito, jolla parantaisi mahdollisuuksiaan selvitä liikenteessä ehjänä.

1. Ylläpitämällä selviytymiseen tarvittavaa tilaa ja aikaa toimia, eli pelivaraa. Tätä haetaan riittävällä turvavälillä sekä ennakoimalla tulevaa riittävän pitkälle (n. 10 sekkaa). Ennakointi toteutetaan havainnoimalla ympäristöä ja tunnistamalla sen riskipaikkoja. Näin voidaan kompensoidaan havaittuja riskejä niin aikaisessa vaiheessa, että ne eivät ehdi muodostamaan vaaratilanteita ja kompensoinnin toteutustavalle jää valinnanvaraa. Toimimalla ennalta arvattavasti annetaan muille mahdollisuus toteuttaa tätä kohtaa.

2. Hallintataitojen hankkiminen ja ylläpitäminen. Tätä tarvitaan viimeistään sitten kun kohta 1 kusahtaa ja joudutaan pakkotilanteeseen. Hallintataitojen taso vaikuttaa kohdan 1 toteutukseen, mutta taitojen korostaminen nollaa sen perin helposti.

3. On täysin normaalia, että ihmiset tunaroivat liikenteessä ja ovat vaaraksi toisilleen. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan, eikä asiaa voida korjata muualta kuin omalta kohdalta. Tässä palataan kohtaan 1.

Tuntuisi että 1 tärkein, sitten 3. 2 kehittyy sitten tuossa ohella ja motoristi pärjäilee mukavasti!  
062802jumpie_prv.gif

Tuota päräänajovaaraa on oikein pohdiskeltu isommissakin
piireissä. Jos joku ajaa liian liki perässä, niin kannattaa jättää
oman itsensä eteen niin paljon tilaa, että itse ei joudu tekemään
mitään hätäistä ja ettei perässäroikkujalle tule vahingossakaan
liian kiire. Tietenkin voi aina päästää sen perässäajavan ohitseen.
Tästä on väännetty ennenkin, minusta vaan tuollainen roikkuja on niin epämiellyttävä, että mä joko avaan hanaa tai annan tietä, riippuen tilanteesta. En vaan tahdo ajella tolla sun ehdottallas tyylillä tyyppi persiissä kiinni.
Näyttää käyneen niin, että vaikka sanoisin "kissa" niin siinä on
sinun mielestäsi jokin vika minun sanomanani.
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

Back