Olen alusta asti seurannut tätä mielenkiintoista keskustelua ja nyt on ihan pakko pistää omakin lusikkani soppaa hämmentämään. En luokittele itseäni vetomieheksi tai kukkahatuksi. Ehkä jotain siltä väliltä. Mutta kirjoitukseni perusteella saatte tuomita ihan vapaasti miten vain.
Onko kenelläkään teistä kirjoittajista käynyt mielessä, että nopeusrajoituksia ei ole tehty kiusaksi? Vaikka kuinka haluaisimme, että maailma pyörisi oman navan ympärillä, niin se on viiltävä tosiasia, että tiellä liikkuu muitakin. Ja osa näistä tielläliikkujista on reflekseiltään hitaampia, huumeiden/alkoholin vaikutuksen alaisena, muuten vain kädettömämpi ratissa, välinpitämättömiä omasta turvallisuudesta, listaa voisi jatkaa loputtomiin...
Olen melkoisen varma nykymenoa seurattuani (jossa vähät välitetään suojateistä, punaisista valoista, nopeusrajoituksista), että jos rangaistuksia kohtuullistettaisiin (=mitä?), niin se lisäisi entisestään välinpitämättömyyttä liikenteessä. Nykyinen pienikin pelotevaikutus poistuisi.
Jos taas mietitään, että nopeuksia teillä nostettaisiin, niin jonkin verran esim. Helsingin kehäteillä ajelleena voisin melkein vannoa, että nämä samat herrat/rouvat vetäisivät sen +15-25 km/h, oli keli mikä tahansa, oli tienpätkä mikä tahansa.
Ja mitä itse otsikon aiheeseen tulee, niin mielenkiintoisia spekulaatioita on riittänyt puolin ja toisin. Itse muodostan mielipiteeni vasta kun faktat ovat pöydässä, sillä en voi millään tietää minkälainen tilanne oli kyseessä, koska en ollut itse paikalla ja suhtaudun skeptisesti painettuun sanaa. Onneksi kaikki eivät ajattele näin, sillä mitäs me muuten täältä nyt luettaisiin, jos kukaan ei arvailisi mitä on tapahtunut ja vaahto suussa puolustelisi omaa kantaansa.
Ugh, minä olen puhunut.