• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi tien sivussa, miksei kukaan pysähdy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sam 10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt täytyy pöyhäistä muurahaispesää!
Aloitin itse MP harrastuksen vuonna n.-80.
Sen jälkeen olen kurvannut kaiken näköisillä vehkeillä.Yhteinen tekijä näille vehkeille on ollut niitten suurenmoinen hauskuus!
Toinen on toiminut,toinen ei.Se ei ole haitannut,paitsi nyt!
Mikä piru meihin on mennyt,koska nyt jos tien poskessa on MP,kukaan ei mene jeesaamaan?
Se on hel...mitä vaan,mutta mitä?
Oltaisiinko tästä lähtien pyöräilijöitä merkkiin katsomatta?

Pallo on heitetty!

Sami FJR 1300,toimii toistaiseksi

Se o hyvä näyttää jollain merkillä et tarttee apuu esim. Siihe kahvaa liina roikkuu. Niin moni pysähtyy ihme paikkoihi röökile tai soittamaa.Ei voi olla ajatustenlukija
cool.gif

Samat sanat. Suomalaiselle on jotenkin ihan ylivoimaista pyytää apua ("pitäkää tunkkinne)". Sanoisin että jos selkeästi apua pyytää, 99.9 % kanssapyöräilijä pysähtyy katsomaan mikä hätänä.
sport05.gif

Mikä piru meihin on mennyt,koska nyt jos tien poskessa on MP,kukaan ei mene jeesaamaan?
Päinvastoin, joka kerta kun oon pysänny tien viereen/pysäkille röökille/puhelimeen tai vaan "venyttelee", jokainen ohi ajava mopoilija kattoo tosi piiitkään ja himmailee.
Tarvii ihan morjestaa reilusti ja näyttää, et "anna mennä vaan, nou hätä"
smile_org.gif

"Ennen vanhaan" (-80-90 luvulla) ois saanu ihan oikeesti olla päivän tien vieres, et ois ees ykskään mopo ajanu ohi.... Oli niitä vaan sen verran vähän/harvassa. Varsinkin jos oli jossain pikkutiellä keskellä ei mitään...
Nyt on onneks kännykkä ja 020202.."vai mikä se oli", jos ihan oikee hätä on
tounge.gif

Siinäpä se...020202. Ennen matkapuhelimia kukaan ei olisi epäillyt, että pysähdyit soittamaan, nyt niin tekee 98% ohiajavista.

Itse tulee aina pysahdyttya, olin sitten liikkeella mopolla tai autolla (joskus joutuu vetaan kilometritolkulla motaria edes taas etta paasee takaisin paikalle jos on sattunut olemaan huonolla kaistalla kun havaitsee motoristin pientareella). Yleensa ei ole mitaan hataa tai apu jo tulossa mutta saapahan itse pidettya rooki tauon samalla.

Ei tarvitse olla ajatustenlukija, ihan kysymalla onko joku hatana selviaa.

Tässä se on tullutkin jo esiin, että kun kaikilla jo agenttipuhelin niin jos ei ole pysähdytty soittamaan, niin ainakin sitä apua saa parhaiten paikalle sillä puhelimella. Kyllä silti olen kokenut että suurin osa mopoilijoista himmailee kohdalla, jos vain ennättävät ajoissa näkemään jonkun pysähtyneen.

Kyllä tulee pysähdyttyä , joskus aivan turhaan ja saa kysyvän katseen , mitäs siihen tulit ihmetteleen mutta siitäkin huolimatta pysäytän jos näyttää siltä että apua vailla eikä pelkästään tupakalla yms
sport05.gif

jos sivussa oleva morjestaa tai puhuu puhelimeen, niin en pysähdy. Jos jätkä epätoivoissaan tutkii pyöräänsä, niin pysähdyn.

No miten sä sitä jeesiä pyysit? Seisoit tumput suorassa pyörän vieressä ja katselit poispäin tulijasta?

Mulla ainakin on sama kuin tuossa muilla eli jos apua ei pyydetä tai avun tarve ei ole ilmeinen niin en sitä mene jokaiselle tauon pitäjälle tyrkyttämään.

Noh.. Kyllä sitä apua saa JOS SITÄ PYYTÄÄ.
Itellä puhkea kotilosta rengas motarilla. No, sitä vaihtamaan. Tunkki hajos.
baaa.gif

Sittenpä aloin viittoa, jo toka auto pysähtyi lainaamaan tunkkiaan mulle.
smile_org.gif

Kyllä mäkin pysähdyn, jos joku pyytää (on se sitten autoilija tai motoristi). Tietenkin.
Mutta en muuten. Koska luultavasti se ei ole MUN apua vailla silloin. Se on varmaan soittanut jo äidin tai iskän tai kaverin jeesimään silloin, ja mun pysähdys ois turha.

Kai seki ois vähä tylsää, ku oot tien poskessa oottamassa kaveria vaikka tuomaan lisää bensaa (tai mitä vain), ja joka kolmas ohikulkija pysähtyy kysymään mikä on ja tarviiko apua..

Varmasti pysähdyn. Kävi muinoin 90 luvun alussa kun multa loppu bensa myöhään illalla jossainkohtaa lahdentietä. Siihen jäin sit tupakkia polttelee ja mietin et, mitäs ny
ku ei tätä liikennettäkään juurikaan ole. Ni aika heti n.5min porhaltaa 3 motomiestä ja pysähtyy ilman viittelöintiä, kysyvät mikä vika? Kerroin ja yksi heistä vinkkas et kyytiin. Lähettiin hakee löpöö ja loput jäi vahtii pyörää. Asemalla heppu laitto 4L öljykannun täyteen, kävi maksamassa ja takas. bensat tankkin ja nää toivottelivat hyvää matkaa. Minä sit hätäilin et hei, oottakaa ni mä kaivan löpörahat. Nää sano et anna olla. Tarjoo vaik kahvit jos osutaan samalle huotsikalle. Olinko vähän öönä. Autolla olen jääny muutaman kerran tienposkeen eikä ole viittelöinnistä huolimatta autoilija ole pysähtyny kuin kerran ja silloinki kuski tokas ettei olis muuten pysähtyny ellei olis ollu samanlainen auto.

Toki mä varmaan jossain hiljaisella sivutiellä ainakin himmaisin niin, että pysähtynyt voi/ehtii viittoa, JOS sitä apua on vailla. Mutta jos on liikennettä paljon, niin luulis että se pysähtynyt osaa ihan itekin pyytää sitä apua.
smile_org.gif

pysähdytty on useamman kerran ja ympäri heitetty kehätien rampistakin toiseen suuntaan meneville kaistoille kysymään josko apua tarttee, peukaloa pyöritelty ylös alas jos ei toinen osaa näyttää onko tilanne päällä vai ei ja niin edelleen... Ja on multakin tultu kysymään onko kaikki kunnossa kun en huomannut auki jäänyttä työkalurullaa sulkiessani ohi-ajanutta motoristia... Että ihan ok kokemuksia.

Varmasti jokainen pysähtyy jos viittoilet pysähtymään, eikä pyörässäsi ole jäätelölaukkuja.
+1 VAIKKA EN TIEDÄ/OSAA AUTTAA.  
withstupid.gif
.. mutta ainaki rööki kaverin musta saa  
062802jumpie_prv.gif
+1  
biggrin.gif
eipä taitais olla minustakaan mitää kovinkaan kummoista apua kun on peukut keskellä kämmentä  
baaa.gif
mut kyllä pysähtyisin jos näkisin et joku tarvii apua  
smile_org.gif
+1 myös täältä, pysähdyn kyllä jos joku viittoilee siellä tien vieressä että tarvitsee apua. Tosin olen kyllä aika käsi näiden koneiden kanssa, joten ei hirveesti minustakaan apua saa mutta seuraa ainakin
thumbs-up.gif

Jos huomaan rätin/rotsin/kaulaliinan tankoon sidottuna taikka kuski huitoo tai pyörästä on osia pitkin piennarta ja ajuri on "pää konehuoneessa" pysähdyn varmasti.

Muuten en.

Pikkuteillä himmaan jos huomaan mopon esim. bussipysäkillä, lähinnä nähdäkseni onko puhelin/rööki/navigaattori kädessä vai rupeaako kuski huitomaan.

Poikkeuksena että jos venäjän puolella, tai muussa kehitysmassa, näen minkä tahansa itä/paikalliskilpisen höskän tien laidassa en tosiaan himmaa vaan lisää hanaa, mitä hevonv*tummassa ja paikallisemman näköisiä tyyppejä kyydissä, sitä enemmän...

Suomenpuolella olen kyllä lainannut sloboillekkin hinausköyttä jotta saivat pohjan varassa poikittain ojanpenkalla olleen mersunsa irti.

Back