Turistit on tietenkin asia erikseen, mutta Kainuussa asuskellessani tietää aika tarkalleen ne pätkät missä on poroja ja niitä osaa varoa. Ainut vaan kun ne on niin pöljiä eläimiä, kävelee toiseen suuntaan ja yhtäkkiä onkin edessä. Mutta jarruttelemalla nyppylöille tai edes päästää kaasukahvasta vähän irti niin paljon auttaa jos poron näkee ja harvoinpa ne keskellä tietä toljottaa. Pientareilla ne usein on ja aina kannattaa löysätä vauhtia vaikka näyttää, että ne ei lähde mihinkään. Oli tulla tässä yks päivä näytettyä toteen toi![]()
No, se siitä.
Kyllähän niitä poroja siellä pohjoisessa tiellä ja tien vierillä seisoo ja syytä on aina hiljentää, vaikka paikalliset ei näytä aina niin tekevänkään, edes mopolla.
Aika mahdottomaksi ajaminen käy, jos haluaa riskin nollaan pudottaa, esimerkiksi mutkan takaa vanhaa tienpohjaa yli tien juoksevaa tokkaa ei väistä kuin ajamalla kahtakymppiä.
Normi 80 tai 100 kun kohdalle sattuu, niin no sans, ihan niin kuin hirven tai peurankin kanssa.
Juuri tulin pohjoisesta moporeissulta eikä ollut mitään ongelmia porojen kanssa, vaikka niitä paljon nähtiinkin ja jarruteltiin.
Joskus vaan ei natsaa, turistit ovatkin sitten eri asia, nehän ei erota edes tiellä seisovaa hirveä, olen nähnyt monta kertaa.
Itse harrastan sen verran luontoa, että olen oppinut elikot kohtuullisen hyvin huomaamaan, mutta myönnettävä on, että ei aina voi onnistua.
Mutta i alla fall, be careful out there.