• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi loukkaantui kolarissa Ähtärissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hullujussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Motoristi loukkaantui kolarissa Ähtärissä

Moottoripyöräilijä loukkaantui, kun hän törmäsi eteensä ajaneeseen henkilöautoon Ähtärissä tiistaiaamuna. Onnettomuus sattui valtatie 18:n ja Ostolantien risteyksessä puoli yhdeksän aikoihin.

Ähtäriläinen pariskunta oli tulossa keskustan suunnasta ja kääntyi valtatielle kärkikolmion takaa suoraan motoristin eteen. Jyväskyläläismies ei ehtinyt väistää autoa, vaan törmäsi henkilöauton oikeaan takakulmaan ja suistui ojaan. Motoristi loukkaantui, mutta hänen vammojensa vakavuudesta ei ole tietoa. Mies oli sairaalaan vietäessä tajuissaan.

Moottoripyörä romuttui törmäyksessä pahoin. Henkilöauton kuljettaja ja matkustaja eivät loukkaantuneet, mutta heidän autonsa vaurioitui takaosastaan ajokelvottomaksi. Alavuden poliisin mukaan alkoholilla ei ollut osuutta onnettomuuteen.

Ja taas kolmion takaa eteen!? On se kumma mitä v.... sokeita tuolla ajaa ja paljon. Toivottavasti kaveri selvisi vähillä vammoilla.

Niinpä, eilen itse olin lähes (onneksi vain lähes) samanlaisessa tilanteessa, minä valoissa menossa oikealle ja eikös vastakkaisen suunnan kotilo änkeä siihen rinnalle, annoin tietä kun mopon kanssa heikompi olen, noin niinkuin silleen heikompi
talktohand.gif

On se kumma tämä kolmion takaa eteen pukkaaminen, ei tajua.

Läheltäpiti tilanteita on tullut liiankin kanssa ja jossakin osiossa olikin juttua että pitkät päällä ajettaessa.

Itse rupesin pitämään pitkiä valoja kun meinasin moottoritiellä 120 km/h rajoituksella ajaa rekan perään 60km/h. Ajelin 130 mittarinopeutta kuopiosta siilinjärvelle päin kun 2 km kasurilan rampilta siiliin päin näin edessäni puoliperävaunu hiekkarekan. siispä otin hyvissä ajoin ohituskaistan sillä kohdalla on juuri loppumassa vajaan 2 km loiva nousu. kuinka ollakaan 50 m ennen kuin olen rekan kohdalla niin kaveri päättää siirtyä ohituskaistalle..... prkl kun meinasi tulla paniikki eikuin väistö oikelle kaistalle ja onneksi sain jarrutettua ennen sillä kaistalla olevaa kotiloa joka veti asuntovaunua sitähän se rekkakin oli lähtenyt ohittamaan mutta ei vissiin huomannut minua...

veryangry.gif
062802jumpie_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Sähkeuutiset: Maakunta  Julkaistu 15.08. klo 09:43, päivitetty 15.08. klo 09:44    
Motoristi loukkaantui törmäyksessä

Keskisuomalainen

Parikymppinen Jyväskylän seudulta kotoisin oleva mies loukkaantui törmäyksessä Ähtärissä Ostolantien ja Ähtärintien risteyksessä tiistaiaamuna puoli yhdeksän aikaan. Motoristi törmäsi henkilöauton perään toistaiseksi tuntemattomasta syystä.

Moottoripyörä lensi törmäyksessä ojaan, ja motoristi kuljetettiin ambulanssilla hoidettavaksi. Henkilöautossa ollut vanhempi pariskunta ei loukkaantunut kolarissa, mutta auton perään tuli pieniä peltivaurioita. Onnettomuuspaikalla on 80 kilometrin nopeusrajoitus.

"Motoristi törmäsi henkilöauton perään toistaiseksi tuntemattomasta syystä."
Auto kolmion takaa eteen...

Kaverini kanssa oltiin menossa Seinäjoelle, mutta...
Minun perässä ajaneelta kaveriltani meni vasenkäsi poikki, ei onneksi sen vakavempaa ainakaan vielä näkyvissä.

Onneksi ei sen pahemmin käynyt! Noi on aina ikäviä kun ilman omaa syytä joutuu onnettomuuteen, huonolla tuurilla olis taas kynttilä ketjussa uusi aihe...

Pitäis noista kolmiontakaa eteen tulemisista annettavia rangaistuksia koventaa vähintään samassa suhteessa, kuin on kovennettu ylinopeuksien rangaistuksia.

Onneksi ei sen pahemmin käynyt! Noi on aina ikäviä kun ilman omaa syytä joutuu onnettomuuteen, huonolla tuurilla olis taas kynttilä ketjussa uusi aihe...

Pitäis noista kolmiontakaa eteen tulemisista annettavia rangaistuksia koventaa vähintään samassa suhteessa, kuin on kovennettu ylinopeuksien rangaistuksia.
Voi vittu
biggrin.gif
Eikai jumalauta kukaan tahallaan tule kolmion takaa eteen,edes mopon? Ylinopeus ja kolmion takaa tielle tuleminen on "hieman" eri asia.Kaikille sattuu liikenteessä tilanteita,ettei havaitse vastapuolta vaikka ajelisi kuinka varovasti.

Melkoinen sadisti pitäisi olla,että tahallaan ketään liikenteessä murjoisi
omg.gif

Nämä onnettomuudet ovat aina todella surullisia tapahtumia.

Itselle kävi tänään autolla ajaessa niin, että lähestyin pienellä tiellä hiljaisella nopeudella risteystä. Katsoin molempiin suuntiin - ketään ei näkynyt. Siirryin suojatien päälle jotta näkisin tarkemmin vilkaammin liikennöidylle risteävälle ajoradalle ennen kääntymistä.

Ja silloin kuulin karmean kirouksen
crazy.gif
oikealta sivulta (ikkuna oli auki). Polkupyöräilijä oli pysähtynyt pari senttiä oikeasta ovesta ja vähemmän iloinen siitä että olin tullut yllättäen eteen.

Pyöräilijän on täytynyt tulla oikealta juuri sopivalla nopeudella siten, että on pysytellyt taustapeilin tai A tolpan katveessa pidemmän aikaa. Sillä pyörää ei todellakaan pystynyt näkemään mitenkään ! Muistan katsoneeni huolellisesti kuten yleensäkin teen.

Itseä pänni tuo "töppäykseni" suuresti, kun pyrin aina olemaan erityisen varovainen juuri kevyttä liikennettä ja kaksipyöräisiä kohtaan
sad_orig.gif

Tarinan "opetus":

Moottoripyörällä ajaessa on syytä aina ajatella niin, että KUKAAN EI NÄE MINUA. Ei saisi ikinä olettaa, että autoilija näkee. Ei vaikka näyttäisi siltä että kuljettaja katsoo kohti.

Minä olen varovainen ja rauhallinen kuski (ainakin  
wink.gif
) autolla ajaessani. Minulla on kymmenien vuosien kokemus kaikenlaisten ajoneuvojen kuskaamisesta ilman yhtäkään onnettomuutta tai pahempaa vaaratilannetta. Ja silti kävi kuten yllä mainitsen. Tuo katveeseen jäänyt olisi voinut olla motoristi ja ....

Itselleni on kasvanut selkäytimeen tapa MP:llä ajaessa hidastaa vähän vauhtia ja valmistautua jarruttamaan aina kun auto on tulossa risteävällä tiellä kohti omaa ajoväylää.

Niitä vaan näkee turhan usein että auto pysähtyy risteykseen ja näyttää et jää odottamaan siihen mut ykskaks tuleekin eteen.

Moottoripyörällä ajaessa on syytä aina ajatella niin, että KUKAAN EI NÄE MINUA. Ei saisi ikinä olettaa, että autoilija näkee. Ei vaikka näyttäisi siltä että kuljettaja katsoo kohti.
Niin, noinhan sitä aina sanotaan ja sen yrittää pitää mielessä, mutta eihän sitä käytännössä voi noin ajaa.

Esimerkki: ajan mopolla suoraan maantietä satasen alueella rajoituksen mukaan. Perässäni on autoja, mutta ei kovin lähellä. Näen edessä risteyksen, ja siinä on vastaantuleva auto vilkku päällä vasemmalle, hidastamassa kääntyäkseen ajosuuntani yli, mutta ei vielä pysähtynyt. Eli saattaa kääntyä heti tai sitten ei vielä.

Mitä teen käytännössä? Hidastan vähän (mutten liikaa koska tiedän että takaani on tulossa autoja), kenties pujottelen vähän jotta sivusuunnassa liikkuvana näkyisin paremmin, yritän nähdä onko auto huomannut minut, ja mietin mihin väistän jos auto tuleekin eteen. Ja silti, jos auto tulee eteen, tulee pirunmoinen kiire ja ehkä osuma.

Jos tuon "aja-niin-kuin-olisit-näkymätön"-teorian mukaan mentäisiin, niin käytännössähän tuossa tilanteessa pitäisi pudottaa vauhti melkein nollaan jos haluaa olla 100% varma että riskiä ei ole. Ja silloin taas taempana tulevat autot rysäyttävät perään.

Mitä teen käytännössä? Hidastan vähän (mutten liikaa koska tiedän että takaani on tulossa autoja), kenties pujottelen vähän jotta sivusuunnassa liikkuvana näkyisin paremmin, yritän nähdä onko auto huomannut minut, ja mietin mihin väistän jos auto tuleekin eteen. Ja silti, jos auto tulee eteen, tulee pirunmoinen kiire ja ehkä osuma.

Jos tuon "aja-niin-kuin-olisit-näkymätön"-teorian mukaan mentäisiin, niin käytännössähän tuossa tilanteessa pitäisi pudottaa vauhti melkein nollaan jos haluaa olla 100% varma että riskiä ei ole. Ja silloin taas taempana tulevat autot rysäyttävät perään.

Niin, ne takana(kin) tulevat autoilijat ovat vaaratekijä.

Mutta tuossa sinun esimerkissäsikin nopeuden pudottaminen hetkellisesti kaasua hieman hölläämällä esim 100->85km/h parantaa mahdollisuuksiasi jo huimasti. Toisaalta takana tulevat autot ovat sitten lähempänä, joten jos joudut jarruttamaan äkisti, niin riski on siinäkin. Autoilijat kun ei peltikuoren ja airbägien turvallisuuteen tudittamana ole kuitenkaan yhtään hereillä.

Mielestäni tärkein tuossa tilanteessa tuo valppaus. Asennoituu tilanteeseen niin, että ohjelmaa voi tulla ja on valmis toimimaan. Tiedostaa onko autoja takana/vastaantulemassa. Ja seuraa tarkasti mitä se sivutiellä oleva autoilija tekee. Sitä tarkoitin sanomalla että ei oleta, että kyllä se autoilija minut näkee.

Mutta muuten olet oikeassa siinä, että jos ajaa yli 0km/h, niin on aina vaara, että joku tulee yllättäen eteen vasemmalta tai oikealta. Ja toisaalta jos hidastaa vauhtia, niin joku voi ehtiä ajamaan päälle
biggrin.gif

Ja tuosta mainitsemastasi 100% riskittömyydestä... heh... kun ottaa MP:n tallista, niin tuon tavoittelusta tulee mahdotonta utopiaa heti - niinkuin kaikki hyvin tiedämme. Toisaalta jo sängystä nouseminenkin on riski  
tounge.gif

Kolmion takaa,ja motoristin edestä vasemmalle kääntymiset näyttävät olevan tänä kesänä ja AINA ne todelliset vaaran paikat.

Nopeutta pois risteyksissä jos on risteävää liikennettä.
Ei tiedä mikä muukaan tähän oikein auttaisi.
crazy.gif

ajokieltoa vuosi vähintään jokaiselle kuka kiilaa kolmion takaa eteen kolahti tai ei niin rupeaa sitä tarkkaivaisuutta löytymään todennäköisesti jatkossa
tounge.gif

Ähtäriläinen pariskunta oli tulossa keskustan suunnasta ja kääntyi valtatielle kärkikolmion takaa suoraan motoristin eteen. Jyväskyläläismies ei ehtinyt väistää autoa, vaan törmäsi henkilöauton oikeaan takakulmaan ja suistui ojaan. Motoristi loukkaantui, mutta hänen vammojensa vakavuudesta ei ole tietoa. Mies oli sairaalaan vietäessä tajuissaan.
Paljonkos tuommoisesta tulee sanktioita autoilijalle?

Ihan vaan niin kuin vertailun vuoksi. Jos ajan mopolla 60km/h rajoitusalueella, tyhjällä tiellä 96km/h tutkaan. >Kortti pois ja v*tusti sakkoja.

Minun mielestäni kolmion takaa eteen tulevalle autoilijalle tai mopoilijalle, joka aiheuttaa kolarin ja syyttömän osapuolen loukkaantumisen, niin kuin tässä tapauksessa, kortti pois vuodeksi, uusi inssi ja vuoden koeaika.
Yksikin liikenne rikkomus, taas vuodeksi kortti pois.

Olen aika monta kertaa meinannut ajaa auton kylkeen mikä tulee kolmion takaa eteen. Yleensä kuskina on vanhempi mies tai nainen, tai (anteeksi yleistykseni), alle 40v vaalea nainen aurinkolasit silmillään.
Joka ikinen kuka on tullut kolmion takaa eteeni, on myös kuullut sen tehneensä viimeistään seuraavissa liikennevaloissa.
Saa nähdä koska kolhtaa, se on vaan ajan kysymys.

Mutta on kyllä tien kunnossapitäjilläkin vastuunsa tässä asiassa. Risteyksissä on valtavia kuusiaitoja, puskia, mainoksia ja kaikkea muuta ylimääräistä.

Ja kyllä, on minulla ollut joskus myös ylinopeutta. Taajamassa puhutaan kuitenkin "vain" 5-15km/h:n ylityksistä.

Ja en tunnustaudu kukkahatuksi
033102bebe_1_prv.gif

Back