OK hyvä on sitten ...
TUOSSA on dokumentti, josta saaduista luvuista riski 80km/h on annettu lähtökohdaksi 1.00 jne.
Kiitos. Katsotaan. /* Tajunnanvirta ON */
Eri liikennemuotojen uhrit vahvistavat täälläkin liikkuvan käsityksen että motoristi on vaaraksi lähinnä itselleen. Polkupyörät ovat lähes yhtä vaarallisia muille kulkijoille.
Harmi ettei moottoripyörän ja polkupyörän ulkopuolisille aiheuttamaa riskiä ole suhteutettu liikennesuoritteeseen.
Tieliikenteessä kuolleet miljoonaa asukasta kohden Pohjoismaissa 1985 - 2004 antaa mielenkiintoisen tulkinnan. Vastaavaa käyrää raportoidessani minä en olisi saanut pakotetuksi itseäni kirjoittamaan tuollaista kuvatekstiä mainittuani vielä otsikossa aikajänteestä, jolloin Suomen liikenneturvallisuus on parantunut selvästi ENEMMÄN KUIN MISSÄÄN MUUSSA POHJOISMAASSA. Ja se kuvateksti sanoo: Liikennekuolemat ovat vuoden 2004 tietojen mukaan vähentyneet Pohjoismaissa Suomea enemmän.
Aivan totta. Löytyy sieltä 20 vuoden aikajänteeltä yksi muukin vuosi, jolloin tuokin oli totta. Liikenneturvan lukuihin luotan, mutta jo tässä vaiheessa niitä tulkinneen Iltalehden toimittajan (?) tyyli on sellainen että nyt joudun lukemaan joka sanan aika tarkasti, koska hänen objektiivisuuteensa ei näköjään voi luottaa lainkaan.
Riskin jako kollektiiviseen ja yksilölliseen on hyvä havainto. Itse huomasin tuon kirjoittaessani ainetta lukiossa 70-luvun lopulla ja nuuskin bussikolareita ajalla ennen internettiä paljon vaivalloisemmin. Lainsäätäjän tavoitteena on minimoida kustannukset ja maksimoida verotuotot (vaikkei sitä niin saa sanoakaan). Sinun ja minun tavoitteena on ajaa itse turvallisesti ja mukavasti. Nämä kaksi ovat eri asioita, koska ei maantiellä muuten junilla ajettaisi.
Nopeuksien ja etäisyyksien arviointikyky on vakiotilanne, jossa tilastonikkarit menevät niin kauas metsään ettei huuto tielle kuulu. Nopeudet ja etäisyydet toki arvioidaan aivan miten sattuu. En ole ketään muuta parempi tässä suhteessa.
Se on sitten toinen juttu, kuinka moni arvoisista tilastonikkareista ehtii päässään laskea differentiaaliyhtälön arvioitujen etäisyyksien lähtönopeuksien ja oman ajokin tunnetun kiihtyvyyden pohjalta.
En minä ainakaan viitsi. Minä vain katson ehtiikö ennen vastaantulijaa ohittaa vai ei. Metreillä ja nopeuksilla ei ole mitään väliä, koska fuzzy logic prosessori hoitaa homman. Ennen vastaväitteitä kannattaa muistaa, että niin se sinullakin toimii. Alkoiko pelottaa? Ei tietenkään. Ei tässä ole kysymys matematiikasta vaan arviosta. Se arvio ei ole vielä kertaakaan pettänyt viimeisen 31 vuoden ajouran aikana (herrajjee, elääks näi vanhaks?).
Ahtaita ohituksia on joskus ollut. Jälkeenpäin ajatellen myös muutama joka meni niin ahtaalle, että olisi joutanut odottaa parempaa paikkaa. Eikä yhtään ainoaa kertaa vahingossa, siis oho, tulipa lujaa. Vaan joka ainoa kerta etukäteen tietäen, että vähän ahdasta tulee olemaan. En tiedä parantaako ikä arviointia vai antaako lisää aikaa, mutta näitä tulee yhä vähemmän nykyisin. Tuli silti yksi tällekin kesälle, kun erehdyin autolla liikkeelle suviseurojen aikaan eikä niistä vessoista oikeasti meinannut selvitä ohi :-(
Ajosuoritteeseen nähden naisten onnettomuustiheys näyttää sittenkin miehiä suuremmalta. Olen hämmästynyt. Onkohan tässä kyse siitä, että suuri osa naisista ei aja kovin paljon ja heillä pysyy päällä tuo kaikkien nuorten kuljettajien suuri riski pidempään? En tiedä.
Suhteellinen vammautumisriski pienenee nopeuden mukana vaikka mentäisiin kuinka hiljaa. Tämä on tietysti odotettavissakin. Kyllä se vain niin on, että jos kolahtaa, niin pienemmästä nopeudesta ei satu niin kipeästi. Samaa asiaa kuvastaa myös kuljettajan vammautumisriski eri nopeusrajoituksilla. Tässä pitää tietysti huomata se, että vammoja verrataan eri nopeuksilla sattuneisiin todellisiin onnettomuuksiin. Onnettomuusriskistä tämä ei kerro mitään. Mutta jos kolahtaa, niin parempi että kolahtaa hiljaa kuin kovaa.
Samansuuntainen tilanne kuvastuu myös jalankulkijoiden vammautumisriskissä tapahtuneisiin onnettomuuksiin nähden.
Jännittävää nähdä, että suomalaiset noudattavat pieniä rajoituksia selvästi kurinalaisemmin kuin itävaltalaiset. Sen sijaan Suomessa on 80 kohdalla merkillinen piikki. Menee aivan arvaukseksi, mutta onkohan tällä mitään tekemistä minun ja monen muunkin tekemän havainnon kanssa, että vaikkapa Ruotsissa on teoriassa alemmat muttä käytännössä korkeammat rajoitukset, koska siellä 70 käytetään vain sitten kun on oikeasti pakko eikä joka Tuppukylällä ole oikeutta terrorisoida valtakunnan pääväylän liikennettä alennetuin rajoituksin? Mene ja tiedä, mulla ei riitä data vakuuttavaan perusteluun.
Tosi ikävää, ettei keskinopeuden muutoksen vaikutus kuoleman- ja loukkaantumisriskiin -kaaviossa kerrota jakolaskun nimittäjää. Osoittaja lienee tappiosaldo, mutta verrataanko sitä tapatuneisiin todellisiin onnettomuuksiin raakasaldona vai odotusarvona ja onko kyse koko liikenteen keskinopeudesta vai yksittäisen ajoneuvon? Kuvion muodosta rohkenen epäillä että kyse on koko liikenteen suurista keskiarvoista? Jos ei, niin sitten minulta meni juuri yksi valtti, koska tiedän lukeeni tutkimuksesta, jonka mukaan onnettomuusriksi nousi muun liikenteen nopeudesta ylös- tai alaspäin poikettaessa.
Alkoholi- ja kaahausriski osoittaa oman ajotapani aivan oikeaksi. Eli siis 2 km/h ylinopeus ei eroa rajoitusnopeuden riskistä. 0.2 promilleakaan ei eroa, mutta sen jätän muille.
Sohjokelin lisäriski on 6 - 8 kertainen ja jääkelin 10 - 30 kertainen kuivaan keliin nähden. Jännä lukema verrattuna siihen, minkä kuukausien aikana sattuu eniten vakavia onnettomuuksia. Varokaa heinäkuun jääkelejä.
Liikenneturvallisuustyös vaikeudet slide on oikein hyvä. Helpot konstit on jo käytetty ja ihmisten ja tavaroiden liikkumista ei saisi rajoittaa. Rahaa kiitos ja myös tavalliset kansalaiset kuriin ja rattijuopot pitää saada kuriin, koska tappajakaaharit aiheuttavat niin vähän onnettomuuksia, ettei sieltä ole enää paljon optimoitavaa.
Osoitatko minulle vielä ne ajonopeuden mukaan kasvavat onnettomuusriskiprosentit, kun en itse löytänyt?
/* tajunnanvirta OFF */