• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motoristi kaatui routavaurioiden takia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aamulehti 19.4
" Etelä-Pohjanmaan poliisin mukaan motoristi joutui jarruttamaan voimakkaasti, ettei olisi törmännyt liittymästä tielle tulleeseen traktoriin.
Jarrutuksen jälkeen moottoripyörä kaatui oikealle kyljelleen. Poliisin mukaan kaatumisen aiheuttivat mahdollisesti tiessä olleet routavaurioiden vuoksi."

Tästä voisi sitten ruveta kyselemään, että ketä korvaa vauriot..??
mad.gif

Tästä voisi sitten ruveta kyselemään, että ketä korvaa vauriot..??
mad.gif
No, tietysti moottoripyöräilijän vika, traktorithan saa liikkua miten lystää, kantaa pas*** pellolta tielle renkaissa, eihän niissä tarvi edes valot palaa.. mut auta armias perk*** jos sulla on mopossa hiukan liian isot äänet..
Leikki leikkinä, vakava asia, pääasia että suojavarusteet suojasi kuskin vakavammilta fyysisiltä vammoilta!!

Kyllä jokainen itse on vastuussa ajoistaan itse jos tulkita niin halutaan. Ajonopeus on suhteutettuna siten että on aikaa reagoida yllättäviinkin esteisiin tien näkyvällä osalla.

Tämähän ei päde omassakaan ajossa aina mutta turvallisina ajokilometrit pysyy kun tämän edes suurimman osan ajoajasta muistaa.

Kyllä tuo rankasti putoaa osastolle:"Mies tekee, mies vastaa".

Ikävää toki ja kyllä nuo tiet ovat tosi rankassa kunnossa. Eilen ajellessa tuli mieleen, että on se sentään kiva että alla on supermoton joustovarat. Muuten menisi melkoiseksi pomppimiseksi.

Kyllä jokainen itse on vastuussa ajoistaan itse jos tulkita niin halutaan. Ajonopeus on suhteutettuna siten että on aikaa reagoida yllättäviinkin esteisiin tien näkyvällä osalla.

Tämähän ei päde omassakaan ajossa aina mutta turvallisina ajokilometrit pysyy kun tämän edes suurimman osan ajoajasta muistaa.
MITÄ?

Että näihin aikoihin tiessä saattaa olla täällä pohjois-euroopassa routavaurioita! Yhtä outo ja harvinainen ilmiö kuin syysliukkaus/takatalvi, joka jaksaa ihan joka vuosi yllättää.

Ja vieläpä joitakin se ihmetyttää ihan ääneen että kukahan korvaa?
biggrin.gif

Samaa mieltä... ei pidä sahata sitä oksaa jonka päällä istuu

Jonkinsortin kukkahattuna
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

osallistun keskusteluun, kannattaisi muistaa tuolla mutkissa: siellä on niitä risteyksiä ja peltoliittymiä. Traktorisetä on ehkä katsonut ettei nyt tule kukaan; ja lähtenyt etanoimaan tielle, jolle hälläkin on oikeus tulla. Se ei käy nopeasti vaikka kuinka haluaisi.

Jos merkkiä routavaurioista/kuopista ei löydy, tienpitäjä lienee vielä nykyjäänkin korvausvelvollinen.
nixweiss.gif

Pääasia että aineellisilla vaurioilla selvisi MP-kuski
thumbs-up.gif

Kyllä ainakin täällä etelän lähiökunnissa tiet ovat kuin itäeuroopassa. Ei pelkkiä routavaurioita vaan tienpidon puutteista johtuvia kraatereita yms. Saa nähdä ensi kesänä, kun niitä persaukisuuttaan paikkaillaan piellä ja öljysoralla tms.    
062802moto_prv.gif

Taitaa mennä omaan piikkiin, eriasia jos tiellä olisi ollut vaikka jokin metallin kappale silloin tien hoidosta vastaava yritys/henkilö olisi luullakseni korvausvelvollinen. Routamonttui ja pattei kyl pienemmiltä teiltä tuntuu löytyvän, on tullut muutama koluttua jo nyt ja 1 ilkeän iso monttu mentyä yli, onneks vauhti oli tilanteeseen nähden oikea.

Taitaa mennä omaan piikkiin, eriasia jos tiellä olisi ollut vaikka jokin metallin kappale silloin tien hoidosta vastaava yritys/henkilö olisi luullakseni korvausvelvollinen. Routamonttui ja pattei kyl pienemmiltä teiltä tuntuu löytyvän, on tullut muutama koluttua jo nyt ja 1 ilkeän iso monttu mentyä yli, onneks vauhti oli tilanteeseen nähden oikea.
ihan *mutu* tuntumalla kirjoittelen...

"entisaikaan" ainakin korvattu autojen vanteita yms. jos ajettu johonkin routakuoppaan vanteet paskaksi, ja merkki puuttunut...

ei taida päteä enää nykyjään
biggrin.gif
, eikä tässä tapauksessa...kun se routapatti tms. on ollut "väärällä" kaistalla.

JA edelleen: pääasia että k.o. motoristi onnistui väistämään traktorin ja selvisi aineellisilla vahingoilla
smile_org.gif
thumbs-up.gif

ihan *mutu* tuntumalla kirjoittelen...

"entisaikaan" ainakin korvattu autojen vanteita yms. jos ajettu johonkin routakuoppaan vanteet paskaksi, ja merkki puuttunut...

ei taida päteä enää nykyjään  
biggrin.gif
, eikä tässä tapauksessa...kun se routapatti tms. on ollut "väärällä" kaistalla.

JA edelleen: pääasia että k.o. motoristi onnistui väistämään traktorin ja selvisi aineellisilla vahingoilla  
smile_org.gif
thumbs-up.gif
Kyllä nykyäänkin jos on tarpeeksi iso routakuoppa tms. tiessä, ajaa nopeusrajoitusten mukaan, ja ei ole varoitusmerkkiä, niin tiehallinto maksaa vahingon.
Itse sain uuden vanteen autoon tällaisesta tapauksesta.
wink.gif

no hyvä että mies pelastui, japanilaiset on saaneet tehtaat käyntiin ja uusia pyöriä rakennetaan koko ajan.

Eli siis sivuteiltä ja liittymistä saa tulla eteen ja jos sitten mp kaatuu paniikkijarrussa kyljelleen, menee se kaatujan omaan piikkiin. Vai oliko traktorilla etuajo-oikeus?
Vai onko traktori kuin hirvi: jos et osu ja jää karvoja peileihin, menee vahingot helposti omaan piikkiin? No ainakin traktorilla pitäisi olla vakuutus toisin kuin hirvillä.

Ääh. Tosimotoristi suoritti vain hallitun kaadon ja vältti siten ainoalla mahdollisella tavalla osuman traktoriin.

Nyt taas motoristien mainetta mustamaalataan, kun hurjastellaan kovempaa mitä on mahollista.

Huomaa trollaus.

Eli siis sivuteiltä ja liittymistä saa tulla eteen ja jos sitten mp kaatuu paniikkijarrussa kyljelleen, menee se kaatujan omaan piikkiin. Vai oliko traktorilla etuajo-oikeus?
Vai onko traktori kuin hirvi: jos et osu ja jää karvoja peileihin, menee vahingot helposti omaan piikkiin? No ainakin traktorilla pitäisi olla vakuutus toisin kuin hirvillä.
Saahan sieltä liittymästä tulla tielle muttei tietty eteen. Traktoriakin ajaneena ne on vaan melkosen hitaita vehkeitä eli sillon ku aloittaa kääntymisen tielle ja pääsee lopulta sinne ajokaistalle on kulahtanut jo tovi aikaa ja prätkällä kyllä ehtii mutkan takaa törmäämään komiastikkin traktoriin vaikka tie ois ollukkin tyhjä näkyvältä osuudelta sillä hetkellä ku traktorin kääntyminen alkoi. Ei se sillon ole traktorin syy. Tuosta tapauksesta en tiedä kuinka on ollu, mutta jo pelkkä nopeusero, jos traktori vaikka ajaa kaistalle käännyttyään 20 km/h ja motskari takaa 80 km/h, riittää aiheuttamaan väistöä vaativan tilanteen ku on sopivasti näköestettä.

Pitäähän se pyörä pystyä pysäyttämään jos tarve vaatii - ainahan siellä mutkan takana voi olla joku tiellä edessä. En toki välttämättä ite aina pystyis ja routapatitki ja urat aiheutta omat harmaat hiuksensa. Niitä on ainakin täällä Oulun seudulla kyllä enempi ku normaalisti vai kultaako aika vaan muistot edellisiltä keväiltä?

Traktorilla on vielä paskamaista kun hytti on taka-akselin päällä, risteyksessä jonkun puskan takaa kun on pakko kääntyä tielle, niin mä olen tehnyt niin että vedän keulan jonkinverran sinne tielle ja pysähdyn siihen reilusti muutamaksi sekunniksi tai enempi, että jos sieltä on joku tulossa niin se pystyy väistämään hallitusti ojaan. Sitten vaan raakasti kytkin ylös ja kääntyy tielle, sitten läsähtää jos läsähtää, muuta ei voi.

Pääsettekö joskus perille ja?
Teidän pitkän päivän ajo taitaa meinata 9 tuntia ja 40-60 kilsaa jos joka asia mitä eteen/viereen/takaaYlhältä/alhaalta/sisältä pitää asennoida siihen että päälle tulee,kävelettekö pyörien vieressä joka kerta kun on hirvivaara merkki tien vieres kun nehän tulee oikein jumalatonta vauhtia metästä eikä siinä välttämättä ehi väistää vaikka vauhti olis 30 km/h.

Kevät ilmeisesti tullut ryminällä kun kukkasetmin kasvaa noi äänekkäästi
biggrin.gif

Just näin.
smile_org.gif
Nyt kun eletään tätä pahinta routavaurio aikaa, niin siihen voi varmasti myös ennakoida ajotavallaan. Ja eihän ne traktoritkaan ole tiellä ainoastaan sen takia että muutamaa puusilmää vituttaisi? Maajussit ovat varmaankin ihan työajojaan suorittamassa, tuskin huviajelulla. Eikä varmaankaan ihan joka peltoreissun välissä renkaita pestä?

Itselläni yllättävät em. tilanteet ovat johtuneet 99% ylinopeudesta ja ns. liian pitkistä maisemien katseluista. Ja keväisin tuntuu ihan omakin kaasukäsi olevan melko vetreässä kondiksessa, koska kevään ensimmäinen oppiraha on jo maksettu.

Ajelkaahan varovasti, nyt on taas ajokortit höllässä ja tiet huonossa kunnossa talven jäljiltä, aivan kuten joka kevät.
smile_org.gif

Onneksi ei ketjun aloittajalle käynyt pahemmin.

Back