• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Motarien vasemman kaistan varaajat =VKV kotilot!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jo on ihmisillä ongelmat.

Ohi just sieltä mistä mahtuu.
Niin jotta tämän topic:in pointti oli nyt se että kun ohi ei pääse....menään körö-körö....ei pääse sieltä oikealtakaan (laitonta sen lisäksi)
nixweiss.gif

Niin jotta tämän topic:in pointti oli nyt se että kun ohi ei pääse....menään körö-körö....ei pääse sieltä oikealtakaan (laitonta sen lisäksi)  
nixweiss.gif
Eihän sitä aina pääse... saa.... tai mitä sitten milloinkin justnytheti tekee mieli.... kun tekee mieli
biggrin.gif
.

Sellaista se on... ja sitä tavataan kutsua elämäksi
tounge.gif
.

Ihminenhän voi helposti riivata itsensä halkeamispisteeseen
tosiasillisesti aivan naurettavan pienistäkin asioista.

No joo.... paraskin sanoja, kun itsellä käämi palaa välillä
oikein huolella
biggrin.gif
.

Toisaalta.... elämä on opettanut sen, ettei omaa "perusvirettä" voi muuttaa kuin tv-studion sohvalla
"spykiatrihömpällä".

Sen voi toki opetella tuolla "radoilla", että aina kun joku torvelo
"heittää ämpärillisen kiukaalle", lausuu maagisen sanan:
Voivittusaatanakusipää
biggrin.gif
ja seuraavaksi suhteuttaa ongelman kokonaisuuteen
biggrin.gif
.

Kappaleiksihan ihmisen pää tuolla radoilla räjähtää, jos ensimmäinen mulkero saa sut "koukutettua" itseään ruokkivan raivon tilaan ja käyttäytymään sen mukaisesti.

Pidempää siivua jos on vetämässä, yhden mulkeron kanssa
"jumppaamaan jääminen" on ihan yksinkertaisesti omille
Reinoille kusemista, koska keskinopeudet kuitenkin ratkaisevat.

On varsin huvittavaa kun jollain 400-500km:n siivulle sattuu
aina muutama hosupetteri, joka riehuu kuin apina, mutta
joutuu useamman kerran ohitetuksi jäätyään "opettamaan"
jotain pösilöä.... ja todellinen pitkänmatkanmies puristaa
taas perseellä normaalisti ohi letkasta sillä tappavan tasaisella
+10-15% kyydillä..... kun huomio keskittyy vain olennaiseen.

Lyhyillä pätkillä taas riehumalla saatu "voitto" konkretisoituu useimmiten siihen, että toinen pääsee juuri kotilosta ulos..
tai mopon päältä ja saa potan pois..... ei ehdi edes muniaan
vielä asetella baarikuosiin
biggrin.gif
, kun toinen jo kurvaa tontille.

Että näin. Kai ne asiat pystyy tuolla "suhteuttamaan"
vaikka ei olekaan naakka johon on sullottu sisään lehmän hermot
tounge.gif
.

+1 BadToTheBonelle  
tounge.gif

Varsinkin kun muistaa sen että kun joku ohittelee kettumaisesti/kiilailee/roikkuu perseessä, niin itse tekee välillä aivan samoja asioita liikenteessä. Tunnustan!

nixweiss.gif
Jos tuota aloitusviestiä hieman silmäilee, niin topicin pointti näyttäis olevan ylinopeuden ajamisen vaikeus, kun kotilot ajaa +/-5km/h tikkarinopeutta(mittareidensa mukaan sitä tikkaria?) ohituskaistalla.

Ymmärtäisin itkun jos molemmat kaistat ajaa samaa nopeutta, eikä kukaan ole menossa kenestäkään ohi, mutta näin ei käsittääkseni ollut?
Moottoriteillä on ohituskaista sen takia, että voidaan TURVALLISESTI ohittaa hitaampia ajoneuvoja, jotka eivät syystä tai toisesta pääse sitä 100 tai 120km/h.

Esim. jos oikealla ajellaan rekkojen perässä satkun alueella sitä n.90km/h, lähtee tällöin kiireinen, mutta lainkuulianen kotilokuski ohittamaan mittarinopeudella 100km/h(90-100 todellista). Siinähän menee luonnollisesti n.viikko, jonon pituudesta riippuen, jolloin myös heijastinliivimies, piiskaten kaiken ulos gessustaan, alkaa saavuttamaan ohituskaistalla ajavaa kotiloa ja polttaa täysin päreensä, jollei kotilokuski tee heti tietä.

Kuka esimerkin henkilöistä on se "Euroopan omistaja"?  
nixweiss.gif

btw: Suomessa moottoritiellä turha kaistan vaihtaminen on lain vastaista.

btw: Suomessa moottoritiellä turha kaistan vaihtaminen on lain vastaista.
Joo - niin varmaan onkin ja silloin kun mulla on tarve (harvoin tosin) edetä jokin pitempi siivu, esim 700km 5 -6:een tuntiin niin silloin mennään ! Pidetään se keskinopeus riittävän ylhäällä eikä istuta baarissa: Tankkaus - tankkaus + wc, tankkaus, tankkaus jne. Vasemmalla mennään jos ei oikea vedä. Vetää ne kaikki tuolla Köpis- Stckholm välillä esim. sen +30 -40 yli, mikä ihme tää juttu nyt on, tä ?

Ne vetää sen vaikka jonossa köröttelee mp-poliisi kuten viimeksi, eikä se vauhti hiljennyt kuin sen 5 alas. Heti kun peileistä ei poliisia enää näy kaikki painaa taas totutulla tavalla....
062802moto_prv.gif

Siis se että sinne vasemmalle jäädään a s u m a a n ! Tämä on se pointti !

Mutta joku tuossa jo aiemmin ilmoittikin tylysti että jos kerta  jo syyllistytään ylinopeuteen, (joka tietenkin on  r a a k a s t i  tuomittavaa) niin silloinhan sitä voi vetää myös oikealta ohitse ?

No onhan siinä nyt täysin erilaisista riskeistä ja vaaran aiheuttamisesta kyse kun ei tuollaiseen oikealta tapahtuvaan ohitteluun highway-nopeuksilla kukaan ole tottunut, vai mitä ?

Tässä koko hommassa vaan on ongelma se että "heebot" ja "muumiot" ei tajua mikä ero on moottoritiellä/moottoriliikennetiellä ja taajamatiellä jossa 2 kaistaa menee samaan suuntaan.
Että körö-körö vaan...
062802moto_prv.gif

Edellä kerrotuista syistä teen kaikkeni etten ärsytä ketään. Ohitukset teen nopeasti, joskus ylinopeudellakin, en koskaan aja ohitetun eteen jos ei oo ihan pakko ja silloinkin jatkan valitulla vauhdilla hänen edessään enkä jää keulaan eteen. Ei ole kivaa aiheuttaa kenenkään tuulilasiin/ silmille mahdollista pikkukivisadetta/ loskaa/ kuraa tms.
Tuo on todella ärsyttävää. En ymmärrä mikä vitun vimma suurimmalla osalla "kiireisiä" on ohittaa, ajaa heti siihen eteen, roiskuttaa rapaa tuulilasi täyteen ja taas kohta lähteä ohittamaan seuraava.
On laillista ajaa ohituskaistalla niin pitkään kuin edessä näkyy ohitettava. Ei joka välissä tarvi käydä sotkemassa toisten autot ja tuulilasit.

Ehkä hieman OT, mutta esim. kehä 1:llä olen pannut merkille hämmentävän seikan. Ajan kotilolla vakionopeudensäädin asetettuna 87 km/h. Saavutan edellä ajavaa ja kun olen suunnilleen takarenkaan kohdalla, niin ohitettava löytää kaasupolkimen ja kiihdyttää. Tämä tapahtuu lähes poikkeuksetta. Ihmettelen vaan.
nixweiss.gif
Tätä tapahtuu kaikilla teillä, varsinkin, jos on vähänkään alamäkeä. Ylämäessä ei yleensä.

On laillista ajaa ohituskaistalla niin pitkään kuin edessä näkyy ohitettava. Ei joka välissä tarvi käydä sotkemassa toisten autot ja tuulilasit.
Ei niitä "tyhjiä välejä tarvi ohitella jos takana on joku oikeesti ohittava. Itsekkäältä tuntuu jos köröttää tukkeena jollekin!
Tarkoitatko että haukan katseisen ei tarvi palata oikealle, ku näkee kaukana jonkun ohitettavan
baaa.gif

Ei niitä "tyhjiä välejä tarvi ohitella jos takana on joku oikeesti ohittava. Itsekkäältä tuntuu jos köröttää tukkeena jollekin!
Tarkoitatko että haukan katseisen ei tarvi palata oikealle, ku näkee kaukana jonkun ohitettavan  
baaa.gif
Joo, tää on nii tätä. "Ohitetaan" ja roikutaan vasemmalla jos oikeella on ykskin auto näkyvissä, joka mukamas ajaa hitaammin kuin ite, ja sitte ohitus kestää sen 5min.
Mulla ainakin autossa on ratti mistä voi kääntää etupyöriä että pääsee vaihtaan kaistaa, eikä tee yhtään kipeää päästää joku ohi joka todella myös menee ohi, eikä jää siihen roikkumaan.
Tapana kattookin taustapeilistä ohittaessa, et tuleeko joku takaa kovempaa, jos ei tuu ni mennään ja jos tulee ni käydään välillä oikeella ja jatketaan sitten.

Tässähän puhutaan kahdenlaisista ( tai vähän enemmän) tapauksista. Itse olen täydellinen ja kuulun välimaastoon ?

Case 1: Vakionopeussäädin on loistava "työkalu" ja sitä on kiva käytää.

Ajan autolla ohituskaistalla 1-2 km/h kovempaa kuin oikealla kaistalla ajava auto. Oikella kaistalla on rekkoja 200-500m päässä. Jurnutan ohitettavan auton perän kohdalla siten että hän joutuu jarruttammaan vaikka hänen todellinen nopeutensa on 125 km/h
033102ass_1_prv.gif
. Lopputulos: Minä olen ohituskaistan kunigas olenhan ajanut sitä pitkin vasta Helsingistä Mäntsälään vaihatamatta kaistaa.

Case 2: Näkyvyys on niin huono että ei pysty näkemään kolminumeroisia liikennemerkkejä...

Yritetään kaikki tulla toimeen siellä liikenteessä. Ei minua harmita vaikka minutohitettaissin "väärältä" puolelta.
062802moto_prv.gif

Että näin. Kai ne asiat pystyy tuolla "suhteuttamaan"
vaikka ei olekaan naakka johon on sullottu sisään lehmän hermot  
tounge.gif
.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Joskus ne ei mahdu pieneen naakkaan, nuo lehmän hermot siis. Täytyy myöntää
smile_org.gif
.
Onneksi ei ole mitään ääntä nauhoittavaa mustaa boxia, varsinkaan työautossa
blush.gif
...yksin ollessa tulee manailtua höyhenenkevyillä sanoilla välillä
tounge.gif

Yleisin oma kommentti, ääneen tai äänettömästi tilanteesta riippuen: mitä uttua voitit tolla ääliötempulla?
Ja silloin jos molemmat kaistat on n.s. tukosssa, ainoa syy tehdä tilaa takanatulevalle on hälytysajoneuvo. Tai se että olen se ensimmäinen vasemman kaistan varaaja
wink.gif

Itse päästän selvästi vauhdikkaammat kuskit ohi heti kun tulee järjellinen väli oikealle kaistalle. Enhän nyt toki halua että kellään poksahtaa päästä verisuoni..
biggrin.gif
biggrin.gif

kummallisinta tuossa on, että ulkomailla käynti ja todellisen liikennekulttuurin näkeminen, vasta avaa tässä asiassa silmät. Jotkut on sitten niin puusilmiä, ettei ne aukea millään. Jännää on mchuurteen kokemus siitä, että idiotismi on levinny Suomen rajojen ulkopuolellekin. Olisko suomalaiset lomamatkalla...

baaa.gif
Joo, tää on nii tätä. "Ohitetaan" ja roikutaan vasemmalla jos oikeella on ykskin auto näkyvissä, joka mukamas ajaa hitaammin kuin ite, ja sitte ohitus kestää sen 5min.
Mulla ainakin autossa on ratti mistä voi kääntää etupyöriä että pääsee vaihtaan kaistaa, eikä tee yhtään kipeää päästää joku ohi joka todella myös menee ohi, eikä jää siihen roikkumaan.
Tapana kattookin taustapeilistä ohittaessa, et tuleeko joku takaa kovempaa, jos ei tuu ni mennään ja jos tulee ni käydään välillä oikeella ja jatketaan sitten.
Jo autokoulussakin opetetaan että ajetaan sitä ensimmäistä MAHDOLLISTA oikeanpuoleista kaistaa, joten nuodattaisivat niitä oppeja jos eivät muita...

Edit: Naakkaa komppaan, ei muuten ole koskaan mulle maksanut mitään tehdä tilaa sille nopeemmalle kuskille, eikä käy itsetunnon päälle vaikka sarvissa oiskin ja joku kotilo haluis vetää miljoonaa ohi... sillä on sitten vaan kovempi kiirus...

oiskos aiheen alottajan paree pysytellä vaan kotona  
pftroest.gif
??....eli ilmoittauduit näemmä näin julkisesti VKV-kuskiksi !  
kaboom.gif
no johtuen autoni tavallisuudesta tuo ohitus voi kestää jopa useita sekuntteja mutta sen enempää mua ei vasurikaistalla näe
nixweiss.gif
.
mutta olishan se teillä +30kmh kuskeillakin perijuurin tylsää saada ajaa kaiket matkat tota vauhtia,tylsäähän se ois jos ei pääse perseessä kiinni ajeleen ja siittä sitten kurmuuttaan 18000rpm kotilon ohi että ruosteet karisee kyljistä.mulla kattoo aina vasen silmä sivupeiliin mitä takaa tulee ja annan tietä sitä tarvitseville.sanotaan näin että enemmän autolla ajaessa häiritsee muitten liikkujien törttöilyt ja hidastelut kuin rätkällä.voi tietysti johtua pyörästäkin(1100 virago )
sport05.gif

Ehkä hieman OT, mutta esim. kehä 1:llä olen pannut merkille hämmentävän seikan. Ajan kotilolla vakionopeudensäädin asetettuna 87 km/h. Saavutan edellä ajavaa ja kun olen suunnilleen takarenkaan kohdalla, niin ohitettava löytää kaasupolkimen ja kiihdyttää. Tämä tapahtuu lähes poikkeuksetta. Ihmettelen vaan.
nixweiss.gif
Tätä tapahtuu kaikilla teillä, varsinkin, jos on vähänkään alamäkeä. Ylämäessä ei yleensä.
Ja joillakin liittyy kaasunpainamiseen pitkä tuijotus peiliin
baaa.gif

silloin kun mulla on tarve (harvoin tosin) edetä jokin pitempi siivu, esim 700km 5 -6:een tuntiin niin silloin mennään ! Pidetään se keskinopeus riittävän ylhäällä eikä istuta baarissa: Tankkaus - tankkaus + wc, tankkaus, tankkaus jne.

Jollei hermo meinaa kestää, nii oisko parempi mennä lentäen?
Suomeksi; joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

sanoi:
Vasemmalla mennään jos ei oikea vedä. Vetää ne kaikki tuolla Köpis- Stckholm välillä esim. sen +30 -40 yli, mikä ihme tää juttu nyt on, tä ?

Ne vetää sen vaikka jonossa köröttelee mp-poliisi kuten viimeksi, eikä se vauhti hiljennyt kuin sen 5 alas. Heti kun peileistä ei poliisia enää näy kaikki painaa taas totutulla tavalla....
062802moto_prv.gif
Ruotsissahan on näin yleisesti ottaen hieman eri meininki muutenkin, joten myös liikennekäyttäytymistä on turha verrata keskenään.
Jollei kyseissä maassa saa antaa peruskoulussa arvosanoja, ettei kellekkään tule paha mieli, nii tuskin siellä saa kovin pienestä sakkojakaan kirjoittaa.  
wink.gif

Jollei hermo meinaa kestää, nii oisko parempi mennä lentäen?
Suomeksi; joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
Eli sinä et siis näe tässä mitään ongelmaa, et ole motaria ajellut tai jos sitten vain kerran kesällä.....vai kaverin kyydissä kun se ajoi ?

Ei ole kyse että hermoni eivät kestäisi. Yritin vain saada asiasta keskustelua tännekkin jotta mahdollisimman moni ymmärtäisi tämän VKV-kotiloiden ongelman joka sen kuin vaan lisääntyy. Lisäksi olisin mielelläni kuunnellut jonkin poliisihemmon kommentteja asiasta kuinka he tällaiseen suhtautuvat ( 4 vaiko 8 pväsakkoa vaiko vain huomautus, onhan ne jossain sakotussääntökirjasessa ohjeistettu).

Leikkiin juu olen ryhtynyt ja pitemmät välit menen pääsääntöisesti todellakin lentämällä, joko pärrän kanssa tai ilman, mutta joskus on vain motareillakin jutailtava
062802moto_prv.gif

Eli olekko sääkin paleltuma näitä VKV- hemmoja vai ?

Eli sinä et siis näe tässä mitään ongelmaa, et ole motaria ajellut tai jos sitten vain kerran kesällä.....vai kaverin kyydissä kun se ajoi ?
............................................................................
............................................................................
Eli olekko sääkin paleltuma näitä VKV- hemmoja vai ?
Ei, en ole ostamassa tonttia moottoritieltä, vaikka niitä tulee jonkin verran ajeltua.

Kaikista niistä kolmesta VKV:stä, joita muistan nähneeni viimeisen parin vuoden aikana, olen päässyt vauhtia hidastamatta sujuvasti ohi oikealta. Eli en näe siinä mitään ongelmaa.

Huomattavasti useammin näkee kaikenlaisia reikäpäitä juurikin moottoritien ulkopuolella, jotka vaikuttavat viisailla ohituksillaan muiden matkanopeuksiin sitten jo vähän enemmän. Siinä näen ongelman, en moottoriteillä.

Back