• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Morjenstaminen liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joskus ajattelin, etta mitapa ma ventovieraita moikkailemaan, mutta kun tuli hyva fiilis tosta hommasta, niin ajattelin etta moikataampa kaikkia.

Ma aina ajattelen, etta jos joku ei nosta katta tervehdykseen, niin se on niin saa...nan huono kuski, etta ei selvia yhdella kadella ajamisesta  
tounge.gif
Pysyy ainakin hyva mieli  
smile_org.gif

Mulle nykyaan toisen tervehdys itselleni on myos merkki siita, etta edessapain ei luultavasti ole vuokkosetia odottelemassa foonin kanssa. -Tavallaan se moikkaus on merkki siita, etta se toinen kuski on hyva jatka ja olis myos nayttanyt varoituksen, jos olis ollut tarvetta.

Samanhenkisen kaverin tervehtiminen on ihan kiva tapa, se ikään kuin lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lajitoveria tervehditään monessa muussakin harrastuksessa. Tervehtiminen jää itseltäkin joskus suorittamatta, esim. kun huomio on kiinnittynyt johonkin muuhun. Liikennetilanne voi olla sellainen syy. Moni on kovin ujo tervehtimään. Tervehtimistä on vaikea havaita, jos käsi nousee (tai putoaa) vain vähän irti kahvasta. Tai vain kytkinkäden sormet suoristuvat. Moottoritiellä näyttää vain harva tervehtivän. Miten silloin tervehditään, kun tulee parinkymmenen pyörän letka vastaan? Jokaista vai vain ensimmäistä?

Mietin "oikeaa" vastausta asiaan 5-v. poikani kolmannen "kuka toi oli?" -kysymyksen jälkeen
smile_org.gif
Enkä osannut poijjaalle sanoa muuta kun notta se kuuluu hyviin tapoihin motoristeilla. Vähän samaa tyyliin kun jos joku sanoo "Ole hyvä" niin siihen kuuluu vastata "Kiitos".

Ite olen samaa mieltä tuosta, että jos vastaan tulevalla motoristilla on "normimorjenstus" niin tuskin on tukankuivainta odottelemassa seuraavassa puskassa...

Itse olen huomannut tän, eli kyykkypyörämiehet morjestaa mua, mut muilta ei tarvi sitä odottaa. No eipä tuo mua haittaa, koska samanhenkiset hän ne on mukavimpia:)

Mietin "oikeaa" vastausta asiaan 5-v. poikani kolmannen "kuka toi oli?" -kysymyksen jälkeen
smile_org.gif
Enkä osannut poijjaalle sanoa muuta kun notta se kuuluu hyviin tapoihin motoristeilla. Vähän samaa tyyliin kun jos joku sanoo "Ole hyvä" niin siihen kuuluu vastata "Kiitos".
Meillä taas samanikäinen poitsu kyseli isältään että saaks mopoillekin vilkuttaa, entä polkupyörille, entä autoille, entä kävelijöille.. sopivat että jos on moottori ja kaksi pyörää alla niin saa vilkuttaa.. Poika tosin vilkutteli pienempänä fillarin kyydistä ihan kaikille jotka erehtyi kohti katsomaan.. Hyvät tavat opitaan nuorina..

Joo pikkupojat usein morjestaa reteesti tienposkesta silmät teevateina ja suupielet korvissa mopon nähdessään. Ja meikäplikka tietty rinta rottingilla viittoo takasin niin että näkyy kaksteholaseillakin. Ja kaikki ovat iloisia.
tounge.gif

Kuinka moni muuten morjestaa vastaantulevalle moottoripyöräpoliisille? Entä kuinka moni saanut ystävällisen tervehdyksen takaisin?!?
Morotan, ja ovat morottaneet takaisinkin. Harvemmin tosin miekkahihoilla käsi nousee innostuneesti ihan olkapäästä asti taivasta kohti, ennemminkin kämmen kahvalla pysyen heilauttavat sormiaan.
Mistäänhän mä en mitään tiedä, mutta voisko tossa liisien hillityssä tervehtimiskäytännössä olla syynä se, ettei kukaan vahingossakaan luule, että se haluaa pysäyttää?
idea3.gif

Aiheuttais ehkä turhia jojo-liikkeitä jonoissa, jos ne kovin rupeisivat huitomaan...
biggrin.gif

Mulle ovat kyllä moikanneet, kun ovat vastaan tulleet, just tossa yhden lajinsa edustajan kanssa juttusin männä viikonloppuna, oli erittäin mukava heppu.

Ja todella raskaan näkönen se pyörä, 1200:n BMW, mallista ei tietoa.

Turvallisuus ennen kaikkea - myös morjestamista. Vaimo kyllä valittaa, että miksi tuossakin risteyksessä piti morjestaa, vaikka kuskina minulla olisi ollut muka muutakin tekemistä??

Kun ajelen lasten kevarilla, eivät kaikki morjesta yhtä lailla kuin isolla pyörällä ajettaessa. Miksiköhän? Ja tämä ei todellakaan koske vain HD kuskeja. Muoviluotimiehet, joita täällä päin on valtaosa, katselevat vain toiseen suuntaan...

Ja lehmille moikkaan kanssa, ne on kans kivoja  
biggrin.gif
Vaan vähän vissiin leuhkoja, kun eivät useinkaan morota takaisin. Neuvoja niiltä kyllä onneksi saa; kerran eksyneenä menin kysymään, jotta onko se tämä vaiko joku muu tie, kun vie Monchauhun ja vastaus oli "muu".
Kyllä mäkin moikkaan metsän eläimille ja vaihdan kuulumiset kotieläinten kanssa, niin silloin ne ei niin helposti tule eteen.(uskomus)
-Sergei-

Tarkemmin ajatellen, eikös tuo liene ihan vapaaehtoisuuteen perustuva tapa tuo tervehtiminen, yhtälailla mopon päällä, kuin muutoinkin. Kohtelias tervehtii ja vastaa tervehdykseen, juntti ei taas tee kumpaakaan. Ja fiksu ei ota hernettä nenään, vaikkei saakaan vastausta tervehdykseen. Siihen kyllä voi olla monta muutakin syytä kuin tuo em. junttius, samoin kuin siihenkin ettei tervehdi. Mut jos huomaa jonkun moikkaavan eikä vastaa, vain siitä syystä ettei keksi, miksi vastaisi, antaa sit olla. Eihän se oo keneltäkään pois? Ja pääasiahan on nauttia prätkäilystä, ellei nauti kavereiden moikkaamisesta.
Mukavia kelejä..

Tähän ketjuun ny ei kannata taaskaan kovin vakavasti suhtautua. Useimmiten nämä on jonkun provopellen laajentamia juttuja, joita sitten toisilla foorumeilla nauretaan kun saatiin orggilaiset vääntämään samaa vanhaa. Nimimerkki "velikossu" tuo mulle mieleen hirvipillin, joka lienee innoittanut tähänkin kirjoitteluun.

Ihan aidosti tätä pohdin, ja lähden tästä lomille ajelemaan!

velikossu traumatisoitui kun hänelle ei pienenä moikkailtu joka johti siihen että hän nyt kapinoi tällaisia vakiintuneita käyttäytymisnormeja vastaan päätöksellään olla moikkailematta kanssamotoristeilleen ja -caravaanareilleen.
blush.gif
Arvoisa psykologi Paradox ja muut aiheesta kirjoittaneet lajitoverini.

Tämä olkoon viimeinen kirjoitukseni tästä aiheesta, ettei kirjoitteluani provosoinniksi katsota.
Muutama kysymys niille, joiden mielestä motoristin tulisi morjestaa toista motoristia.

Onko mielestänne niin, että on epäkohteliasta olla morjestelematta toisille motoristeille ?

Onko motoristi joka morjestaa toista motoristia, jotenkin parempi motoristi ?

Mistä tiedätte, että vastaantuleva motoristi on "saman henkinen" teidän kanssanne (jossain mielipiteessä mainittu sanonta).

Lisäksi ensimmäisessä kirjoituksessani esille ottamani kysymykset.

Morjestatteko autolla ajaessanne toista oletettavasti "saman henkistä" autoilijaa.
Polkupyörällä, toista pyöräilijää.
Kävellen, toista kävelijää.
Vai koskeeko tämä vain joitain tiettyjä harrastuspiirejä, kuten motoristit, kanavaanarit, harrasteautoilijat jne ?

Hyviä kysymyksiä, kuka kerkiää vastata ? Aivan aidosti minä tätä asiaa pohdin.
Enpä osaa antaa "oikeita" vastauksia,mutta mielestäni tervehdykseen vastaamatta jättäminen on epäkohteliasta jopa moukkamaista.
Ja jos se tuntematon pipopää sinua tervehtii ja et siihen mitenkään reagoi,pitäisin sinua epäkohteliaana vähintäänkin.

biggrin.gif
Vanhasta tottumuksesta tervehditään kaikkia
motoristeja,enkä vedä hernettä nenään,jos joku
ei moikkaa ,vaikka näit prätkäiljöitä on
nykyisellään enemmän ,et tuntuu, et käsi kuluu.
biggrin.gif

Mitekäs on. Kuinka moni morjestaa ihan mopoilijaa. Siis MOPO. 50 cc vekotin, oli se sitten skootteri tai monttukone. Onkos niitä tapana morjestaa? (Eikä ole mikään provo, oon vaan uusi alalla)
Itse kun en oikeen aina osaa erottaa mikä mylly on tulossa vastaan, ja tapaan työntää sitä kättä sivulle jo melko ajoissa (useamman vastauksen toivossa), niin siinä monet mopot on "erehdyksessä tullut viitottua".
Morottaako mopoa vai ei? On pulma.

BTW, kukaan mopoista ei ole tähän mennessä vilkuttanut takasin, korkeintaan pitänyt idioottina.

Mulle joku näytti tänään peukkua, mitä se sitten tarkottaa? Hämää tommoset, heti piti tarkistella onko kaikki kamat oikeinpäin niskassa
tounge.gif

Back