• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Morjenstaminen liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paololle vastineeksi. Kaksi kertaa on meidän perhekunta kiepannut takaisin kun on nähnyt moottoripyörän tien varressa. Molemmilla kerroilla "uhrit" ovat tosin ehtineet poistua paikalta ennen kuin olemme ehtineet virkaintoisina tarjoamaan jeesiä. Että siinä sulle poikkeus sääntöösi. Plus että miun moottorpyörän on polkupyörällä ohi ajanut motoristi tuupannut pystyyn kun kippasin sen parkkiksella. Ei nimittäin muita vapaaehtoisia ilmestynyt paikalle vaikka takuulla ohikulkijoita oli muitakin jotka näkivät että olin pulassa.

Ei pidä olla turhan pessimistinen. Ei tää elämä mitään "pidä tunkkis"-meininkiä ole.
062802jumpie_prv.gif

Onko mielestänne niin, että on epäkohteliasta olla morjestelematta toisille motoristeille ?

Onko motoristi joka morjestaa toista motoristia, jotenkin parempi motoristi ?

Mistä tiedätte, että vastaantuleva motoristi on "saman henkinen" teidän kanssanne (jossain mielipiteessä mainittu sanonta).
Ei mutta saattaapa mielessä vilahtaa että kiva kun joku on valinnut saman harrastuksen tms. Väliäkö silläkään onko samoilla linjoilla, kaksi pyörää kuitenkin on alla ja vielä ollaan vähemmistönä liikenteessä. Varmaan menee osa moikkauksista hukkaan, mutta eipä ole vaivakaan iso. Siis miksi en morjenstaisi ihan vaan silkasta moikkaamisen riemusta? Pääosa moikkaa takaisin reippaasti ja mitä aiempi kevät/myöhempi syksy/rumempi keli niin sitä paremmin heilahtaa hanska. On siinä taatusti jotain yhteistä jos kolmen asteen pakkasessa tulee toinen mopottelija vastaan...pakkohan se on morjenstaa!

Autoillessa en morjensta kuin tuttuja. Auto on vain peltikehikkoinen siirtymäväline paikasta A paikkaan B mieluiten lyhintä mahdollista reittiä. En minä tätä paremmin osaa selittää.

Kuinka moni muuten morjestaa vastaantulevalle moottoripyöräpoliisille? Entä kuinka moni saanut ystävällisen tervehdyksen takaisin?!? Tänä kesänä kohdannut varmaan 20 kertaa virkavallanedustajan mopottimellaan ja kertaakaan ei ole morjestanut takasin.
aivan saman huomannu!! Katsovat vihaisesti takaisin ja jatkavat matkaansa..
veryangry.gif
..siinä sitte itse hölmön näköisenä lapanen pystyssä...
bawling.gif

Erityis-suosiossa on noi naiset skoottereilla.Ja ihme, ne ruvennu morjestaa takaisin.Looginen selitys, eihän ne tämmöisiä vanhoja äijiä muuten morjestele, mut kun on mopo.
Mut jos ajais ilman kiulua, ei sit enää morjestais.
Minua nuo tytöt on ehtineet jopa morjestaa ennen, kuin oma lapanen ehtii liikahtaa.
biggrin.gif

Kyllä meikäläinen pyrkii heiluttamaan mikäli huomaan, moottoriteillä on vähän vaikea aina huomata vastaan kiitävää mopotinta.
Kyllä HD-miehet (toiv. myös naiset) on mua morjestaneet, vaikka alla onkin katettu.

Mun mielestä moikkailu on hieno tapa
smile_org.gif
enkä aio siitä luopua
tounge.gif

kotilosta moikkailu ei ole lainkaan sama juttu, eihän kotilolla ole edes mukava ajaa
033102ass_1_prv.gif

Joo, onhan tuo moikkailu kieltämättä kärsinyt inflaation mitä se oli 20 vuotta sitten kun motareita tuli harvakseen vastaan.
Pääsääntöisesti moikkailen kun ajelen reissuajoa ja kun *pörrään* kaupungissa niin moikkaan jos toinenkin tekee niin.
Ja velikossulle sen verran että esim. kilpapyöräilijät moikkaavat kyllä tienpäällä
062802jumpie_prv.gif

Eli naisen logiigalla kun harrastat jotain sellaista joka ei kuulu sarjaan -koulutus-hyvä työpaikka-omakotitalo-lapset-kesämökki-ja ajettava ruohonleikkuri- Niin silloin olet erihenkinen ja tästä syystä moikataan  
033102beer_1_prv.gif

Ja minusta toi moikkaaminen on kuin hymy, se ei ole keneltäkään pois ja antaa paljon  
biggrin.gif

Nautinnollisia kilometrejä millä sitten liikuttekaan
sport05.gif

Morjestan vain ja ainoastaan koska siitä tulee hyvä fiilis.Riittää minulle vallan mainiosti syyksi.

Mutta joo, sama tunne on että tapa olisi vähenemään päin.Mutta niinpä ovat kohteliaisuus ja hyvät tavat muutenkin poissa muodista.

Noh itse jatkan jääräpäisesti tervehtimistä riippumatta vastaantulijan pyörän mallista tai kuskin pukeutumistyylistä yms.
062802moto_prv.gif
buttrock.gif

Minä moikkaan kaikille prutkuttajille että varmaan näkyy. Enkä yleensä odota toisen aloitetta. Mopot eivät juuri moikkaile.
Vapinan ja tärinän lisäksi harlikkakuskit eivät varmaankaan uskalla irrottaa kättänsä. Se kun vatkaakin niin. Silti ajoittain kuvittelen itseäni harlikan omistajaksi.
biggrin.gif

Kyykkykuskeilla, ainakin joillakin liki sama tilanne. Nojaavat niin raskaasti tankoon, että jos käden irrottaa, prutku tekee välittömästi vastaohjausliikkeen ja kurvaa ties minne. Ymmärrettävää. Siks muutamat niistä tyytyvät nostamaan arvokkaasti vain pari sormea. Silloin minä tervehdin vastaan silmäniskulla naarmuisen visiirin takaa.
tounge.gif

Prutkupolliisit yleensä vastaavat moikkaukseen. Joskus niillä näyttää olevan muuta ropeloimista liian paljon eivätkä siks ehdi.

Mun mielestä moikkailu on mukava tapa. Joskus on vaan kehillä niin paljo muuta hääräämistä ettei aina huomaa tai ehdi.
Jyväskylässä kyllä moikkaillaan. Tampereella melkein kääntyvät perään, jotta voivat moikata. Turuuuusa oppivat joten kuten. Oliskos ne jotenkin jäyhempää kun ne on jätetty sinne (niinku mun mammeli). Tosin mun mammeli on kaikkea muuta kuin jäyhä eli on poikkeus.

(auttaiskos se hirvipilli)

Mie en saa morjestaa, näille mie en saa morjestaa: mie en saa morjestaa kawasaki kuskille, sit mie en saa morjestaa honda kuskille, enkä ducati kuskille enkä mie saa morjestaa suzuki kuskille.
Mut näile mie saan morjestaa: mie saan morjestaa kotilo kuskille, sit mie saan morjestaa traktori kuskille ja leikkuupuimuri kuskille mie saan morjestaa, sit mie saan vielä morjestaa lentokone kuskille.

syysterveisin kesämies

Minä morjenstan kaikille pyörän merkkiin katsomatta
tounge.gif
99 % vastaantulevista morjestaa takaisin. Ihan mukava tapa minun mielestä. Ihan yleisesti ottaen olen huomannut, että jos olet kahvittelemassa vaikkapa huoltoasemalla niin yleensä tulee heitettyä muutama sananen toisen motoristin kanssa (jos sattuu siihen viereeseen pöytään istumaan). Aurinkoisia ajohetkiä kaikille
062802moto_prv.gif

Kaikille moikkaan,on se vaan niin hienoo kuulua joukkoon.99% moikkaa takas.Elämäntapaa...
062802jumpie_prv.gif

Se Hd kuulema vatkaa niin paljon,että menee toi näkökenttä ihan sumeeks, ja näkö on huono.
bowdown.gif
Hiukan tarkennusta:  100 km/h:ssa menee värinäkö ja 120 km/h:ssa häviää horisontti.  
biggrin.gif
Juu. Näinhän siinä käy...On se kauheeta kummosia surmanlaitteita tuolla Ameriikassa värkätään!
confused_orig.gif

Ja tuosta moikkaamisesta sen verran, että viime vuosina yhä harvempi motoristi moikkaa tien päällä. Eipä siitä "hengestä" tunnu enää paljon olevan jäljellä... Vaan ne jotka takaisin moikkaa saavat mut hyvälle tuulelle.
smile_org.gif
Jotkut velikossut jätän mielelläni moikkaamatta.
wink.gif
tounge.gif
HD kuskien moikkaamista kommentoi alunperin joku HD nokkamies näin " Harrikalla pitää olla molemmat kädet stongassa vatkaamisen takia, tämän takia moikkaminen on vaikeata" Tää on varmaan aika leikkimielinen kommentointi, samoin kuin minunkin.

Moikataan aina kun se on turvallista !
buttrock.gif

Poikkeuksetta tulee lapasta nostettua kaikille. Ei siinä muuta pointtia ole kuin se hyvä fiilis ja yhteenkuuluvuuden tunne.

Paras fiilis tuli kun eksyksissä harhailin jossain vieraalla omakotitaloalueella ja apupyöräisellä fillarilla ajava about 4 vuotias pikkupoika pysähty kadunvarteen nostamaan reilusti kättä. Pitihän siinä tulevaa motoristia morjestaa
smile_org.gif
Takana kävelevä isäkin morjesti. Sillon ei oma eksyminen enää niin ketuttanu.

Moottoriteillä ja kehäteillä en morjenstele, mutta muualla melkein aina käsi heiluu.
buttrock.gif

Mää en käsitä, että miks pitäisi morjestaa jollekkin täysin tuntemattomalle tyypille vaan sen takia, että liikkuu samanmoisella kulkuneuvolla !

Mites sitten, kun olette liikkeellä autolla ? Morjestatteko kaikille kanssa-autoilijoille ?

Linja-auton ikkunasta tietty heilutellaan kaikille vastaan tuleville linja-autoille.

Kävelyllä tietenkin kaikille toisille jalankulkijoille.

Tutuille tietty moikataan, mutta älytöntähän se on kaikille ruveta morjestelemaan....

buttrock.gif
Etkö muista miten armeijassa opetettiin että aseveljeä tervehditään iloisesti tervehtien.
ja tähän listaan vielä laivojen tervehdyskäytäntö. Se vaan tapahtuu vähän arvokkaammin lipuilla
smile_org.gif

sen oon huomannut, että jos vedät jossain rankkasateessa tai todella kylmänä aamuna, ja kohtaat sen toisen pyörän joka keliin on uskaltanut, niin kyllä morjestaa.
Eilen ensimmäistä kertaa ajelin kunnon sateessa ja sen verran tarkkaan piti tuijottaa tietä märän visiirin takaa, etten kyllä pystynyt moikkamaan ketään... Mutta paremmalla näkyvyydellä lapanen nousee aina kun vaan toisen pyörän huomaan, tai ainakin nyökkään jos kytkinkäsi on kiireinen.

Morjestamisesta tulee hyvä fiilis tuoreelle motoristille  
sport05.gif

Kuinka moni muuten morjestaa vastaantulevalle moottoripyöräpoliisille? Entä kuinka moni saanut ystävällisen tervehdyksen takaisin?!? Itse tulee morjestettua ikään, sukupuoleen ja sitä katsomatta, tuleeko kaveri otsaluu vai tennarinpohjat edellä. Tänä kesänä kohdannut varmaan 20 kertaa virkavallanedustajan mopottimellaan ja kertaakaan ei ole morjestanut takasin. Ainut kerta minkä muistan, että poliisi olisi morjestanut, maksoikin sitten jo vähäsen
biggrin.gif
Ei oo häpee olla nopee, mutta siitä voi joutuu maksamaan. Ja kai noissa mopopoliiseissa on sitten myös kavereita ketkä vapaa-ajallakin harrastaa mopoilua. Mitenköhän he silloin "käyttäytyvät"? Asiana tämä äärettömän olematon, mutta sitä kerkee kaikkee miettimään tuolla tienpäällä pienen kypärän sisällä
biggrin.gif
Aina ovat vastanneet, kun olen moikannut. Ei kättä heilauttamalla, vaan päätä nyökäyttämällä.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Back