• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Morjenstaminen liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wolvie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se Hd kuulema vatkaa niin paljon,että menee toi näkökenttä ihan sumeeks, ja näkö on huono.
bowdown.gif
Hiukan tarkennusta:  100 km/h:ssa menee värinäkö ja 120 km/h:ssa häviää horisontti.  
biggrin.gif
Juu. Näinhän siinä käy...On se kauheeta kummosia surmanlaitteita tuolla Ameriikassa värkätään!
confused_orig.gif

Ja tuosta moikkaamisesta sen verran, että viime vuosina yhä harvempi motoristi moikkaa tien päällä. Eipä siitä "hengestä" tunnu enää paljon olevan jäljellä... Vaan ne jotka takaisin moikkaa saavat mut hyvälle tuulelle.
smile_org.gif
Jotkut velikossut jätän mielelläni moikkaamatta.
wink.gif
tounge.gif

Kehät on hankalia paikkoja spotata pyöriä kun ei motoristista pensaiden yli näe kuin kypärän jos sitäkään.

Itse olen huomannut että täällä Syvässä Etelässä kyllä morjestetaan, itse eleet vaan ovat pääsääntöisesti paljon pienempiä. Paras minkä olen onnistunut havainnoimaan oli parin sormen nostaminen kaasukahvalla. Tietty lukuisa määrä näitä varsinkin -yleistysyleistys- kyykkykuskeilla tyypillisiä "kämmenkahvanvieressämenosuuntaan"-tyylisiä kovin hillittyjä moikkauksia näkyy myös. Plus ihan nyökkäyksiä, varsinkin silloin kun ei pysty kytkimen kanssa rehatessa irrottamaan kouriaan pyörästä. Kai tästä voisi tehdä apurahan turvin jonkun ajokulttuuritutkimuksen.
biggrin.gif

Kyllä sitä välillä kädet heiluu kuin helikopterin lavat kun tulee enemmän porukkaa vastaan. Silti tohtisin väittää että 95% vähintään tervehtii eli ei tämä asevelimeininki mihinkään ole kuolemassa kuin neljän ruuhkan aikoihin...

buttrock.gif
Kyllä täällä hämmeessa ainakin morjesntellaan kohtuu ahkerasti ja sinivuakotki osaa tervehtiä! Ainakin näin aloittelijasta se on ihan nasta harrastus
062802jumpie_prv.gif

Mää en käsitä, että miks pitäisi morjestaa jollekkin täysin tuntemattomalle tyypille vaan sen takia, että liikkuu samanmoisella kulkuneuvolla !

Mites sitten, kun olette liikkeellä autolla ? Morjestatteko kaikille kanssa-autoilijoille ?
Myös autoilijat näyttelee käsi- yms. merkkejä toisilleen ja muulle liikenteelle. Yleisimmät ovat keskisormi, nyrkin heristys, torven töräytys ja valojen vilkuttelu.
confused_orig.gif

Eipä ole osunut silmään että tuota olisi tapahtunut motoristien kesken. Toisaalta eipä ole myöskään motoristi koskaan kiilannut tai roikkunut perseessä kiinni henkilökohtaisella kokemuksella. Sen kerran kun fillari petti tielle niin meni noin kolme minuuttia kun oli ensimmäinen mopottelija apua tarjoamassa. Enkä edes viittonut apua. Moikkaaminen sopii kuvaan hienosti, on siinä jotain yhteenkuuluvuutta. No, en tiedä mutta moikkaan kuitenkin.

Korjataanpa sen verran että eilen viidenkympin alueella joku kevarillaan roikkui sata metriä rekisterikilven tuntumassa. Ei ymmärtänyt ohi mennä vaikka viitoin menemään, meni varmaan konsepti sekaisin.
wink.gif
Ymmärsi sentään sitten jättää väliä.

Mä yritän nostaa kättä kaikille. Ja nostan, jos vaan huomaan . Kehällä ja motarilla jää välillä nostamatta kun ei aina huomaa vastaantulevaa motoristia,mut jos huomaan niin lapanen nousee.!

sen oon huomannut, että jos vedät jossain rankkasateessa tai todella kylmänä aamuna, ja kohtaat sen toisen pyörän joka keliin on uskaltanut, niin kyllä morjestaa.

kyllä pyörä tyyppi tuntuisi vaikuttavan aika paljoltikkin. edellinen pyörä oli supermoto jolle eivät kustomi ukkelit ja matkamotoristit varsinkaan kaupungissa morjestelleet kun luulivat varmaan terpiksi
tounge.gif
nyt taas alla nakupyörä jota tuntuvat kaikki morjestavan jopa kaiken maailman hemmetinpenteleet
biggrin.gif
itse morjesta kaikille lähes 2-pyöräsille jos satun vain huomaamaan eilenkin tuli 2 poika jollain honda mankilla maantiellä vastaan ja morjestivat reippaasti niin pitihän sitä pojille huitoa takaisin
thumbs-up.gif

no ei niitä prätkiä nyt niin pal oo täällä pk-seudulla, että ei vois moikata! Se vaan kuuluu henkeen, mikä näyttää hiipuvan viimeisen 3v aikana
sad_orig.gif

Mites sitten, kun olette liikkeellä autolla ? Morjestatteko kaikille kanssa-autoilijoille ?
Entisenä Isuzu-harrastajana voi tähän sanoa, että Bellett-kuskeja tulee vieläkin joskus moikattua, silloin harvoin kun niitä enää näkee.

Myös vesillä tervehditään muita kulkijoita merkiksi, että kaikki on kunnossa.

Ei se sen kummempaa ole, tuntemattomien tervehtiminen.

wink.gif
tounge.gif
joo, velikossun vois istuttaa matkailuauton rattiin, sais hyljeksiä sielläkin kohtalotovereitaan  
nixweiss.gif
Anteeksi, nyt en ymmärrä, kuinka niin hyljeksiä. Herranjumala, eihän se jos ei tervehdi tuntematonta ihmistä tarkoita sitä, että häntä hyljeksii.

En vain ymmärrä systeemiä, että miksi toinen pipopää tervehtii toista pipopäätä, vain siksi, että heillä molemmilla on pipot päässä ?

Tämä ei myöskään ole provosointia, minä en vain tätä asiaa ymmärrä, mutta jos joku vaivautuisi sen selittämään, niin ehkä minunkin piskuruiset aivoni sen saattaisivat ymmärtää.

Toki minä pysähdyn, jos motoristi on pulassa tienvarressa. Tekisin kyllä niin vaikka en itse olisikaan motoristi. Pysähdyn kyllä vaikka se olisi autoilija, mopoilija, potkukelkkailija tai vaikka jalankulkija, joka apua tarvitsee.

Reissaan myöskin jonkun verran matkailuautolla ja siellä vallitsee tuo sama, minusta outo tapa, että morjestetaan kaikki matkailuautot ?

Mää en käsitä, että miks pitäisi morjestaa jollekkin täysin tuntemattomalle tyypille vaan sen takia, että liikkuu samanmoisella kulkuneuvolla !

Kyllähän tuota tuntemattomille moikkailua harrastetaan autoilijoidenkin parissa. Ammattikuskit moikkailee paljon toisilleen samoin tekee kuplistit ja rättäristit.

Olen sen verran tuore motoristi ja mulla on vähän kavereita, että morjestan kyllä aina muita motoristeja.
Viime kesään verratuna, HD-ihmiset on alkanut moikkailemaan takaisin paljon useammin.
Ja jos mulle moikataan, niiin aina moikkaan takaisin, jos vaan satun huomaamaan.

Siitä tulee oikeesti hyvä mieli kun saman henkiset ihmiset moikkailee toisilleen
smile_org.gif

velikossu traumatisoitui kun hänelle ei pienenä moikkailtu joka johti siihen että hän nyt kapinoi tällaisia vakiintuneita käyttäytymisnormeja vastaan päätöksellään olla moikkailematta kanssamotoristeilleen ja -caravaanareilleen.  
blush.gif
Arvoisa psykologi Paradox ja muut aiheesta kirjoittaneet lajitoverini.

Tämä olkoon viimeinen kirjoitukseni tästä aiheesta, ettei kirjoitteluani provosoinniksi katsota.
Muutama kysymys niille, joiden mielestä motoristin tulisi morjestaa toista motoristia.

Onko mielestänne niin, että on epäkohteliasta olla morjestelematta toisille motoristeille ?

Onko motoristi joka morjestaa toista motoristia, jotenkin parempi motoristi ?

Mistä tiedätte, että vastaantuleva motoristi on "saman henkinen" teidän kanssanne (jossain mielipiteessä mainittu sanonta).

Lisäksi ensimmäisessä kirjoituksessani esille ottamani kysymykset.

Morjestatteko autolla ajaessanne toista oletettavasti "saman henkistä" autoilijaa.
Polkupyörällä, toista pyöräilijää.
Kävellen, toista kävelijää.
Vai koskeeko tämä vain joitain tiettyjä harrastuspiirejä, kuten motoristit, kanavaanarit, harrasteautoilijat jne ?

Hyviä kysymyksiä, kuka kerkiää vastata ? Aivan aidosti minä tätä asiaa pohdin.

Kaipa tuo johtunee siitä, että moni kokee moottoripyöräilyn harrasteena (ja jopa elämäntapana) rakkammaksi kuin autoilun ja pipo päässä kävelyn, jota useimmat harrastavat vain käytännön syistä. Joten moikkaillaan sen tähden, että oletetaan vastaantulevan moottoripyöräilijän suhtautuvan asiaan samalla tavalla. Samanhenkisesti siis.

Aina nousee vasthantuleville tai ohiajaville tai ohitettaville. Ikkään, sukupuolhen, pyörätyyphin tai värhin kattomatta.

Ja tekkee hyvän tunthen ittelle kun 99% nostaa takasin. Se yks rosentti ei varmasti hoksinu syystä tai toisesta
062802moto_prv.gif

Tinko positiivo ja nauti ajosta.

en ole psykologi. läpällä heitin.  
tounge.gif
etkä sinä ole ollenkaan vähemmän motoristi etkä epäkohtelias kuin minäkään vaikket morjesta. se nyt vaan ei maksa mitään moikata takasin jos jollakulla vasen yläraaja nousee tervehdyksen merkiksi. itse ihmettelen kyllä hieman jos kotikylillä tulee joku motoilija vastaan ja iloisesti nostan käpälän kattoon ja kaveri ei vastaa eleeseeni.  

Hermanni kiteytti asian aika hyvin. samaistumisesta johonkin tiettyyn itselleen tärkeään harrastukseen on minun mielestäni kysymys. "autoilu" (esim. työmakta-ajo) ei nyt vaan täytä "harrastuksen" erityispiirteitä samalla tavalla kuin joku huvikseen mutkapätkällä 5 pyörän letkassa kurvailu. toki motorismin "erikoisuus" on aavistuksen verran hälvenemässä kyllä.

Matkaa tehdessä täytyy välillä repiä vähästä huumoria, tuolloin
on ihan mukavaa ajanvietettä tarkastella vastaantulevaa liikennettä,
josko näkyisi moikkailtavia. Ja kyllähän siitä ihan kiva olo tulee kun
tervehdykseen vastataan.

Joskus muinoin on tervehditty toista ihmistä vähäisemmästäkin syystä,
tällaiset harvinaiset 'reliikkiperinteet' tuovat vaihtelua nykyajan
kalseaan (epä)sosiaaliseen käytökseen.

Tuskinpa enää kauaa pysähdytään auttamaan tienposkeen jäänyttä
kanssamotoristia, jos kerran pääkaupunkiseudulla ei enää auteta
edes kadulle tuupertuneita.
confused_orig.gif

wink.gif
tounge.gif
joo, velikossun vois istuttaa matkailuauton rattiin, sais hyljeksiä sielläkin kohtalotovereitaan  
nixweiss.gif
Anteeksi, nyt en ymmärrä, kuinka niin hyljeksiä. Herranjumala, eihän se jos ei tervehdi tuntematonta ihmistä tarkoita sitä, että häntä hyljeksii.

En vain ymmärrä systeemiä, että miksi toinen pipopää tervehtii toista pipopäätä, vain siksi, että heillä molemmilla on pipot päässä ?

Tämä ei myöskään ole provosointia, minä en vain tätä asiaa ymmärrä, mutta jos joku vaivautuisi sen selittämään, niin ehkä minunkin piskuruiset aivoni sen saattaisivat ymmärtää.

Toki minä pysähdyn, jos motoristi on pulassa tienvarressa. Tekisin kyllä niin vaikka en itse olisikaan motoristi. Pysähdyn kyllä vaikka se olisi autoilija, mopoilija, potkukelkkailija tai vaikka jalankulkija, joka apua tarvitsee.

Reissaan myöskin jonkun verran matkailuautolla ja siellä vallitsee tuo sama, minusta outo tapa, että morjestetaan kaikki matkailuautot ?
Se vastaantuleva motoristi voi olla tosi mulkku tyyppi, mutta sille voi silti morjestaa, se vaan kuuluu asiaan.

Minusta on hyvä pitää joitain tapoja yllä, vaikkei niissä järkeä olisikaan, tai hyötyä.

Toisaalta kokoontumisajoissa näkee hyvin porukan yhteenkuuluvuuden.

Hyvin näkee kirjoituksesta, miten erilaisia motoristeja sitä onkaan...

Back