• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopot, scootterit yms. ajokortti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timberline
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Duoda duoda. Kokeileppa ajella mopolla kokoajan tien pientareella, voit yllättyä. Joillekkin takana ajaville autoilijoille se on kuin pyytäisit väkisin ohittaamaan itsesi tai kiilamaan moposi ojaan yms.

No sikäli mikäli oikein muistan niin itse PV-aikoinani suhasin menestyksekkäästi tuolla pientareella eikä kukaan kiilannut tai muutenkaan tehnyt mitään vastaavaa. Ehkäpä aika kultaa muistot kun tuostakin on lähes 20 vuotta.
Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että mopon paikka on aina pientare...kulki jono sitten millä vauhdilla tahansa.

Lisätään nyt samaan hälläväliä ihmisiin nämä koirien omistajat jotka kulkevat koira 8m isäntää edellä tien suuntaisesti flexi ojossa, sitten kun ohitan tälläisen kokoonpanon skootterilla niin koira hyökkää suoraan eteen, eikä omistaja luonnollisesti voi enään tuossa tilanteessa mitään.
Itse kuulun näihin koiranulkoiluttajiin, mutta flexiä en kyllä käytä, kuin metsässä jossa koiraa ei uskalla pitää vapaana. Flexit on ihan perseestä kaupunkialueella, juuri tuon koiran arvaamattoman käytöksen takia.

Itse käytän sellaista parin metrin nahkaremmiä, jolla saa helposti koiran helposti vierelle. Vituttaa vaan ne teinit, jotka eivät todella tiedä missä sillä skuutterilla saa ajaa ja missä ei! Esim. Matinkylässä urheilukentän vieressä menevä kävelytie ja siitä eteenpäin puistoa kiertävät hiekkatiet. Siellä entisen kirjaston vieressä kun on teinien kokoontumispaikkana käyttämä koriskenttä jonne pitää ajella sillä skuutterilla niitä hiekkateitä. Sitä skootteria sitten kun ei voi siihen 50m päässä olevalle parkkiapaikalle jättää vaan se pitää ajaa just siihen kentälle.
Yritän käydä koiran kanssa ulkona kävelyteillä, jossa ei saa mopoilla ajaa, mutta tämähän ei teineihin paljoa vaikuta. Tuo koira kun ei kauheasti tykkää 50km/h ohimenevästä pärisevästä "muoviluodista".

Ei siellä "mopokoulussa" kyllä taideta mitään oppia tai sitten teinejä ei vain jaksa kiinnostaa. Eikä kyllä vanhempiakaan paljoa näytä kiinnostavan. Muistan kun itse olin mopoiässä niin mulle pidettiin kyllä aika pitkä luento vaaroista ennen kuin sain mopon hommata. Ja kun sen mopon hommasin niin sitten aina muistettiin muistuttaa vaaroista ja liikennekäyttäytymisestä. Ja veikkaampa, että ilman vanhempieni valistusta olisin ollut aika paljon holtittomampi mopokuski.

Mulla on ollu tänä kesänä karkeesti arvioituna 10 kolaria mopon kanssa lähellä. Muutaman kerran on "enduromopo" tullut polulta jalkakäytävän yli suoraan eteen, kolmion takaa on tultu eteen ja nää pyöräteillä ajelijat on kaikkein pahimpia. Toivottavasti ei napsahda koskaan. Tosi varovaiseksi on oppinut mopoilijoiden kanssa.
Tuntuu, että ne ei näe eikä kuule mitään kun ajelevat...

En jaksa uutta topicia joten kirjottelenpa tänne nyt sitten.

Eli kaveri kävi tässä kuukausi sitten autokoululla tarkotuksenaan alottaa A-kurssi sitten että sais kortin, opettaja oli kysynyt että onko ajanut mopoo, kevaria tai muuta kaks pyörästä kun polkupyörää. Noh, kaveri ei oo muuta sitte ajanu ku sitä fillaria. Opettaja sitte siihen et joo menes ajeleen ensin sitä mopoo ennen ku tuut harjotteleen mitään moottoripyöräl ajoo. Eli onko se nyt niin että pitää osata ajaa jo ennen ku menee sinne kurssille vai onkos mahdollista mennä täysin mistään mitään tietämättömänä sinne kurssille ja saada opetus siellä?

Eli voiko ihminen joka ei oo ikinä muuta kaks pyörästä ajanu ku fillaria, mennä suorittamaan A-kurssia autokouluun?

Enpä olis taas tätä pystyny lyhyemmin selvittämään..
tounge.gif

Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että mopon paikka on aina pientare...kulki jono sitten millä vauhdilla tahansa.
confused_orig.gif
Viimeksi kun liikenneopasta vilasin,niin samat ryhmittäytymis-säännöt koskivat mopoilijoitakin?
Joten ei pidä vetää herneitä nenään jos joku mopoilija taajamassa hakee sitä risteystä siinä keskikaistalla.
-Toki muuten piennar on se oikea paikka... Tämäkin ongelma poistuisi kun vm.2000 ja uudempien sallittaisiin ajaa 65kmh.(Siis nämä,joiden rakenteellinen nopeus on 80kmh) Eivät olisi enään tukkona tiellä.

Ok, anteeksi tietämättömyyteni
withstupid.gif
.
Taitaa sitten vaan olla willilänsi meininki täälläpäin kun lähdin ajamaan ja mulla vihreät, ja olin tulossa risteykseen niin edestäni sujahtaa scootteri suojatietäpitkin.
Mieli teki lähteä perään mutta ajattelin että voi olla hankala selittää poliisisedille miksi ajan pyörätiellä prätkällä.
Jotenkin tuntuu että tällä menolla noita mopoonnettomuuksia tulee vielälisää ja paljon.
Kokeileppa ajaa autolla/mopolla Italiassa niin valkenee "liikennekurittomuus". 125cc scootterilla kun ajeli niin 70-vuotiaat papat ja alle 10-vuotiaat mukulat veteli ilman kypärää oikealta ja vasemmalta ohitse. Ei ollut harvinaista, että kapealla yksisuuntaisella tulee auto peruuttaen vastaan tai kaistalla ajaa 3 kulkuneuvoa rinnan. Joku saattoi parturiin mennessä parkkeerata auton keskelle tietä yms... Siellä jengi tööttäs ja piti kummallisena jos et splitannut autojen ohitse aina kun mahdollista. Oli outoa ajaa täällä suomessa kun kaikki totteli liikennesääntöjä...

En lukenut alusta koko ketjua, joten jos asiasta on jo keskusteltu niin kertaus on hyvästä.

Tuolla in memoriam osiossa alkaa olla hälyyttävän paljon mopoilijoiden jäähyväisiä. Kesä on vasta aluillaan ja nuoria menee minkä kerkeää.
Saako mopolla siis ajaa kuka vain ja kuinka heppoisin näytöin? En ole perehtynyt mopojen ajolupiin mutta jotain tarttis tehdä ja melko lailla pian.

Se on niin turhaa...

No kunhan vuodatin omaa pahaa oloa
sad_orig.gif

sanoi:
Eli kaveri kävi tässä kuukausi sitten autokoululla tarkotuksenaan alottaa A-kurssi sitten että sais kortin, opettaja oli kysynyt että onko ajanut mopoo, kevaria tai muuta kaks pyörästä kun polkupyörää. Noh, kaveri ei oo muuta sitte ajanu ku sitä fillaria. Opettaja sitte siihen et joo menes ajeleen ensin sitä mopoo ennen ku tuut harjotteleen mitään moottoripyöräl ajoo. Eli onko se nyt niin että pitää osata ajaa jo ennen ku menee sinne kurssille vai onkos mahdollista mennä täysin mistään mitään tietämättömänä sinne kurssille ja saada opetus siellä?
Sama tilanne mulla, en ikinä ole ajanut mitään muuta kuin polkupyörää, menin tamperelaiseen autokouluun kyselemään ja kokeilemaan yletynkö koko 160cm pituudessani ER-5:n selästä maahan. Yletyin -> ilmoittauduin -> moottoripyöräopettaja käski harjoitella sitä jalkavaihde/käsikytkin/käsikaasu-yhdistelmää mahdollisimman paljon. Noh, kerran olen Viragolla yksityistiellä sitä kokeillut... Ja aion ihan hyvällä omallatunnolla sinne mennä ilman että olen mitään reenannut ensin
033102bebe_1_prv.gif

Back