• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moponoviisille apua ensimmäisen pyörän hankinnassa, CBR600, 600thundercat vai mikä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kameli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
hra1150 sanoi:
Jos ihan tarkkoja ollaan, pitää olla avattava poliisimallin X-lite X1003 ja IXSin vedenpitävät nahat. Niillä kelpaa sitten kiertää Pohjoiskalottia ympäri.

Mielestäni sinivalkoisten BMW lasien läpi oli ihan asianmukaista nähdä myös Italian parhaiden insinöörien tuote. Ainahan Guzzi mennen tullen pesee jonkun japsikusiaisen. Sen kiistattoman faktan havaitsemiseen ei tarvi sokeakaan laseja.

ei mitään henkilökohtaista ,mutta missa kohtaa guzzi pesee japanilaisen 600 ,ite ajannut centauro v10 ja le mans 950, nevada 750 ,sport v11 ,1100 california,kaikki hienoja pyöriä hienolla alustalla varsinkin v11 ja centauro,mutta silti :)-.ps onko guzzilla 600.ei taida olla

Noista kahdesta ehdottomasti se Honda, jollei se tunturikissa sitten ole myynnissä vie-vittuun-hinnalla, jolloin sen saa kiertoon pienin tappioin.

Ja kuten fiksut aiemmin ovat maininneet, niin kartoittele niiden eri yksilöiden kulutusosien tulevaisuuden vaihtotarvetta.

Unohda nuo merkkipiiperrykset. Japsit pelaa käy ja kukkuu.
Älä suotta tuijota pelkkiä kuutiotuumia. Iso bandiitti, VFR , CBR 1000F tms sopii ihan ok jos sopii 600kin. Aja nyt sitten myös joku kustomi myös ja joku matkaenska vaikka Africa Twin myös. Tai esim. 1000 VTR / SV 650 antaa halvalla hyviä V2 fiiliksiä ja toimii, tosin toimintasäde ei häävi ole. Noin niin kuin esimerkkinä.
Huoltohistoria ja yleinen kunto ratkaisee kun hakee edukasta peliä aloitteluun. Ota joku mp kaveri mukaan sitten kun potentiaalinen ehdokas löytyy ja pyydä sitä kaveria ajamaan kunnon koeajo.

Muista että tätä lajia ei voi harrastaa väärin, vaan otat sen mikä itseäsi miellyttää. Hieno harrastus, tervetuloa mukaan!

JMH sanoi:
Noista kahdesta ehdottomasti se Honda, jollei se tunturikissa sitten ole myynnissä vie-vittuun-hinnalla, jolloin sen saa kiertoon pienin tappioin.

Ja kuten fiksut aiemmin ovat maininneet, niin kartoittele niiden eri yksilöiden kulutusosien tulevaisuuden vaihtotarvetta.

Hintaero on muutaman satasen Yamahan hyväksi eli aikalailla saman hintaisia ovat. Kyllä mä jotenkin kallistun tuohon CBR:ään. Pienemmät kilometrit jne... Täytyy ehkä kuitenkin käydä kokeilemassa muitakin...

kameli sanoi:
Hintaero on muutaman satasen Yamahan hyväksi eli aikalailla saman hintaisia ovat. Kyllä mä jotenkin kallistun tuohon CBR:ään. Pienemmät kilometrit jne... Täytyy ehkä kuitenkin käydä kokeilemassa muitakin...

Hyvä jos riittää malttia kokeilla :thumbup:

Corsair sanoi:
Unohda nuo merkkipiiperrykset. Japsit pelaa käy ja kukkuu.
Älä suotta tuijota pelkkiä kuutiotuumia. Iso bandiitti, VFR , CBR 1000F tms sopii ihan ok jos sopii 600kin. Aja nyt sitten myös joku kustomi myös ja joku matkaenska vaikka Africa Twin myös. Tai esim. 1000 VTR / SV 650 antaa halvalla hyviä V2 fiiliksiä ja toimii, tosin toimintasäde ei häävi ole. Noin niin kuin esimerkkinä.
Huoltohistoria ja yleinen kunto ratkaisee kun hakee edukasta peliä aloitteluun. Ota joku mp kaveri mukaan sitten kun potentiaalinen ehdokas löytyy ja pyydä sitä kaveria ajamaan kunnon koeajo.

Muista että tätä lajia ei voi harrastaa väärin, vaan otat sen mikä itseäsi miellyttää. Hieno harrastus, tervetuloa mukaan!

Kiitos erittäin asiallisesta vastauksesta! Jo ennen kortin hankitaa tiesin, että minä tulen ajamaan kyykyllä. Ensin 600:lla ja siitä sitten kohti suurempia kuutioita... Toki harkitsen myös muita vaihtoehtoja heti alkuun, mutta nyt harrastus pitäisi saada käyntiin suhteellisen pienellä budjetilla, joka sopii linjaan henkilökohtaisen finanssikriisin kanssa. Kuussatkuja näyttäisi olevan hyvin tarjolla, ja ainakin tämän päivän koeajojen perusteella halvempikin laite voi olla toimiva. Tietysti käytetyissä on omat riskinsä, mutta siihen olen tietysti varautunut.

kameli sanoi:
Kiitos erittäin asiallisesta vastauksesta! Jo ennen kortin hankitaa tiesin, että minä tulen ajamaan kyykyllä. Ensin 600:lla ja siitä sitten kohti suurempia kuutioita... Toki harkitsen myös muita vaihtoehtoja heti alkuun, mutta nyt harrastus pitäisi saada käyntiin suhteellisen pienellä budjetilla, joka sopii linjaan henkilökohtaisen finanssikriisin kanssa. Kuussatkuja näyttäisi olevan hyvin tarjolla, ja ainakin tämän päivän koeajojen perusteella halvempikin laite voi olla toimiva. Tietysti käytetyissä on omat riskinsä, mutta siihen olen tietysti varautunut.

Eipä se paljoa autuaammaks tee ostaa uudempaakaan aina.. :(
Nimim. 13tkm, ja viikon kesäloma meni siihen että vieläki vetopakan laakeri ja takapyörän laakerit on jossain GLS:än hoteissa, tulossa briteistä.. Piti maanantaina olla renkaan vaihto, sunnuntaina purkasin ja totesin että nää ajot oli tältä lomalta tässä..

CBR kannattaa varmistaa että 48 tkm iso huolto on tehty, siihen kuuluu venttiilivälysten tarkistus ja mahdollinen säätö - tuossa työläämpi kuin useimmissa.

Jammu FZS 600 98-03 vois olla yksi ehdokas, siinä kone vähän miedompana Thundercatista.

Myös jarrulevyt kannattaa aina tarkistaa, uudet n. 250€/kpl

Käy ihmeessä rohkeasti kokeileen myös cbr 1000f:ää. Mulla oli semmonen ekana isona pyöränä ja tykkäsin kyllä. Saatat yllättyä positiivisesti sen 600:en jälkeen :grin:

woke sanoi:
Käy ihmeessä rohkeasti kokeileen myös cbr 1000f:ää. Mulla oli semmonen ekana isona pyöränä ja tykkäsin kyllä. Saatat yllättyä positiivisesti sen 600:en jälkeen :grin:

samaa mieltä ,ite hämmästysin 600 jälkeen kuinka luonekas toi tonninen toimii mutkai radal matkal kaks pääl ,paikal ehkä raskas mut saa kans rahalle vastinetta ,löytyy edullisesti

henkka 71 sanoi:
samaa mieltä ,ite hämmästysin 600 jälkeen kuinka luonekas toi tonninen toimii mutkai radal matkal kaks pääl ,paikal ehkä raskas mut saa kans rahalle vastinetta ,löytyy edullisesti

Minäkin vaihdoin 600cebarin tonniseen, ihmettelen miksen suoraan ostanut tonnista. Tonninen on ehkä hieman painavahko ja joidenkin mielestä kankea, mutta kyllä mulla hyvin hoituu tuolla niin kaupunki- kuin maantieajelut. Lisäksi Givin 3 laukun sarja takaa sen että tavaraa mahtuu mukaan. Vakuutuksissakaan ei montaa kymppiä/vuosi ole eroa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Huomenna täräytän ässän hihasta ja menen katsomaan/kokeilemaan erittäin edullisen hintaluokan mopoa, nimittäin CBR600 pc25 vm. 1994, saa nähdä mitä tuleman pitää...

Henksu sanoi:
Minäkin vaihdoin 600cebarin tonniseen, ihmettelen miksen suoraan ostanut tonnista. Tonninen on ehkä hieman painavahko ja joidenkin mielestä kankea, mutta kyllä mulla hyvin hoituu tuolla niin kaupunki- kuin maantieajelut. Lisäksi Givin 3 laukun sarja takaa sen että tavaraa mahtuu mukaan. Vakuutuksissakaan ei montaa kymppiä/vuosi ole eroa.

Minä en ihmetellyt kun en ostanut tonnista cebaria,enkä edes 1100xx
Molemmat todella ankeita,tylsiä ja ketteriä kuin jääkaapit.

kameli sanoi:
Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Huomenna täräytän ässän hihasta ja menen katsomaan/kokeilemaan erittäin edullisen hintaluokan mopoa, nimittäin CBR600 pc25 vm. 1994, saa nähdä mitä tuleman pitää...

Se on kakskyt vuotta vanha laite, joten pitäisi tulla sitten sellaiselta omistajalta, joka on siihen kaiken kuluvan itse vaihtanut moneen kertaan (tyyliin jarruletkuista lähtien).

Toisaalta sellaiset omistajat eivät yleensä noista kamppeistaan luovu, kun eivät niistä mitään saa. Poikkeustapauksia on olemassa (itse todistanut), joten toivotaan, että tuo yksilö on sellainen.

Re: Moponoviisille apua ensimmäisen pyörän hankinnassa, CBR600, 600thundercat vai mik

Tuossa on kyllä hyvä pointti, esimerkkinä käytettäköön tuota mun keväällä hankkimaa jammu ttr -98 ja 25tkm.

Tänä kesänä tehtyä: jarrunesteiden vaihto, kytkimen massalevyjen vaihto, pyöränlaakerit eteen ja taakse, sähköjen läpikäyntiä, patenttien purkua, ketjut & rattaat, vetoakselin stefa, parin muun öljyvuodon tukkiminen, kaasuttimien putsaus, imukaulan vaihto. Ynnä miljoona pientä hipistelyä vaativaa asiaa. Onneksi olin suoraan varautunut laittamaan 500e osiin ja huoltoihin eli öljyihin jne.. ei muuten riittänyt :D

JMH sanoi:
Se on kakskyt vuotta vanha laite, joten pitäisi tulla sitten sellaiselta omistajalta, joka on siihen kaiken kuluvan itse vaihtanut moneen kertaan (tyyliin jarruletkuista lähtien).

Toisaalta sellaiset omistajat eivät yleensä noista kamppeistaan luovu, kun eivät niistä mitään saa. Poikkeustapauksia on olemassa (itse todistanut), joten toivotaan, että tuo yksilö on sellainen.

No joo... Kyllähän lähtökohta on olla että tuonikäiseen täytyy varautua vähintäänkin jotain kulutusosia uusimaan. Se että kaikki osat olisivat finaalissa tai että kaikki olisi justiin laitettu ovat ääripäitä. Yleensä se on jotain siltä väliltä :)

kameli sanoi:

Itse aloittelin oman motoristiurani tuollaisella vm. -93 vehkeellä, joka oli minulla suunnilleen kilsat 70-90 tkm.
Jos on aikaa ja energiaa ja paikka, jossa tehdä huoltoja itse, niin on kyllä oikein kiva pyörä. Kannattaa kyllä lähteä liikkeelle sillä asenteella, että pientä askarreltavaa tulee tuon ikäisessä pyörässä varmasti vastaan ja ne on parempi ratkoa itse ajokausien välissä, kuin viedä isolla rahalla johonkin liikkeeseen fiksattavaksi.

Omassa pyörässä oli venttiilinvälykset vielä 90 tkm kohdalla toleransseissaan, eikä ollut siis milloinkaan säädetty. Kaasarien synkkaus kannattaa tehdä, jos sen ajankohdasta ei ole tietoa. Itse tehdyllä kumiletku+lauta-härvelillä homma onnistuu helposti, eikä maksa juuri mitään. Nokkaketju noissa rallattelee enempi tai vähempi varmaan kaikissa. Jotkut vaihtaa koko kiristimen, mutta itse vaan putsasin sen.

Back