• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopon kunto & veron määrä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teuvo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Käsittääkseni moottoripyörässä olevat vauriot vaikuttavat siitä kannettavan autoveron määrään.

Eli jos tuo maahan vaurioituneen ajoneuvon niin veron määrä olisi alhaisempi kuin normaalikuntoisella pyörällä.

Onko porukalla tästä minkälaisia kokemuksia?

On kokemusta. Konttorille näytille pyörää ja samalla kirjataan ylös, tai siis itse kirjoitat ylös kaikki vauriokohdat, sitten mennään tädin / sedän kanssa tsekkaamaan parkkipaikalla oleva pyörä, ottavat kuvia ja laittavat ns. hyväksyntänsä niihin sun kirjaamiin kohtiin, jotka toteavat olevan paskana.

Sitten ootellaan päätöstä ja siinä on sitten mainittuna kuntoon liittyvät mahdolliset alennukset.

Eli kannattaa käyttää näytillä jos on jotain irti-rikki-poikki.

- P

Ok

Tehtiinkö nämä tarkastukset rekisteröintikatsastuksen yhteydessä vai kävitkö ihan erillisellä käynnillä tuon asian hoitamiseksi.

Ja minkä verran oli todellinen hyöty, siis veron aleneminen...

On kokemusta. Konttorille näytille pyörää ja samalla kirjataan ylös, tai siis itse kirjoitat ylös kaikki vauriokohdat, sitten mennään tädin / sedän kanssa tsekkaamaan parkkipaikalla oleva pyörä, ottavat kuvia ja laittavat ns. hyväksyntänsä niihin sun kirjaamiin kohtiin, jotka toteavat olevan paskana.

Sitten ootellaan päätöstä ja siinä on sitten mainittuna kuntoon liittyvät mahdolliset alennukset.
Näin se mullakin meni. Mutta sitten kun päätös tuli niin eipä ollu alennuksia ja siinä luki, että ajoneuvoa ei kuvattu.
kaboom.gif

Valitus on tehty ja saa nähdä kuinka monta vuotta käsittelyssä menee.

Kannattaa muistaa se, että ajoneuvon pakollisien varusteiden kuten valot, vilkut yms. kunto ei vaikuta verotusarvoon.

Alennuksen määrä on niin pieni, 3-5% verosta, "ei pääse palkoille". Turhaa ajanhukkaa käydä esittelemässä vaurioita tullille.

Alennuksen määrä on niin pieni, 3-5% verosta, "ei pääse palkoille". Turhaa ajanhukkaa käydä esittelemässä vaurioita tullille.
No en nyt sanoisi ihan noinkaan. Mulla tippui n. 150-200€ tuon näyttämisen perusteella, kun olis ollut kokonaisuudessaan 2000€ luokkaa. Eli lähempänä 10% laskeskelin summan olevan tuolloin.  

Kyllä tuo mulle ainakin n. 30min suorituksena ihan ok palkka on.. en vissiin tienaa tarpeeksi kun tuommoiset rahansäästöt kelpaa.

Ei ollut pyörä sinänsä edes pahassa kunnossa itse asiassa aika hemmetin tyytyväinen olen, mutta päätin kuitenkin homman suorittaa ja kaikki virheet esimerkiksi maalatuista osista listasin, jossa mielestäni pinta ei ihan täydellinen ole ja ne kuvattiin ja merkitsi virheiksi mukisematta.

- P

Mites siinä tapauksessa että toisi ameriikoista salvage titlellä olevan italopyörän rungon, kannattaneeko se kantaa konttorille näytille... onko noita edes mahdollista saada täällä peräpohjolassa kilpiin, jos esim. ajattelisi kasaavansa pyörän siihen ympärille?

Nimim. helvetin halpoja ducun runkoja ebayssä  
tounge.gif

Muistelen jostain lukeneeni että verotettavan ajoneuvon, kaikista puutteistaan huolimatta, tulee olla ns. ajokuntoinen tjsp. Siis esim. pelkkää runkoa ja siihen pultattua moottoria ei saa verolle pantavaksi. Kolaritapaukset sitten ovat erikseen ja vaikka ne eivät kirjaimellisesti ajokuntoisia juuri sillä hetkellä olekaan, niin niissä sentään on hallintalaitteet, renkaat, yms. edes about paikoillaan = tulkitaan ko. säännön täyttäviksi
lookaround_orig.gif

No en nyt sanoisi ihan noinkaan. Mulla tippui n. 150-200€ tuon näyttämisen perusteella, kun olis ollut kokonaisuudessaan 2000€ luokkaa. Eli lähempänä 10% laskeskelin summan olevan tuolloin.  

Kyllä tuo mulle ainakin n. 30min suorituksena ihan ok palkka on.. en vissiin tienaa tarpeeksi kun tuommoiset rahansäästöt kelpaa.

Ei ollut pyörä sinänsä edes pahassa kunnossa itse asiassa aika hemmetin tyytyväinen olen, mutta päätin kuitenkin homman suorittaa ja kaikki virheet esimerkiksi maalatuista osista listasin, jossa mielestäni pinta ei ihan täydellinen ole ja ne kuvattiin ja merkitsi virheiksi mukisematta.

- P
En mitenkään vähättele saamaasi 150-200€ mutta...

...minulla menee jo pelkästään pyörän sitomiseen ja purkuun tuo puoli tuntia.

Tullin arvioinneissa vahinkojen korjauskustannuksista saattaa olla myös pientä "hajontaa". Erään auton kohdalla sanoivat että kyllähän tuon ikäisessä autossa jo lommoja kuuluukin olla, eivät nähneet aihetta "veron alennukseen."

- P
En mitenkään vähättele saamaasi 150-200€ mutta...

...minulla menee jo pelkästään pyörän sitomiseen ja purkuun tuo puoli tuntia.

Tullin arvioinneissa vahinkojen korjauskustannuksista saattaa olla myös pientä "hajontaa".  Erään auton kohdalla sanoivat että kyllähän tuon ikäisessä autossa jo lommoja kuuluukin olla, eivät nähneet aihetta "veron alennukseen."
No tjuu, tottahan toki asiaan vaikutaa, miltä kantilta katsoo. Mulla oli helppoa, kun kesällä homman tein, niin ei tarvinnut lastata pyörää mihinkään, sen kuin ajoi konttorin pihaan.

Eli sanotaanko vaikka näin: jos kohtuu pienellä vaivalla pääsee pyöräänsä konttorille näyttämään ja jos on edes kohtuullisen varma, että kunnossa on sellaisia asioita, joita voidaan korvata päätöksessä, niin suosittelen näyttämistä. Jos taas hirveä vaiva asiasta tulee, niin ei varmaankaan maksa vaivaa.

Omassa casessani pääsin mielestäni hyvälle tuntipalkalle
smile_org.gif
Pyörä oli lipattu pikkuvauhdeista oikealle kyljelle ja esittelin ne kohdat, jotka mielestäni oli huonolla maalipinnalla, kytkinkopan naarmut yms.

- P

Edit: katoin tullin päätöslaput esille, ja kas kummaa kun muisti prakaa! Nyt sanon 100% varmasti, että kannattaa käyttää näytillä. 350€ on kirjattu kunnosta hyvitystä, eli maksettavaa jäi 1700€ kun olis ollut aikalailla 2050€ maksun määrä, ilman pyörän näyttämistä. Kaikista mukavinta asiassa tosiaan oli, ettei ole mikään "pommi" tuo nykyinen pyöräni vaan oikein hyvässä kunnossa sinänsä. Kun näytille vein, niin ajattelinkin että mahtaa olla turhaa, mutta näytetään nyt silti. Maalipinnasta, tai niistä kohdin josta oli sulateltu katetta parista kohden yhteen mainitsin, että olis voitu paremmin maalata yms.

Huomenna pitäisi mennä tulliin näyttämään pyörää pienten vaurioiden takia. Pyörässä on kiinni tehoputki tällähetkellä. Pitääkö alkaa vaihtamaan orkkista paikalleen hetkeksi ja asentamaan lambdoja että ei tule sanomista? Vai onko asialla heille edes mitään väliä?

Ei katsasta ei. Tuli vain mieleeni, kun tällaisen tekstin bongasin tullin sivuilta:

"Verotus toimitetaan vain liikennekelpoisesta ja tyydyttävästi yksilöitävissä olevasta ajoneuvosta. Jos puutteita huomataan, verotus toimitetaan vasta niiden poistamisen jälkeen. "

Tulli

Itte hommasin SP-2:n Hampurista vuosi sitten, lievästi kaadettuna. Tullista tuli mielestäni kohtuullinen alennus veroista kun kävin pärrää siellä kaikkine naarmuineen näyttämässä - ja oli Akran pöntöt kiinni.  
biggrin.gif
Täytyy vaan pitää huoli siitä, että jokainen vauriokohta tulee dokumentoitua.

Back