• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Mopo vai mopoauto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
" "Alle 18-vuotiaista mopoautoilijoista kaksi kolmasosaa on joutunut mopoautolla onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen. Mopoautoilijoiden kokemukset kertovat, ettei kulkupeli ole yhtä turvallnen kuin henkilöauto. Ei vaikka kolme neljästä mpoautoilijasta näin ajatteleekin. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin selvityksestä raportoi tänään Verkkouutiset . Mopoautojen turvallisuutta heikentävät nopeusero muuhun liikenteeseen verrattuna, käyttäjien ajo-opetuksen ja ajokokemuksen puute sekä tietämättömyys tai välinpitämättömyys lain vaatimuksista."

Lue koko artikkeli:
http://www.kauppalehti.fi/5....98

Mitäs mieltä? Omasta mielestäni varsin hyvä vaihtoehto, kun muistaa, että on täysin laillista ajaa alle nopeusrajoitusten. Ylinopeushan ei (kai..) ole laillista.
Tosin tämä ei tue motoristiksi tulemista( hyvä vai huono... tiedä sitten
blush.gif
)

" "Alle 18-vuotiaista mopoautoilijoista kaksi kolmasosaa on joutunut mopoautolla onnettomuuteen tai vaaratilanteeseen. Mopoautoilijoiden kokemukset kertovat, ettei kulkupeli ole yhtä turvallnen kuin henkilöauto...
Vaikea uskoa että on tässä tapauksessa ajoneuvon vika että ajaja on joutunut vaaratilanteeseen. Valhe, emävalhe, tutkimus ja väärintulkinta.

-J-

Tjaa. Jos nyt voisi olla että jo 16 vuotias saisi ajaa 06-19 autolla itse, niin ei tarvitsisi sitten näitä mopoautoja.

19-06 olisi sallittua ajaa vain huoltajan seurassa. 18 vuotiaana vasta omin päin.

Ja vaikka tulen itsekin vanhukseksi, niin olen silti sitä mieltä että jos kunto on sitä luokkaa ettei enää B -korttia voi pitää, niin ei sitten kyllä ole viisasta ajaa mopoautollakaan.

Nykyisellään mopoautot ovat lämmittimellä varustettuja nuorison kutukoppeja ja rälläyspelejä, joten kyllä sattuu ja tapahtuu.

Kaikki niistä eivät tosin jää jalkoihin. Ainakin yksi sellainen punainen meni viikko sitten 45 -tiellä Lopen kohdalla 88 lasissa länteen.

Joku oli vissiin heittänyt sen pellinpalan mäkeen siitä ruskutuspumpusta.

Mitäs mieltä? Omasta mielestäni varsin hyvä vaihtoehto, kun muistaa, että on täysin laillista ajaa alle nopeusrajoitusten. Ylinopeushan ei (kai..) ole laillista.
Asiahan ei ole ihan noin yksinkertainen.  Vaikka meillä on valtateillä jopa satasen nopeudet niin mopoautot aiheuttavat sen että teillä madellaan kilometritolkulla sitä neljääkymppiä.

Tienpitäjä on maalannut tehokkaasti kaikki mahdolliset ja mahdottomat paikat täyteen keltaista viivaa.  Kaikkien ohituskaistojen kohdalla on sulkuviivat ja sieltä toisesta suunnasta tulevat jurnuttavat niiden mopoautojen perässä.  Todellakin niiden sillä ne tuntuvat liikkuvan parvissa.

Nyt olisi korkea aika tehdä jotain sillä tuntuu että niiden määrä lisääntyy räjähdyksen omaisesti.  Äidin pikku palleroisilla on vähän liian isot lelut.

Viimeksi eilen tupsahti risteyksestä, liikenteenjakajan väärältä puolelta kolme tötteröä eteeni.  Yksi ehti alta pois, toinen jäi eteeni keskelle kaistaa ja kolmas ehti pysähtyä.  Onneksi olin pyörällä liikkeellä ja risteystarkkailu oli päällä ja väistöliike tuli kolmannesta nikamasta.  Kotterolla olisi tullut rumaa jälkeä, niin suoraan tuli eteen.

En nähnyt että olivatko kuskit tytön tylleröitä vai pojan palleroita mutta ilmeistä naisen logiikkaa siinä käytettiin ja mentiin väärältä puolen jakajaa niin ei ole kolmiota.

Siis ehdottomasti kiellettävä tai jonkin lain avulla tehtävä käytännössä mahdottomaksi.

Ugh
smile_org.gif

Niin, tottahan nämä on. Jos kuitenkin tarkastellaan puhtaasti 15 v. edun mukaisuutta, niin onko mopoauto parempi kuin mopo?
Edelleen muistaen, että ne ovat täysin laillisia tällä hetkellä. Tiellä voi olla tukkeena myös traktori, matkailuauto, rekka, vanhukset ratissa ymsyms.
Unohdetaan välilä omat tarpeemme/ärtymyksemme/kiireemme ja jos ajattelisi ihan nuorten etua.
Jos päätyy tulokseen jotta nuorten edun mukaisesti olisi parempi olla mopoauto, niin miksi se olisi kiellettävä.
Vielä ei ainakaan ole "tutkittu" jotta se aiheuttaisi kummoisia yhteisen edun vastaisa häiriöitä sen enempää kuin pieru hississä...
lookaround_orig.gif

Niin vielä noihin vaaratilanteisiin niin niitä kun on mielestäni jatkuvasti aikuistenkin ohjastamissa, valtavin hevosvoimin varustettujen autojen aiheuttaminakin.
sport05.gif

Jos päätyy tulokseen jotta nuorten edun mukaisesti olisi parempi olla mopoauto, niin miksi se olisi kiellettävä.
No onhan mopokoppi vähäkään keskusta-alueita kauempana näpsäkkä nuorison ajopeli. Lämmin, vedenpitävä, ympärvuotinen kulkine. Enää ei tartte pummia vanhemmilta kyytiä kouluun/kylille/... Mopohan toimisi muuten, mutta about 1/2 vuodesta on joko kylmää, sataa tai muuten vain on kurjaa keliä s.e. ihan farkuissa, saati mekossa tms. tarkenisi ajaa. Vielä jos perillä ei ole vaatteiden vaihtoon mahiksia, niin... Ja kulkeehan tuolla samalla kopilla se kaveri + jonkun verran tavaraakin, poppi jauhaa jne
cool.gif

Samalla tavalla voisi periaatteessa aatella miksi sinkku-aikuisilla on autoja eikä kaikilla suinkaan allaan moottoripyörät
lookaround_orig.gif

Ongelma poistuu sillä että kielletään kaikki muut ajoneuvot kuin mopot ja mopoautot. Ei olisi hirmuisia ylinopeuksia jne. Toki viripelit olis vielä riesana...
thumbs-up.gif

biggrin.gif
kyllä ainakin meillä helpotti perheen kuljetusurakkaa aikalailla mokoma mopoauto
biggrin.gif

likat hoitaa ittensä treeneihin 5 kertaa viikossa ja kamat kulkee mukana...

toki ollaan emännän kanssa istuttu(pelätty) kyydissä ja koitettu neuvoa miten liikenteessä pysyy hengissä ja miten siellä KUULUU ajella, se on sitten eri juttu pysyykö se mielessä...

nuo kulkee muuten 55-60 uutena ihan tehtaan jäljiltä,joten kyllä sillä liikenteen mukana pysyy ainakin meijän nurkilla kun suurin rajoitus on 70...

ihmettelen millä rahalla noita ostetaan. tai sitte markat ja eurot on menny vanhemmilla sekaisin..

ite ku olin pentu ni mopo olis maksanu ehkä 5000mk. sitte 2000-luvun puolella mopojen hinnat oli jo 3000e, nyt nuo koirankopit maksaa jo suunnilleen 10 000e! huh huh..

kallis kulkupeli 15 vuotiaalle.. siilähän sais jo hyvän käytetyn oikean auton..

ja joo, en saanu sitä mopoa ikinä.
wink.gif

ihmettelen millä rahalla noita ostetaan. tai sitte markat ja eurot on menny vanhemmilla sekaisin..

ite ku olin pentu ni mopo olis maksanu ehkä 5000mk. sitte 2000-luvun puolella mopojen hinnat oli jo 3000e, nyt nuo koirankopit maksaa jo suunnilleen 10 000e! huh huh..

kallis kulkupeli 15 vuotiaalle.. siilähän sais jo hyvän käytetyn oikean auton..

ja joo, en saanu sitä mopoa ikinä.  
wink.gif
Taitaa Suomessa olla elintaso oikeasti aika korkealla.
Kun minä olin pieni, niin koulun parkkipaikalla oli 4-6 mopoa. Siihen aikaan (80-luvun puolessa välissä) käytetyn mankin tai PV:n sai tonnilla. Tigeristä piti maksoo pari tonnia ja uuden sai viidellä tonnilla.
Nykyään siellä 30-50 mopoa. Silti ihmiset valittaa, että ei ole rahhoo.
Mitähän isi olisi tuuminut, kun olisi mennyt sanomaan että
"anna 90 000FIM, niin mie ostan mopoauton"

Onneksi mopoautolla ajamiseen tarvitaan ajokortti, niin se estää höperöityneiden vanhusten mopoautolla ajamisen.

Vähemmän se jurrinen teini saa tuhoa aikaseks mopolla kun mopoautolla. Kanssa vammautuneitakin saa mopoon vähemmän kyytiin kun tohon kuolemankoppiin.

jos kaksipyöräinen on tappokone niin tuo on supertappokone.En osta jälkikasvulle, sen verta huimia tilanteita oon nähnyt. Ristiina-Mikkeli välilläkin kun tuo jurraa ohituskaitan loppupäässä nyppylän alla ja kun kaista loppuu on ohittavilla autoilla vauhtia se 120,mutta tällä ei....ja kun tilaa vie niin ei pysty väistämäänkään, sitten kaikki jarruttaa ja kovaa. Mopo-mies tutisee kuolemanloukossa ja rukoilee ettei vielä tänään tulisi lähtö. Samaan pystyy kyllä traktorikin, mutta sillä on sentään korkeus ja painoetua sentään puolellaan...

Mä olen varmaan aika yksin mielipiteineni mutta onko jenkkikakarat niin paljon juuroppalaisia älykkäämpiä että ne saa ajokortin 16 vuotiaana ja vetelee siitä hamaan hautaan? Ajo-opetus kouluihin,mopoille ja autoille ja kakarat rattiin.Kyllä ne siitä selviää,luulisin jopa että paremmin kuin nyt nämä 18-vuotiaat joille on jo ehtinyt nousta liiat luulot kalloon.
Mä en ajaisi mopoautolla edes rännin väliä muun liikenteen seassa,ihan hullua touhua panna etana kiitoradalle.

Mä olen varmaan aika yksin mielipiteineni mutta onko jenkkikakarat niin paljon juuroppalaisia älykkäämpiä että ne saa ajokortin 16 vuotiaana ja vetelee siitä hamaan hautaan? Ajo-opetus kouluihin,mopoille ja autoille ja kakarat rattiin.Kyllä ne siitä selviää,luulisin jopa että paremmin kuin nyt nämä 18-vuotiaat joille on jo ehtinyt nousta liiat luulot kalloon.
 Mä en ajaisi mopoautolla edes rännin väliä muun liikenteen seassa,ihan hullua touhua panna etana kiitoradalle.
Se paradoksi on siinä että 15 vuotias saa ilman mitään ajotutkintoa tai ajotunteja oikeuden ajaa autoa.  Auto se on vaikka mopoauto onkin.  Sama ajotuntuma ja kaikki muukin on kuin pienessä autossa, kiihtyvyys ja vauhti vain on vaisumpaa.

Sitten kun se teini sahaa sillä sen kolme vuotta ja tulee ajokortti-ikään niin sitten sen täytyy mennä autokouluun ottamaan ajo-tunteja ja opettelemaan liikennesääntöjä jotta pääsisi ajamaan jotain datsunia jossa ajo-ominaisuudet ja kunto saattaa olla paljon huonommat.

Ihminen ikäänkuin taantuu vanhetessaan.  Mielestäni ajokortti-ikä pitää pudottaa kymmeneen vuoteen ja silloin saa lisenssin jos osaa puhaltaa purkasta pallon.  Sitten joka vuosi sitä lisenssin saantia vaikeutetaan  kunnes 18 vuotiaana täyy mennä oikein ajokouluun.
062802jumpie_prv.gif

biggrin.gif
ai vaisu kiihtymään... käypäs kokeilemassa...
biggrin.gif

aixamin ohjekirjassakin sanotaan kiihtyvyys 0-45 kmh n.4 sec.

kyllä siinä jää mammojen samarat valoista lähtiessä ja jos ne saa kaupungilla kiinni, ne ajaa ylinopeutta...
wink.gif

olen kyllä samaamieltä siitä nopeuserosta kun mennään tonne oikeelle landelle mutta eipä noilla sinne asti kenenkään hermot kestä ajellakaan...

likat tykkää kun ei mee hiukset lyttyyn ja pysyy meikit naamassa eikä kypärässä, eikä se seutulippukaan kuitenkaan ihan halpa ole...
eikä näiden hinnat kolmessa vuodessa niin paljon laske,kun sen pitää siistinä...

ostin uuden koska korjailen noita viikottain eikä ole aikaa korjailla omia vehkeitä -3v takuu, siis hinausautolla jollekin muulle korjattavaksi JOS tulee vikoja...
tounge.gif

On noi mopoautot kyllä melkosia vehkeitä.

Ittellä on autossa ja pyörässä sen verran voimaa, että ohi pääsen ja tarvittaessa meen aika härskistikin (pitäkää vaan k*sipäänä).

Taajamassahan noista ei paljoa ole haittaa, jos vaan joku olisi opettanut mopokortin yhteydessä nuorille liikennesäännöt!
Melkosia vaaratilanteita saavat aikaiseksi, kun ajetaan esim. kolmion takaa kännykkä korvalla sivuille katsomatta eteen.
Ja tosiaan toi aikaisemmin mainittu jakajan väärältä puolelta ajaminen tuntuu olevan oikein maan tapa noilla.

Ihan yleisesti eniten mua harmittaa raskaan liikenteen puolesta, juuttuvat tuohon taakse ja kerran kun vauhti on pudotettu, niin uudellen vauhtiin pääsy ei sitten niin vaan onnistu. Ohituskaista kun tulee, niin ensin rekka jää odottamaan sen 2 kilometrin jonon mennessä takaa ohi, sitten pääsee jo ohittamaan, mutta ei se rekka siihen ylämäkeen oikein sysää ja sitten jo ohituskaista loppuukin eli ajellaan taas siinä kotteron takana jonoo keräten.

Toinen mitä ei oikein kukaan noteeraa on mopoautojen nuorisoa rappeuttava vaikutus. Kaupungilla iltaisin mopoautoissa on vähintään 3 henkilöä sisällä yleensä 4 (lain mukaan 2 maksimi). Näistä suurella osalla on siideri- tai oluttölkki kädessä. Eli voidaan aloittaa jo kännikuskin kanssa 15 ikävuodesta eteenpäin ryyppääminen. Ja onhan toi kutupaikkanakin aivan loistava, olis kiva tietää kuinka hyvin korreloi teiniraskauksien kanssa...

Back