• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoritien nopeusrajoitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Moottoritien nopeusrajoitus - Mikä sopisi mielestäsi Suomeen?

• 80 km/h

Ääniä: 0 0,0%
  • 100 km/h

• 120 km/h

• 130 km/h

• 140 km/h

• 150 km/h

• 180 km/h

• 200 km/h

• ei rajoituksia (vapaa nopeus, vain kalusto rajana)

• evvk (ihan sama siis)

• Ääniä yhteensä
    0
140km/h olisi aika sopiva rajoitus motarille, sitä vauhtiahan siellä liikenne pääosin jo nytkin liikkuu, mutta lisää joustoa sakotuskäytäntöön, että tyhjällä tiellä uskaltas ajaa kovempaakin.

Itse ajelen motaria yleensä 140-150km/h siihen tosin suurimpana syynä se että kulutus pomppaa aika paljon 150km/h jälkeen. Suurinpiirtein 4,7L->7,5L/100km.
Tuolla nopeudella kun tulet ajelemaan tänne Kuopion motarille niin tuskinpa kauaa tarvitsee ajella kun saat pikavoiton.
Ei sitä täällä päin ajella kuin kork. 10 km/h ylinopeuksia, itse meinaakin olla aina tien tukkona Lahden motarille tullessa ennenkuin oppii etelän tavoille.
biggrin.gif

140 km/h kuulostaa melko hyvältä... Saisvat nostaa kyllä ihan rauhassa ainakin moottoritierajotuksia.
smile_org.gif

Kyllä se 140 ois munkin mieleen, tosin sitte ei pärjäis enää piikkisellä motarilla, mutta kyllä sitä parin vuoden päästä sitten pärjäis
062802jumpie_prv.gif

On tuo nykynen 120 paikoitellen aika hidasta tahtia, toki hieman riippuu tieosuudesta, mutta pahimmissa paikoissa selvästi liian hidas
sad_orig.gif

Laitoinpa ääneni 120 ;iin.

mielestäni hyvä nopeus,ammatikseen ajavana oon niitä läheltä piti tilanteita ja sitte kun kolisee tilanteita nykyisilläkin nopeuksilla nähnyt,eikä ne ainakaan vähenisi nopeuksia nostamalla.

KUN motarilla kumminkin hitaammat mukana,rekat,pakettiautot ym hitaammin ajavat tai esim moottoripyörät jotka ei kulje kuin esim,100-120/km/h,kuten endurot,piikit,ja jotkut kustomitkin,alkais jälki oleen pahaa kun nopeuserot liian suuria.

Ne nopeus ennätys ajot vois sitte pitää suljetulla radalla.
tounge.gif
ghostface.gif

Mun mielestä 140 on riittävä. Sehän on totta että nopeuden lisääntyessä lisääntyy myös onnettomuudet. Vaikkei itse tekiskään virhettä, niin siellä on myös kaiken maailman jästipäitä jotka ei ymmärrä vilkkujen ja peilien käytöstä mitään.

Pitäisi mitata oman mopon huiput. Se on sitten se. Muut ei saa mennä ohi ja itse saa survoa kahvan auki.
wink.gif

Ruksasin 150km/h.. Se ois mun mielestä ihan kohtuullinen moottoriteillä.. Ja maantiellä se 100-120.. Toki oikein huonokuntoiset tiet on otettava erikseen..
wink.gif

120 ihan jees. Paremmin asiat kuitenkin kun ruotsissa
biggrin.gif
Et ilmeisesti ajele paljoakaan Länsiväylää, joka on moottoritie ja suurimmaksi osaksi 80km/h. Joskus kun jono matelee max. 40km/h niin pudottavat nopeuden 60km/h.
Tosiaan, ei tullut mietittyä, kun noita pidempiä siirtymiä. Siihen tuon nopeuden nosto olisi paikallaan, tyhjällä tiellä siinä on jotenkin puuduttava ajaa 80km/h.

Joo kovaa on kiva ajaa (jos osaa ja uskaltaa
biggrin.gif
), mutta pitäis noihin "moottoriteihin" saada lisää kaistoja.

Kandee tsekata toi ja taas saadaan lisää vääntöä:

http://www.liikenneturva.fi/fi....uus.php

PS. Olikohan se vielä sillälailla, että vartti pois nopeudesta niin jarrutusmatka puolittuu?!!?

USA:ssa tapahtuu 6,5 miljoonaa autokolaria vuodessa. Niistä 25% aiheutui siitä, kun kuljettaja ajon aikana

sormeili radio- tai muita näppäimiä (29%),
poimi lattialta pudonneita tavaroita (26 %) tai
käytti puhelinta (19 %).
Tutkijat löysivät myös seuraavia erikoisia onnettomuussyitä:

kuljettaja soitti kitaraa,
kuljettaja meikkasi,
kuljettaja tappeli matkustajan kanssa tai
kuljettaja joi kahvia puhuessaan puhelimeen.

Nää oli aika hyviä  
cool.gif

Kopsattu tuolta liikenneturvan sivuilta.

Kattonopeudeksi voisi lätkäistä tuon 140, mutta tärkeintä olisi tosiaan saada tuohon sakotuskäytäntöön ensinnäkin joustoa, sitten joustoa ja lopuksi hieman joustoa. Ei se todellakaan ole lähellekään sama asia, ajaako siellä motarilla viittäsataa keskellä yötä ypöyksin vai autojen välissä kelloviiden ruuhkassa.

Back