• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoriratojen kunnosta ja turvallisuudesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jennica
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaikka se tulee sisäkurvin puolelle niin on täysin mahdollista että ukko lentää high-siderin jälkeen suoraan niihin. Ei ne kaiteet ratatuomarien turvallisuutta lisää. Lippumiehillä pitää olla vikkelät jalat ja järki päässä  
smile_org.gif
Hei haloo! Mieti nyt vähän mitä kirjoittelet. Melkoista itsekkyyttä vaatii, jos vaadit oman turvallisuutesi nimissä toisten asettamista vaaraan. (jos kerran on todennäköistä, että sinne highsiderin jälkeen osuu, niin eikö ne kaiteet silloin lisää lippumiesten turvallisuutta?)

Kaikenlaiset metallihäkkyrät ja puiset taulut mitä on mainittu pitäisi kyllä ehdottomasti poistaa, koska se ei juuri edes vaadi vaivaa saatikka rahaa. ihmettelen, jos sellaista häkkyrää ei ole aikaisemmin huomattu

Siinä kohtaahan on kaiteita joka puolella. Sitäkin olen ihmetellyt että miksi se ratatuomaripiste ennen kahvilanmutkaa on melkein panssaroitu niillä kaiteilla. Vaikka se tulee sisäkurvin puolelle niin on täysin mahdollista että ukko lentää high-siderin jälkeen suoraan niihin. Ei ne kaiteet ratatuomarien turvallisuutta lisää. Lippumiehillä pitää olla vikkelät jalat ja järki päässä  
smile_org.gif
. Ja pisteet pitää sijoittaa turvallisiin paikkoihin, ilman kaiteita.
Samassa kohtaa on sattunut muitakin ikäviä ulosajoja, jotka ei olis ollu välttämättä niin ikäviä jos siellä ei olis niitä kaiteita ja muuta roinaa. Mun mielestä Kemora ei ole paljookaan Ahvenistoa kummempi. Ahvenisto joutu kai siksi pannaan kun siellä sattu joskus kuolemantapaus, en ole nyt ihan varma tästä, oikaskaa jos olen väärässä. Voi olla että Kemorakin joutus pannaan jos siellä sattus kuolemantapaus. Mutta jos sen turhan kuoleman, jota toivottavasti ei koskaan tuu, vois kuitenkin välttää?
Siinä ei paljoa vikkelät jalat auta eikä järki kulkua ehdi ohjata kun pahassa paikassa olevaan ratatuomaripisteeseen alkaa rojua tulemaan, nimim. silloin tällöin moisessakin virassa ollut. Pahimpia ovat sivarit. Saattavat lähteä aivan mihin tahansa suuntaan. Esim. Motoparkin takasuoran oikealla oleva lippupiste on sivarien aikana suorastaan vaarallisessa paikassa. Soolopyörät eivät sinne lennä, mutta sivari voi hyvinkin poukaista. Vastaavaa esimerkkiä Ahvenistolta. Pyörä ei koskaan osu tornin mutkan jälkeisellä takasuoralla oikean puolen kaiteeseen, autot suorastaan imeytyvät siihen. Motoparkissa viime kesänä melkein sain sivarin syliin. Purkkiorja tippui parin metrin päähän ja pienempää rojua lensi pääni yli. Ja luulin olevani paikassa mihin ei varmasti mitään tule, mutta niin ne vaan sivusuuntaankin lentävät. Taisi sillä erää tulla vähän isompaa pipiä.

Väitteeseen siitä, ettei Kemora ole Ahvenistoa kummoisempi, esitän vastaväitteen. Ahvenistolla olen ollut reilusti yli sata ratapäivää vetämässä tai muutoin osallisena. Kemorallakin takana on kymmeniä. Kemoralla on tullut vasta muutama tilanne, jossa radan vuoksi kuski on päätynyt sairaalaan tai vammat ovat muodostuneet pahemmiksi mitä olisi ollut kunnon turva-alueiden kanssa. Tässä nyt ensimmäisinä Kemoralta tulee mieleen Harrin tapaus, jossa ykkösmutkasta pihalle ja valliin ja sitten Japin tapaus kisoista jota en itse ollut näkemässä ja vammat muodostuivat pahemmiksi väärän kyltin vuoksi. Ahvenistolta taas voisi luetella kymmeniä tapauksia lonkalta missä kuski on murjoutunut radan vuoksi. Rämö 2002 Tornin mutkassa (lantio muussiksi), Karhunen varikon mäessä (reisiluu jne poikki), olikohan 2004 vai 2005, Sipsimies 2008 hevosenkengässä (useampi nikama murtui), Piri-Matti 2002 varikon mäessä jne. Kemoralla on pari pahaa paikkaa, Ahvenistolla käytännössä koko rata. Alastaro on turvallisin ja sekin vain silloin kun siellä ei jotkut puusilmät koikkelehdi radalle tai kiihdytyskisojen betonimuuria ei rakenneta suoralle.

Ahvenistolla muistini mukaan ajettiin viimeiset RR-kisat 1994 ja sitä ennen siellä ei ollut tietoni mukaan RR-kisoissa kukaan kuollut, hekoturma siellä oli 80-luvulla. 1998 oli vuosi, jolloin muistini mukaan siellä sitten MP 69:n puheenjohtaja kuoli ajettuaan varikkosuoran jälkeisen mutkan ratalaitteisiin koneen hirtettyä kiinni. Nuo ulkomuistin varaisia, ei omakohtaista havaintoa. Kemoralla taas kuoli mopoilija ajettuaan ratalaitteisiin ja vuosi taisi olla 2006 tai 2005 ja edelleen siellä ajellaan. Tosin mopoilija taisi ajaa ilman kypärää, sulkemisajan jälkeen ja kännissä, joten kovin paljoa taakkaa ei voi sälyttää ratayhtiölle siitä.

Motoparkissa kuski kuoli 2007 törmättyään radan reunustan rengasvalleihin pyörän lähdettyä woblaamaan (kyseisen asian tiimoilta olen myös toisen käden tiedon varassa, mm. ratayhtiön vetäjän antaman informaation, eli itse en sitäkään nähnyt).

Hiljentäkää valittajat ja kaivakaa taskuista sellainen 15-30.000.000 euroa ja eiköhän täällä ole speksit täyttävä rata. Ei se olisi suomalaista kohti kuin 2-5 euroa. Hölmömpäänkin on tässä maassa rahaa upotettu, vaikka noihin käyttämättä oleviin hyppyrimäkiin. Kyllä se Häkkinen, Salo, Räikkönen ja Kalliokin tuovat mainetta tälle maalle siinä missä Nykänen ja Olli, ehkä jopa parempaa. Katsotaan kuinka Kouvolan hankkeelle käy, tällä haavaa mielenkiintoisin.

Jukka

Noita turva-alueiden suunnitteluja haittaa pahasti se, että niiden pitäisi sopia niin rekannupeille, kuin prätkillekin.

Esimerkiksi kanttareiden pitäisi olla suuruusluokkaa betoniporsas, jos niillä haluttaisiin hidastaa innokkaimpien truck- tai autojokkishemmojen oikaisuyrityksiä. Sama pätee tietysti myös suoja-aitoihin yms; jos niillä halutaan pysäyttää rekkanuppi, ovat ne melko kovia prätkäkuskin kropalle.

Kai noista joku kompromissi löytyisi, jos vaan hyvää tahtoa ja viitseliäisyyttä riittää. Osa noista täällä kuvatuista ongelmista tuntuvat sellaisilta, että niiden korjaamisen estää ainoastaan se, ettei radanpitäjä tiedä asiasta.

Ei ne kaiteet ratatuomarien turvallisuutta lisää. Lippumiehillä pitää olla vikkelät jalat ja järki päässä
smile_org.gif
.
Siinä ei paljoa vikkelät jalat auta eikä järki kulkua ehdi ohjata kun pahassa paikassa olevaan ratatuomaripisteeseen alkaa rojua tulemaan, nimim. silloin tällöin moisessakin virassa ollut.
Niinpä. Ja ratatuomarin tehtävähän on valvoa sitä oman pisteen jälkeen olevaa rataosuutta, seisomalla selin tuleviin pyöriin.

Ei ne kaiteet ratatuomarien turvallisuutta lisää. Lippumiehillä pitää olla vikkelät jalat ja järki päässä  
smile_org.gif
.
Siinä ei paljoa vikkelät jalat auta eikä järki kulkua ehdi ohjata kun pahassa paikassa olevaan ratatuomaripisteeseen alkaa rojua tulemaan, nimim. silloin tällöin moisessakin virassa ollut.
Niinpä. Ja ratatuomarin tehtävähän on valvoa sitä oman pisteen jälkeen olevaa rataosuutta, seisomalla selin tuleviin pyöriin.
Tilanteen sattuessa prioriteettina nro 1 on varoittaa edestä päin tulevia, jos sattuu olemaan toinen (kolmas ja neljäs) jamppa siinä, niin sen (niiden) tehtävänä sitten auttaa mahdollinen kontannut/kontanneet pois vaarantamasta muita ja sitten jos jää aikaa ja ukkoja, niin valvoa sitten sattuiko joku ohittamaan keltaisen lipun aikana. Muulloin kuin tilanteen sattuessa ratatuomarin ei nyt juurikaan tarvitse menoa valvoa, mitä nyt tarkkailla vuotaako pyöristä öljyä tms.

Jukka

Vaikka se tulee sisäkurvin puolelle niin on täysin mahdollista että ukko lentää high-siderin jälkeen suoraan niihin. Ei ne kaiteet ratatuomarien turvallisuutta lisää. Lippumiehillä pitää olla vikkelät jalat ja järki päässä  
smile_org.gif
Hei haloo! Mieti nyt vähän mitä kirjoittelet. Melkoista itsekkyyttä vaatii, jos vaadit oman turvallisuutesi nimissä toisten asettamista vaaraan. (jos kerran on todennäköistä, että sinne highsiderin jälkeen osuu, niin eikö ne kaiteet silloin lisää lippumiesten turvallisuutta?)

Kaikenlaiset metallihäkkyrät ja puiset taulut mitä on mainittu pitäisi kyllä ehdottomasti poistaa, koska se ei juuri edes vaadi vaivaa saatikka rahaa. ihmettelen, jos sellaista häkkyrää ei ole aikaisemmin huomattu
No. Olen ite ollut ratatuomarina. Kyllä lippumiesten turvallisuus tietenkin on mulle tärkeää. Nimenomaan lippumiehen näkökulmasta olenkin kirjoitellut. En ole koskaan kilpaillut ja tuskinpa tulenkaan. Toi mun heitto oli nyt ehkä vähän tyhmää poikamaista huumoria.
Ratatuomarien tehtävähän on nimenomaan huolehtia myös radan turvallisuudesta kisan aikana.
Mutta ihan oikeasti olen sitä mieltä että ne kyseiset kaiteet siinä ei millään lailla lisää lippumiesten turvallisuutta, ellei sitten autoilla ajeta. Mutta autokilpailuissa, jos niitä Kemorassa järjestettäs, en menis seisomaan kyseiseen paikkaan. Mun pointti oli se että lippumiesten turvallisuutta ei saisi rakentaa kaiteilla, vaarantaen kilpailijoiden terveyden mahdollisissa lipoissa, vaan sijoittamalla lippupisteet oikein ja käyttämällä suojina renkaita ja hiekkavalleja niinkuin yleensä on kaikissa lippupisteissä

Siinä kohtaahan on kaiteita joka puolella. Sitäkin olen ihmetellyt että miksi se ratatuomaripiste ennen kahvilanmutkaa on melkein panssaroitu niillä kaiteilla. Vaikka se tulee sisäkurvin puolelle niin on täysin mahdollista että ukko lentää high-siderin jälkeen suoraan niihin. Ei ne kaiteet ratatuomarien turvallisuutta lisää. Lippumiehillä pitää olla vikkelät jalat ja järki päässä  
smile_org.gif
. Ja pisteet pitää sijoittaa turvallisiin paikkoihin, ilman kaiteita.
Samassa kohtaa on sattunut muitakin ikäviä ulosajoja, jotka ei olis ollu välttämättä niin ikäviä jos siellä ei olis niitä kaiteita ja muuta roinaa. Mun mielestä Kemora ei ole paljookaan Ahvenistoa kummempi. Ahvenisto joutu kai siksi pannaan kun siellä sattu joskus kuolemantapaus, en ole nyt ihan varma tästä, oikaskaa jos olen väärässä. Voi olla että Kemorakin joutus pannaan jos siellä sattus kuolemantapaus. Mutta jos sen turhan kuoleman, jota toivottavasti ei koskaan tuu, vois kuitenkin välttää?
Siinä ei paljoa vikkelät jalat auta eikä järki kulkua ehdi ohjata kun pahassa paikassa olevaan ratatuomaripisteeseen alkaa rojua tulemaan, nimim. silloin tällöin moisessakin virassa ollut. Pahimpia ovat sivarit. Saattavat lähteä aivan mihin tahansa suuntaan. Esim. Motoparkin takasuoran oikealla oleva lippupiste on sivarien aikana suorastaan vaarallisessa paikassa. Soolopyörät eivät sinne lennä, mutta sivari voi hyvinkin poukaista. Vastaavaa esimerkkiä Ahvenistolta. Pyörä ei koskaan osu tornin mutkan jälkeisellä takasuoralla oikean puolen kaiteeseen, autot suorastaan imeytyvät siihen. Motoparkissa viime kesänä melkein sain sivarin syliin. Purkkiorja tippui parin metrin päähän ja pienempää rojua lensi pääni yli. Ja luulin olevani paikassa mihin ei varmasti mitään tule, mutta niin ne vaan sivusuuntaankin lentävät. Taisi sillä erää tulla vähän isompaa pipiä.

Väitteeseen siitä, ettei Kemora ole Ahvenistoa kummoisempi, esitän vastaväitteen. Ahvenistolla olen ollut reilusti yli sata ratapäivää vetämässä tai muutoin osallisena. Kemorallakin takana on kymmeniä. Kemoralla on tullut vasta muutama tilanne, jossa radan vuoksi kuski on päätynyt sairaalaan tai vammat ovat muodostuneet pahemmiksi mitä olisi ollut kunnon turva-alueiden kanssa. Tässä nyt ensimmäisinä Kemoralta tulee mieleen Harrin tapaus, jossa ykkösmutkasta pihalle ja valliin ja sitten Japin tapaus kisoista jota en itse ollut näkemässä ja vammat muodostuivat pahemmiksi väärän kyltin vuoksi. Ahvenistolta taas voisi luetella kymmeniä tapauksia lonkalta missä kuski on murjoutunut radan vuoksi. Rämö 2002 Tornin mutkassa (lantio muussiksi), Karhunen varikon mäessä (reisiluu jne poikki), olikohan 2004 vai 2005, Sipsimies 2008 hevosenkengässä (useampi nikama murtui), Piri-Matti 2002 varikon mäessä jne. Kemoralla on pari pahaa paikkaa, Ahvenistolla käytännössä koko rata. Alastaro on turvallisin ja sekin vain silloin kun siellä ei jotkut puusilmät koikkelehdi radalle tai kiihdytyskisojen betonimuuria ei rakenneta suoralle.

Ahvenistolla muistini mukaan ajettiin viimeiset RR-kisat 1994 ja sitä ennen siellä ei ollut tietoni mukaan RR-kisoissa kukaan kuollut, hekoturma siellä oli 80-luvulla. 1998 oli vuosi, jolloin muistini mukaan siellä sitten MP 69:n puheenjohtaja kuoli ajettuaan varikkosuoran jälkeisen mutkan ratalaitteisiin koneen hirtettyä kiinni. Nuo ulkomuistin varaisia, ei omakohtaista havaintoa. Kemoralla taas kuoli mopoilija ajettuaan ratalaitteisiin ja vuosi taisi olla 2006 tai 2005 ja edelleen siellä ajellaan. Tosin mopoilija taisi ajaa ilman kypärää, sulkemisajan jälkeen ja kännissä, joten kovin paljoa taakkaa ei voi sälyttää ratayhtiölle siitä.

Motoparkissa kuski kuoli 2007 törmättyään radan reunustan rengasvalleihin pyörän lähdettyä woblaamaan (kyseisen asian tiimoilta olen myös toisen käden tiedon varassa, mm. ratayhtiön vetäjän antaman informaation, eli itse en sitäkään nähnyt).

Hiljentäkää valittajat ja kaivakaa taskuista sellainen 15-30.000.000 euroa ja eiköhän täällä ole speksit täyttävä rata. Ei se olisi suomalaista kohti kuin 2-5 euroa. Hölmömpäänkin on tässä maassa rahaa upotettu, vaikka noihin käyttämättä oleviin hyppyrimäkiin. Kyllä se Häkkinen, Salo, Räikkönen ja Kalliokin tuovat mainetta tälle maalle siinä missä Nykänen ja Olli, ehkä jopa parempaa. Katsotaan kuinka Kouvolan hankkeelle käy, tällä haavaa mielenkiintoisin.

Jukka
Joo, en väitä vastaan. Varmaan oot oikeassa enemmän kun meikäläinen. Ehkä pikkasen voisin väittää vastaan siinä kun sanot että Ahvenisto on kokonaisuudessaan vaarallinen. Ei kai suolenkki nyt niin vaarallinen oo? Tänäkin kesänä yks kaveri kellahti, ihan mun nenän edessä, nätisti siinä suolenkin takasuoran jälkeisessä vasemmassa ja nousi samantien tolpilleen. Pyörä kyllä jäi siihen.
Onhan nää tietenkin vähän tämmösiä henkilökohtaisiakin näkemyksiä. Ehkä mä puolustelen Ahvenistoa herkästi kun tykkään niin paljon ajaa siellä. Se on mielettömän hieno rata ajaa korkeuseroineen ja hyvin suunniteltuine mutkineen. Tosi sääli kun siellä ei oo kunnon suoja-alueita.

Ahvenisto joutu kai siksi pannaan kun siellä sattu joskus kuolemantapaus, en ole nyt ihan varma tästä, oikaskaa jos olen väärässä.
Ihan oikeassa olet. Kyseessä oli hyvin kokenut kuski, joka hissukseen ajeli radan sisäreunaa, ikäänkuin ohjaamassa muita. Yhtäkkiä radassa oli suuren kokoinen nööli, joka tuli senverran yllättäen, että kuski ei kerinnyt reagoida vaan kaatui. Kaatuminen oli harmittoman näköinen, mutta pahempi vasta seurasi, koska pyörä luisui kohti turva-aitaa kovaa vauhtia ja kimposi sieltä takaisin ja törmäsi kuljettajaan. Isku oli senverran kova, että kuski menehtyi välittömästi. Eli noiden turva-aita ja suoja-alueiden puutteellisuuden takia siis pannaan joutui..

Ehkä pikkasen voisin väittää vastaan siinä kun sanot että Ahvenisto on kokonaisuudessaan vaarallinen. Ei kai suolenkki nyt niin vaarallinen oo? Tänäkin kesänä yks kaveri kellahti, ihan mun nenän edessä, nätisti siinä suolenkin takasuoran jälkeisessä vasemmassa ja nousi samantien tolpilleen. Pyörä kyllä jäi siihen.
Onhan nää tietenkin vähän tämmösiä henkilökohtaisiakin näkemyksiä. Ehkä mä puolustelen Ahvenistoa herkästi kun tykkään niin paljon ajaa siellä. Se on mielettömän hieno rata ajaa korkeuseroineen ja hyvin suunniteltuine mutkineen. Tosi sääli kun siellä ei oo kunnon suoja-alueita.
No ei se nyt sitten aivan kokonaisuudessaan vaarallinen ole. Hevosenkengän ulostulo on turvallinen, hyvä turva-alue ja sen jälkeen loivaa hiekkaseinää. Tarunmutka on turvallinen, hiekalle vaan mötkähtää valtaosa ja osaavammat eivät siinä enää ryve. Suolenkin pari mutkaa niin hiljaisia, ettei siinä juurikaan pääse kaiteisiin asti. Sillan jälkeinen mutka myös turvallinen, ei pääse valliin asti eikä se neulansilmäkään paha ole, siitä vaan nurtsille pötköttämään. Teoriassa ja kerran käytännössäkin tulee tilanteita joissa pyörä voi tulla jopa vastapalloon. Viime syksynä varikon ylämäen jälkeen yksi sankari poistui vallin yli ja laskeutui vastakarvaan tulevien eteen metsän läpi mentyään. Sama voi kohdata sillan kohdalla jos sopivasti osuu siinä vaikka kaksi pyörää toisiinsa. Siinä se onkin sitten juhlat edessä kun sillalta lentää alas ja vastapalloon jotakin.

Itse tykkään fiilistellä Ahvenistolla, EAK-hommiin soveltuu parhaiten katumaisuutensa ja sijainnin vuoksi. Kilpa-ajon treeniin se ei juurikaan sovi, mitä nyt alkukauteen kun jäykkyyttä käy hakemassa pois.

Viime kesänä paras aika siellä oli 1:30 matala, tänä vuonna en tainnut ajaa kertaakaan alle 1:33, joten juurikaan ei siellä riskillä viitsi ajaa

Jukka

smile_org.gif

No. Olen ite ollut ratatuomarina. Kyllä lippumiesten turvallisuus tietenkin on mulle tärkeää. Nimenomaan lippumiehen näkökulmasta olenkin kirjoitellut. En ole koskaan kilpaillut ja tuskinpa tulenkaan. Toi mun heitto oli nyt ehkä vähän tyhmää poikamaista huumoria.
Ratatuomarien tehtävähän on nimenomaan huolehtia myös radan turvallisuudesta kisan aikana.
Mutta ihan oikeasti olen sitä mieltä että ne kyseiset kaiteet siinä ei millään lailla lisää lippumiesten turvallisuutta, ellei sitten autoilla ajeta. Mutta autokilpailuissa, jos niitä Kemorassa järjestettäs, en menis seisomaan kyseiseen paikkaan. Mun pointti oli se että lippumiesten turvallisuutta ei saisi rakentaa kaiteilla, vaarantaen kilpailijoiden terveyden mahdollisissa lipoissa, vaan sijoittamalla lippupisteet oikein ja käyttämällä suojina renkaita ja hiekkavalleja niinkuin yleensä on kaikissa lippupisteissä
Autokilpailuja varten ne kaiteet siinä ilmeisesti ovat. Ja niitä todellakin järjestetään (AKK) Kemorassa jatkuvasti. Ja miksi ei järjestettäisi?

Siihen, että onko lippupiste oikeassa paikassa, en kommentoi, mutta niin kauan kuin siinä joku seisoo, niin kaiteet ovat perusteltuja. Niitä valkoisia vaahtomuovipusseja tietysti voisi laittaa siihenkin.

...Osa noista täällä kuvatuista ongelmista tuntuvat sellaisilta, että niiden korjaamisen estää ainoastaan se, ettei radanpitäjä tiedä asiasta...
Joo, voi olla että oot oikeassa. Esim. Kemoran kanttarit olis varmasti helppo laittaa kuntoon. Eikä varmaan oo rahasta kiinni. Muutama säkki sementtiä, hiekkaa ja vettä. Sen päälle maalit. Ilmoitan julkisesti maksavani tarvikkeet jos löytyy joku ukko tekemään sen homman. Ja lisäksi voin tulla vielä apupojaksi sekottamaan laastia ja kärräämään sitä. Jos joku sattuu tuntemaan radanpitäjän niin kertokaapa terveisiä sille. Vanha kunnon talkoohenki kunniaan.

...Osa noista täällä kuvatuista ongelmista tuntuvat sellaisilta, että niiden korjaamisen estää ainoastaan se, ettei radanpitäjä tiedä asiasta...
Joo, voi olla että oot oikeassa. Esim. Kemoran kanttarit olis varmasti helppo laittaa kuntoon. Eikä varmaan oo rahasta kiinni. Muutama säkki sementtiä, hiekkaa ja vettä. Sen päälle maalit. Ilmoitan julkisesti maksavani tarvikkeet jos löytyy joku ukko tekemään sen homman. Ja lisäksi voin tulla vielä apupojaksi sekottamaan laastia ja kärräämään sitä. Jos joku sattuu tuntemaan radanpitäjän niin kertokaapa terveisiä sille. Vanha kunnon talkoohenki kunniaan.
Tieto välitetty Reinikaisen Markolle, joka toimitusjohtajan ominaisuudessa Vetelin kunnan ratayhtiötä pyörittää

Jukka

Tieto välitetty Reinikaisen Markolle, joka toimitusjohtajan ominaisuudessa Vetelin kunnan ratayhtiötä pyörittää

Jukka
Kiitos! Käske Reinikaisen ottaa yhteyttä jos oikeasti kiinnostaa. Varmaan saadaan kasaan talkooporukka siihen hommaan.
Mut löytää kyllä täältä, tää on niin hauska foorumi että oon alkanu viihtyä täällä.
biggrin.gif

Jukka
Kiitos! Käske Reinikaisen ottaa yhteyttä jos oikeasti kiinnostaa. Varmaan saadaan kasaan talkooporukka siihen hommaan.
Mut löytää kyllä täältä, tää on niin hauska foorumi että oon alkanu viihtyä täällä.  
biggrin.gif
Tuota itseasiassa siihen menee hieman enemmän kuin muutama säkki sementtiä... Jos aikoo tehdä ne kanttarit oikeasti siten että ne kestävät ja ovat edes kohtuulliset... Vanhat piikata pois, tehdä pohja uutta varten, tehdä niistä kanttareista edes sen 50 - 80 senttiä leveät ja tasata ne asfaltin pintaan edes noin suunnilleen... ja kannattaa myös muistaa että ne pitää olla riittävän pitkät... Monesti nuo asiat tuntuvat olevan ihan helppoja juttuja senkun vain tekee... Toiseksi sen aikaa kun siellä on kanttari työt kesken niin siellä ei ajeta ja jos ei ajeta niin rata ei tuota tulosta... Monta monessa... Uskon kyllä että Reinikainen tekee kaiken mahdollisen että radan turvallisuuden eteen... Tuo varikko aidan siirto siitä alkupäästä on ollut tapetilla jo Jyrin aikoihin, mutta siihenkin vaikutti sekin seikka että silloin kun rata on ajettavassa kunnossa se olisi myös korjattavassa kunnossa...

Jukka
biggrin.gif
Nyt taisi tulla kallis lupaus tehtyä. Millään säkeillä turha tehdä, niitä menee kymmeniä per mutka jos hyvän tekee. Piikkauksenkin voi unohtaa, vanhat pitää kaivaa pois. Tai, näin ainakin äkkiseltään tuntuisi, todellisuudessahan kaikki on aina helpompaa.  
thumbs-up.gif

Jukka
biggrin.gif
Nyt taisi tulla kallis lupaus tehtyä. Millään säkeillä turha tehdä, niitä menee kymmeniä per mutka jos hyvän tekee. Piikkauksenkin voi unohtaa, vanhat pitää kaivaa pois. Tai, näin ainakin äkkiseltään tuntuisi, todellisuudessahan kaikki on aina helpompaa.  
thumbs-up.gif
Pakko mainostaa tätä pohjalaista talkoohenkeä. Aikoinaan oli ilma-aseiden suomenmestaruudet Kuortanehallilla. Kasattu oli kuusikymmentä sähköistä taululaitetta, sekä muita rakenteita melkoinen määrä. Kisojen loppuessa aikaa meni puolitoista tuntia rakenteiden purkamiseen.
Myöhemmin samana keväänä oli ilma-aseiden EM-kisat Vantaan Myyrmäessä, jossa samat rakenteet. Järjestelytehtävissä oli väkeä kuin pipoa. Mutta kun piti ruveta purkamaan laitteita suurinpiirtein kaikki hävisi. Puolen yön maissa jäljellä oli viisi henkeä, joista kolme pohjanmaalta kotoisin. Itsellä loppui happi neljän aikaan aamuyöstä.

Ei liity moottoripyöräilyyn, mutta jos jossain talkoilla saadaan isompi homma tehdyksi niin pohjanmaalla. Ja tämähän ei koske moottoripyöräilijöitä, hyvin on saatu järjestettyä melkoinen määrä vaikka minkämoista tapahtumaa.

Jukka
biggrin.gif
thumbs-up.gif
Joo. Kyllä mäkin ymmärrän ettei se nyt niin helppoa välttämättä olis. Työtä ja vaivaa kaikki kunnolla tehty vaatii. Halusin vähän provosoida. Mutta lupaus on lupaus. Mä maksan tarvikkeet jos löytyy tekijät. Ei sieltä varmaan kaikkia kanttareita tartte uusiksi laittaa.
Motocross porukka Vantaalla on muuten rakentanut itelleen talkoopohjalta ihan sikamakeet systeemit Vantaan vauhtipuistoon. Harjottelu ja kilpailuradat, kerhohuoneet ja kaikki. Siellä on vikas junioritoiminta varmaan paljolti tän talkoohengen ansiosta. Ne on luonu siellä ruohonjuuritasolla pohjaa uusille suomalaisille maailmanmestareille. Aikaa ja vaivaahan se on tietenkin vaatinut.
Tuli mieleen että vois olla niille turhauttavaa jos parhaat crossijunnut siirtyiskin RR:n pariin ja alkas voittaa mestaruuksia kun ne driftaa mutkat takarengas savuten
biggrin.gif

Miksei muuten Kemorassa ja muilla radoilla voi tehdä kunnostustöitä vaikka syksyllä kun alkaa olla hiljaisempaa? Pakkohan ratoja on jossain vaiheessa kuitenkin kunnostaa. Ja löytyykö sitä talkoohenkeä? Musta ainakin olis kiva ihan lähtee puuhailee sinne Kemoraan niitä kanttareita.

Tuli muuten yks juttu mieleen liittyen kanttareihin. Olisko mahdollista vaan pinnoittaa ne? Miksi ne vanhat pitäs kaivaa pois? Aika minimaalinen kuormitus niille tulee. Tonnisetkin on alta kaksisataa kiloo painoltaan. Autot taas ei osu koko painollaan niihin. Tietenkin jos ajetaan rekkanupeilla niin ei kai niitten alla mikään kestä. Miten muuten Kemoran asvaltti voi olla niin hyvässä kunnossa jos siellä ajetaan raskaallakin kalustolla kilpaa?
Löytyykö täältä ketään rakennusinsinööriä? Kova ja sileä pinnote ratkasis ongelman, paljon pienemmällä työmäärällä. Ja jos löytys tarkotukseen soveltuva materiaali, miten kauan sen kestäs kovettua? Voisko semmosen työn tehdä vähän kylmemmällä ja kosteammalla säälläkin?

Tuli muuten yks juttu mieleen liittyen kanttareihin. Olisko mahdollista vaan pinnoittaa ne? Miksi ne vanhat pitäs kaivaa pois? Aika minimaalinen kuormitus niille tulee. Tonnisetkin on alta kaksisataa kiloo painoltaan. Autot taas ei osu koko painollaan niihin. Tietenkin jos ajetaan rekkanupeilla niin ei kai niitten alla mikään kestä. Miten muuten Kemoran asvaltti voi olla niin hyvässä kunnossa jos siellä ajetaan raskaallakin kalustolla kilpaa?
Löytyykö täältä ketään rakennusinsinööriä? Kova ja sileä pinnote ratkasis ongelman, paljon pienemmällä työmäärällä. Ja jos löytys tarkotukseen soveltuva materiaali, miten kauan sen kestäs kovettua? Voisko semmosen työn tehdä vähän kylmemmällä ja kosteammalla säälläkin?
Kemoran asfaltti on uusittu vuonna 2005. Siinä suurin syy sen kuntoon.

Kyllä kanttareiden pinnoittaminenkin periaatteessa parantaisi tilannetta. Olispahan ainakin sileä pinta siinä kanttarissa sitten. Jos niitä ratapyöräilyssä pitäis voida hyödyntää oikein kunnolla niinkait ne pitäis madaltaa lähes radan pinnan tasoon ja siloittaa. Mutta ei ne kanttarit varmaan se suurin ongelma siellä Kemorassa kuitenkaan ole.

Jos nyt sais kerättyä ne ylimääräiset roippeet sieltä radan varrelta pois niin olispahan ainakin ylimääräiset ja turhat riskitekijät karsittu.

Radan reunukset ja rata yleensäkin mielestäni siellä on ihan OK verrattuna vaikkapa Motoparkkiin, joka on ala-arvoisessa kunnossa paikka paikoin. Siellä niistä kanttari talkoista olisi enemmän iloa. Noh, jahka selviää vieläkö siellä tulevaisuudessa ajetaan.

Turva-alueet on sitten asia erikseen. Niistä löytyy varmasti parantamista joka radalta niinkuin täällä on jo todettukin.

Ihan hyvä, että tulis vähän keskustelua näistä asioista. Ei se lajille voi pahaakaan tehdä, jos jossain vaiheessa joitain turvallisuus asioita saataisiin parannettua. Vaikka sitten talkoilla.

Kyllä minä ainakin uskon, että jos esimerkiksi Motoparkin tai Kemoran ratayhtiöt järjestäisivät radan kunnostustalkoot ja ilmoittaisivat niistä hyvissä ajoin, niin kyllä talkooapua varmasti löytyisi.

Tärkeätähän toki olisi, että joku organisoisi homman, niin ei mene aika seisoskeluun, mutta halukkuutta varmaan löytyy.

Olsihan tuollaisella myöskin pr-arvoa, jota ei kannata väheksyä.

Back