Siinä kohtaahan on kaiteita joka puolella. Sitäkin olen ihmetellyt että miksi se ratatuomaripiste ennen kahvilanmutkaa on melkein panssaroitu niillä kaiteilla. Vaikka se tulee sisäkurvin puolelle niin on täysin mahdollista että ukko lentää high-siderin jälkeen suoraan niihin. Ei ne kaiteet ratatuomarien turvallisuutta lisää. Lippumiehillä pitää olla vikkelät jalat ja järki päässä
. Ja pisteet pitää sijoittaa turvallisiin paikkoihin, ilman kaiteita.
Samassa kohtaa on sattunut muitakin ikäviä ulosajoja, jotka ei olis ollu välttämättä niin ikäviä jos siellä ei olis niitä kaiteita ja muuta roinaa. Mun mielestä Kemora ei ole paljookaan Ahvenistoa kummempi. Ahvenisto joutu kai siksi pannaan kun siellä sattu joskus kuolemantapaus, en ole nyt ihan varma tästä, oikaskaa jos olen väärässä. Voi olla että Kemorakin joutus pannaan jos siellä sattus kuolemantapaus. Mutta jos sen turhan kuoleman, jota toivottavasti ei koskaan tuu, vois kuitenkin välttää?
Siinä ei paljoa vikkelät jalat auta eikä järki kulkua ehdi ohjata kun pahassa paikassa olevaan ratatuomaripisteeseen alkaa rojua tulemaan, nimim. silloin tällöin moisessakin virassa ollut. Pahimpia ovat sivarit. Saattavat lähteä aivan mihin tahansa suuntaan. Esim. Motoparkin takasuoran oikealla oleva lippupiste on sivarien aikana suorastaan vaarallisessa paikassa. Soolopyörät eivät sinne lennä, mutta sivari voi hyvinkin poukaista. Vastaavaa esimerkkiä Ahvenistolta. Pyörä ei koskaan osu tornin mutkan jälkeisellä takasuoralla oikean puolen kaiteeseen, autot suorastaan imeytyvät siihen. Motoparkissa viime kesänä melkein sain sivarin syliin. Purkkiorja tippui parin metrin päähän ja pienempää rojua lensi pääni yli. Ja luulin olevani paikassa mihin ei varmasti mitään tule, mutta niin ne vaan sivusuuntaankin lentävät. Taisi sillä erää tulla vähän isompaa pipiä.
Väitteeseen siitä, ettei Kemora ole Ahvenistoa kummoisempi, esitän vastaväitteen. Ahvenistolla olen ollut reilusti yli sata ratapäivää vetämässä tai muutoin osallisena. Kemorallakin takana on kymmeniä. Kemoralla on tullut vasta muutama tilanne, jossa radan vuoksi kuski on päätynyt sairaalaan tai vammat ovat muodostuneet pahemmiksi mitä olisi ollut kunnon turva-alueiden kanssa. Tässä nyt ensimmäisinä Kemoralta tulee mieleen Harrin tapaus, jossa ykkösmutkasta pihalle ja valliin ja sitten Japin tapaus kisoista jota en itse ollut näkemässä ja vammat muodostuivat pahemmiksi väärän kyltin vuoksi. Ahvenistolta taas voisi luetella kymmeniä tapauksia lonkalta missä kuski on murjoutunut radan vuoksi. Rämö 2002 Tornin mutkassa (lantio muussiksi), Karhunen varikon mäessä (reisiluu jne poikki), olikohan 2004 vai 2005, Sipsimies 2008 hevosenkengässä (useampi nikama murtui), Piri-Matti 2002 varikon mäessä jne. Kemoralla on pari pahaa paikkaa, Ahvenistolla käytännössä koko rata. Alastaro on turvallisin ja sekin vain silloin kun siellä ei jotkut puusilmät koikkelehdi radalle tai kiihdytyskisojen betonimuuria ei rakenneta suoralle.
Ahvenistolla muistini mukaan ajettiin viimeiset RR-kisat 1994 ja sitä ennen siellä ei ollut tietoni mukaan RR-kisoissa kukaan kuollut, hekoturma siellä oli 80-luvulla. 1998 oli vuosi, jolloin muistini mukaan siellä sitten MP 69:n puheenjohtaja kuoli ajettuaan varikkosuoran jälkeisen mutkan ratalaitteisiin koneen hirtettyä kiinni. Nuo ulkomuistin varaisia, ei omakohtaista havaintoa. Kemoralla taas kuoli mopoilija ajettuaan ratalaitteisiin ja vuosi taisi olla 2006 tai 2005 ja edelleen siellä ajellaan. Tosin mopoilija taisi ajaa ilman kypärää, sulkemisajan jälkeen ja kännissä, joten kovin paljoa taakkaa ei voi sälyttää ratayhtiölle siitä.
Motoparkissa kuski kuoli 2007 törmättyään radan reunustan rengasvalleihin pyörän lähdettyä woblaamaan (kyseisen asian tiimoilta olen myös toisen käden tiedon varassa, mm. ratayhtiön vetäjän antaman informaation, eli itse en sitäkään nähnyt).
Hiljentäkää valittajat ja kaivakaa taskuista sellainen 15-30.000.000 euroa ja eiköhän täällä ole speksit täyttävä rata. Ei se olisi suomalaista kohti kuin 2-5 euroa. Hölmömpäänkin on tässä maassa rahaa upotettu, vaikka noihin käyttämättä oleviin hyppyrimäkiin. Kyllä se Häkkinen, Salo, Räikkönen ja Kalliokin tuovat mainetta tälle maalle siinä missä Nykänen ja Olli, ehkä jopa parempaa. Katsotaan kuinka Kouvolan hankkeelle käy, tällä haavaa mielenkiintoisin.
Jukka