• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörien tehot rajoitetaan 100hv:aan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Number28
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
niin siis semmonen 100 hp tehoraja on ollut aiemmin olikohan saksassa ja ruotsissa. ja idea pompsahtaa säännöllisin väliajoin uudelleen esiin. mitään perusteitahan asialle ei ole, mutta ilmeisesti 100 hp on sopivan kuuloinen tasaluku.

japanista taasen muistan toisen käden tietona kuulleeni että saadakseen ajokortin yli 400 cc vehkeelle, joutuu käsittelykokeeseen joka ei ole pelkästään tiukka vaan sadistininen.

esimerkkejä siitä, että poliitikot / virkamiehet sille päälle sattuessaan voivat tehdä motoristin elämän hankalaksi. Mikä olisikaan se instannssi, joka voisi toimia vastavoimana tälläisille....

quote " joka ei ole pelkästään tiukka vaan sadistininen "

.. tarkoittaa mm. että pitää pystyä nostamaan se oma pyörä pystyyn kaadon jälkeen. yksi syy siksi sushilla elänyt paikallinen ei aja V-maxilla... on siellä muitakin vaatimuksia, mutta tämä jäi ex-patin kertomuksesta mieleen (hänellä oli V-max)

Mulle ei ihan auennut, että mikä toilopputulema tuossa jutussa oli...?
Ehdotetaanko ranskalle yhtymistä muiden eu-maiden malliin, vai muiden joutumista ranskan malliin.
Sehän tuossa lopussa oliki- tutkimuksissa ei ole näyttöä tehon ja turvallisuuden korrelaatiosta -> ehdotetaan lainsäädännön harmonisointia. mut siinä ei sanota mitään siitä et tuleeko raja kaikkialle vai poistuuko se kaikkialta.

Eiköhän se taas tukehu viimeistään mp valmistajien lobaukseen.

Eiköhän se taas tukehu viimeistään mp valmistajien lobaukseen.
Tuo on muuten yksi hyvä syy, miksi euroopassa on hyvä olla omia moottoripyörävalmistajia. Jos ne kaikki tulisivat nipponeista taikka jenkeistä, tuo rajanveto EU-parlamentissa olisi lähes "läpihuuto" juttu.
Tosin toki ison mantereen tekeleet menevät vakiona pääsääntöisesti rajan alle.

Mulla ei ole, kuin 100 hv omassa pyörässäni, se pitää riittää teillekin!

Mä olen oikeassa!

Mulla ei ole, kuin 100 hv omassa pyörässäni, se pitää riittää teillekin!

Mä olen oikeassa!
Eikö se käy kuin kahdella pytyllä...
biggrin.gif

Siinähän laittavat rajat. Tullee hauskat ajat, kun polizailla on dynopenkki kärrissä mukana ratsiassa.

Tasapuolisuuden nimissä myös autojen tehot tulee rajoittaa sataan hevosvoimaan. Myös ne pitää pystyä mittaamaan luotettavasti tien päällä.

Pointtihan tässä on se, että koko helvetin EU:hun ei olisi pitänyt liittyä alunperinkään. Nyt vain tyydytään voivottelemaan Brysselin päätöksiä. Ongelma eivät ole nämä direktiivit, vaan idioottimainen viritys liittovaltioksi. Isot maat sanelevat politiikan ja meitä pässejä vedetään narulla perässä.

Edut, kuten euro, olivat saavutettavissa liittymättä täysimääräiseksi jäseneksi. Tätähän kukaan poliitikko ei tietenkään tuonut julki. Heidän kannaltaan EU on pelkästään hyvä asia, kun paperinpyöritteäjien työpaikkojen määrä lisääntyy ja voidaan perustella päätöksiä yhtenäistämisellä.

Pitää varmaan pistää Kanadan kansalaisuus vetämään, vielä kun täältä pääsee pois.

Olenko ymmärtänyt aivan väärin tämän MCN:n uutisen: MCN

Itse en saa tätä auki koneella, mutta tässä on Euroopan parlamentin tiedote asiasta ja ekat rivit ei lupaa hyvää: rekisteröityjen moottoripyörien teho rajoitetaan 73,6kilowattiin tai 100hevosvoimaan
033102ass_1_prv.gif
Linkki (pdf)

Alkaa mennä vähän liian pitkälle, mutta englannintaitoiset kertokaa että olen ymmärtänyt väärin? Pliis!
Siis mika ihmeen tehorajoitustulossa? Mielestani siella kylla sanotaan, etta jasenvaltiot saavat ihan itse paattaa moisesta ja etta tutkimuksissa ei ole loydetty yhteytta onnettomuusalttiuden ja vapaan tehon valilla.

Voi kylla olla, etta se on salakielta ja siina kehoitetaan Suomen valtiota kuohitsemaan kaikki bikerit.

Jos joskus tulee joku ihme moottoritehorajoitus , niin se alkaa uusista pyoristä.Tuskin vanhoja rilloja otetaan lain piiriin.Varmasti helppo homma tuo rajoitus. Insinööri keksii rajoittavan laitteen ja motoristi keinon ohittaa sen.
Euroopassa tosin on muutama miljoona motoristia, joten pientä kapinahenkeä voi esiintyä monessa eri muodossa.

Suomi on kuulemma maailman nopein kansa (TV:ssä sanottiin)
Eli raja tulee suomessa olemaan 200 hp/rw. Joten eiköhän keretä jatkossakin
biggrin.gif

Niistähän puhutaan koko ajan. Eilen taisin jostain lukea, että yhden viimeisimmistä kuolonkolareista olisi tutkijalautakunnan mukaan voinut estää ABS:lla. Niin tai näin, ei niissä uusissa kehitelmissä taida olla pikitiellä pahemmin sanomista, mutta hiekalla ne pitää pystyä ehdottomasti kytkemään pois.

Yrittäkääs nyt lukea toi ekan postin pdf-linkki.

Joku patonki motoristi on kannellut EU:lle, kun Ranskassa ei saa kilpiin yli 100 heppasia. Komissio on todennut, että tyyppihyväksyntädirektiivin artikla 6:n mukaan jäsenmaa voi kieltää yli 100hv L-luokan ajoneuvojen rekisteröimisen.

Eli Ranska saa pitää rajansa ja muut maat saavat toimia kuten parhaaksi katsovat. Täytyy toivoa, ettei LVM ala tekemään vastaavaa rajaa Suomeen. Tuon dokumentin perusteella EU ei ole säätämässä kyseistä rajaa koko unioniin.

Tuohan puitiin jo ketjun alkupäässä, nyt ollaan vasta päästy ABS-jarruihin, vielä on monta asiaa käsittelemättä. Ps. Pahalta näyttää, tsadissakin päässee kohtuullisissa olosuhteissa ajelemaan jo pääsiäisenä kun vähän kuoppia ja hiekkoja varoo. (enskat erikseen ). Kyllä nyt jo alkaa syömään miestä, kun ei ole niitä Ranskan sataakaan heppaa Ducatissa ja tulossa olevassa Kawassa vain 35 KW. No siitä ehkä teenkin talvikulkuneuvon, kunhan sen kimppuun joskus loppukesästä kerkiän.

Eli kun Ranskassa on 100hp tehoraja niin se olisi hyvä saada käyttöön myös muissa maissa, jotta EU:n markkinoiden henki olisi yhtenäinen
buttrock.gif

Ehkä olisi helpompaa kaikille, että patongit vain luopuisi omasta säädöksestään  
wink.gif
Niitä patongin purijoita kun vain on muutama enemmän kuin HK:n sinisen mussuttajia, joten ei kai kannata edes kansanäänestystä laittaa pystyyn.
nixweiss.gif

Vaikuttaako juuri mihinkään. Oma ratalelu tuotu belgiasta ja papereiden mukaan 100 heppainen. Perstuntumalta tehoa on yhtä paljon oman samanlaisen katulelun kanssa. Tuon saisi tietysti kilpiin halvemmilla vakuutuksilla
idea3.gif
Konttorille papereiden kanssa niin tuskin tulisi ongelmia. Kukaan viranonainen tuskin pystyy vaatimaan että oma persdyno pystyisi sanomaan onko mopossa 100 vai 170 heppaa.
biggrin.gif

Huomasitteko myös ABS ehdotuksen. Ymmärrän ABS:ssän autossa mutten pärrässä.
jaa, no miksikäs nyt silleen?
1) MP:n etujarru on vaikeampi saada lukkoon jarrutuksessa kuin auton. Ainakin itse onnistun siinä yleensä vasta jarrutuksen loppuvaiheessa, jolloin ainakaan takapyörän lukkiutumisella ei ole merkitystä. ;)

2) Autoissa hyöty ABS:Stä saadaan myös jarrutuksen aikaisesta ohjauksesta. MP:llä taas ei yleensä ohjata jarruttaessa, koska seurauksena voi olla sivuttaispidon menetys ja pyörän kaatuminen. ABS kuskit voi sitten kommentoida ovatko muuttaneet ajotyylinsä niin että jarruttavat myös mutkissa.

Yksihyöty ABS:stä on ja se on parempi jarrutuksen aloitus, koska täysi voima tylee heti myös takarenkaalle ja sitä höllätään jos pyörä lukkiintuu. Jotenkin vaan tuosta esityksestä paistaa läpi että se on autoilijoiden tekemä ehdotus motoristeille.

Back