• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörät pelottelivat ralliruuhkassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Luolis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä tampesterilaisten mainiota aamulukemista tilaamattomille pätkä tämän aamun urheilu -sivujen uutisesta.

Moottoripyörät pelottelivat ralliruuhkassa (Aamulehti 7. elokuuta 2005)

"... Tunnin kuluttua samalla kaistalla seisoi kilometrien suma, jonka pää oli Jämsän risteyksessä. Ralli siirtyi Jämsän keskustan pohjoispuolelle ja katsojat pyrkivät sen perään.
Sumasta löytyivät muun liikenteen säikyttelijätkin. Moottoripyörillä rallia seuraavat ajoivat autoruuhkan ohi vaikka väärää kaistaa luottaen siihen, että vastaantulevat väistävät ihan tien laitaan.
-Heidän mielestään keskellä tietä on kolmas kaista, [vanhempi konstaapeli] Uotila tulkitsi.
Ysitietä valvova Tampereen liikennekeskus näki Partalanmäen kamerastaan, että tie oli tukossa tunteja - autojono eteni mateluvauhtia."

*huoh* Kyllä se ulkomailla on sentään hienoa ajella kun autoilijat ANTAVAT TIETÄ jonoa ohittaville moottoripyöräilijöille, eikä kukaan vedä hernettä nenään siitä että itse ei pääse kotilollaan eteen- eikä taaksepäin
tounge.gif

Suomessa se nyt vaan ilmeisesti on niin että "mateluvauhtia" etenevän autojonon ohi ajaminen on suurin rike mitä voi tehdä - luonnollisestihan jonon saattaminen mahdollisimman pitkäksi lisäämällä siihen myös moottoripyörät on ainoa oikea ratkaisu. "Ei se mitään että minä olen jumissa tässä jonossa, kunhan kukaan myöhemmin tullut ei pääse ennen perille. Perkele."

Noh, siinähän matelevat  
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
biggrin.gif

Kattelin kans tota teksiä, ei ihan otsikko ja tekstin sisältö täsmää. Otsikolla suurinpiirtein tyrmätään meijät ku sanottii että motoristit pelotteli ja teksissä hädin tuskin mitää sanotaa. Aivan, kateellisia kotilokuskeja
tounge.gif

Höh. Ihan turhaa suunpieksentää tommonen mopokuskien parjaaminen.
Se jonon ohitelu nyt vaan kuuluu yhdeksi mopoilun luontaiseduista.
sport05.gif

Ënsin ollaan tien pielessä kahden promillen känässä ihmettelemässä 200km/h ohi luisuvia autoja, ja sitten pelätään ohi meneviä mopoja.

Moottoripyörillä rallia seuraavat ajoivat autoruuhkan ohi vaikka väärää kaistaa luottaen siihen, että vastaantulevat väistävät ihan tien laitaan.
-Heidän mielestään keskellä tietä on kolmas kaista, [vanhempi konstaapeli] Uotila tulkitsi.
Konstaapeli Uotila on syytä lähettää käymään lenkki Itävalta-Italia-Sveitsi-Ranska-Saksa.

Sitten häneltä voi kysyä, miten moottoripyöräilijät EU:ssa ajavat?
lookaround_orig.gif

Siis taas joku "villin lännen" kirjoittamanton sääntö?
Taas meni munkin ajelut vaikeammiksi kun kotilo-kuskit pitää mua häirikkönä...
Pitäsköhän sun lopettaa moottoripyöräily jos se niin vaikeaa on? Lanesplittaamisesta ei oikeasti ole haittaa kenellekään. Suomalaisliikenteen luonteeseen vaan tuntuu kuuluvan sitkeänä osana minäminä-asenne ja joustamattomuus; jos minä en voi niin sitten muutkin saa olla ilman...
033102ass_1_prv.gif

"Mopoilijat ja polkupyöräilijät pelottelivat"

Mitenköhän autoilijat olisivat suhtautuneet oikealta ohittaviin mopoihin tai polkupyöriin? Näillä vehkeillä ohittaminen oikealta on jopa laillista. Vaikka Suomi on sarvikuonojen maa, niin kulttuurin muuttaminen alkaa jokaisesta omasta itsestään. Näytetään me esimerkkiä ajoimme sitten polkupyörällä, mopolla, moottoripyörällä tai autolla.

-Veijo-

Moottoripyörillä rallia seuraavat ajoivat autoruuhkan ohi vaikka väärää kaistaa luottaen siihen, että vastaantulevat väistävät ihan tien laitaan.
Konstaapeli Uotila on syytä lähettää käymään lenkki Itävalta-Italia-Sveitsi-Ranska-Saksa.

Sitten häneltä voi kysyä, miten moottoripyöräilijät EU:ssa ajavat?
lookaround_orig.gif
Niin, siis mahtuuhan siihen omallekin kaistalle tai keskiviivan tutumaan kotilon viereen, jos vaan kotilo ei aja keskiviivan tuntumassa. Varmaan tuossakin on ollut vaan kyse siitä, että tiukkapipoisimmat 'närkästyneet' kotilokuskit on kiilanneet keskiviivan tuntumaan ja pakottaneet mopot koukkimaan. Voihan sittä tietty himmata ennen pikkusielun pyhää lehmää, mutta jos sopivasti vasta kohdalla kuski kiilaa, niin eihän siinä auta kuin koukkia. Aika ahtaaksi urautuneet näyttäis olevan vanhemman konstapelinkin asenteet, jos tommoisia kommentteja päästelee julkisestikin. Hieman pragmaattisempi ote ei varmaan olis pahitteeksi, varsinkin jos kerran matelevan liikenteenkin on hoksannut ihan itse.

Edit: Niin tai siis mitälie konstaapeli oikeasti sanotuntkaan, sillä tuon kirjoitelman toimittajan asennehan tuossa enemmän näkyy. Lieköhän toimittaja ollut itse yksi niistä jonossa herneytyneistä ja splittausta hankaloittaneista kotilokuskeista, siltä ainakin tuon riipustuksen perusteella tuntuu. Sitten kun ei ole saatukaan mopottikuskia pysäytettyä, on pitänyt mennä itkemään asiasta poliisisedälle...

Noh, samat sanat, että sielläpähän madelkoot kotiloidensa kanssa.
wink.gif

Seuraavaksi iltamalehdessä lööppi: Muurahaiset pelottivat citymaasturikuskin, joka odotti liikennevalojen vaihtumista! Eduskuntakysely tekeillä liikennesääntöjä noudattamattomien muurahaislegioonien saamiseksi kuriin. "Törkeää etuilua, minä olen sentään taistellut liike-elämän korkeimmille portaille läpi koko hierarkkisen viidakon!", tuskailee toimittajamme haastattelema toimitusjohtaja Carl-Einar Andström-Helevatti...

Tiedetäänkö kenenkään saaneen moottoripyörällä splittaamisesta sakkoja Jyväskylässä?

Missäs se pelotteluosio tuossa oli? Pelottiko jutun kirjoittajaa, että joku pääsee nopeammin kotiin
kaboom.gif
?

Pitäsköhän sun lopettaa moottoripyöräily jos se niin vaikeaa on? Lanesplittaamisesta ei oikeasti ole haittaa kenellekään. Suomalaisliikenteen luonteeseen vaan tuntuu kuuluvan sitkeänä osana minäminä-asenne ja joustamattomuus; jos minä en voi niin sitten muutkin saa olla ilman...  
033102ass_1_prv.gif
Sillä on varmaan niin isot laukut et mopo on lähes auton kokoinen eikä mahdu splittaamaan, ja kyllähän se vähän varmaan harmittaa jos joutuu jonossa mateluvauhtia ajamaan, välillä ehkä jopa pysähtymään..
033102bebe_1_prv.gif
wink.gif

033102ass_1_prv.gif
Sillä on varmaan niin isot laukut et mopo on lähes auton kokoinen eikä mahdu splittaamaan, ja kyllähän se vähän varmaan harmittaa jos joutuu jonossa mateluvauhtia ajamaan, välillä ehkä jopa pysähtymään..
033102bebe_1_prv.gif
wink.gif
On sitä nähty miten peräkkäin splittasivat Goldwingillä ja jollain HD:n matkamallilla. Lähinnä sekin säikäytti niitten kuskien puolesta, alkoi olla jo aika pienet marginaalit vaikka täällä Ranskassa lähes kaikki antaa tietää splittaajille.

Maineestaan huolestuneille suosittelen mopon myymistä.

Kaikki splittaamaan vaan.

On splittaamista ja splittaamista. Mun mielestä (ketään tuskin kiinnostaa, mutta kirjoitan kuitenkin) valoissa splittaaminen on ihan ok. Ruuhkassa taas, riippuu ruuhkasta. Ennen kun oli Lahti-Heinola välissä ohituskaistat, niin siinä splittasi autotkin ruuhkassa aina ohituskaistalle ja sumputti 2->1 kaistaan siirtymän. Ohituskaistan alussa hirveä kilvanajo toistasataa ohituskaistan loppuun ja sitten liinat kiinni. Ja porukka yrittää palata omalle kaistalle ja kaistalla olevat pitävät kynsin hampain kiinni omasta paikasta. Ei hirveän joustavaa.

Tulipa sitten lauantaina Jämsässä säikyteltyä tuota toimittajaparkaa. Lehden kuvakin näytti olevan Kakariston ja Jämsän välistä, itse tulin osana n. 20 pyörän letkaa jonon ohi ja ihmettelin hieman kotilokuskien (ja -matkustajien) asennetta, niin ohitettavien kuin vastaantulijoidenkin. Jonossa seisovien autojen ympärillä porukka seisoskeli osin vastaantulijoiden kaistalla, auto oli tietysti parkkeerattu aivan oman kaistan vasempaan reunaan. Vastaantulijoilla taas näytti olevan vaikeuksia ajaa siellä oman kaistan oikeassa reunassa. Hieman tuohon saattoi vaikuttaa se, että osa pätkästä oli uutta asfalttia josta puutui maalaukset.

Minun mielestäni mopojono eteni aivan turvallisesti, vastaantulijoille annettiin tilaa ja vauhti pidettiin sellaisena ettei kellekkään aiheutettu vaaraa. Peukalo ojossa seisovien määrästä päätelleen kateutta kyllä aiheutettiin...

Paria juttua lisäksi ihmettelen:
- miksi ne kotilot seisoi siinä jonossa kun n. 2 km ysitien länsipuolella kulkevalla Kuorevesi-Jämsä tiellä oli aivan tyhjää. Ouninpohjan lähdön ja Jämsän välissä on neljä liittymää ko. tielle. (Itse en sinne mennyt heti Kakaristosta koska liittymä oli hetken suljettuna kun joku onneton kotilokuski teloi mopopoliisin...)
- miksi mp-poliisi veti letkan keskiviivan päällä ainakin kahdelle eri pätkälle jos kerran on niin vaarallista? Ja se polliisipoika oikein kädellä huitoi että perään sieltä!

Paria juttua lisäksi ihmettelen:
- miksi ne kotilot seisoi siinä jonossa kun n. 2 km ysitien länsipuolella kulkevalla Kuorevesi-Jämsä tiellä oli aivan tyhjää. Ouninpohjan lähdön ja Jämsän välissä on neljä liittymää ko. tielle. (Itse en sinne mennyt heti Kakaristosta koska liittymä oli hetken suljettuna kun joku onneton kotilokuski teloi mopopoliisin...)
- miksi mp-poliisi veti letkan keskiviivan päällä ainakin kahdelle eri pätkälle jos kerran on niin vaarallista? Ja se polliisipoika oikein kädellä huitoi että perään sieltä!
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Herra siunaa ja varjele.

Toivottavasti toi oli vaan paska läppä. Rallit ja jonot ovat turhia, kuten myös sinä tuollaisten mielipiteiden perusteella.

Back