• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräsi ikä ja kasko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-94, ei kaskoja, pelkkä autoliiton turva-palvelu (=voimassa aina siinä vehkeessä minkä kyydissä istuu)

Tietämättä juuri tämänhetkistä kaskon hintaa, rajana olen pitänyt että alle kymppitonnin pyörään en kaskoa ota. Myös mikäli pyörä on vanhempi kuin 6-7 vuotta, kaskoa en ota.

Näin japsipyörissä. Noihin saa suht hyvin katteita yms kaato-osaa edullisesti. Muutaman vuoden kaskolla rahoittaa vaikka kokonaisen käytetyn vastaavan Saksasta. Toki, merkki- ja mallikohtaistahan tuo paljon on.

Viimeksi muokattu:
Vuoden 2001 750cc vessa ja ifin kasko. Ihan sen takia kun tulee tuota pitkänmatkan ajoa suomessa ja kasko sisältää tuon tiepalvelun. Halvempi vuosimaksu kuin yhden kerran hinausauton tilaus...ei toisin ole vielä koskaan tarvinnut, mutta en ole vielä kaatunutkaan ja molemmat tulee kuuleman mukaan joskus koettua.:orgmp::orgmp::orgmp::orgmp::orgmp::orgmp::orgmp::orgmp:

Alla mainittu ja täyskasko, ei oikein arvaa olla pitämättäkään.:kääk:
Ja radalla sitten varovaisemmin, en ole selvittänyt Tapiolan korvaustsydeemejä, mutta arvaan etteivät korvaa mahd. ratakaatoja.
Ai niin. ikä vm. 2010

vm 2012 K1300S ja täyskasko päällä toistaiseksi, miettiny kyllä jo osakaskoa, mutta mopolla on sen verran vielä arvoa ja kalliit varaosat ettei vielä uskalla. Siinä vaiheessa kun pyörän arvo on pudonnut 10 tonnin paikkeille siirryn osakaskoon ja kärsin tappiot omasta lompakosta jos jotain kävisi.

Ite vaihdoin aikuistuttuani (30 vuotiaana) 15-10t€:n mopoista n. 5t€:n mopoihin. Samalla tietty ajokauden hinta tippui dramaattisesti.
Täyskasko vaihtui osakaskoon, merkkihuollot itse tehtyihin, vuosittainen arvonalennus minimoitui jne.
Laskeskelin että ajokauden hinta (sis. kaiken: bensat,huollot,vakuutukset,arvon alennukset..) tippui n. kolmasosaan aikaisemminsta. Ts. 3 ajokautta entisen 1:n hinnalla.
Ja parasta asiassa on että mopoilun laatu ja mielekkyys säilyi vähintään samana. Vaihdoin vain uusista/uuden karheista kilokyykyistä 1 tai 2 mallisarjaa vanhempiin, jotka silti ovat todellisia 2000-luvun muoviluoteja :jpstyle:

Ja vastaus aloittajan kysymykseen; -04, osakasko, arvo 5-6t€.

Viimeksi muokattu:
Itsellä IF:in liikenne ja osakasko tuossa ysärirakkinessa. En tiedä onko järkeä mutta kaskon osuus on vähän reilu 100e vuodessa niin aika se ja sama. :)

Motoristi1958 sanoi:
Alla mainittu ja täyskasko, ei oikein arvaa olla pitämättäkään.:kääk:
Ja radalla sitten varovaisemmin, en ole selvittänyt Tapiolan korvaustsydeemejä, mutta arvaan etteivät korvaa mahd. ratakaatoja.
Ai niin. ikä vm. 2010

Itse selvitin. Tapiola korvaa 50%

Tai siis, 50% omavastuu

CB1000R vuosimallia -09, osakaskolla mennään. Täyskasko maksaa yli 700e, mikä on mielestäni liikaa jo olemassa olevien kulujen päälle maksaa ns. "tyhjästä", näin opiskelijalle siis. Mentaliteetti on se, että jos mokaan itse, niin sitten kärsin vahingotkin itse. Lisääpähän jos mahdollista niin vielä entisestään valppautta ja motivaatiota olla menemättä mopon kanssa silmälleen. Moni on neuvonut täyskaskon ottamaan, mutta minä ajattelen sen niin että viime kesänäkin maksoin sillä säästöllä melkein koko ajokauden bensat. Harmitellaan ja jälkiviisastellaan sitten jälkeenpäin jos jotain sattuu. :right:

Ainoa mikä tässä hieman nyppii, on se että Pohjolan osakaskoon ei kuulu ilkivaltavakuutusta, mitä pidän itse jopa suurempana riskinä kuin mälläämistä/paikaltaan kaatamista. Erikseenkään sitä ei saa vaan täysturva ois otettava. Pitäisi ehkä vaihdella yhtiötä...

Just tulin katteelleeks Pohjolan laskuselvitystä, mikä on kyllä ansiokas -siis se selvitys.

Vanhassa customissa on mulla kasko ja siinä ei oo mitään järkeä, koska pyörä mennee lunariin, tapahtu sille mitä tahansa, joka oikeasti aiheuttaisi kustannuksia. Se kasko on ollu vissiin tunneseikkojen vuoksi, mutta sekin vähä raha taitaa jäädä muiden pyörien kaskokuluihin. VN800 on vm. 1998, ajettu about 70 tkm, joten rahallista arvoa ei juuri ole.

Lowkku sanoi:
Itse selvitin. Tapiola korvaa 50%

Tai siis, 50% omavastuu

Kappas, kiitoksia. Täytyy silti olla varovainen malmikasalla, mutta eihän se vahinko itsesään ilmoittele kello kaulassa.:thumbup:

09 ja hirvipalovarkausvakuutus. 360 veuroa vuodessa, liikenne-,hirvi-, ilkivalta-, palo-, varkaus, auopalvelu-, oikeusturva vakuutukset. ER-6 ja yhtiö Fennia

Viimeksi muokattu:
Misetin sanoi:
CB1000R vuosimallia -09, osakaskolla mennään. Täyskasko maksaa yli 700e, mikä on mielestäni liikaa jo olemassa olevien kulujen päälle maksaa ns. "tyhjästä", näin opiskelijalle siis. Mentaliteetti on se, että jos mokaan itse, niin sitten kärsin vahingotkin itse. Lisääpähän jos mahdollista niin vielä entisestään valppautta ja motivaatiota olla menemättä mopon kanssa silmälleen. Moni on neuvonut täyskaskon ottamaan, mutta minä ajattelen sen niin että viime kesänäkin maksoin sillä säästöllä melkein koko ajokauden bensat. Harmitellaan ja jälkiviisastellaan sitten jälkeenpäin jos jotain sattuu. :right:

Ainoa mikä tässä hieman nyppii, on se että Pohjolan osakaskoon ei kuulu ilkivaltavakuutusta, mitä pidän itse jopa suurempana riskinä kuin mälläämistä/paikaltaan kaatamista. Erikseenkään sitä ei saa vaan täysturva ois otettava. Pitäisi ehkä vaihdella yhtiötä...

Kyseleppä POP-vakuutuksesta.
Pikku kaskossa ilkivaltakin, ja ittel oli heittämällä halvin vakuutus niin pärrään, kuin autoonkin. Myös daami, vanhemmat, ja duuni kaveri on jo vaihtanu ko. lafkaan.

Tietty disclaimerit perään: En ole puljuun millään tavalla yhteydessä, paitsi asiakkaan roolissa.
Ja tietty tissit ja delvac :bye:

Juhis sanoi:
Kyseleppä POP-vakuutuksesta.
Pikku kaskossa ilkivaltakin, ja ittel oli heittämällä halvin vakuutus niin pärrään, kuin autoonkin. Myös daami, vanhemmat, ja duuni kaveri on jo vaihtanu ko. lafkaan.

Tietty disclaimerit perään: En ole puljuun millään tavalla yhteydessä, paitsi asiakkaan roolissa.
Ja tietty tissit ja delvac :bye:

Ihan hyvät ehdot. Itsellä Pohjolassa osakasko hintaan 772/ vuosi. Hintaan kuuluu:

Hirviturva
Paloturva
Varkausturva
Autopalveluturva
Oikeusturva

Popin laskuri antoi 823/ vuosi, mutta erona on:

ELÄINtörmäysturva (siis jänikset ja semmoiset)
Ilkivaltaturva
Vastuuturva (jos matkustelee ETA-alueen ulkopuolella).

Jaksaisko alkaa vakuutusrumbaa...:boring:

Vajaan neljän tonnin arvoisessa ja 23 vuotta vanhassa pyörässä on Pohjolan Isokasko. Vakuutuksesta maksan 250 euroa vuodessa. Autopalveluturvan sain puhumalla liitettyä vakuutukseen. Alhaisten omavastuiden takia pidän laajaa autovakuutusta itselleni perusteltuna. Paljonkohan olisi viime kesänä tullut pyörän roudaaminen maksamaan käsivarren Lapista lähimpään huoltoon? Mutta eihän Bemareissa ole koskaan mitään vikaavikaa....

Ai niin: 1980-luvun lopulla silloinen R100RS pääsi kaksi kertaa hinuriauton kyytiin...

Omavastuut:
Kolarointiturva 150 e
Hirviturva 150 e
Paloturva 150 e
Varkausturva 150 e
Ilkivaltaturva 150 e
Autopalveluturva ei omavastuuta
Oikeusturva 15 %, vähintään 200 e

JMH sanoi:
Ihan hyvät ehdot. Itsellä Pohjolassa osakasko hintaan 772/ vuosi. Hintaan kuuluu:

Hirviturva
Paloturva
Varkausturva
Autopalveluturva
Oikeusturva

Popin laskuri antoi 823/ vuosi, mutta erona on:

ELÄINtörmäysturva (siis jänikset ja semmoiset)
Ilkivaltaturva
Vastuuturva (jos matkustelee ETA-alueen ulkopuolella).

Jaksaisko alkaa vakuutusrumbaa...:boring:

Jos osakasko, niin kuullostaa kiskonnalta.

Luovuin onneksi vuosia sitten täyskaskosta ja säästöä on tullut. Suomessa kun ajan on osakasko voimassa, about 70.-/v cbr 1000rr vm.06. Liikennevakuutus 70% ja kustantaa neljäsataa ja risat vuodessa.

Kun lähden eurooppaan laitan täyskaskon päälle. Kustannus pieni esim. muutamalle viikolle. Omassa yhtiössä ei osakasko ole edes voimassa pohjoismaiden ulkopuolella.
Tarkistakaa vakuutusehtoja kun reissuun lähdette.

Täyskasko ulkomaanreissussa hyvä siinäkin mielessä, kun jotain tapahtuu, kuten kaverilla muutama vuosi sitten, niin kaadon jälkeen yhteys vakuutusyhtiöön joka maksoi pyörän kuljetuksen pakussa Travemündeen. Säästyy turhia matkustuspäiviä ja huolia pyörän noudon suhteen.

Kaadetullakin pyörällä on arvoa ja hieman iäkkäämmällä pyörällä ei valitettavasti ole paljon muuta kun käyttöarvoa. Onko mitään järkeä maksaa 1000€ vakuutusmaksua vuodessa, jos pyörän jälleenhankinta-arvo on esim. 4000€. Vakuutuksissa harvemmin maksujen suhteen ikävähennyksiä, mutta vahingon sattuessa kyllä ikävähennykset huomioidaan. Ylivakuuttaminen on rahan tuhlausta.

finn sanoi:
Jos osakasko, niin kuullostaa kiskonnalta.

Luovuin onneksi vuosia sitten täyskaskosta ja säästöä on tullut. Suomessa kun ajan on osakasko voimassa, about 70.-/v cbr 1000rr vm.06. Liikennevakuutus 70% ja kustantaa neljäsataa ja risat vuodessa.

Kun lähden eurooppaan laitan täyskaskon päälle. Kustannus pieni esim. muutamalle viikolle. Omassa yhtiössä ei osakasko ole edes voimassa pohjoismaiden ulkopuolella.
Tarkistakaa vakuutusehtoja kun reissuun lähdette.

Täyskasko ulkomaanreissussa hyvä siinäkin mielessä, kun jotain tapahtuu, kuten kaverilla muutama vuosi sitten, niin kaadon jälkeen yhteys vakuutusyhtiöön joka maksoi pyörän kuljetuksen pakussa Travemündeen. Säästyy turhia matkustuspäiviä ja huolia pyörän noudon suhteen.

Kaadetullakin pyörällä on arvoa ja hieman iäkkäämmällä pyörällä ei valitettavasti ole paljon muuta kun käyttöarvoa. Onko mitään järkeä maksaa 1000€ vakuutusmaksua vuodessa, jos pyörän jälleenhankinta-arvo on esim. 4000€. Vakuutuksissa harvemmin maksujen suhteen ikävähennyksiä, mutta vahingon sattuessa kyllä ikävähennykset huomioidaan. Ylivakuuttaminen on rahan tuhlausta.

Mun naamakertoimella liikennevakuutus on sen about reilu 600 vähintään. Bonuksia kun ei ole 30% enempää...:sad3: (hetken entisen mopon vakuutus oli ex-muijankin nimissä, kun säästi rahaa. Sittemmin määrittelin rajat uudelleen)

Back