TeijaMM sanoi:
Mieheni tosin sanoi että sitten kun mulla se jokin naksahtaa päässä kohdilleen että tajuan ettei vauhdikkaassa menossa ole mitään pelättävää, mä todennäköisesti tulen ajamaan aina ylinopeutta. Tiedä sitten, autolla ajaessa mulla on kyllä turhan painava kaasujalka.
Nopeuden ihailu, vaikka sitä joissain piireissä kovasti hehkutetaan, on aika vaarallinen asia moottoripyöräilyssä yleisillä teillä ja osittain radallakin. Oikean tilannenopeus riippuu tilanteesta, eikä ole minimissään suurin sallittu nopeus.
On kaksi eri asiaa, tuntea turhautuneisuutta ajamalla jollain tikkusuoralla neli- tai jopa kuuskaistaisella tiellä rajoituksen mukaan kahdeksaakymmppiä tai samalla rajoituksella olevaa mutkittelevaa paikallistietä.
Tuntematon ja joskus tuttukin mutkatie voi yllättää, mikäli huomio on syystä tai toisesta osittain muualla.
Yllätyksiä tuovat muut tiellä liikkujat; traktorit, kuorma-autot, lapset, eläimet, tienpinta, mutkat tai poikkeavat liikennejärjestelyt ja -olosuhteet.
Ongelmaa vauhdissa ei ole niin kauan kuin tie on suora, eikä mitään yllättävää tapahdu, mutta kun tapahtuu niin konstit pitäisi olla hyvin hanskassa, ennalta opeteltuina.
Paniikkiväistö tai nopea suunnanmuutos samalla nopeutta voimakkaasti alentamalla on nykyaikaisella autolla lapsellisen helppoa kovastakin nopeudesta verrattuna moottoripyörään, survaisee jarrupolkimen pohjaan ja ohjaa.
Tullaan taas siihen Suomen yleisimpään mp-onnettomuustyyppiin, suistuminen tieltä ulos tai päin vastaantulevaa.