• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörän sisäänajo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pistetään vettä kiukaalle! Huomenna lähtee uusi 750 Gixxeri liikkeelle ja olen kevään pitkinä päivinä heittäny siihen Arrowin sliparin kiinni. Onko mitää haittaa/vaaraa ajaa"sisään" sliparilla?!?!??
Kertokaahan mielipiteenne
bowdown.gif

Just näin! Voimakkaita suht lyhyitä kiihdytyksiä ja perään moottorilla jarruttelua.. Ihan alkuun ei edes ihan ylös asti ne vedot.. Eikä missään nimessä ole tarkoitus repiä pitkiä aikoja kovilla kiekoilla, vaan veto ylös ja perään moottorijarrutus.

Kaveri ajo Acensa sisään noin kun pisti siihen Wisecon 1070cc sarjan.. Sen huomas ihan perseellään kun oli saatu vähän kilsoja alle, se oli paljon herkempi ja tehokkaampi! Aluks lämmöt oli aika ylhäällä koska männänrenkaat on alussa niin tiukat pyttyyn. Nekin siitä tasaantu suht nopeesti..
Tänään kävin hakemassa Bandit 1200 S:n mallia -05
kotiin,eli sopiva aihe.Onko tietoo,onko mulla siis toi
pinnoitettu pytty vai ei?Sitten huomasin sellaisen
jutun että,kolmos ja nelos vaihde ei tahtonut mennä
millään päälle(tapahtui yht.4 kertaa).Vehkeellä ajettu
nyt siis n.100km.Kierroksia käytin kork.5500,niinkuin ohje-
nuora käskee aina 800km asti.Kuuluuko tää asiaan?
Miten voi kytkimen ajaa sisään?
Miten jatkan eteenpäin
bowdown.gif

tuo 3. ja 4. vaihteen takerteru ei kuulu suoraan asiaan mutta uskoisin että paranee kun saat kilsoja lisää. laatikkoa voipi räplätä runsaasti jo sisäänajossa joskin kaikennäköisiä ilman kytkintä suoritettuja vaihtoja pitää välttää. jos olet päättänyt ajaa alle 5500rpm sisäänajon niin siitä vaan. eipä tässä aiheessa voi ketään oikein varsinaisesti neuvoa. pyörässäsi ei ole pinnattuja sylintereitä, vaan ikuisesti kestävät suzuki gsx™ sylinterit. ne ovat paremmat
biggrin.gif

eipä bandiittia oikein rikki saa ellei ole alunperin viallinen. seuraa nyt sitä laatikkoa ja ellei parane niin takuuseen valitus. kytkin sisäänajetaan sillä että laitteella ajetaan, ei muuta.

Ihan järkeenkäyviltä ohjeet tuntui? Ne jotka tuota sisäänajoa on mototunen ohjeilla suorittanut, oletteko myös käyttänyt - ei synteettisiä öljyjä aluksi?

Jokos olet ek@ sisäänajamassa sitä uutta pyörää?
Olisi kiva tietää kummin ajat.
No ei pääse vielä hakemaan, kun tänne Espanjan mökille on tulossa vieraita hollannista, eikä kehtaa kesken häippästä. Aion kyllä vedätellä ja moottorijarrutella, mutten ihan hullun lailla. Täällä oli juttua, että tehdas suosittelee alle 7t kierroksia ennen ensi huoltoa. Saahan sitä siihenkin jo mukavasti vedäteltyä. En kyllä aio mitään ylimääräisiä öljynvaihtoja tehdä ennen 1000km huoltoa.

Suht hyvät ja järkevän kuuloiset perustelut on tällä "uudella" metodilla kun taas vanhasta en ole oikein mitään hirmu järkeviä perusteluja kuullut.
Vanhan metodin perustelut eivät käsittääkseni liity niinkään männänrenkaiden muotonsa hakemiseen. Myöskään laakerit eivät juuri sisäänajoa tarvitse. Sen sijaan hammasrattaaat ja muut toisiaan vasten liukuvat osat kaipaavat ikäänkuin viimeisen "hionnan". Toisin sanoen pintojen työstäminen viimeisen päälle pieneen pinnankarheuteen olisi hyötyyn nähden kannattamatonta. Maltillisella sisäänajolla, pienillä kuormituksilla, toisiaan vasten liikkuvien osien kuluminen on maltillista. Vain pieniä partikkeleita irtoaa ja pinnankarheudet tasoittuvat, jonka jälkeen kulumisnopeus on pienempi. Suurilla kuormituksilla sen sijaan pinnankarheuksien huiput repeytyvät isompina kimpaleina -> karheus ei tasoitu vaan kuluminen jatkuu yhä nopeana.

Näin asiat ainakin ennen, mikäli tehtaiden pinnankarheus vaatimukset ovat kehittyneiden valmistusmenetelmien myötä oleellisesti parantuneet (luultavaa) niin tuo uusikin metodi on turvallinen.

Vähemmän suositeltava sisäänajometodi on ajaa tuliterä mopo tuliterän Lexuksen takaluukusta sisään. Kokeilin, ei toimi, tulee pipiä ja rahanmenoa.

noissa reippaissa kiihdyttelyssä ja rasituksissa on olennainen pointti myös tuo männänrenkaiden puristuminen sylinterin seiniin. se kyllä ei vaadi punarajalle vedättämistä vaan pelkästään lyhyitä kiihdyttelyjä joissa sylinteri täyttyy ja tyhjenee tehokkaasti
thumbs-up.gif

Asiata en oikeati tiedä mitään MUTTA. Miksi ihmeessä se valvistaja suosittelee sisäänajoa tehtäväksi kuten tekee? Kaikkien kiusaksi?

Sitähän se "Motoman":kin ihmettelee. :]

Kyllä muuten asiaa tuntevat (kyllä ne erottaa niistä mitään-tietämättömistä ;)) mopokauppiaatkin sanoo että sisäänajoa ei pitäis tehdä mitenkään erikoisen varovasti, vaan lähinnä normaalisti ajaen - kunhan ei liian tasaisella kaasulla jne.

Kyllä se sisäänajo on parempi tehdä tuon linkin kuin valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Tai enhän siis asiasta mitään tiedä, mutta n. 200 erilaista moottoria sisäänajanut tai rakentanut, ja parhaat moottorit on aikaansaatu sillä että sisäänajon aikana on annettu kunnon vetoja ja moottoijarruja
smile_org.gif

Tähän semmoinen pointti, että valmistajan ohjeet ja tuon motonet-ukon ohjeet eivät edes välttämättä ole kauhean ristiriitaiset. Oman Kawani manuskassa mainitaan näin:

"Pyri ajamaan mahdollisimman vaihtelevilla käyntinopeuksilla, sillä se edesauttaa moottorin osien toisiinsa hioutumista. Sisäänajon aikana ei tarvitse eikä saakaan ajaa koko ajan aivan pintakaasulla, koska moottorin kuormitusten vaihtelut ovat nimenomaan tärkeitä osien hioutumisprosessin kannalta."

Toisaalta kyllä kehoitetaan välttämään kovimpia kuormituksia ja kierroksia. Noh, itse vedin motonet-ukon ohjeiden mukaisesti viime kesänä, mutta kierrokset vain tohon 7000 nousten. Eli punarajalle ei varmaan kannata kiljuttaa, mutta siihen paikkeille missä on huippuvääntö (mulla karvan alle 7000 rpm) kannattaa vetää, sillä siinä on moottorin "voimakkain" kohta, jossa palotilan paine on suurin ja männänrenkaiden hioutuminen näinollen voimakkainta. Moottorijarruttaminen heti vedon jälkeen työntää hioutuneet partikkelit sylintereistä pakokanaviin sen sijaan että ne menisivät mäntien alle ja öljyn joukkoon. Tästä savuttaminen.

Ehdottoman tärkeää on tietysti (niin tehtaan kuin kaikkien muidenkin ohjeiden mukaan) lämmittää kone kunnolla. Mutta ilman kuormitusta ei vapaalla olevaa konetta saa kierrättää!

Mun pitäis hakee uusi pyörä kohtapuoliin 250km päästä ja meinasin ajamalla tuoda sen kotia. Mitenhän tuommonen "matkaköröttely" vaikuttaa sisäänajoon kun joutuu junnaamaan tasaisilla kierroksilla pitkän aikaa? Ei viittis kauheeta haitariefektiäkään tuottaa motarilla kiihdyttelemällä ja jarruttelemalla kokoajan
biggrin.gif
Sivuteiden kuntoon en vielä luota jotta vois ajaa kiertotietä jossa vois enemmän "kiusata" konetta. Vai tuonko suosiolla peräkärryssä ja ajelen sisäänajot vaihtelevilla kierroksilla sitte kotopuolessa
nixweiss.gif

Itse ajan 10R:ää sisään juuri hardismetodiikalla. Ekat 10km puolella kaasulla ja alle 8000 kierrosta. Toka setti 3/4 ja alle 10k kierrosta. Seuravaksi vastaava setti täysillä ja rajoittimelle.

Sitten öljyt alas ja kovaa ajoa. Katsotaan parin viikon kuluttua mitä dyno sanoo vs. viimevuotinen 2500km ajettu vastaava.

Mun pitäis hakee uusi pyörä kohtapuoliin 250km päästä ja meinasin ajamalla tuoda sen kotia. Mitenhän tuommonen "matkaköröttely" vaikuttaa sisäänajoon kun joutuu junnaamaan tasaisilla kierroksilla pitkän aikaa? Ei viittis kauheeta haitariefektiäkään tuottaa motarilla kiihdyttelemällä ja jarruttelemalla kokoajan
biggrin.gif
Sivuteiden kuntoon en vielä luota jotta vois ajaa kiertotietä jossa vois enemmän "kiusata" konetta. Vai tuonko suosiolla peräkärryssä ja ajelen sisäänajot vaihtelevilla kierroksilla sitte kotopuolessa
nixweiss.gif
Niin, ton motonetin ohjeiden mukaan sisäänajo, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa juuri tuota männänrenkaiden tiivistymistä, pitää tehdä ekan 30km (20 mailia) aikana. Sen jälkeen on männänrenkaiden kannalta yksi lysti miten ajelee. Vaihteiston, venttilikoneiston yms. komponenttien kannalta kannattaa tietysti jatkaa vaihtelevilla nopeuksilla ja kierroksilla ajamista.

Eli katso valmiiksi joku hiljainen, suora tienpätkä siitä läheltä mistä mopon haet ja käy hoitamassa homma siellä.

Tai tietysti jos ei usko tohon niin sitten on yks lysti. En minä ainakaan ole mikään koneenpurkaja-virittäjävelho, niin että en tiedä onko toi pomminvarmasti totta. Uskon siihen kuitenkin, sillä niinku jenkki sanoo: "it makes sense".
thumbs-up.gif

Mun pitäis hakee uusi pyörä kohtapuoliin 250km päästä ja meinasin ajamalla tuoda sen kotia. Mitenhän tuommonen "matkaköröttely" vaikuttaa sisäänajoon kun joutuu junnaamaan tasaisilla kierroksilla pitkän aikaa?
Sehän on juuri sitä, mitä ei suositella. Ei Motoman, eikä valmistaja.
Itse hain 130 km:n päästä pyörän pakettiautolla juuri tuosta syystä.

biggrin.gif
nixweiss.gif
Itse välttäisin tasaista ajamista heti aluksi jo laatikon hioutumisen vuoksi. Lähetä pari kertaa kevyesti kohtuullisen korkeille kiekoille (60-70%). Kun pääset motarille, kelaa laatikkoa läpi, jolloin saat rasitettua laatikkoa tehokkaammin. Jos haluat ajaa kovemmin, niin pysäytä levähdyspaikoille tms. ja lähetä sieltä.

Käsittääkseni tärkeintä on välttää liian kovaa painetta männissä, eli kannattaa aluksi vedättää ainoastaan pienillä vaihteilla.

Moottorijarruttaminen heti vedon jälkeen työntää hioutuneet partikkelit sylintereistä pakokanaviin sen sijaan että ne menisivät mäntien alle ja öljyn joukkoon. Tästä savuttaminen.

Tämä kohta meni yli harvan tukkani.

Muuten kirjoittamasi oli mielestäni silkkaa asiaa, mutta mites ne hiukkaset siitä männänrenkaiden läpi menisi? Itse olen pohdiskellut tuon "kohtuullisen kiihdyttämisen" ja "lujan moottorijarruttamisen" palvelevan samaa asiaa: männänrenkaiden tiivistymistä sylinterin pintaa vasten.

033102beer_1_prv.gif

Ehkä huomenna päänsärky selvittää...
smile_org.gif

Ystävällisin terveisin "KännissäKannattaaAinaKommentoidaAsioitaMistäEiYmmärräMitään" -Antti

Back