• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyoran nakyvyys liikenteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JHBMW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaikki motoristit tietavat, etta eras kaikkein eniten vaaratilanteita aiheuttava tekija on se, etteivat autoilijat huomaa motoristia ajoissa. Luin kuitenkin tuossa jokin aika sitten mielenkiintoisen artikkelin, jossa esitettiin eras toisenlainenkin mahdollisuus autoilijoiden outoon kaytokseen. Tama selitys ei suinkaan sulje pois sita kuinka tarkeaa on tulla huomatuksi, mutta saattaa olla lisatekijana useissa onnettomuustilanteissa.

Artikkelin mukaan ongelma liittyisi ihmisen nakoaistiin seka tapaan arvioida matkoja ja esineiden nopeuksia, ei niinkaan siihen etteivat autoilijat laisinkaan huomaisi motoristia. Autoiljat (ja muut liikenteessa kulkevat) ovat oppineet arviomaan melkoisen hyvin toisten autojen nopeuden, etaisyyden omasta ajopelista seka ajan jolloin kohti tuleva auto on omalla kohdalla. Aivot tekevat laskelmiaan silmien antamien viestien perusteella ja kun hommaa tekee tarpeeksi kauan niin se alkaa pikku hiljaa luistamaan enemman tai vahemman luotettavasti. Tekijoita laskelmassa on useita, mutta hieman yksinkertaistaen voidaan sanoa, etta mita suurempi esine niin sita helpompi on aivojen laskutoimituksia tehda. Kyse ei siis tassa tapauksessa ole siita, etteiko ajoneuvoa olisi lainkaan huomattu vaan siita kuinka ihminen arvioi ajoneuvon liikkeita.

Havaittiin, etta vaikka esineen koko on tarkea niin vielakin tarkeampaa nayttaisi olevan  esineen leveys. Ja tamahan on tietysti juuri moottoripyoran ongelma. Moottoripyora on todella kapea ja teorian mukaan juuri tama pyoran kapeus tekisi autoilijoille aarimmaisen hankalaksi arvioida kuinka kauan kestaa kun esim. pyora onkin jo auton edessa. Ne jotka ajavat seka pyoralla, etta autolla ovat varmasti itsekin huomanneet kuinka paljon tarkemmin sita katselee moottipyoran kulkua, eika pelkastaan tarkkaillakseen milla pelilla motoristi on liikkeella. Huomattiin, etta esim. isojen matkapyorien (aariesimerkkina Honda Gold Wing kaikilla vempaimilla) etaisyytta ja nopeutta on selvasti helpompi arvioida kun esim. ilman sivulaukkuja olevan katupyoran.

Vaikka oheinen teoria ei varmasti kaikkia onnettomuus tapauksia selitakaan niin on se ainakin mielenkiintoinen lisa keskustelussa moottoripyorien turvallisuudesta. Ja kun muistaa millaisia “puolisokeita lepakoita” liikenteessa autoilla liikkuu niin ei ihme jos moottoripyorien liikkeiden arviointi saattaa olla haastava ja monille jopa ylivoimainen tehtava.

Oikeassa lienet.
Sen lisäksi, että muutenkin näytään huonosti, niin monet meistä
pukeutuu kokomustiin. Heijastimia ei juurikaan näy.
wink.gif

Minä ajan täysin mustissa vermeissä mustalla mopottimella. Customin ajovalokaan ei ole mitenkään kaksinen ja olen alkukauden ajanut päivisin pitkät päällä. Hyvin harvoin kukaan vastaantulija on vilkutellut valoja.

Nyt ajattelin asentaa mopottimeeni lisävalot, osin ulkonäkösyistä ja osin jotta näkyisin paremmin liikenteessä. Ehkä tuota kaivattua "leveyttä" saa hieman lisää lisävalojen avulla.

Yks "pikkujuttu" vaan on epäselvänä. Mitä valoja noissa lisävaloissa saa käyttää? Pitkiä, lyhyitä, sekä että vai pelkät parkit
nixweiss.gif

No kerrankin on sitten valittu oikea väri omaan pyörään ja Goldwingiä matkiva sivulaukkuvarustus sekä IIISO ÄÄNI...
tounge.gif

....ppprprptptprpptPPPPRPRPTpprröööÖÖÖÖÖÖÖÖTTT
062802moto_prv.gif

Nyt ajattelin asentaa mopottimeeni lisävalot, osin ulkonäkösyistä ja osin jotta näkyisin paremmin liikenteessä. Ehkä tuota kaivattua "leveyttä" saa hieman lisää lisävalojen avulla.

Honda Gold Wing:in tapauksessa eras tekija joka toi paljon lisaa "leveytta" pyoraan oli (ainakin USA markkinoilla) sivupeileissa olevat lisavalot.

Muistan lukeneeni jostakin että ihminen oppii ajan myötä arvioimaan auton etäisyyden nimenomaan ajovalojen etäisyydellä toisistaan. Tästä voi aiheutua sellainen tilanne jossa autoilija kyllä näkee lähestyvän moottoripyörän mutta rekisteröi sen virheellisesti erittäin kaukana olevaksi autoksi (yksi valopiste).

Joo, toi on jo vuodelta -99 tuttua teoriaa. Silmä havaitsee parhaiten kohteen horisontaalisen suurenemisen ja aivot laskevat saadusta tiedosta lähestymisnopeuden. Mopo ei paljoa suurene ennenku on kohalla, tästä syystä arvioiminen on vaikeaa. Autokoulun maikka kerto miten he olivat ammattilaispiireissä testanneet taitojaan, ja olivat säännöllisesti arvioineet vauhdit liian mataliksi, vaikka tiesivät että arvioon täytyy laittaa vähän lapinlisää.

Miten tohon vois vastata. Pitänee tästä lähteä ruuvaamaan mopoon kiinni hugeplexiä ja laukkusarjaa
wink.gif
Ei vaan, en uskalla, Gixxerrr tappais mut. On se vaikeeta
sad_orig.gif

Yks "pikkujuttu" vaan on epäselvänä. Mitä valoja noissa lisävaloissa saa käyttää? Pitkiä, lyhyitä, sekä että vai pelkät parkit
nixweiss.gif
AKE:lta löytyy valomääräykset ja mitä niitä muistelen niin eipä noita lähivaloja juurikaan monistella - ainakaan lisävaloina. Eli yksi vaihtoehto voisi olla tuon nykyisen tuikun korvaaminen leveällä olevilla ajovaloilla. Nykytuikkuun voinnee jättää parkin. Pitkillä voisi sitten posottaa kaikki 3x
thumbs-up.gif
Ajatellen pelkkiä parkkeja etäällä toisistaan, niin eipä juuri taida näkyä. Tietty sumarit voisi olla myös yksi vaihtoehto, mutta niitäkään kun ei saisi poltella hyvillä keleillä
lookaround_orig.gif

Kannattaa tsekata ennen lisävalojen laittamista onko laturissa tehoja. Useimmiten ei. Erityisesti kaupunkiajossa akku tyhjenee herkästi. Monissa pyörissä jopa tavan 60W ajovalopolttimon vaihtaminen satawattiseen aiheuttaa ongelmia. Joko ei virta piisaa tai ei kulje koska johtimia ja katkaisijoita ei ole mitoitettu ylikuormitukselle.

Kannattaa tsekata ennen lisävalojen laittamista onko laturissa tehoja. Useimmiten ei. Erityisesti kaupunkiajossa akku tyhjenee herkästi. Monissa pyörissä jopa tavan 60W ajovalopolttimon vaihtaminen satawattiseen aiheuttaa ongelmia. Joko ei virta piisaa tai ei kulje koska johtimia ja katkaisijoita ei ole mitoitettu ylikuormitukselle.
Mukaani "tarttuneissa" lisävalojen polttimoissa lukee E3 55W (lyhyetkö?), joten virran tarve tosiaan on 3-kertainen alkuperäiseen verrattuna. Miten asia lienee ratkaistu yleensä kun noita valoja mopottimissa kumminkin käytetään? Täytynee hiukan tutkailla...

Mukaani "tarttuneissa" lisävalojen polttimoissa lukee E3 55W (lyhyetkö?), joten virran tarve tosiaan on 3-kertainen alkuperäiseen verrattuna.
Eiköhän nuo yksilamppuiset lisävalot nykyisin liene yli 90% todennäköisyydellä joko pitkät tai sumarit
nixweiss.gif
Motonet Kehä III tosin tapasin jonkun Siriuksen tms. ihan H4-lisävaloumpioita mikropeilitekniikalla
eek.gif
Oli E-merkinnät ja kaikki ja kokoja & muotojakin muutama eri vaihtoehto
cool.gif
Tosin kaikki "hiukka" kookkaita prätkää ajatellen
tounge.gif

Itse oon käyttänyt keltaista ajovaloa jo vuosikaudet ja väitämpä että paremmin tulen nähdyksi.
Itsekkin vastaantulevassa autoletkassa kiinnitän huomion keltaisiin tai ns. xenon-valoihin erilaisuutensa vuoksi.
Pimeällä keltainen ajovalo on kyllä pe*seestä, mutta sillonhan ajellaanki iisimmin..

Olen itsekkin lukenut asiasta ja onhan se totta että lähestyvän pyörän nopeutta on vaikeampi arvioida kuin esim.massiivisen rekan. Itse olen kokeillut kesällä ajella pitkät päällä, joka on vähän saanut autoilijoiden huomiota lähinnä valojen vilkutteluna. Onpahan tullut ainakin huomatuksi.

omasilmaisiä arvioita lähestyvän moottoripyörän nopeudesta vaikeuttavat selvästi etenkin pitkät eli kaukovalot päällä ajavat vastaantulevat motoristit kun ja jos valo sattuu maastonkin muodoista johtuen heijastumaan suoraan silmiin, näin varsinkin itse vasemmalle käännyttäessä, varmuudeksi ja tietoisena moottoripyörän etäisyyden arvioinnin vaikeudesta olen jäänyt odottamaa ja huomannut vasta kutakuinkin kohdalla pitkillä kohti ajaneen moton olleen todella kaukana, mutta juuri häikäisyn vuoksi etäisyyden arvioimisen olleen vaikeaa, joten rauhallisempi tahti on ollut suotavaa.

siis, huomioikaa tämä te pitkät kaukovalot päällä ajavat.
meinaan parempi olisi kuitenkin ajaa lähivaloilla tai mahdolliset sumarit tai huomiovalot päällä.

keltainen näkyy paremmin, mullakin ruiskuobruttiosa on keltainen näkyvyyden vuoksi.

jimin ja jakin ysi näkyy paremmin tosiaan keltuaisena.

Eihän tämä nyt mikään uusi tieto ole, onhan siitä puhuttu jo monta vuotta...
Mm minä perustelin viime kesänä miksi minä en aja pitkät päällä, juuri tästä syystä.

Nykyjäänsähän on joka toisen kotteron toinen ajuvalu pimiä, kenties säästösyistä. Sen luulis lisäävän tottumusta arvioida opsjektin etäisyyttä...

Ite olen sikäli yksisilmäinen että päättelen lähestyvän ajoneuvon etäisyyden eri tavoin, huomioiden onko pitkän päällä pitkät päällä, vai onko lyhyet alla, onko jokin valoista kenties sammunut vaiko kuski juopunut tai päinvastoin. Lähestyvän valopisteen tai pilkun liikkeestä päättelen tai aloittelen sitten päätöksiäni tai aloituksiani kääntyä eteen vai taakse, vaiko ei ollenkaan.

Tuntemallani tiestöllä helepompi arvioida etäisyys, koska voi ainakin kuvitella tien olevan samalla paikalla yöllä sekä päivällä, oudompi tie vaatinee tarkempaa arviointia lähestyvän ajovalon ja siihen liittyvän neuvon suhteen.

Nykyjäänsähän on joka toisen kotteron toinen ajuvalu pimiä, kenties säästösyistä...
biggrin.gif
Niih, kuultua tarinaa: Poliisi pysäytti iltähämärissä auton jonka vain toinen ajovalo paloi. -Iltaa. Vain toinen ajovalonne toimii ja luulinkin aluksi että vastaan tulee moottoripyörä. No, laittakaahan valot seuraavalla huoltamolla kuntoon niin ei tarvitse tässä sakkoja alkaa kirjoittelemaan. - Jos mun molemmat valot ois toiminu, olisiks luullu ett vastaan tulee kaks moottoripyörää, tiuskaisi autoilija ja vastaanotti sen seurauksena rikesakon..?

On se vain kumma juttu noi ajovetimet. Juttelin tässä viikko pari sitten Hanxilla käydessäni myyjän kanssa aiheesta. Ihmettelin, että miksi ajovetimet ovat niin näkömättömiä. Hän vain ilmoitti, että kaupat tilaavat myytäviksi vain tummia (mustia) ajovarusteita ja sitten me ostamme niitä  
confused_orig.gif
Värikkäät eivät kuumella oikein mene.

Tuli tuossa mielee, että mitähän virkavalta tuumaisi jos lainaisin poikani jenkeistä saamaa aitoa poliisin heijastinliiviä  
tounge.gif
. No ei olis pärässä roikkujia kun takana sana police heijastuisi niin kivasti  
wink.gif
jos vaan kieliä osaisivat.

Heijastinliivithän ois pimeällä aika oivat. Ainakin Englannissa olen nähnyt motoristien käyttävän niitä.

Siinä on tietty se vaara että joku luulee a) poliisiksi tai b) kunnan katurakennusosaston tyämiäheks
tounge.gif
tounge.gif

Back