• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörän kuski ja matkustaja loukkaantuivat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hullujussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyörän kuski ja matkustaja loukkaantuivat

Moottoripyörän kuljettaja ja hänen matkustajansa loukkaantuivat liikenneturmassa Vantaan Petikossa lauantaina aamupäivällä. Kumpikin sai luunmurtumia ja kuljetettiin hoitoon sairaalaan.

Turma sattui Vihdintien ja Kehä III:n risteyksessä kello 11:n tietämissä. Moottoripyörän kuljettajan mukaan hän ajoi maasturin perässä, kun maasturi oli yhtäkkiä pysähtynyt risteykseen vihreästä valosta huolimatta.

Peräänajon välttämiseksi motoristi sanoi ajaneensa tieltä ulos, jolloin hänen ajokkinsa kaatui. Sekä kuski että kyydissä istunut matkustaja loukkaantuivat ulosajossa. Maasturi poistui paikalta, eikä siitä poliisin mukaan ollut iltapäivään mennessä tullut havaintoja.

mikä prkl siin o et vaik oliski mokannu ni lähtee hanee? ketä helv***ä se auttaa? siel ny o onneks ollu muitakin mut entä jos se olis jossai metässä? siel sit olis kykkiny seuraavaa aamuu jos olis vintti menny pimeeks?
veryangry.gif

Harmin paikka tuollainen, tavallaan ihan turha juttu - turvaväli ja ennakoiva ajo ja tilanteen olisi ehkä voinut välttää ?

Mutta siitä autosta - ei taida kukaan kieltää pysähtymästä paikassa jossa on vaarana että pyöräilijät, rullaluistelijat ja lapset tulevat sivulta ja joskus välillä jopa ajavat päin omia punaisia. Hyvä kuitenkin että auto pysähtyi vaikka oli vihreät jos kerran autoilija huomasi silmäkulmasta jotain vaaraa - näinhän meitä kaikkia autokoulussa opetetaan.

Jos auto lähti paikalta niin mistä tiedetään että oli edes huomannut että pyörä ajoi ojaan ? Rokki lujalla, reiskat päässä, kiire kaljakauppaan ja sivulta huomatut vaaratkin jo pois mielestä niin kaasua kai sitä vaan ?

Valitettavasti se on niin että perään ajettaessa ja väistettäessä ja siten vältettäessä peräänajo se on aina oma vika tieliikennelain mukaan. Välttämättä muut eivät edes huomaa näitä omia mokia, joten itse valitettavasti vastuu on itse kannettava jos on yksin liikenteessä.

Katse ylös ja pari sormea etujarrulle ja kyllä se reaktionopeus siitä paranee - tai sitten ei... nopeutta on pitänyt olla ihan liikaa tai turvaväliä liian vähän jos ei ole ehtinyt pysähtymään. Tiedän koska ajan tuosta kohdasta päivittäin ... peläten usein että rekka tulee perään tai joku ajaa valoissa kylkeen. Mutta sellaista se on - elämä...

Vaikka kuinka vahtisi liikennettä joka suuntaan, tuollainen äkkijarrutus voi yllättää turvavälinkin pitäjän. Vihreillä kun lähdetään jo kiihdyttämään ja katse voi käväistä esim. peileissä. Väistö osoittaa sen, että etäisyys ei ollut " aivan liian" lyhyt - muutenhan se olisi ollut perässä!
Jos jättää vielä enemmän väliä, siinä on kohta joku muu jne. etkä pääse eteenpäin ollenkaan.
Nämä ovat tilanteita, jotka on pakko ottaa vastaan, jos ovat tullakseen. Kyllä kait se on aina takana tulijan vika, ellei äkkijarrutus olisi tahallinen haitanteko.

Tuttu tässä kertoi saaneensa sydämentykytyksiä kun autoilija oli tehnyt paniikkijarrutuksen oravan takia.
Jarruttelijan takana ajanut oli joutunut väistämääm ojaan ja tuttuni oli saanut hätäjarrutuksella auton pysähtymään ajoissa.

Jarruttelija oli jatkanut tyynesti matkaansa tajuamatta minkä paniikin oli aiheuttanut.

Tietty turvaväli on ollut liian lyhyt mutta taustapeilit on aivan liian aliarvostetut kapineet kotiloissa/mopottimissa.

En jaksa uskoa että kukaan poistuisi kylmästi paikalta, peileihin ei vaan kurkita tai ne on suunnattu päin
033102ass_1_prv.gif

Muistui toinenkin tapaus jonka itse näin.Siinä autoilija joutui väistämään lumipenkaan kun ei saanut pysäytettyä liukkaalla.
Edessä oli pysähtyneenä vasemmalle kääntymässä oleva.
Tässäkin kääntymässä oleva jatkoi matkaansa huomaamatta mitä takana tapahtuu.  
omg.gif

Oravalle ei tiettävästi käynyt kuinkaan kun se kaikkia kuitenkin eniten kiinnostaa  
pftroest.gif

Jep ikävä tapaus. En tiedä kumpi on enemmän syyllinen, enkä halua ruveta edes arvailemaan... Kuski kertokoon täällä mahdollisesti itse...

Mutta siitä autosta - ei taida kukaan kieltää pysähtymästä paikassa jossa on vaarana että pyöräilijät, rullaluistelijat ja lapset tulevat sivulta ja joskus välillä jopa ajavat päin omia punaisia. Hyvä kuitenkin että auto pysähtyi vaikka oli vihreät jos kerran autoilija huomasi silmäkulmasta jotain vaaraa - näinhän meitä kaikkia autokoulussa opetetaan.
Kyseisessä risteyksessä ei ole jalankulkijoita vaarana. Siitä kohtaa kun ei mene suojatietä, eli tässä tapauksessa tuo ei luultavasti päde.

Kyseisessä risteyksessä ei ole jalankulkijoita vaarana. Siitä kohtaa kun ei mene suojatietä, eli tässä tapauksessa tuo ei luultavasti päde.
Tuollainen tavallaan turha onnettomuus harmittaa aina...

Onkohan ollut eri paikka kun mitä mulla on mielessä. Tultaessa kehä III:lta vihdintielle on molemmissa valoissa (sekä idästä että lännestä tultaessa) suojatie juuri ennen vihdintietä josta menee usein pyöräilijöitä, rullaluistelijoita joista varsinkin pyöräilijät ovat lapsia. Mistäs muualta kehä III:lta pääsee vihdintielle kuin noiden suojateiden ylitse ?

Jos turma taas on sattunut ajettaessa pelkästään vihdintietä niin valoihin pysähtymiselle ei ole muuta loogista selitystä kuin se että autonkuljettaja ei ole ollut varma kehä III:lta tulevasta liikenteestä, tai oli kännissä, tai oli väsynyt, tai kuljettaja luuli tekevänsä jarrutestiä pesun jälkeen eikä huomannut nopeasti takaa lähestyvää moottoripyörää tai  ...

Mitäs teet tuollaisessa tilanteessa.... meikäläinenkin ajoi aiemmin keväällä perään vihreissä valoissa kun edellä ajanut väisti nopeasti lähestyvää polkupyöräilijää. Auttaisiko kaksi sormea etujarrulla ? Auttaako jalka valmiiksi takajarrulla ? Entäpä riittävä turvaväli ? Tai paremmin tilanteeseen sopiva nopeus ?

Jos on epäilys siitä että kyseinen kuljettaja aiheutti törkeää tai jopa hengenvaarallisen tilanteen takana tulevalle jarruttaen äkkiä ja ennalta-arvaamatta, on kyseessä törkeä liikenteenvaarantaminen. Jos ko. autoilevan osapuolen haluaa selvittää, niin siitä vaan tuntomerkkejä nettiin ja eiköhän asia ala avautumaan.

Tuollainen tavallaan turha onnettomuus harmittaa aina...

Onkohan ollut eri paikka kun mitä mulla on mielessä. Tultaessa kehä III:lta vihdintielle on molemmissa valoissa (sekä idästä että lännestä tultaessa) suojatie juuri ennen vihdintietä josta menee usein pyöräilijöitä, rullaluistelijoita joista varsinkin pyöräilijät ovat lapsia. Mistäs muualta kehä III:lta pääsee vihdintielle kuin noiden suojateiden ylitse ?
Jos puhutaan Vihdintien ja Kehä III:n risteyksestä, niin mullakin tuli ensimmäisenä mieleen ne kaksi kehältä poistuvaa liittymää joiden risteyskohdasta nimenomaan kulkee suojatiet.

Itselläni kävi viime perjantaina taasen sellainen tilanne, että edelläni ajanut auto hiljensi lähes pysähtyen tien oikeaan laitaan. Vilkkua ei näkynyt ja jäin toviksi ihmettelemään kuskin ajatusmaailmaa. Hetken epäröinnin jälkeen olin jo lähteä ohittamaan kun tämä sankari tekeekin yllättävän U-käännöksen!
veryangry.gif

Onnekseni ajoin ennakoiden ja hiljentäen reilusti vauhtia.
Kyllähän siinä niin meikäläinen kuin takanani ajanut moottoripyöräilijä ravisteli päätään autokuskille...

Valitettavasti se on niin että perään ajettaessa ja väistettäessä ja siten vältettäessä peräänajo se on aina oma vika tieliikennelain mukaan. Välttämättä muut eivät edes huomaa näitä omia mokia, joten itse valitettavasti vastuu on itse kannettava jos on yksin liikenteessä.
Ennakoitavuus pätee tähän yhtä lailla kuin ylinopeuteen ja vasemmalta eteen kääntymiseen, eli ei se edessä olo aina takaa "olen oikeassa"-kortti. Ei sentään ilman syytä yht'äkkiä jarruttaa ja kokeilla jarrujen pitoa...

Kyllähän tuolla liikenteessä tulee tavantakaa noitakin vastaan jotka pysähtyy vihreisiin valoihin. Se riittäväkin turvaväli lyhenee aika äkkiä jos edessä oleva tekee tönkköjarrutuksen vihreisiin mut se siitä tämänkin tapauksen spekuloinnista..
Ei tästä viimmeisimmästä vihreisiin stoppailijasta ole kuin viikko aikaa, onnekseni olin kuitenkin nuhaisella duunipakulla liikenteessä eikä se vihreisiin pysähtynytkään mitään äkkipysäystä tehnyt. Töötillä sitä piti kuitenkin ojentaa, missä lie senkin ajatukset olleet.

Ennakoitavuus pätee tähän yhtä lailla kuin ylinopeuteen ja vasemmalta eteen kääntymiseen, eli ei se edessä olo aina takaa "olen oikeassa"-kortti. Ei sentään ilman syytä yht'äkkiä jarruttaa ja kokeilla jarrujen pitoa...
Valitettavasti isomman ja vahvemman laki on aina voimassa liikenteessä, vaikka säännöt sanoisivat mitä.

Skenario menee esimerkiksi näin: Autonpesupaikoissa neuvotaan usein kyltissä että pesun jälkeen muista aina kokeilla jarruja - apua muistan sen neuvon vasta vihreistä valoista kun ja nyt kun kokeilen jarrut ei pidäkään yhtään. Vaikka kuinka katsoisi peiliin ei sieltä välttämättä huomaa nopeasti lähestyvää tai kuolleessa kulmassa olevaa pyörää. Jos takana olisi ollut rekka, tulos olisi ehkä ollut toinen, uutinen kirjoitettu toisella tavalla.

Tänä kesänä kerran munkin pyörä ohitettiin jo valmiiksi vasemmalle ryhmittymässä olleena ja valmiiksi vasempaan reunaan ryhmittyneenä ja tietysti vasemmalta - huh. Toisen kerran pyörä tuli oman kotilon eteen ilman suuntavilkkua - huh. Aiemmin asuntovaunullinen kotilo kääntyi vasemmalle, minä jatkoin suoraan, toinen vaunullinen meni samaan aikaan oikealta ohitse jättäen korkeintaan metrin tilaa mulle noin satasen vauhdissa ... ja pyörälle - huh, huh. Kerran joskus aikoinaan näytin keskaria kun kaveri kiilasi eteen kotilolla, alkoi lentää metalliputken kappaleita kohti - huh huh. Kerran väläytin valoja kun näin posliinikuppeja tien varressa ettei kaveri vahingossa ajaisi niin lujaa että menevät rikki, tuli keskaria, anteeksi asianosaiselle,  en enään tee sitä toiste kenellekään !  
veryangry.gif

Liikenteessä se vaan nyt on näin, siellä ollaan mopolla useimmiten kuitenkin yksin - paitsi jos ajetaan useamman pyörän letkassa. Silloin meidät huomataan, saadaan tietä ja joskus jopa pelonsekaista kunnioitusta ja ehkä joskus vähän paheksuntaakin jos on paljon mökäpönttöjä kiinni koneissa.

Valitettavasti se on niin että perään ajettaessa ja väistettäessä ja siten vältettäessä peräänajo se on aina oma vika tieliikennelain mukaan.
Ei muuten ole pitänyt paikkaansa kohta kolmeenkymmeneen vuoteen. Nimimekillä "vihreillä liinat kiini vetänyt maksoi Sisun sumuvalot".

Valitettavasti se on niin että perään ajettaessa ja väistettäessä ja siten vältettäessä peräänajo se on aina oma vika tieliikennelain mukaan.
Ei muuten ole pitänyt paikkaansa kohta kolmeenkymmeneen vuoteen. Nimimekillä "vihreillä liinat kiini vetänyt maksoi Sisun sumuvalot".
Ikärasismia että säännöt nyt noin kesken pyöräilykauden muuttuvat...

Millä todistit että edellä ajava vaaransi liikennettä ja että itse pystyit pysähtymään tien näkyvällä osuudella ? Tämä voi olla jopa hyödyllinen neuvo, koska olen kohta hakemassa opetuslupaa opettamista varten...

Millä todistit että edellä ajava vaaransi liikennettä ja että itse pystyit pysähtymään tien näkyvällä osuudella ?
Täysin tyhjä tie, kaunis kesäaamu, näkyvyyttä kilsatolkulla ja edellämenevä vetää yllättäen liinat kiinni vihreillä keskellä valoristeystä suoraan menevien kaistalla. Oli eksyksissä ja totes poliiseillekin, että "tästä piti kääntyä". Olisin saanut yhdistelmän pysähtymään esim. valojen vaihtuessa, mutta kun oli jo risteyksessä, niin oli "hiukka" yllättävä veto ja meni reagointiin ylipiiitkä sekuntti.

veryangry.gif
Aaargh... Mistä tuollaisia idiootteja oikein tulee *Raivoaa* On todella törkeää jättää onnettomuuden uhri heittelle ja pahimmassa taoauksessa kuolemaan. Purkan pimeimpään ja syvimpään kohtaan hetto niin, että luut rutisee
veryangry.gif

Back