Korotin kortin B:stä AB:ksi keväällä, ja koulutuksessa tosiaan keskityttiin ajokokeen läpäisemiseen eli siihen hidasajon ja jarrutusten/väistöjen harjoitteluun. Nuo jarrutukset ja väistöt olivat niitä oikeasti hyödyllisiä juttuja, mutta on todella surullista että inssejä edelleen hylätään siksi ettei joku osaa tehdä sitä hidasta u-käännöstä laittamatta jalkaa maahan. Toki pyörää pitää osata käsitellä risteyksissä ja ruuhkassa, mutta moniko motoristi on tänä vuonna kuollut siihen että pyörä on vahingossa kipannut parkkipaikalla?
Autokoulun mutka-ajon käsittely rajoittui muutaman loivan kehätierampin ajamiseen ja käsittelykokeeseen kuuluvaan hämärään "portit"-slalomtehtävään. Tiukkenevista mutkista ja todellisesta mutka-ajosta ei ollut kuin maininta teoriatunnilla, joten kanttailun joutuikin sitten opettelemaan itse mutkateitä ajamalla. Rata-ajo pitäisi ehdottomasti kuulua A-kortin koulutusohjelmaan, kun tosiaan autollakin käydään siellä liukkaradalla.
Ilmeisesti koulukohtaista vaihtelua on paljonkin, koska jotkut ovat kuulemma käyneet radalla, jotkut mutkateilläkin. Kortin hinnan ei edes tarvitsisi pahemmin nousta, jos suurin osa hidasajon harjoittelusta korvattaisiin vauhtiajon harjoittelulla. Joku voi tietty viisastella, että mitä sitä kaahaamista opettamaan kun voi ajella rauhallista matka-ajoa suoralla tielläkin? Kyllä esimerkiksi nuo liittymärampit voi olla aika tiukkoja ihan sillä tikkarin mukaisella vauhdillakin, varsinkin aloittelijalle. Mulla ainakin oli usein auto takanakissa kiinni kun piti himmailla ja kattoa että mites tää ramppi nyt sitten meneekään, ettei tarvinnut ninjaa kaiteeseen mällätä. Onko se sitten parempi että vetokaahaus-mutka-ajoa ei osata ja ajetaan tolppiin ja kaiteisiin?
Mitä turvaväliin tulee, Orgin- sun muissa ajoissa olen pyrkinyt siihen että näkisin edellä menevän mutkassa sisällä jo ennen kuin teen lopullisen päätöksen vauhdista ja kallistuksen määrästä. Niin kuin Kummisetä sanoi, jos edellä ajava siitä selvisi niin kyllä minäkin, jos renkaat ja alusta on kunnossa. Pyörällä kun harvemmin suoritetaan kesken kurvin mitään amerikan temppuja kuten autolla vasurilla jarruttaminen tjsp. Ja jos tästä huolimatta pari edellistä mutkaa on tuntunut epämukavilta niin paikkaansa letkassa voi vaihtaa jo ennen pientareella tai väärällä kaistalla käymistä.