• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörällä etuilu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lario
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vastuu on toki motoristilla, joka päättää jonojen välistä mennä. Ei pidä tunkea liian kapoisiin väleihin, eikä olla jonojen välissä, kun jono liikkuu yhtään kävelyvauhtia kovempaa. Jonojen välissä ei myöskään pidä itse ajaa suurella nopeuserolla muihin. Pyörä pitää olla myös sikäli hanskassa, ettei keräile autojen peilejä mukaansa.
Hauskoja tällaiset.
jo saman sais vielä rautalangasta?

Ennen kun A kortin sain ja olin kateellinen kaikille hyvännäköisellä moottoripyörällä ajeleville kuskeille harmitti kun muoviluoti valui jonojen välistä kärkeen mutta en siitä stressannut vaan ihailin menoa (saattaa olla etten ole täyskyrpäperussuomalainen kateudesta äärimmäisen kiukkuinen??) eli ei haitannut minua!!

POLKUPYRÄT sais suksia vittuun ketkä tekee samoin ja jää siihen eteen himmailemaan
mad.gif

Splittailusta vielä, niin vaarallistahan se on kyllä.. Itellä kävi niin että jono lähti liikkeelle valot vaihtui kesken splittauksen
eek.gif
sit oli pakko vetää urku auki ettei autot vahingossa vaikka kiilaa kun katselee peileistä että mikä sieltä tulee... Seuraavat valot meni samoilla vauhdeilla vaikka punainen paloi (häpeällinen hymiö) ei auttanu jarruttelu...

Vastuu on toki motoristilla, joka päättää jonojen välistä mennä. Ei pidä tunkea liian kapoisiin väleihin, eikä olla jonojen välissä, kun jono liikkuu yhtään kävelyvauhtia kovempaa. Jonojen välissä ei myöskään pidä itse ajaa suurella nopeuserolla muihin. Pyörä pitää olla myös sikäli hanskassa, ettei keräile autojen peilejä mukaansa.
Hauskoja tällaiset.
Onko luetun ymmärtämisvaikeuksia, vai jostain muusta syystä?

Mitähän haittaa tuosta splittauksesta oikeasti autoilijoille on, ei yhtään mitään. Splittaus ei hidasta liikennettä millään tavoin, sieltä keulilta kun pääsee lähtemään paljon nopeammin kuin autot ja jonot lyhenee  
biggrin.gif

Taitaa olla vain suomalaisten liikennekulttuuriin kuuluvaa tuo kateus siittä et toinen on nopeampaa perillä  
wink.gif
Ei se tietty näytä hidastavan, kun poistuu reippaasti siitä keulilta. Jos kuitenkin  ajatellaan kunnon ruuhkaa, jossa taas seuraavissakin valoissa jonotellaan niin kyllä ne kaikki ohitetut putoaa jonossa pykälän taaksepäin splittauksen seurauksena.

Joustavuutta näissä hommissa tarvittaisiin kuitenkin puolin ja toisin.
Eihän putoa, ei se "keskikaista" kenenkään paikkaa siirrä seuraavissakaan valoissa
biggrin.gif

Ja muistetaan kiittää niitä jotka antaa tilaa splittaajalle.
Juuri näin, kaikille tulee hyvä mieli ja jos sattuu vielä joku toinen autoilija näkemään, niin saattaa sekin oppia. Itse ainakin morjenstan kaikille jotka antaa latua
smile_org.gif
Tähän erittäin sama. Kehä ykkösen ruuhkassa splittaillessa autot antavat usein tilaa kun näkevät meikäläisen tulevan pyörällä kaistojen väliä. Vaikka en sitä lisätilaa tarvitse, kiitän silti aina huomaavaisuudesta kättä heilauttamalla. Suosittelen samaa muillekin  
smile_org.gif

Avauksesta sen verran, että haiskahtaa provolta. Puhutaan etuilusta yms. Parempi jättää omaan arvoonsa ja splittailla ruuhkassa ja porrastaa autojonoja jatkossakin
062802moto_prv.gif

Tää keskustelu pitäis käydä jossain foorumeilla jossa olis fanaattisia autoilijoita mukana=) Molemmat olisivat omasta mielestään oikeassa.  

Mut jos asenne on että "Mua ei vittu kiinnosta mitä autoilijat ajattelee" niin ei silläkään pitkälle päästä. Samanlaiselta asenne ongelma tuo meinaan kuulostaa kuin autoilijan pärinät pyörää kohtaan.

Ei mua autolla koskaan varsinaisesti häirinnyt, ihan kiva oli ihailla ohi lipuvaa pyörää.

POLKUPYÖRÄT sais suksia vittuun ketkä tekee samoin ja jää siihen eteen himmailemaan
mad.gif
Aamen.

Suomen maatiekulttuuri on muutenkin täysin perseestä ja 90 prossaa meistä härmän junteista tarttis laittaa esim. saksaan tai vaikkapa ruotsiin pariksi viikoksi harjoittelemaan ajamista.
no ainakaan saksalaisesta autolla liikkujasta en soisi kenenkään mallia ottavan.
Ehkä avuttomin kansa joka kumipyörää apuna käyttäen matkaa taivaltaa.

Oletko koskaan mennyt autolla lautalle?
Huomasitko, että siihenkin jonoon moottoripyörät ajaa autoista ohi ja laivan henkilökunta ottaa pyörät sisään ensin?
Siksi, että ne pyörät tungetaan koloihin joihin ei autot mahdu ja nopeampiliikkeisinä ne päästetään laivasta monesti ensin poiskin, riippuu nyt hiukan lastaustilanteesta.
Itsellä on ihan päinvastaiset kokemukset laivalle/lautalle ajosta: Ruotsin/Tanskan väliselle lautalle ajaessa ( ei ollut jonoa kuin pari autoa edellä ) ajoimme siihen lippukojun viereen ajokaistojen keskelle odottamaan vuoroamme lipunostoon. Taaksemme ei tullut ketään, mutta lippua ei myyty käveltyämme luukulle asioimaan; meidän piti mennä luukulle pyörän päällä istuen. Syynä on kuulemma moottoripyöräilijöiden ETUILU lippujonossa ja tästä on tullut laivayhtiölle valituksia. Lipunmyyjä pahoitteli tilannetta, mutta sanoi kameroiden tarkkailevan myyntipisteitä eikä hänellä ollut vaihtoehtoa toimia.
Samoin saaristolautalle mennessämme viimeisten mukaan mahtuneiden joukossa henkilökunta tuli varmistamaan, ettemme olleet etuilleet jonossa vaikka niille paikoille ei autoa ei olisi saanut edes mahtumaan...

Jonojen ohittaminen "sivistysmaissa" johtunee ennemminkin suuresta ajoneuvomäärästä ( ruuhkat ovat todellisia ) ja kaksipyöräisten suuremmasta osuudesta ajoneuvomäärästä. Se auto ei myöskään ole sellainen m....njatke kuin Suomessa, eihän siellä kukaan pillastu pienistä lommoistakaan. Moottoripyöriltä vapautuvalla tilalla ei ole täällä mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta, ei edes pääkaupunkiseudun ruuhkassa. Suomalaiset ovat vaan nykyään niin kärsimättömiä, että missään ei haluttaisi jonottaa vaan heti alkaa hirveä narina ja henkilökunnan sättiminen ( jos on sellainen paikka ). Ja ehkä muualla maailmassa osataan muutenkin elää rennommin eikä pureta työpaikalla kertynyttä vitutusta liikenteessä kuten täällä...

Eli olen aloittajan kanssa jotenkin samoilla linjoilla: splittaus on pääasiassa mukamas järkisyillä perusteltua etuilua. Vähän samalla tavalla kuin usein puhuttu "joustavuus" liikenteessä; 90% väistää 10% kiireistä joukkoa, jonka mielestä heidän statuksensa yhteiskunnassa/ajoneuvon arvo antaa heille oikeuden tulkita sääntöjä vapaammin. Tarkennan vielä, että splittaus ei tosiaan ole minulta pois ja väistän tarvittaessa aina minua nopeammin liikkuvia  
wink.gif

no ainakaan saksalaisesta autolla liikkujasta en soisi kenenkään mallia ottavan.
Ehkä avuttomin kansa joka kumipyörää apuna käyttäen matkaa taivaltaa.
Hah, eilen tuli perä edellä vastaan (onneksi ei auringosta!) hunnien kultasiipi-laivue, saattueeseen kuului myös raskas kaksirunkoinen "pommikone",  sotaliput vain liehuivat, peileihin ei katseltu sillä ei kenenkään voi tarvita mennä ohi kun melkein rajoituksen mukaan ajetaan mutkapätkällä.
Jaa mitenkö tämä liittyy aiheeseen, lähinnä siten että mietin pitääkö splitata kun väliä oli melkein enemmän pyörien välissä kuin tien vasempaan laitaan.
No, onneksi muodostelma oli kuitenkin niin pedantin tiukka että koko armadan sai kuitattua blitzkrieg-taktiikalla ylläkköä ja aadolfinmaan V2:n raakaa voimaa hyödyntäen vasemmalta puolelta (ilman sivulaukkuja mahtui).

Splittausintoani vähentää tältä foorumilta luettu tieto että siitä tulisi automaagisesti päiväsakkoja (törkeä liikenteen vaarantaminen?) eli hintaa voi kertyä? Onneksi harvoin joutuu pk-seudulla liikehtimään ruuhka-aikaan.

Erään kerran Vihdintiellä siinä juuri ennen kehä I:tä (Hkiin päin) kyllästyin vasemmalla kaistalla savuten jurnuttavaan Saab ysisataseen jolta meni noin minuutti kiihtyä 60:een.
Törkää ties mitä osoittaen sitten seuraavissa valoissa ajoin kaistojen väliin renkaanmitan edelle autoista.
Kaistat ovat siinä kohtaa hyvin leveät ja autot olivat kaistojensa eri laidoissa, joten väliin olisi mahtunut rennosti Polo-luokan pikkuauto.
Odotin vaihde sisällä ja valon vaihtuessa lähdin ripeästi mutta ilman erityistä kiirettä, revitystä tms. Kakkoselle vaihtaessa katsoin peiliin ja muutama kymmenen metriä perässä Saabin pitkät vilkkuivat villisti kuin peilipallo kasaridiskossa savuverhon keskeltä.
Kai siinäkin jonkun tunteita ja oikeuksia* taas loukattiin törkeästi.

* "Minulla on oikeus ajaa vasemmalla kaistalla alinopeutta koska tämä ei ole moottoritie eikä kukaan saa riistää minulta oikeutta määrätä koko liikenteen tahti Suur-Helsingin alueella"

Tällaisia "oikeuksia" kai se moottoripyöräilijöiden "etuilu" loukkaa...  
nixweiss.gif

Eikö "etuilu" tarkoita sitä, että jollakulla on jokin "etu" ja joku toinen sen häneltä oikeudettomasti riistää?
Ei sitä, että joku onnistuu hankkimaan jonkin edun mitä toisella ei ole? (Se on: Esteettömämpi liikkuminen ajoneuvovalinnan johdosta)

Hyvin kirjoitettu noista kateuden lajeista tuolla yllä, säästyi minulta vaivaa  
thumbs-up.gif

Hauskoja tällaiset.
Onko luetun ymmärtämisvaikeuksia, vai jostain muusta syystä?
Ei kato... eihän kukaan mitään itse ymmärrä, mutta se on hyvä kun PECHA kertoo sen noin selvennettynä elämäntotuutena, niin menee sullekin Cute kato kupoliin. Niin saatana.

Suomi on sellainen vitun takapajula, ettei mitään rajaa. Jos ajaa jorman, erkin, tai uolevin korollan ohi, niin heti alkaa töötjavalojenvilkutusshow.

päivät tulee oltua tuolla tienpäällä, ei siellä mp:t ärsytä vaan just nämä tojota* . Itse tekevät just sitä mistä aloittaja sanoi, mutta tekevöt sitä raskaanliikenteen eteen. Se on mulle sama pysäytänkö sen paskan siihen ja lähden pikkuykkösestä eteenpäin saman palkan minä siitä saan, mutta niitä takana tulevia mp/auto se saattaa harmittaa.

Eli tarkoitan sitä kun menään punaisiin valohin ja isompi auto siihen hidastaa jo kaukaa, niin se edessä oleva väli on ns. soriturvaväli. Ei suinkaan se johon pitäis jokaisen tojotateron päästä etuilemaan. MP:t ei onneksi tuohon syyllisty kpvin usein, tosin poikkeus vahvistaa säännön:(

edit: oikoluvusta vastaa lapin kulta

Ajattelitko ollenkaan, että monet pyöristä on ilmajäähdytteisiä ja pitkään jonossa seisoessaan kuumenevat liikaa?Hellekelillä.
Eikö silloin ole järkevää päästää sellainen laite jonoon keulille, että se pääsee lähtemään siitä nopeasti ja saamaan sitä ilmavirtaa jäähdytykseen.
Harvapa sitä varmaan ajattelee, paitsi se tekninen vähemmistö.

Mun on ihan koneekin puolesta mielummin liruteltava sitä 40 km/h kaistojen välissä kun ei ole kuin ilmaa koneessa eikä mitään flektiä apuna.

Enkä kyllä ymmärrä keneltä se olisi pois jos vaikka Kehän seisovassa tai 16 km/h etenevässä ruuhkassa joku jättää autoille tilaa ja menee kun kerran siihen mahtuu. Euroopassahan tämä on jopa suotavaa.

Mahtaisi ruuhkat etelä-euroopassa kaksin- tai kolminkertaistua, jos jokainen kaksipyöräinen varaisi itselleen auton tilan, joten siellä autoilijat suorastaan toivovat että ajetaan siinä autojen välissä, kun se on heidän etunsa mukaista.

Mutta aika hyvin toimii täälläkin jo, kunhan tosiaan ajaa sitä mopovauhtia ja tekee itsensä nähdyksi. Änkyroitä on enää 1/200 -osa, ennen oli paljon enemmän.

Juuri näin, kaikille tulee hyvä mieli ja jos sattuu vielä joku toinen autoilija näkemään, niin saattaa sekin oppia. Itse ainakin morjenstan kaikille jotka antaa latua
smile_org.gif
Tähän erittäin sama. Kehä ykkösen ruuhkassa splittaillessa autot antavat usein tilaa kun näkevät meikäläisen tulevan pyörällä kaistojen väliä. Vaikka en sitä lisätilaa tarvitse, kiitän silti aina huomaavaisuudesta kättä heilauttamalla. Suosittelen samaa muillekin  
smile_org.gif
[/QUOTE]
Sama täällä, jokaiselle joka huomioi antamalla lisää tilaa hoitan heilauttaa kättä kiitokseksi.

Uskon että se voi olla jopa tapakasvatusta, toivotottavasti siitä pienestä kiitoksesta tulee sille tilaa antaneelle hyvä mieli ja antaa seuraavan kerrankin.

Samalla se joka änkyröi että muuta autoilijat toimivat toisin ja saavat kiitosta siitä.

Eli olen aloittajan kanssa jotenkin samoilla linjoilla: splittaus on pääasiassa mukamas järkisyillä perusteltua etuilua. Vähän samalla tavalla kuin usein puhuttu "joustavuus" liikenteessä; 90% väistää 10% kiireistä joukkoa, jonka mielestä heidän statuksensa yhteiskunnassa/ajoneuvon arvo antaa heille oikeuden tulkita sääntöjä vapaammin. Tarkennan vielä, että splittaus ei tosiaan ole minulta pois ja väistän tarvittaessa aina minua nopeammin liikkuvia  
wink.gif
Joustavuus = kiireistä?

Ei se nyt ihan niinkään ole. Ei kaikilla ole hanskassa sekään miten pitäisi elää HITAAMPIEN kanssa.

Osalta vieläkin katkeaa verisuoni päästä kun siinä edellä mataa joku kuka ajaa VAIN 90 km/h 80 km/h alueella.

Tai jos edessä on rekka / kuorma-auto / peräkärry / kusikoppi / jokumuumikä.

Niilä on OIKEUS ja itse asiassa velvollisuus ajaa hitaammin. Itse asiassa jokaisella on oikeus ajaa hitaammin ja sitä pitäisi kunnioittaa. Erityisesti silloin kun on pimeää, liukasta ja niin pois päin.

Itse kun ajan harrasteautolla, niin suurin osa näkee siitä jo ihan ikänsä takia että se ei ole mikään maantieraketti ja sitä paremmin huomioidaan, mutta silti osalle autovanhus on pelkkä vtun tuke liikenteessä kun ei aja riittävästi ylinopeutta.

Mistä näitä itsekkäita pskiaisia vieläkin sikiää? Minulla ei ole mitään sitä vastaan että ajakoon jokainen sitä vauhtia kuin vehkeet / pää / lompakko kestää, mutta ottakoon sitten edes muut huomioon. Kaikkien ei ole pakko ajaa 120 km/h ollakseen oikeutettuja käyttämään yhteisiä teitä.

Usemmiten nämä ovat autoilijoita, mutta kyllä näitä motoristeistakin löytyy. Ihan oikeasti, ei sillä kilokyykyllä tartte ajaa takapaksissa kiinni, kyllä se lähtee ohi ihan yhtä hyvin sieltä 20 metrin päästäkin.

Jopa minun matkalehmällä pidän reilun välin ja piiskaan sitä sitten sieltä laukkaan kun on sopiva paikka mennä ohi.

vittu et huvitti ku oltii viimeviikolla menos kattoo nesterallissa killeriä perjantai iltana ja jonotettiin killerin parkkipaikalle. Miun eellä oli kolme autoo ja jono meni ihan nopeesee tahtii ku lipun myyjät myi parkkilippuja. auta armias joku valopää oli miun takana jollain helvetin vitun ylimakeella matkaendurolla ja takissa isot ktm tekstit
tounge.gif
siinä sitte lähtee tästä pitkästä kolmen auton jonosta ohi keulille ostamaan lippuu
biggrin.gif
vastaan tuleeki veli venäläiset jotka meinaa jyrätä koko matkaenduromiehen mut saa kuitenkii sen katumaasturinsa pysäytettyy. sit se siinä nolona pyöri et mistä välistä hää pääsee pois ja loppu pelissä väisti ojaan kaikkine saatanan matkalaukkuineen
biggrin.gif
oli siinä autoilijoilla hilpeet ilmeet

Back