• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräkortti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuhnu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli jos olen ymmärtänyt niin korttiko menee seuraavasti:

16 v A1 kortti, jolla saa ajaa 11 kW ja 125 kuutioista?
automaattisesti 18 vuotiaana ilman mitään kortin uusimista kw lukema nousee tuonne 25 kw ja silloin saa ajaa mitä tahansa pyörää, kunhan se on kuristettu.

Sitten automaattisesti 20 tai 21 vuotiaana saa ajaa mitä tahansa moottoripyörää ilman, että korttia pitää käydä uusimassa.

Jos ajan kortin 21 vuoden jälkeen voin ajaa inssin pikkupyörällä TAI isolla pyörällä. Jos ajan pikkupyörällä, niin sitten kortti luokaksi tulee A1 eli 125 kuutiota ja 11 kW. Jos ajan inssin isolla niin sitten saan ajaa mitä tahansa prätkää?

Mulla itellä on lahjaksi saatu A kortti, mutta poika meinaa ajaa ensi kesänä (2010) kevari kortin.

Onko muuten vielä tuossa kevarikortissa se kolmiolla ajelu? eli kolmin kanssa saisi harjoitella prätkällä ajoa kuusi kuukautta ennen kuin inssiin saa mennä?

Ilmeisesti kolmiolla ajaminen tarkoittaa nopeutta 45 ja tiettyä aluetta jolla saa ajella?

Ai niin keskustelun aloittajalle tieto, että tämä on oikeasti tärkeätä kyselyä ja vastailua. Eli lisää vaan uusia kysymyksiä kehiin.

Ja tervetuloa foorumille :-)

062802jumpie_prv.gif
A-1 kortin voi ajaa joko autokoulussa tai harjoitteluluvilla joilla saa sen hullunkolmion persiisiin. täällä näyttää olevan tarkempaa tietoa

suosittelisin käymään päivittämässä ne ajokorttiluokat kohilleen...jos sattuu polliisisetälle huono päivä niin saat vielä rapsut ajokorttiluokan ylittävän ajoneuvon kuljettamisesta...vaikka sulla olisi oikeus sitä kuljettaa oikeesti, mut ajokorttissa ei lue niin...

No kyllähän siinä kortissa lukee myös se ajo-oikeuden myöntämispäivä. Toisaalta jos sattuu yksinoleva mp-poliisi pysäyttämään, niin saattaa se laskutaitoinen työpari puuttua.
Laitoksella aikanaan sanoivat, että tämä on ihan selvä homma eikä siitä tule mitään ongelmia tien päällä. Näin on mulle infottu ja ju**lauta näillä sit mennään!
Ainoastaan ulkomaille tuo täytyy tietysti päivittää.

suosittelisin käymään päivittämässä ne ajokorttiluokat kohilleen...jos sattuu polliisisetälle huono päivä niin saat vielä rapsut ajokorttiluokan ylittävän ajoneuvon kuljettamisesta...vaikka sulla olisi oikeus sitä kuljettaa oikeesti, mut ajokorttissa ei lue niin...
Tuo ei pidä paikkaansa... Itse kyselin samaa asiaa Poliisilta silloin kun hommasin pyörää. Mulla kans merkintä pikku-A:n kohdalla, mutta poliiseiltakin odotetaan sen verran laskutaitoa, että osaavat laskea 2 vuotta siitä kortissa mainitusta päivämäärästä... ;)

Eli minulla merkintä X.X.2002 sen pikku-A:n kohdalla.

Jos ajan kortin 21 vuoden jälkeen voin ajaa inssin pikkupyörällä TAI isolla pyörällä. Jos ajan pikkupyörällä, niin sitten kortti luokaksi tulee A1 eli 125 kuutiota ja 11 kW. Jos ajan inssin isolla niin sitten saan ajaa mitä tahansa prätkää?
Ei kai sitä kevarilla tarvii aloittaa? Mielestäni saa sellasen alle 25kw, joka pitää sitten olla 2 vuotta, jotta saa isoa alle. Näin ainakin työkaverillani, joka ajoi juuri vuosi sitten kortin.

Tai mistäs minä kylläkään tiedän voiko halutessaan ajaa vain kevarikortin vielä yli 21 vuotiaana. Kaipa sekin on mahdollista
nixweiss.gif

Ainakin sen saa valita ajaako pyöräkoulun isolla (yli 25kw) vai pienellä (alle 25kw). Niiden mukaan sitten määräytyy korttikin.

No kyllähän siinä kortissa lukee myös se ajo-oikeuden myöntämispäivä. Toisaalta jos sattuu yksinoleva mp-poliisi pysäyttämään, niin saattaa se laskutaitoinen työpari puuttua.
sanoi:
Laitoksella aikanaan sanoivat, että tämä on ihan selvä homma eikä siitä tule mitään ongelmia tien päällä. Näin on mulle infottu ja ju**lauta näillä sit mennään!
Ainoastaan ulkomaille tuo täytyy tietysti päivittää.

Onko muuten joku todella päivittänyt tuota korttia ja saanut sille kolmannellekin pyöräriville tekstit pienempien korttien jatkoksi? Tuli vaan mieleen, että josko sitä ei saakkaan ne, jotka on ajan kuluessa vain "ylennetty". Tämä tuli mieleen ajokorttiasetuksen tekstistä, josta näinkin on mahdollista tulkita.

8 § (19.12.1997/1243)
Ajo-oikeutta koskevat erityiset rajoitukset

"A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW."

Minua kiinnostaisi myös juuri tuon ulkomaa-asian kannalta tämä. Selväähän on, ettei Suomessa ole tässä poliisin kanssa ongelmaa, koska heidänhän tulisi tavallisimmat asiat laista kuitenkin tietää.

EDIT: Kyllä tosiaan saa sen ison A:n merkinnän maksamalla 40 euroa. Poliisi laskuttaa siis "ulkomaan ajoluvista". Se on sen ainut funktio. Ajokorttihakemuksessakin on oma ruutu tälle merkinnälle "A:n laajennus"

Onko muuten joku todella päivittänyt tuota korttia ja saanut sille kolmannellekin pyöräriville tekstit pienempien korttien jatkoksi? Tuli vaan mieleen, että josko sitä ei saakkaan ne, jotka on ajan kuluessa vain "ylennetty". Tämä tuli mieleen ajokorttiasetuksen tekstistä, josta näinkin on mahdollista tulkita.

8 § (19.12.1997/1243)
Ajo-oikeutta koskevat erityiset rajoitukset

"A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW."

Minua kiinnostaisi myös juuri tuon ulkomaa-asian kannalta tämä. Selväähän on, ettei Suomessa ole tässä poliisin kanssa ongelmaa, koska heidänhän tulisi tavallisimmat asiat laista kuitenkin tietää.
Mä ajoin 20 vuotiaana 25kw kortin. Tällä viikolla tulee 2 vuotta siitä inssipäivästä jolloin sain kortin. Ja kyllä mä olen eläny siinä uskossa, että mun pitää poliisilaitokselle viedä uus ajokorttilupahakemus jotta saan korttiini sen uuden rivin. En tiedä, että saanko sitten väliaikasen kortin(pienen paperilapun) täystehoseen siksi aikaa, kunnes uusi kortti on valmis. Ja en edes tiedä, saanko ajaa virallisesti täystehoisella ilman, että mulla on se merkintä ajokortissa.

Itse ajoin noin vuosi sitten välikortin (kun ei ollut vielä ikää isoon A:han), mutta kun en tuota kahta vuotta malttanut odotella kävin alkukesästä täytettyäni 21 suorittamassa inssin isolla pyörällä, ja nyt on siis iso A siitä lähin ollut taskussa.

sanoi:
Mä ajoin 20 vuotiaana 25kw kortin. Tällä viikolla tulee 2 vuotta siitä inssipäivästä jolloin sain kortin. Ja kyllä mä olen eläny siinä uskossa, että mun pitää poliisilaitokselle viedä uus ajokorttilupahakemus jotta saan korttiini sen uuden rivin. En tiedä, että saanko sitten väliaikasen kortin(pienen paperilapun) täystehoseen siksi aikaa, kunnes uusi kortti on valmis. Ja en edes tiedä, saanko ajaa virallisesti täystehoisella ilman, että mulla on se merkintä ajokortissa.

Eli kuten edeltä ilmeni, niin saat ajaa, koska 2 vuotta A-ajo-oikeutta tulee täyteen. Etkä tarvitse mitään uutta korttia.

Mä ajoin kortin tän vuoden toukokuussa ja 20 olen vanha, eli väli-A kortti pitäis olla mutta ajokortissa on merkinnät isonpyörän kohalla. onko mahollista että joku kämmi ois konttorilla käynyt ja vahingossa merkattu isolle pyörälle tai jotain?

Mä ajoin kortin tän vuoden toukokuussa ja 20 olen vanha, eli väli-A kortti pitäis olla mutta ajokortissa on merkinnät isonpyörän kohalla. onko mahollista että joku kämmi ois konttorilla käynyt ja vahingossa merkattu isolle pyörälle tai jotain?

Virhe on varmaan kyseessä. Yllä lainatun ajokorttiasetuksen 8 §:n mukaan et kuitenkaan saa ajaa yli 25kW. Pelkkä merkintä kortissa ei riitä, kuten huomaat. Jos poliisi on hiukan hereillä ja alkaa laskea, niin tulee ongelmia. Ajo-oikeuden alkamispäivähän seisoo kortissa.

kannattaa katsoa että ajaa oikeasti inssin sitten isolla mopolla, eikä vahingossa pikkusella tai kuristetulla isolla... muuten menee iso-A kortti kuralle ;)

ps... vaimon eka iso-A ajotunti tänään
062802jumpie_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

nostakaamme kaikki hattua, än yyy tee NYT!
bowdown.gif
bowdown.gif

joo-oh. heti eka postaus meni pieleen. varmaan paranee sitten poistaa tunnarit ei kirjoitella tänne enää.

Kiitos tästäkin,

-tuomas-
Ei suinkaan, sehän meni oikein hienosti.

Saithan asiallisen vastineen viitteen kera sekä kortillesi lisää katetta ja se on kyllä täällä tappajahaita kuhisevassa altaassa aika hyvä suoritus ensikertalaiselle
biggrin.gif

Mulla kans merkintä pikku-A:n kohdalla, mutta poliiseiltakin odotetaan sen verran laskutaitoa, että osaavat laskea 2 vuotta siitä kortissa mainitusta päivämäärästä... ;)
Tuli mieleen kun kaveri ajoi kolarin vuosia sitten ja poliisit laskivat onko auton katsastus voimassa, aikansa ynnäiltyään tulivat siihen tulokseen että onhan se.. Katsastus oli kuukauden myöhässä..
biggrin.gif

Mutta ehkä uusien koulutuksessa matematiikan määrää on lisätty..
idea3.gif

Back