• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräjengit kiellettävä lailla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NewmanRS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kukkahattuosasto nimimerkki pechan johdolla pitää itsestäänselvyytenä, että prosenttijengi=rikollisjärjestö. Mutta millä perusteella?
Aivanko pokkanaamalla väität, että 2-3 isointa "prosenttijengiä" Suomessa ovatkin tosiasiassa täysin rehellisiä organisaatioita, eivätkä osa järjestäytynyttä rikollisuutta? Olisi kiva kuulla perustelut, vai onkos se esim. ns.mutua.

Näyttöä vastakkaisesta päätelmästä tuntuu nimittäin olevan melko runsaasti.

kukkahattuosasto nimimerkki pechan johdolla pitää itsestäänselvyytenä, että prosenttijengi=rikollisjärjestö. Mutta millä perusteella?
Aivanko pokkanaamalla väität, että 2-3 isointa "prosenttijengiä" Suomessa ovatkin tosiasiassa täysin rehellisiä organisaatioita, eivätkä osa järjestäytynyttä rikollisuutta? Olisi kiva kuulla perustelut, vai onkos se esim. ns.mutua.

Kukkahattu pois silmiltä...
smile_org.gif

En mä väitä jengejä rikollisiksi enkä myöskään ei-rikollisiksi, en itse asiassa väitä niitä yhtään miksikään. Kun en tiedä, niin en tiedä.

Väitän sen sijaan, että ei täällä viisastelijoistakaan moni tiedä, miten rikollisia tai ei-rikollisia ne jengit ihan oikeasti ovat. Vai onko esimerkiksi sulla esittää jotain faktaa väitteesi tueksi? Missä se näyttö "vastakkaisesta päätelmästä" on? Iltapäivävessapaperissa? Jonkun kahelin kytän mielipiteessä siitä, että tunnukset pitäis kieltää?

Siivosin vähän aiheen ohi menevää kommentointia pois ettei tarvitse siirtää koko aihetta paskikseen.

Jatkakaa...

Kukkahattu pois silmiltä...
smile_org.gif

En mä väitä jengejä rikollisiksi enkä myöskään ei-rikollisiksi, en itse asiassa väitä niitä yhtään miksikään. Kun en tiedä, niin en tiedä.

Väitän sen sijaan, että ei täällä viisastelijoistakaan moni tiedä, miten rikollisia tai ei-rikollisia ne jengit ihan oikeasti ovat. Vai onko esimerkiksi sulla esittää jotain faktaa väitteesi tueksi? Missä se näyttö "vastakkaisesta päätelmästä" on? Iltapäivävessapaperissa? Jonkun kahelin kytän mielipiteessä siitä, että tunnukset pitäis kieltää?
Voihan sitä hyvin uskoa että nämä tarinat ja linkit on ilkeiden ihmisten panettelua. Mikä minä olen sanomaan mitä mcmiehen kannattaa uskoa. Jos uskoo vaan omia silmiään, on selvää ettei toista maailmansotaa ollut.

Wikipedia

Toisaalta eri mieltä olevien nimittely on vähän kökköä argumentointia. Ei vakuuta.

Toisaalta mua ei hirveästi kiinnosta, mitä mieltä mun argumentoinnista noin yleisesti ottaen ollaan...
smile_org.gif

Mutjoo. Linkkejä. Oikeen wikipedia. Ja "nämä tarinat". Siinä sitä luotettavaa näyttöä kerrakseen. Koettakaa nyt edes...
smile_org.gif

Mä muistan montakin uutista siitä, kun nää jengit on nahistellu toistensa kanssa. Moni on siinä hommassa saanut luodistakin, mikä on tietenkin rikollista. Mutta "järjestäytynyt rikollisuus" lienee jotain enempi business-pohjaista rötöstelyä, kuten huimausaine- ja ihmiskauppaa ja sen sellaista. Vai järjestäytyykö rikollisuus vain siksi, että voi tapella toisen samasta syystä järjestäytyneen rikollisryhmän kanssa?

Noin äkkiä ajatellen en sen sijaan muista yhtäkään uutista, jossa kerrottaisiin "prosenttijengien" jäsenten saaneen tuomioita suuren mittakaavan huimausainekaupoista tai muusta vastaavasta rikoksesta. Luulisi sellaisen olevan herkullinen aihe lööppien repimiseen roskalehdistölle. Kaikenmaailman ratsiat jengien tiloihin uutisoidaan kyllä näyttävästi, mutta siihen se yleensä jää.

Jottei jäisi epäselväksi: en edelleenkään väitä yhtään mitään jengien rikollisuudesta tai ei-rikollisuudesta. Kunhan vaan ihmettelen, kuinka kevyesti täällä ollaan valmiita tuomitsemaan - puoleen tai toiseen.

Paskikseenhan tämä sisältönsä puolesta ilman muuta kuuluisi.

Paskikseen senkin takia, että moottoripyöräily ei oikeastaan liity näihin mitenkään. Tietääkseni suomessa on liivijengejä, joilla ei ole mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa. Joillakin keppostelijoilla on mopoja, entä sitten? Joillakin ehkä nahkaliivit, entä sitten? Monet heistä syövät ruokaa, käyvät paskalla ja ajavat joskus autoillakin. Entä sitten?

Miten näiden porukoiden ulkoisiin, muille näkyviin seikkoihin puuttuminen muuttaa asioita mihinkään? Mikä on merkityksellistä tietoa? Mistä kukaan saa tietää, kuulutko ompeluseuraan tai johonkin muuhun poppooseen?

Jotkut valitsevat tiensä, oli se laissa kiellettyä tai ei. Se, että se on rikoslain mukaan rangaistavaa ei tee asiasta yhtään enemmän tai vähemmän houkuttelevaa.

Asekeräilijän sarjatuliaseella ampumisen luvallisuuden suhteen voin olla väärässäkin. Näin kuitenkin minulle eräs sota-aikaisia sarjatuliaseita luvalliseti omistava kertoi. Ehkä lipsautti pikku valheen, syystä jota voi vaan arvailla..
Poliisi voi myöntää luvan, jonka reunaehdoiksi voidaan kirjata, että lupa ei oikeuta patruunoiden hankkimiseen tai hallussapitoon, eikä aseella ampumiseen.

Tämä tuli ilmi, kun kaveri meinasi isänsä kuoltua deaktivoida isoisän mukana sodassa kulkeneen Parabellumin. Kielsin kaveria tekemästä sitä ja hommasin itse luvan siihen. Käydessäni näyttämässä asetta laitoksella selitin tätä kuviota ja aseen merkittävää historiaa poliisimiehelle. Hän sanoi, että kaveri olisi todennäköisesti saanut aseeseen ns. muistoaseluvan mainituilla reunaehdoilla. Ei siis välttämättä tämä eräs valehdellut...
Näin juuri. Keräilijöiden lupiin laitetaan nykyään yleensä ehto, että aseella ei saa ampua, sitä saa vain pitää kokoelmassa.

Vanhan lain aikaan lääninhallitukselta saaduissa poikkeusluvissa ei yleensä tuollaista ehtoa ollut. Niillä saapi siis ampuakin.

Toisaalta mua ei hirveästi kiinnosta, mitä mieltä mun argumentoinnista noin yleisesti ottaen ollaan...
smile_org.gif

Mutjoo. Linkkejä. Oikeen wikipedia. Ja "nämä tarinat". Siinä sitä luotettavaa näyttöä kerrakseen. Koettakaa nyt edes...
smile_org.gif

Mä muistan montakin uutista siitä, kun nää jengit on nahistellu toistensa kanssa. Moni on siinä hommassa saanut luodistakin, mikä on tietenkin rikollista. Mutta "järjestäytynyt rikollisuus" lienee jotain enempi business-pohjaista rötöstelyä, kuten huimausaine- ja ihmiskauppaa ja sen sellaista. Vai järjestäytyykö rikollisuus vain siksi, että voi tapella toisen samasta syystä järjestäytyneen rikollisryhmän kanssa?

Noin äkkiä ajatellen en sen sijaan muista yhtäkään uutista, jossa kerrottaisiin "prosenttijengien" jäsenten saaneen tuomioita suuren mittakaavan huimausainekaupoista tai muusta vastaavasta rikoksesta. Luulisi sellaisen olevan herkullinen aihe lööppien repimiseen roskalehdistölle. Kaikenmaailman ratsiat jengien tiloihin uutisoidaan kyllä näyttävästi, mutta siihen se yleensä jää.

Jottei jäisi epäselväksi: en edelleenkään väitä yhtään mitään jengien rikollisuudesta tai ei-rikollisuudesta. Kunhan vaan ihmettelen, kuinka kevyesti täällä ollaan valmiita tuomitsemaan - puoleen tai toiseen.

Paskikseenhan tämä sisältönsä puolesta ilman muuta kuuluisi.
Miksihän meidän pitäis yrittää sulle mitään todistaa? Ylimielisestä tyylistä huomaa että tiedät enemmän kuin kerrot.

Tuolla wikipedian lopussa on 154 kpl linkkejä eri juttuihin, pienellä googletuksella löytäisit varmasti itsekkin vaikka mitä. Kilo kokaiinia on tietty sulle pikku juttu. Eikä sun tarvitse noita juttuja uskoa, usko mitä haluat. Ihminen on uskossaan vahva ;) Tiedät ilmeisesti ettei nuo jutut ole totta.

Mulla ei ole tarvetta tuomita mitään, kun näköjään eri oikeuslaitokset eri maissa tekee sen.

Uskovien kanssa on hankala keskustella, ja oikeestaan turhaakin, ne tietää kaiken muttei perustele millään. Joten lopetan tällä erää tähän.

Pari vuotta sitten Kajaanissa pidätettiin ja laitettiin kaltereiden taa koko paikallinen hangaround-kerho(vajaa 10 kaveria) pulverikaupasta...ei ne mitään kriminaaleja oo, eipä....
ghostface.gif

Kuka valvoo käytännössä esim. Stadin keskustojen huorabaarien toimintaa, ei poliisi ei, vaan ihan ne muut miehet, joten se siitä...
ghostface.gif
..kunnon kansalaisia...

Miksihän meidän pitäis yrittää sulle mitään todistaa? Ylimielisestä tyylistä huomaa että tiedät enemmän kuin kerrot.
Ei mulle tarvii mitään todistella, ei mua edes kiinnosta. Eikä nää oo mitään uskon asioita, nää on tiedon asioita, eikä sitä tietoa ainakaan mulla ole.

Sen sijaan ittellenne vois olla ihan järkevää selvitellä asioita pikkusen muualtakin kuin wikipediasta, ennen kuin tuomitsette. Alottakaa ny vaikka siitä, että kuinka monta huimausainerikosta prosenttijengit on Suomessa tehny, kuinka monta niistä on todella päättynyt tuomioon eikä pelkkään epäilyyn, ja kuinka monessa tuomiossa on todettu että rikos on tehty nimenomaisesti järjestäytyneessä muodossa. Vielä kun nämä tiedot suhteutetaan huimausainerikosten kokonaismäärään, alkaa asia saada jo jonkinlaisia mittasuhteita.

Täydellinen kieltäytyminenhän on tietysti yksi suhtautumistapa muiden joukossa.

Esimerkiksi fanaattisimmat uusnatsithan kieltävät esimerkiksi juutalaisten joukkotuhon, ja osa heistä epäilemättä vielä uskookin näin. Olen itse nähnyt tällaisen tapauksen esitelmöimässä Birkenaun tuhoamisleirin museoidussa kaasukammiossa. Israelilaisen turistiryhmän saapuessa paikalle tunnelma oli aika hersyvä. Tosin ignoroivat hyypiön 100%, mikä olikin aika hieno veto.

Huvittavaa, että näinkin päivänselvästä asiasta tarvitsee (muka) alkaa edes mitään vääntämään. Mutta jokaisella meistähän on toki oikeus omaan mielipiteeseemme, eikä meidän tarvitse olla kaikesta samaa mieltä. Itse olen sitä mieltä, että nämä organisaatiot, mistä nyt on puhe, ovat ensisijaisesti olemassa rikollisen toiminnan takia, ja muu on toissijaista. Sekin on toki vain yhden ihmisen mielipide, joka on muodostunut tässä viimeisen noin 20 vuoden aikana, jonka verran näiden toimintaa on Suomessa nähty.

Asustelin melkein vieressä Suutarilassa olisiko ollut -93, kun se yksi sinkoporukka käytiin sieltä ratsaamassa aika isolla operaatiolla. Mutta takuuvarmasti olivat nämäkin pelkkiä viattomia pyhäkoulupoikia, jotka eivät ikinä olleet tehneet mitään väärin.

Ajattelin etten laittaisi tähän mitään, mutta jos nyt jotain kuitenkin ihan keskustelun vuoksi... Ymmärrän paremmin kuin hyvin esim. Anatoolin vertauksenomaisen prosenttiporukat vastapainoksi nykymenolle esim. lainsäädännössä. Omassa pyörässä on "laittomat" putket", on häpeällistä että joutuu itse kustantamaan sen että pyörä kuulostaa oikealta! Lisäksi lainsäätäjät haluaa tumpata sikarini, enää en voi poltella sivistyneesti esim. yökerhossa ja samalla katsella naaraiden keikkumista tanssilattialla. Savuhaitat oli jo teknisesti hoidettu, mutta kun pitää saada kieltää (tupakoinnin kieltohan oli kansallissosialistien puolueohjelmassa 1930-luvulla). Tämä linja kun jatkuu tarpeeksi, niin samahan se vaikka sahaisin haulikostani piiput ja perän lyhyeksi...

Yhteiskunnassa meneillään olevan polarisaation myötä maakuntajoukot on kohta suojeluskuntia. Näinkin sen voi joku nähdä? Eikä pidä unohtaa että ultimaattinen paha on erittäin tarpeellinen poliisille. Kyse on vastavoimista, poliisi tarvitsee perusteet esim. virka-aseen ja automaattiaseiden kantamiselle, kuunteluoikeuksien ym. kontrollilitanian toteuttamiseen. Näitä ei tarvita kun Peraa raijataan puistossa maijaan, mutta kun on niitä prosenttimiehiä... Kohta meidät kaikki pakataan kuplamuoviin, viivakoodi tatuoidaan ja siru istutetaan nahan alle, miksi?Jossain vaiheessa jonkun on sanottava EI.

Tällainen yksittäisen poliisin mielipide vrt. komisariot Haapala & Pasterstein on pelottavia siinä mielessä että mediat varsin kritiikittä tuo näitä esille ja yleensä ilman mitään "vastapuolen" kommentointia. Ja nämä ajatukset tuntuu uppoavan kakistelamatta massoihin.

Asustelin melkein vieressä Suutarilassa olisiko ollut -93, kun se yksi sinkoporukka käytiin sieltä ratsaamassa aika isolla operaatiolla. Mutta takuuvarmasti olivat nämäkin pelkkiä viattomia pyhäkoulupoikia, jotka eivät ikinä olleet tehneet mitään väärin.
No mitäs sieltä löytyi? Muistaakseni ampuivat koiran. Mut tuliko tuomioita, ja jos, niin mistä?

Kukahan tässä mahtaa olla se uskovainen?

Homma on kyllä niin päin, että todistustaakka tässä asiassa lepää sillä puolella, joka väittää näitä jengejä täysin lainkuuliaisiksi.

Homma on kyllä niin päin, että todistustaakka tässä asiassa lepää sillä puolella, joka väittää näitä jengejä täysin lainkuuliaisiksi.
Tuskinpa sitä lainkuuliaisuutta ovat vakuutelleet edes liivimiehet itse,mutta sen tiedän että joka ainoa hallitus ja ministerit ovat vannoneet käsi raamatulla olevansa lainkuuliasia ja hoitavansa tehtäviään moitteettomasti. Silti niitä vannoneita potkitaan pois tehtävistään,kuka lähtee itse ja kuka valtakunnan oikeuden uhatessa. Eikä nuo suomalaiset virkamiehet ole sen parempia,niillä nyt sattuu olemaan lain suoja tehdä rikoksia joutumatta siitä kuitenkaan tosiasialliseen vastuuseen,päinvastoin,mitä enemmän mokaa sitä varmempi on seuraava työpaikka.

Kannattaisi perehtyä johonkin "Oikeusvaltio for Dummies"-teokseen.

Muoks: mikäli tuossa "väittämisessä" viitataan allekirjoittaneeseen, niin totean, että en edelleenkään väitä noista jengeistä yhtään mitään. Väitän vain, että täällä inkvisitio tuomitsee niitä kovin kevein perustein.

Yhteiskunnassa yleisesti kokonaisuus ja suhteeellisuudentaju hukassa?

Nykyaika suosii erikoistumista. Mielestäni yksi parhaimmista sloganeista on, että ihmisiä on kahdenlaisia: "Yleisten alojen yleisasiantuntijoita TAI erityisten alojen erityisasiantuntijoita".

Näkisin, että jälkimmäiset ovat olleet vallalla pitkään. Sen lisäksi näkisin, että jälkimmäiset kasautuvat. Epäilen, että vihreän "liikkeen" koulutetut naiset ovat tästä esimerkki parhaimmasta päästä. On myös varsin todennäköistä, että erityisasiantuntija niputetaan organisaatioissa siisteihin laatikoihin, joita sitten hallitaan "johtamisjärjestelmällä". Siinä vaiheessa tietysti rukoillaan, että joku ylhäällä ymmärtää kokonaisuuden ja merkityksellisyyden. Epäilen, että mm. liikenneturvassa sitä ei ymmärrä kukaan.

Erityisasiantuntijuudessa oma käpertyminen lisää tietämystä miniatyyriasioista. Tällöin on tietysti vaarana, että omasta miniatyyrimaailmasta halutaan tehdä "tärkeä". Tärkeyttä voidaan tietysti ruokkia propagandalla ja populistisilla lausunnoilla Entisaikaan kommentoitiin noin yleisellä tasolla  näkemyksellisyydestä: "Nähdä metsä puilta".

Näkisin noin yleisasiantuntijana yleisesti, että olemme menossa kieltojen sekä rajoitusten suhteen yleisesti metsään ja poljemme samalla yksilön oikeuksia sekä vastuita.

Edes minihameiden, pitkävartisten saappaiden ja verkkosukkien kieltäminen ei lopeta huoraamsita (nam! silti kaikille edellisille uniformuille!). Tuskin liivien kieltäminen lopettaa myöskään kaikkea rikollisuutta.

Tuskin maltan odottaa otsikoita KUN lainsäädäntö menee läpi:
IS: "Moottoripyöräjengien rikollisuus on vähentynyt 100 prosenttia".
IL: "Poliisi kehuu uudistusta...".

Back