• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilyn rajoittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jep, kyllä tuo on varmasti totta, että siinä kevarilla ajaessa oppii moottoripyörää käsittelemään ja liikenteessä toimimaan. Pointti on siinä, että olisiko se opettelu parempi aloittaa hieman kypsempänä? Eli jäisikö meillä pari nuorta motoristia enemmän henkiin vuosittain jos se opettelu aloitettaisiin pari vuotta myöhemmin?

Minä en tiedä jäisikö, eikä varmaan kukaan muukaan ennen kuin asiaa mahdollisesti kokeillaan. Ei se kuitenkaan aivan mahdottomalta ajatukselta vaikuta minun mielestäni.
Mä taas uskon että kevarit jää 18-vuotiailta ostamatta. Ja samalla jää rajoitetutkin, porukka odottaa mieluummin muutaman vuoden, ja ostaa suoraan täystehoisen. Ja sitten tulee enemmän ruumiita, vaikka vähän vanhempia. Siksi tämä ikärajan nosto on typerä ajatus, eikä 30:n kuolleen motoristin määrä tällä vähene.

Enkä edes usko että tällä saadaan motoristien määrä vähenemään, vähän vanhemmat pyöriä ostaa.

Kun olisi kaksivuotta ilman onenettomuuksia ja sakkoja autoilut saisi luvan ohjastaa suurempaa ja tehokkaampaa ajoneuvoa, mutta ensin parinvuoden koeaika tehonrajoittimella.
ja lisäksi jos on selvinnyt nuhteetta tuonne, sanotaan vaikka 22 vuotiaaksi autokortilla, olisi vuorossa pakollinen moottoripyöräkurssi ja inssiajo liikenteessä. Näin opetettaisiin KAIKKI suomalaiset liikenteessä kulkijat todella "lukemaan" liikenteessä mukana heiluvia!

Sain heti aamulla Juha Valtosen esimieheltä Matti Roineelta vastauksen arvosteluuni hänen alaistansa kohtaan. Viesti oli asiallinen ja tärkeintä siinä oli, että hän kertoi olevansa itsekin motoristi, eikä pidä rajoituksia parhaimpina vaihtokohtina.
Toivo elää..

Oispahan iha pirun kiva tietää mitä toi YLI INSNÖÖRI itse touhuaa vapaa ajallaan, luultavasti ei tommonen varajäsen ainakaa omia harrastuksiaan paljon rajottele.  
033102ass_1_prv.gif
Anteex taas kerran negatiivinen sävy, mutta kyllä me asutaan oikeen YLI INSINÖÖRIEN luvatussa maassa. Ei muuta ku saunan taa, ja suomi ois taas vähä parempi paikka elää.  
wink.gif
todennäkösesti harrastaa tanhuamista ja kaapu-miekkailua jossain helsingin loosissa
kaboom.gif
NuPS City
Valtonen Juha
040-8653690
juha.valtonen(a)nups.fi
punainen

eli jalkapalloa harrastaa, siitä VAARATONTA harrastusta.  
biggrin.gif
Kiitos paroni. Ja nyt lähtee esitys jalkapallo kenttien lopettamisesta, futiksessahan tulee hirmu määrä jalkavammoja.
wink.gif

miten tohon turvallisuuteen mahtas vaikutta teiden kunnossa pito ja vaikka vapaaehtonen ajokoulutus jota esim. kerhot voisivat järjestää pientä korvausta vastaan ja huomiotas se vähän kortin hinnassa

Näköjään tämä Valtonen mukana muissakin ideoissa:

Lainaus
Jalankulun turvallisuuden kehittäminen
Työryhmän tehtävänä on
- selvittää liukastumisonnettomuuksien ja niihin liittyvän tilastoinnin nykytila ja tehdä ehdotuksia onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja tilastoinnin kehittämiseksi
- selvittää kunnossapidon ja talvihoidon nykytilanne ja kehittämismahdollisuudet kevyen liikenteen kannalta mukaan lukien kelitiedottamisen ja
- selvittää jalankulun yleistä turvallisuutta ja liikkujien käsityksiä turvallisuudesta sekä kehittämistarpeet turvallisuuden tunteen lisäämiseksi
Työryhmän toimikausi on 15.2.2005 – 16.6.2006.

Vähennetään kävelyä talvella, pienenee nämäkin onnettomuudet.
Ei voi olla totta; Monty Pythonin "Ministry of Silly Walks"- sketsi on tullut todeksi ja aikaa siihen meni runsaat 30 vuotta. Ilmeisestikin herra yli-yli-insinööri on nähnyt ko. sketsin, mutta ymmärtänyt sen väärin. "Well sir, I have a silly walk and I'd like to obtain a Government grant to help me develop it." Näinhän se menee ministeriössä.
tounge.gif

Jep, kyllä tuo on varmasti totta, että siinä kevarilla ajaessa oppii moottoripyörää käsittelemään ja liikenteessä toimimaan. Pointti on siinä, että olisiko se opettelu parempi aloittaa hieman kypsempänä? Eli jäisikö meillä pari nuorta motoristia enemmän henkiin vuosittain jos se opettelu aloitettaisiin pari vuotta myöhemmin?

Minä en tiedä jäisikö, eikä varmaan kukaan muukaan ennen kuin asiaa mahdollisesti kokeillaan. Ei se kuitenkaan aivan mahdottomalta ajatukselta vaikuta minun mielestäni.
Mä taas uskon että kevarit jää 18-vuotiailta ostamatta. Ja samalla jää rajoitetutkin, porukka odottaa mieluummin muutaman vuoden, ja ostaa suoraan täystehoisen. Ja sitten tulee enemmän ruumiita, vaikka vähän vanhempia. Siksi tämä ikärajan nosto on typerä ajatus, eikä 30:n kuolleen motoristin määrä tällä vähene.

Enkä edes usko että tällä saadaan motoristien määrä vähenemään, vähän vanhemmat pyöriä ostaa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä se porukka sen rajoitetun ostaa ennemmin kuin odottaa pari vuotta lisää, kyllä se on tiedossa miten se pyöräkuume vaikuttaa. Lisäksi kun ne kuristukset saa pois kohtuu vaivattomasti niin siinä saa sitten halutessaan jatkaa harrastusta samalla mutta tehokkaammalla pyörällä.

Tämä ei pidä paikkaansa. Kyllä se porukka sen rajoitetun ostaa ennemmin kuin odottaa pari vuotta lisää, kyllä se on tiedossa miten se pyöräkuume vaikuttaa. Lisäksi kun ne kuristukset saa pois kohtuu vaivattomasti niin siinä saa sitten halutessaan jatkaa harrastusta samalla mutta tehokkaammalla pyörällä.
Mistä helvetistä sä tiedät mikä pitää paikkansa?

Niimpä. Ja kerroppas mistä se prätkäkuume voi syntyä, jos ei tule hommattua vaikkapa sitä piikkistä pyörää? Helpompi vaihtoehto se auton ostaminen on. Ja periaatteessa kannatavampi. Voit ajaa kesät talvet...

Ja ihan esimerkiksi vanhempien suhtautumisesta asiaan voi ottaa oman tapaukseni malliksi. Kun kerroin että ajattelin ostaa pyörän mieluummin kuin auton niin vastaus oli se että "sen saat kyllä maksaa kokonaan itse. Ja kortin myös". Sitä ennenkin sai käydä vähän väittelyä asiasta. "On niin vaarallista" yms.. Tämä varmaan kuulostaa muistakin varmaan vähän tutulta? Eli siis autoa varten olisin saanut jotain rahallista tuke, mutta en pyörää.  
smile_org.gif

NuPS City
Valtonen Juha
040-8653690
juha.valtonen(a)nups.fi
punainen

eli jalkapalloa harrastaa, siitä VAARATONTA harrastusta.  
biggrin.gif
Pitäisikö tuo potkupallo lopettaa suomesta? Siinäkin voi kävellessään loukata itsensa - ja jotkut näyttävät juoksevankin vaarallisen näköisesti. Ainakin yli 30-vuotiailta ja virkamiehiltä.
Aikoinaan vakuutusyhtiössä itselleni kamppailulajihaaverit korvaavaa vakuutusta sorvattaessa virkailija kertoi, että tapaturma-alttein ja heille kalleimmaksi käyvä urheilu on puulaakijalkapallo. Syynä siihen se, että normaalisti toimistossa hanuriansa kasvattavat yli-, ali- ja väli-inssit sun muut ryntäävät ilman kunnollisia lämmittelyjä tai venyttelyjä kentälle, henkeä täynnä kuin happipullot, kuvitellen taitonsa ja kuntonsa noin 200% todellista paremmaksi ja jälki on sitten sen mukaista. Kuolemantapauksia vähän ja nekin yleensä hjärttaslaageja, mutta loukkaantumisia senkin edestä.

vielä näköjään joku uskoo että tulevaisuudessakin mopoillaan .meni nääs joku nuori mies ikkunan ohi auto-koulun piikillä ja opettaja autolla seuras.juha suomen mopoileva kansa ei anna periks
033102bebe_1_prv.gif

Näköjään tämä Valtonen mukana muissakin ideoissa:

Lainaus
Jalankulun turvallisuuden kehittäminen
Työryhmän tehtävänä on
- selvittää liukastumisonnettomuuksien ja niihin liittyvän tilastoinnin nykytila ja tehdä ehdotuksia onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja tilastoinnin kehittämiseksi
- selvittää kunnossapidon ja talvihoidon nykytilanne ja kehittämismahdollisuudet kevyen liikenteen kannalta mukaan lukien kelitiedottamisen ja
- selvittää jalankulun yleistä turvallisuutta ja liikkujien käsityksiä turvallisuudesta sekä kehittämistarpeet turvallisuuden tunteen lisäämiseksi
Työryhmän toimikausi on 15.2.2005 – 16.6.2006.

Vähennetään kävelyä talvella, pienenee nämäkin onnettomuudet.
Ei voi olla totta; Monty Pythonin "Ministry of Silly Walks"- sketsi on tullut todeksi ja aikaa siihen meni runsaat 30 vuotta. Ilmeisestikin herra yli-yli-insinööri on nähnyt ko. sketsin, mutta ymmärtänyt sen väärin. "Well sir, I have a silly walk and I'd like to obtain a Government grant to help me develop it." Näinhän se menee ministeriössä.
tounge.gif
*täydellinen putoaminen*
biggrin.gif
tounge.gif

Mitä tulee tuohon "moottoripyörävaiheeseen", herra Freudilla voisi olla asiaan selventäviä kommentteja.

On Valtonen kolleegoineen pureutunut suoraan asian ytimeen. Piti ihan tarkistaa prujuista kevarikuskien tilastot, vuonna '04 kuoli moottoripyöräonnettomuuksissa 16- ja 17-vuotiaita yhteensä 1 henkilöä, '03 vastaavasti 5 henkilöä ja vuosien '00 - '02 keskiarvo oli 3 henkilöä.

SMOTOn puolesta :

- lähetimme tänään tiedotusvälineille oheisen lehdistötiedotteen.
- seuraamme tilannetta tarkkaan yhteistyössä MP-kauppiaiden kanssa
- palataan asiaan JOS tulee esiin konkreettisia ehdotuksia, tällä hetkellähän lehdet lähinnä siteeraavat yksittäisten virkamiesten mielipiteitä

Hanski

Suomen Motoristit Ry:n lehdistötiedote 14.02.2006
Julkaisuvapaa heti

Ajokorttien ikärajojen nostoille tarvitaan paremmat perusteet.

Kansallisen liikenneturvallisuusohjelman nimissä esitettävät moottoripyöräilyn vähentämis- ja rajoittamistavoitteet ovat yhteen ajoneuvoryhmään kohdistuvina kohtuuttomia ja syrjiviä.

Suomen Motoristit Ry ei voi hyväksyä julkisuudessa esille tuotuja mopojen ja moottori-pyörien ajokorttien ikärajojen nostoja ilman selkeitä perusteita. Esitetyt muutokset perustuvat arvioihin joille ei ole tilastollista näyttöä. Mahdollinen ikärajan nosto vain siirtää ongelmaa, joka on kunnollisen liikennekulttuurin opetuksen puute kouluissa. Nuorille suunnattua liikennekoulutusta pitää voimakkaasti lisätä. Perusteettomat rajoitukset ovat väärä keino.

Motoristien omalla vapaaehtoisella liikennekoulutuksella on pitkät perinteet.

Jo 70-luvun lopussa aloitettiin MP- harrastajajärjestöjen keskuudessa määrätietoinen vapaaehtoinen liikenneturvallisuuskoulutus ja sen tulokset ovat näkyneet 80 ja 90 – lukujen tilastoissa selkeänä onnettomuuslukujen laskuna.

Mikään kansainvälinen tilasto ei osoita että moottoripyöräilijät aiheuttaisivat Suomessa enenemän onnettomuuksia kuin esimerkiksi muissa Euroopan maissa. Itse asiassa suomaiset moottoripyöräilijät ajavat turvallisemmin kuin missään muualla Euroopassa.

Moottoripyöräilijät olivat ainoa tienkäyttäjäryhmä joka saavutti edellisen kansallisen liikenneturvallisuusohjelman asettamat tavoitteet. Tämä jos mikä on selkeä todiste siitä että koulutuksella ja valistuksella saavutetaan tuloksia. Myös pohjoismaisissa ja eurooppalaisissa vertailuissa suomalaiset moottoripyöräilijät pärjäävät hyvin ja ovat yleensä kärkipäässä vähäisten onnettomuuslukujemme ansiosta.

Harrastuksen voimakas kasvu on otettava huomioon.

Jo loppuvuodesta 2005 julkisuuteen tulleessa uutisoinnissa motoristien kohonneista liikenneonnettomuusluvuista on jätetty kokonaan huomiotta harrastajamäärän räjähdysmäinen kasvu. Todellinen harrastuksen suosion kasvu huomioiden motoristien liikenne-turvallisuustilanne on edelleen kehittynyt positiiviseen suuntaan. Nyt virkamiesten esittämät ajatukset moottoripyöräilyn rajoittamiseksi ovat häkellyttäviä.

Harrastuksen suosion kasvu tuo epäilemättä uusia haasteita. Kasvuun ja tuleviin haasteisiin on varauduttu hyvissä ajoin. Motoristien Ennakoivan Ajon Koulutuskurssin uudistaminen aloitettuun 2000 – luvun alussa, kerhojen kouluttajaorganisaatiota on kehitetty ja laajennettu 50 -100 uuden kouluttajan vuosivauhdilla. Harrastajat ovat pitäneet valmiutensa ajan tasalla ja pystyvät vastaamaan uusiinkin haasteisiin.

Motoristi toivovat rajoitusten sijaan yhteistyötä.

Suomen Motoristit Ry ja muut vapaaehtoista koulutusta tarjoavat ja kehittävät motoristi-järjestöt haluavatkin heittää kapulan yhteiskunnan edustajille. Panostus koulutukseen ja valistukseen tuottaa pitkässä juoksussa kestäviä koko liikennekulttuuria kehittäviä tuloksia.

Mopo- ja kevytmoottoripyörä tarjoavat mahdollisuuden harjoitella pienitehoisella ajoneuvolla, ennen täysitehoisen auton rattiin siirtymistä. Jos ikärajojen nostolla kiellettäisiin nuorilta tämä harjoitteluaika, menetettäisiin peli myös kolutukseen ohjaamisen tavoitteissa. Varsinkaan kun onnettomuusluvut mopoilijoiden ja kevytmoottoripyörien kuljettajien osalla eivät edes tue voimakkaita rajoituksia. Vuonna 2005 kuoli liikenteessä vain kolme mopon kuljettajaa.

Jos mopon kuljettaja saadaan koulutuksen piiriin ylettyvät positiiviset vaikutukset niin kevytmoottoripyörän, moottoripyörän kuin autonkin ajotapoihin. Motoristeihin kohdistetun koulutustyön vaikutukset ulottuvat täysimääräisinä myös auton ajotapaan ja turvallisen liikennekulttuurin edistämiseen.

SMOTO ehdottaa kaikkien osapuolten yhteistyötä sekä koko liikennekulttuuriin vaikuttavia toimenpiteitä, perusteettomien rajoitusten sijaan. Yhteiset ja resursseihin nähden tasavertaiset panostukset koulutukseen ja valistukseen tuottavat parhaat tulokset. Haluamme olla osaltamme edistämässä harrastuksemme olosuhteita ja koko liikenneilmapiirin kehittämistä turvallisempaan suuntaan.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Hannu Virta, gsm 0400–956355.
Koulutus- ja liikenneturvallisuusvastaava Jarmo Jokilampi, gsm 0400–636397.

Onkohan tästä aiheesta adressin paikka? Muutenkin noita nimiä kerätään milloin mihinkin!

Common sense?

Jos pointtisi oli se, että ei mulla voi olla varmaa tietoa asiasta niin olet oikeassa. Mun näkemys on aivan yhtä subjektiivinen kuin sinunkin.

Edelleen mun subjektiivinen näkemys on, että jos omaa hitusenkin maalaisjärkeä ja ymmärtää miten asiat toimii niin on samoilla linjoilla mun kanssa.

tounge.gif

Back