• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilykö kallista? Pyörää hankkimassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nitrous
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
HARRASTUS=
1. Vie paljon aikaa
2. Maksaa paljon
3. Siitä ei ole mitään hyötyä
Jos nyt ei muuta hyötyä löydy niin ainakin valtio ja vaakuutusyhtiöt hyötyy siitä  
sad_orig.gif
ja onhan se myös mukavaa päästä välillä kotoa pois, muutenhan aikaa menee siihen tuopin kallisteluun  
033102beer_1_prv.gif
niin eihän siinäkään mitään pahaa  
smile_org.gif
...

Niin onhan tämä pyöräily perhanan hauska tapa maksaa veroja..
baaa.gif

Meidän taloudessa menee melkein puolet käytettävissä olevista tuloista liikenteeseen, vain reilu kolmannes asumiseen.
omg.gif

Enimmät "liikkumiskuluista" menee tosin autoihin, eli suhde on täysin väärä ottaen huomioon tämän nykyään ympärivuotisen harrastuksen..
biggrin.gif

Loppujen lopuksi suht uuden pyörän hankkimisen, kesän ajojen ja lainan korkojen jälkeen pyörä maksoi vuoden aikana n. 850€.
Nyt en ymmärrä logiikkaasi? Jos otit lainaa 8ke ja ehdit maksaa tuosta pois jo 2000e+korot omistusaikana, mistä tuo vain 850e tulee?
Pyörän myynnin jälkeen jäi käteen rahaa, enkä laskenut tuohon 850€ niitä 500€ arvoisia ajovarusteita, vaan huomioin kulut pelkän pyörän osalta. Jos ne laskee tuohon tuohon mukaan niin saadaa kaikkiaan 1350€ + käyttökulut.
Eikös se mene nyt niin, että
Pyörän arvo laskenut 1000 euroa ja korkoja 350 euroa, joten
pyörän hankinta maksoi 1350 euroa + käyttökulut.

Varusteet sitten erikseen...
Näin minäkin sen ymmärrän, että tonni lähti pyörän arvosta+korkokulut.

No, eipä tuoreessa pyörässä "tonni kesässä arvosta pois" ole ollenkaan paha noilla ajokilometreillä. Eli siinä mielessä hyvä kauppa. Saapahan lisäksi vaihtelua kun joka kesä eri pyörä alla.
Kiitos...lähtee lainaamaan ala-asteen matikan kirjoja.
withstupid.gif

No ei kovin paha kuitenkaan.

Alunperin ei ollut tarkoitus myydä tuota edellistä pyörää vielä, mutta laitoin siitä piruuttani myynti-ilmoituksen, ja sehän meni kaupaksi. Jutun pointti tosiaan alunperin se, ettei ne uudehkot (pari -kolme vuotta vanhat), sopivasti ajetut pyörät ole välttämättä niin kalliita kuin hintalappua katsoen äkkiä tuntuu. Ja uudempi pyörä on monesti helpompi myydä eteenpäin. Tosin aina on olemassa se riski, että pyörän arvo jostain syystä romahtaa. Pyörän pieneen virittelyyn laitettuja rahoja on kyllä vaikea saada takaisin.

Halpaahan tästä harrastuksesta ei saa millään, mutta pientä toivon kipinää saa kai puhallella siitä huolimatta.

Kyllä tätä voi halavallakin harrastaa. Mulla olis nyt myynnissä Yamaha XJ600 -85 alle tonnin.
wink.gif

Ajeleepi kesän ja myypi pois sammaan hintaan...
talktohand.gif

EDIT: Myity Mikolle halavalla.
smile_org.gif

Tämä on hyvä näkökulma, kuinka rahaa menenee harrastukseen -tai kuinka vähällä pääsee.

Tietystikään harrastus ei aiheuta tuloja, silloinhan se olisi elinkeino  
wink.gif

Mulla on tankkaukset kaikki tallessa, mopo viepi sellaisen 6-8l/100km. Ja vähän oli ajoja viime kesänä, vain 6tkm.

Takanakki meni, syksyllä öljyn+suod vaihto. Muu huolto tässä keväällä sitten.

Kun siitä mun kukkarosta pitää riittää kotiin, kotiloon, lapsiin ja tuohon lasten äidin iloisena pitoon.

Arvostan sitä, että saa asiallista laatua kohtuu kuluilla. Komppaan aloittajaa: ihan kelpo suoritus noin rahallisestikin, hauskaakin taisi olla!

Ja ensi kesänä taas  
062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

Mä ooon kuunnellut työpaikallani ininöitä nössöjen suusta (siis mun ikäluokan 50 kymppiset kundit) kun ei oikein olis varaa ostaa prätkää. Ne roikkuu aina kun mahdollisuus netissä unelmoimassa pyöristä. Sit kun niille sanoo, että osta ihmeessä kun noin polttelee, niin vastaus on, että kun on tota asuntovelkaakin. Sit kun niitten kanssa juttelee, ilmenee, että akka ei anna ostaa. V...u mitä lehmän häntiä tommoset äijät. Ostin ittelleni 5 v. sitten pyörän ja nyt on jo neljäs menossa johon oon myös tyytyväinen. Ei oo kirpassu yhtään vaikka lainalla rahoitin. Mulla on vuosimenot tossa 1500 intikassa about 1800 - 2000 euroo ilman varustelujuttuja. Ajan noin 6500 -7500 km/vuosi. En kyllä itte tee mitään vaan teetätän huollot vieraalla samoin talvisäilytys. Pyörässä täyskasko.

Matso P-K:sta

Aloitin tauon jälkeen 2003 ja olen rahoittanut pyöräharrastuksen ostamalla halvalla, myymällä voitolla.
Olen nyt n. 4000-4500eur plussan puolella ja siihen on laskettu kaikki menot. Huollan korjaan ja hoitelen myyntihommelit.

"venttiiliensäätöhuolto 750e"

Tietääkö joku miksi hydraulisista venttiilin säädöistä luovuttiin?
On se vain niin mukavaa kun säätyvät itsekseen.

Joskus laskin omista pyöristä, että arvonalennus oli aika tarkkaan 100 euroa/1000 km. Eli esim. 30 tuhatta ajetun pyörän hinta tippui 3000 euroa ostohinnasta.

Omat henk. koht. kulut viime kesältä taisi olla vajaa 2000€. Tosin ostin uuden kypärän, rotsin ja hanskat. Ja tässä kuitenkin vielä, että porukat maksavat vakuutukset..

Halpaa kuin saippua siis.
crazy.gif

joka talvi uppoo pyörään tonnikaupalla rahaa että siitä saisi mieleisensä.. vaihtokauppoihin en lähe kun ei se pyörä vaihtamalla parane, näin mun näkökulmassa. jos raadosta pyydetään noin kymppitonnia rahaa ja sen haluu mieleisekseen niin rahaa palaa niin työkaluihin kuin tiettyihin juttuihin kuten jarrut, vanteet, renkaat, tankit, modifioinnit sekä maalaukset. ei siitä omiaan pois saa.

asiaan vihkiytymätön ei näe tällaista rakennelmaa ostaessaan niitä hikipisaroita joita rakentaja on pyörää tehdessään, miettiessään ja suunnitellessaan menettänyt lukemattomien tuntien ajan. ja vihkiytynyt taas tekee itse sen mieleisensä. joitakin juttuja pitää laskea, prosentteja.. ja ihan kaupan tuliterää pyörää en viitsi itselleni hankkia niiden vaatimien säännösten ja direktiivien summuiden höpötysten takia... mulle tämä harrastus ei ole pelkkää ajamista ja kiillottelua.

kaikki ylimääräinen raha menee pyörän muokkaukseen ja osiin sekä tallivuokraan ja muuhun oheistoimintaan, bisseen. ihanan kallista, mutta se on aina jostain muusta pois kun järjestää elämänsä näin.
cool.gif

Kai sitä vuoden aikana rahaa menee, kun laskee vakuutusmaksut, huollot, bensat... 6000 km tuli kesältä, bensoihin meni about 650 € + huollot 500 € (sis.uusi takarengas) + vakuutus Tapiola 710 € tuosta ku ynnää nii 1860 € noin pyöreesti... Ei oo halpaa...

Mä ooon kuunnellut työpaikallani ininöitä nössöjen suusta (siis mun ikäluokan 50 kymppiset kundit) kun ei oikein olis varaa ostaa prätkää. Ne roikkuu aina kun mahdollisuus netissä unelmoimassa pyöristä. Sit kun niille sanoo, että osta ihmeessä kun noin polttelee, niin vastaus on, että kun on tota asuntovelkaakin. Sit kun niitten kanssa juttelee, ilmenee, että akka ei anna ostaa. V...u mitä lehmän häntiä tommoset äijät. Ostin ittelleni 5 v. sitten pyörän ja nyt on jo neljäs menossa johon oon myös tyytyväinen.  Ei oo kirpassu yhtään vaikka lainalla rahoitin. Mulla on vuosimenot tossa 1500 intikassa about 1800 - 2000 euroo ilman varustelujuttuja. Ajan noin 6500 -7500 km/vuosi. En kyllä itte tee mitään vaan teetätän huollot vieraalla samoin talvisäilytys. Pyörässä täyskasko.

Matso P-K:sta
Onko ne nössöt niitä samoja jotka sitten laittavat auton vaihtoon 5-10 t€ harva se vuosi? Asuntolaina ei paljoa silloin paina...

Joskus laskin omista pyöristä, että arvonalennus oli aika tarkkaan 100 euroa/1000 km. Eli esim. 30 tuhatta ajetun pyörän hinta tippui 3000 euroa ostohinnasta.
Jos ostit uutena ja vaihdossa sait vain 3000 vähemmän olet tehnyt vuosisadan kaupat.Jos se oli riitävän vanha se oli huono kauppa.Eli luultavasti olet vaihtanut kohtuullisen paljon ajettua pyörää...  
cool.gif

Olishan tuo ollut oikein näkyvissäkin tuossa kun olis lukenu oikein.Ei huono diili ollenkaan.

Back