Pakko todeta aluksi että
1) En haluaisi prätkää jossa on ABS,
mutta
2) Missä raja menee teknisten apuvälineiden kanssa? Ovatko ABS ja luistonesto jotenkin erilaisia kuin vasemmalla kahvalla sytytysennakon säätäminen (automatisoitu nykyään) tai öljyn pumppaaminen koneelle vähän väliä jostain truutasta (automatisoitu nykyään). Tuo voitelu nyt on sellainen, joka on triviaalisuudessaan onneksi automatisoitu, sillä vaihtoehdot ovat joko voitelet ja moottori toivottavasti kestää, tai sitten unohdat ja leipoo kiinni. Sytytysennakon manuaalinen säätö sen sijaan on monitahoisempi homma.
Sitten asiaan. Mitä saan moottoripyöräilystä?
- Vauhdin hurmaa. Tätä on syytä harrastaa radalla, mutta muualla fiilis on erilainen.
- Kontrollin tunnetta. Liittyy edelliseen.
- Voiman tunnetta. Silloin lähti sanoi Annikki Tähti - fiilis on hieno.
- Polttomoottoriorgiat korvan juuressa. Vaikkapa vaihteiden läpi punarajalle ja sitten moottorijarrun kanssa alaspäin. Ihminen on tehnyt koneen, nauttikaamme tästä aikaansaannoksesta.
- Kädet likaiseksi. Rassaaminen on enimmäkseen kivaa.
- Esteettistä nautintoa. Omat prätkät miellyttää silmää.
- Adrenaliinia. Liittyy neljään ylimpään.
- Matkailu avartaa, ja on prätkällä paljon mielenkiintoisempaa. Viime kesänä saavuttiin emännän kanssa puoltaöin campingialueelle, heti tuli joku ihmettelemään että sieltä tultiin Aprilialla ja sitten saikin kahvetta ja pullaa sekä juttuseuraa pikkutunneille asti. Tässä yksi esimerkki.
- Tunteita ja tuoksuja. Landepaukkuna tykkään maaseudusta, maisemista ja suurimmasta osasta sen tuoksuista, esim. puitu vilja tai vastakaadettu metsä.
- Pätemisen tarve. Pikkupojat näyttävät "väännä kahvaa" kun ajaa niistä ohi. Muistan kun olin itse tuossa iässä. Kunnon pöräytyksellä saan oman lapsuuteni muistot takaisin, kun kakarat heiluttavat ja hurraavat. Onhan se kiva kun jotkut aikuisetkin tykkäävät
Tulipas melkoinen lista. Saahan tuosta toki kylmyyttä, rahanmenoa ja epäkäytännöllistä tavaran roudaamista mutta mitäs se nyt haittaa. Jonkin verran olen harkinnut kuitenkin autonkin hankkimista prätkien rinnalle, niin helpottaisi etenkin talvielämää. Pyöristä en kyllä aio luopua