• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräily ei enää huvita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juaalton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oon ajan vasta noin 2000-3000km kadulla ja nyt on jo tylsää ja "tekee mieli mennä hytti pystyssä ja perä sivulla niin siis olen tehnyt". Yx kolarikin on nähty "omakohtaisesti" mikä edesauttaa päätöstäni että kohta loppuu pyöräily kadulla... Pitäskö tässä vielä kitkutella keula pystyssä ja odottaa millon kortti lähtee vai jättää pyörä talliin ja maksaa hurjia vakuutusmaksuja vai ostaa taas kunnon crossimopo "crf 450"
confused_orig.gif
Eli vaarannanko vielä muiden henkiä ja omaa henkeä vai meenks taas kikkailemaan radalle?
Vai olisko ratkaisu että ostais jonkun supermopon kun sekin polttelee todella paljon?
Tuolla km määrällä ei kadulla ajaminen ole sinua varten. hanki crossi mopo. ja eikun
062802moto_prv.gif

Vaarannat toiminnallasi omasi ja muiden hengen, ja tietysti korttisi. Jätä turha pelleily radalle tai suljetulle alueelle.

Mulla on samanlainen vaihe menossa...viime kesänä kilsoja tuli juhlalliset 100 kasaan. Tänä kesänä istun ukon kyydissä. Ajattelin pitää tosiaan vielä tämänkin kesän "välivuotta" ajamisesta. Turhaa se on väkisin kammeta itseään pyörän selkään. Lait pyörä talliin ja seisontaan. Jos ei taloudellisesti ole este (eli jos ei tartte osareita maksaa).
Kato sitten vuoden päästä miltä tuntuu! Itellä ei kyllä auta mikään pyörän vaihto: omani on matkaenska josta tykkään kovasti, ukolla on Harrikka, jota ajoin, eikä siinäkään mitään vikaa ollut, muuta kuin puuttuva änkkäri
biggrin.gif
Eli mulla ei ainakaan siitä ole kyse, vaan yleisesti prätkä kuin prätkä ei nyt jaksa kiinnostaa! Tää menee ohi, sillä tämä on koettu enenkin. Kerran vei sen 3 kesää ennen kuin kipinä taas sytytti palamaan!

Mulla kun nuo kaurahevosvoimat vie nyt ajan. Skootteria haluaisin kovasti! Onneksi ei ole rahaa ostaa
biggrin.gif

Into on kadoksissa täälläkin.
Viime kesänä tuli laitettua iso, kaunis pyörä.
Kai siinä samalla tuli kokeiltua omat rajansa.
Nyt on ratkaisu, että annan ison pyörän pojalle ja alan laittamaan vanhaa sotaratsua tulille.
Se pitää käydä läpi kokonaan ja talvella vois maalata sen.
Oletan, että kipinä löytyy, kun saa omansa rakennettua mieleisekseen ja sitten ens kesänä tien päälle.

Jep meinasin ajella nyt tän kesän kun tosiaan on noita osareita jälellä ja taidan sitten vaihtaa johonkin kunnon monttukoneeseen kun se taitaa olla se mun juttu
sad_orig.gif
Supermopo olis kyl ihan jees vielä kokeilla.

Oon ajan vasta noin 2000-3000km kadulla ja nyt on jo tylsää ja "tekee mieli mennä hytti pystyssä ja perä sivulla niin siis olen tehnyt". Yx kolarikin on nähty "omakohtaisesti" mikä edesauttaa päätöstäni että kohta loppuu pyöräily kadulla... Pitäskö tässä vielä kitkutella keula pystyssä ja odottaa millon kortti lähtee vai jättää pyörä talliin ja maksaa hurjia vakuutusmaksuja vai ostaa taas kunnon crossimopo "crf 450"
confused_orig.gif
Eli vaarannanko vielä muiden henkiä ja omaa henkeä vai meenks taas kikkailemaan radalle?
Vai olisko ratkaisu että ostais jonkun supermopon kun sekin polttelee todella paljon?
Täytyy kyllä sanoa, että olet varsin kova tyyppi, jos ajat 600 Banditilla jatkuvasti hytti pystyssä. Omaa Banditia en ole saanut keulimaan kuin ykkösellä ja silloinkaan ei oikein pelkällä kaasulla.

Itse olen saanut parhaat kicksit moponi kanssa tiukoilla mutkapätkillä. Valitettavasti harvasta paikasta löytyy teitä missä saisi oikeasti ajaa kunnolla edes mutkissa noudattaen nopeusrajoituksia.

Sorateillä yleensä kaikki tapahtuu paljon pienemmissä vauhdeissa kuin asfaltilla: sladit, puskemiset, kaatumiset! ja vauhdin hurma.
Sorateiden urbaani vastine vois olla supermotoilu, kevyitä mutta suht. tehokkaita pyöriä tautisella pidolla ja uudet ykspyttyiset on niin sivistyneitä ettei tärise juuri lainkaan.. onhan noita vaihtoehtoja!
Jees. Ja kun supermotoon tunkkaa alle "välikelin renkaat", niin sillä voi kyllä huoletta päästää sekä asfaltilla että soralla. Itse olen saanut ihan hitonmoisen hauskuuskertoimen lisäyksen, kun pistin kyykyn vaihtoon ja smoton tilalle. Ainoa miinus tuossa soralla ajamisessa tuollaisella kohtuu tehokkaalla yksmukisella on se, että kun mopolla on ajettu 1500 km alkaa takarengas olla jo vaihtokunnossa. Mutta kun kypärän sisällä saa joka lenkillä nauraa ääneen, en vaihtais tätä fiilistä pois millään
smile_org.gif

...tarkoittaakohan tämä nyt sitä että moottoripyöräilyn uusi nousu alkaa olla ohi ja taantuma tulossa
biggrin.gif
On se hyvä että en ole ainoa joukossa.
Vaimolle valittelin että kyllähän sitä muuten ajaisi kun olisi mukana vaan joku juttukaveri. Olin pudota tuolilta kun ehdotti että jos hän lähtisi kyytiin!!
...ei helv... kyllä yksin ajelu taas kiinnostaa
wink.gif

silti vaimoon
inlove.gif

Joo joskus se homma alkaa tökkimään. Oli sitten harrastus mikä tahansa.

Hyvä juttu jos pyyhkeen voi heittää kehään ajoissa ilman lopullista tympääntymistä ja ketutusta.

Eli vaikka olisi tarkoitus vain kokeilla niin silti homma hoidettas niin, että muut voivat rauhassa jatkaa.

Yksi "päätön" motoristi saa enempi tuhoa aikaan kuin tuhat pystyy korjaamaan.

Myy auto. Mene muutaman kerran julkisilla minne oletkin menossa.
Ihme on jos ei sen jälkeen ala prätkällä ajaminen kiinnostamaan.

Keskity olennaiseen. Pidä kalusto ja ajokamppeet hyvässä kunnossa,
mutta älä sorru hifistelyyn tai poseeraamiseen. Älä aja turhaan tai muita varten.

vaihda pyörää. jolllain katupyörällä kypsyy aika helposti. joku halpa enska talliin, ei haittaa pienet kilometrit vuodessa, hiekkateitä riittää ja pienellä teholla saa huudattaa vaihteita punarajaan useamman ennen rajoitusta.

se muuten on ihme juttu, välillä tehottomalla punarajan hakeminen neljän vaihteen läpi on hauskempaa, kuin isolla pyörällä 'pidättely'.  iso pyörä on kuin olis armoton stondis koko ajan, mutta ei voi tehdä sille mitään. ajelee kylillä kyykyllä :'katsokaa mun stondista'
wink.gif
mä en voi tehdä tällä mitään, mutta on se hieno.

toinen ruuttaa hiekkatiellä kaasu pohjassa rajotin pätkien ja 80km/h:ssa tuntuu armottomalta vauhdilta.
Tuossa muuten on aika lailla idun poikasta tuumailtavaksi.

-hh-
Jep täähän on parasta mitä oon palstalta lukenu

Heitänpä tähän omaakin tarinaani...

Pari vuotta sitten myin pyörän(viimeisimmän) pois; syitä oli monia mm.:
- työasiat(mahd. muutto -> ei toteutunutkaan)
- perhe ja lapset; oli tavallaan ikävä reissata ilman niitä
- muutenkin puuttui reissukaverit, jotka olisivat lähteneet Suomen ulkopuolelle. Itselle moottoripyöräilyn yksi oleellisista asioista on suht' pitkät ulkomaan reissut

Myin siis pyöräni pois ja ensimmäinen kevät oli hiukan vaisu, mutta enää ei asia juuri mietitytä... kai päätös oli suht' oikea.

Mutta moottoripyörälle pitää saada korvikeharrastus. Ja se tuli. Polkupyöräily
biggrin.gif
.

Nyt seikkailen Fillari-lehden sivuilla ja seuraan kiinnostuneena keskusteluja eri tyyppisistä ja -merkkisistä maantiepyöristä. Itsellä alla on maantiepyörä Nishiki Criterium (harrastelijan laite
confused_orig.gif
). Kilometrejä tulee 100-150 km/vko. Painokin pudonnut reilusti, lihaksikkaat jalat etuna ja sydän- ja verisuonitautien vaara on ehkä hiukan kauempana... eli takuulla on terveellisempi harrastus kuin moottoripyöräily.... mitenkään mollaamatta nahkoissa hikoilevia, runsaasti ylipainoisia motoristeja istumassa huoltoasemalla kahvin ja viinerin seurassa
biggrin.gif
... leikki leikkinä, ei kai näitä paljon ole ?.
tounge.gif

Kuitenkin, moottoripyörät ovat olleet oleellinen osa elämääni jo pikkukaverina ja valtatiellä kiitävät laitteet herätti ihailua pienessä nassikassa, niin kiinnostus on edelleen voimissaan. Ehkä laimeampana, mutta vireänä
tounge.gif
.

Matkaenduron tai ison matkasohvan hankinta tulee varmasti vielä eteen, mutta kyykkypyöristä olen jo teoriassa luopunut; aikansa kutakin.

Harrastus ei koskaan lopu, mutta se muuttaa muotoaan. Moottoripyöräilyn kun kerran aloittaa, se pysyy verissä. Aina.

Moottoripyöräilyn kun kerran aloittaa, se pysyy verissä. Aina.
Näin on, ja otan osaa jos ei hyvita. Ei se huvittanu mullakaan jossain aikaisemmassa elämänvaiheessa. Nyt tuntuu oikeen hyvältä pitkästäaikaa kun voi lähteä ajamaan ilta-aurinkoa vasten, viima hyväilee ja satunnainen vastaantuleva motoristi morjestaa. Helvetti, tässähän herkistyy
blush.gif

Moottoripyörä on mulle sama kuin auto, kesällä harrikalla ja talvella autolla. Pitäähän sitä jollain liikkua töihin, harrastuksiin ym. mihin nyt ihmiset menevätkään.
Moniko on lopettamassa talvella autoilua kun ei huvita
biggrin.gif

Typeriä kylänkiertämisiä ja iltaisin jotain maisemareittejä tai jotain en ajele, se on mielestäni turhaa ja typerää, silti se reilu kymppitonni tulee mittariin.

Harmin jos siitä tuntuu.

Siitä lähtien kun aloitin ajaa omalla pyörällä ja se tapahtui kolmetoista vuotta sitten tiesin että tämä on se juttu mitä minä haluan tehdä. Näiden vuosien aikana mahtuu myös seitsemän vuoden tauko tässä harrastuksesta. Jälkeenpäin todella harmittaa etten ajanut siinä aikana, olisi vaan pitänyt ajaa.
Maanantaina sitten tuli ajettu ensimmäistä kertaa Ahveniston radalla koulutus ryhmässä. Ja ratapäivän jälkeen se tunne vaan vahvistu että moottoripyöräilyyn ei voisi milloinkaan kyllästyä ei iki maailmassa ei koskaan. Moottoripyöräily vaan on niin ihanaa.
062802moto_prv.gif

Samanlaista ongelmaa olen täälläkin havainnut ... ei vaan niin huvita hypätä "jokavälissä" pyörän selkään ja ajaa "jokapaikkaan".

Mursu tuossa jo mainitsikin - on aika ikävää heilutella jatkuvasti lapsille ikkunaan kun iskä taas painaa reissuilleen.
Suurin syy on kuitenkin siinä, että n. 70tkm sisältäneelläni ajouralla ajaneena, kaikki paikat sektorissa alle 400km kotipihasta on käyty moneen kertaan. Joka perhanan kerta saat vetää sen kakssataa ennenkun näkyy edes joku oudompi näkymä. Hohhoijaa.
Tarvisi siis yön yli reissua, mutta perheellisenä ei oikein aiheuta riemua hallituksessa ... No pari pitempää on sovittu tällekin kesälle, mutta pienet ajot on jääny aika vähäselle
sad_orig.gif

Mutta katotaan rauhassa ihan fiilispohjlta, harrastushan tämä vaan on !
idea3.gif

Suurin syy on kuitenkin siinä, että n. 70tkm sisältäneelläni ajouralla ajaneena, kaikki paikat sektorissa alle 400km kotipihasta on käyty moneen kertaan. Joka perhanan kerta saat vetää sen kakssataa ennenkun näkyy edes joku oudompi näkymä. Hohhoijaa.
Hohhoijaa tosiaan, mitä järkeä tuossa on, et kai sä autollakaan kiertele nurkkia ja kattele uusia maisemia

sanoi:

Aivan sama juttu. Helsingissä asuessa vielä tuo eteläsuunta on aikas poissa laskuista ellei Eestiä ajattele
wink.gif

Matkamöhkö tantor-enduro auttoi kummasti. Nyt löytyy uutta (hiekka) pätkää joka ajokerralle.
biggrin.gif

Suurin syy on kuitenkin siinä, että n. 70tkm sisältäneelläni ajouralla ajaneena, kaikki paikat sektorissa alle 400km kotipihasta on käyty moneen kertaan. Joka perhanan kerta saat vetää sen kakssataa  ennenkun näkyy edes joku oudompi näkymä. Hohhoijaa.
Hohhoijaa tosiaan, mitä järkeä tuossa on, et kai sä autollakaan kiertele nurkkia ja kattele uusia maisemia
No se nyt vasta idiootin hommaa olisi
omg.gif

Back