Tämähän jo huvittava tapaus.
Meinaa kriminalisoida seksiksin. Sen toiseksi parhaan jutun kun pyöräilyä ei saa kiellettyä.
----------------------------------------------------
TV1 perjantaina 04.03.2005 klo 21.00
Pisteessä komisario Haapala - Varkauden sheriffi
Toimittaja: Juho-Pekka Rantala
Haapala: "Vois kai sitä sanoa, että mä olen eräänlainen häirikkö, koska mä en tahdo mahtua näihin raameihin. Tämä on aika hierakkinen organisaatio niinkuin kaikki tietää ja mä en koskaan ole kumarrellut kuvia enkä koskaan tule niitä kumartamaan."
"Mun tehtäväni on antaa tälle organisaatiolle suhtkoht täydellinen panostus"
Ollaan Varkaudessa, keskisavolaisessa teollisuuskaupungissa. Varkauden katuja vartioi tämä mies, komissario Jyrki Haapala, kaupungin sheriffi. Haapala on suorapuheinen ja- toiminen poliisimies, jonka mielikuvituksella ei tunnu olevan rajoja - ainakin mitä tulee poliisin työn rajojen mittaamisessa.
Komisario JYRKI HAAPALA, Varkauden poliisi: "Tää mun työ on semmosta, että tämä työ tuo mukanaan asioita, joissa nää ideat herää ja kun mä nään, että jokin asia on pielessä, niin kyllä keksin aina joitakin keinoja, millä mä pyrin sitä muuttamaan."
Haapala on tullut tunnetuksi räväköistä otteistaan niin hurjastelijoita kuin parittajiakin kohtaan. Haapala keksi, että toistuvasti suuria ylinopeuksia ajavan voi määritellä menettäneen ajotaitonsa: niinpä varkautelaisia ja leppävirtalaisia hurjastelijoita on passitettu uusimaan inssiajo ja kirjalliset kokeet ennen kuin kortti on annettu takaisin. Malli on herättänyt kiinnostusta muissakin poliisipiireissä.
"Me tässä nähdään kentällä ehkä paremmin se kuin tuolla isojen tammipöytien takana, miten lakia pitäis muuttaa. Tuo ajokorttilainsäädäntö on meillä edelleen puutteellinen, tuo pidentynyt ajokielto, joka nyt on astunut voimaan olivat niitä, mitä mä henkilökohtaisesti toivoin. Mä tunsin että olin melko kynnetön yhdessä vaiheessakun mun pöydän ääressä oli säännöllisesti ihmisiä, jotka menettivät ajokorttinsa huimien ylinopeuksien vuoksi. Nyt lakia muutettiin juuri siihen suuntaan mitä mä henkilökohtaisesti halusin eli ajokiellot tulevat pitenemään merkittävästi, mutta sen sijaan sieltä jäi puuttumaan se äärettömän tärkeä elementtijuuri se, että asennevamma, joka on selkeästi nähtävissä siellä kuljettajan toiminna takana eli selkeä täysin piittaamataton asenne liikennesääntöihin ei edelleenkään ole peruste ottaa ajokorttia kokonaan pois."
Pari vuotta sitten aamukahvi oli mennä väärään kurkkuun koko joukolla savolaismiehiä, kun Varkauden poliisi oli tehnyt kotietsinnöillä selvää suuresta virolaisesta paritusliigasta. Tarvittiin kuitenkin todistajia, joten Haapala ilmoitti lehtien palstoilla poliisin tiedossa olevan ne numerot, joista tytöille oli seksinnälässä soiteltu.
"En tiedä mistä se idea silloin heräsi, mutta eräänlainen ahaaelämys tuossda päässä syntyi, että hei-hei, miks me soitetaan, että annetaan niitten ihmisten soittaa meille ja me markkinoitiin se sillä tavalla, että on jopa mukavampaa, että he soittavat meille kuin he meille, koska sen ymmärtää minkälaisen tilanteen se saattaa aiheuttaa siellä kotona mikäli puhelin soi ja isäntä joutuu puhelimessa keskustelemaan siitä, onko hän käyttänyt prostituution palveluja vai ei.
Synnintunto heräsi: poliisin puhelin meni päivässä tukkoon.
"Ja tää nopeutti ja helpotti meidän tutkintaa äärettömästi ja enpä siinä koe tehneeni siinä mitään väärää. Se saattoi olla monelle näitä palveluja käyttäneelle jopa helpotus että tehtiin näinpäin. Ja mä luulen, että me käytetään samaa taktiikkaa tulevaisuudessakin, jos me joudumme tämmöisiin asioihin puuttumaan että voivat niiden palvelujen käyttäjät varautua siihen,. että jos niitä tässä pitäjässä käytetään, saavat soittaa poliisille tulevaisuudessakin.."
Mistä miehen ideat sitten syntyvät?
"Ne syntyy siitä, että lainsäädäntö ei ole sillä tasolla, millä sen pitäis olla. Eli meillä on laki, joka kahlaa monella osa-alueella jäljessä siitä, että yhteiskunta menee edellä karkuun. Ja lakia täytyy tulkita välillä, pitää hakea sen lain rajoja, se on ainut tapa millä lakia muutetaan. Mä teen tässä työssä erittäin paljon kriminaalipolitiikkaa, tää paritustutkinta oli hyvä esimerkki siitä että kun me aukaistiin tämä meidän paristustoiminta oikein valtakunnan eettereihin, niin me samalla tehtiin kriminaalipolitiikkaa, me samalla muutettiin suomalaista paristuslainsäädäntöä. Ja se näkyy nyt uudessa kirjoitetussa laissa. Me ei saatu vielä sitä seksin ostamista kriminalioitua, mutta me saadaan ehkä vielä sekin kriminalisoitua".
Jos poliisi voi tulkita tai venyttää lakia, jos se - kuten sanotte - ei välttämättä ole ajan tasalla - niin mikä erottaa poliisin rikollisesta?
"Rikos on kuitenkin se, että rikotaan lakia ja tehdään sen lainsäädännön vastaisia tekoja. Me toisaalta tulkitsemme lakia useimmiten sen yhteiskunnan turvallisuuden vuoksi eli haemme sieltä rajoja millä voisimme lisätä yhteiskunnan turvallistta, jos ne näemme että lainsäädännössä on aukko, joka on esimerkiksi täyttämättä.
Nykyisin Haapalan suurimmat murheet liittyvät viinaan. Alennusmyyntiä on jatkunut nyt vuoden päivät - ja tulokset näkyvät.
"Mikä tässä nyt huolestuttaa on väkivaltarikollisuuden suuri nousu. Se näkyy meidän kihlakunnan alueella, se näkyy koko Itä-Suomessa, se näkyy koko maassa. Ja olen sen uskaltanut ääneen sanoa aina, että en tule ikinä antamaan nykyisille ministereille anteeksi sitä, että he laskivat tätä väkevän viinan veroa, koska tää oli semmonen temppu tälle yhteiskunnalle, että laskuja maksetaan pitkään."
Viinan hintaa omassa kihlakunnassa komissario ei sentään pysty säätelemään, mutta tarmoa ja energiaa ja uusia keksintöjä ja laintulkintoja on odotettavissa tulevaisuudessakin.
"Ja voinpa sanoa, että joku vois käyttää minusta nimitystä työhullu. Ehkä mun läheiset ihmiset on sitä käyttänytkin, mutta tota noin.. mä katsosin itseni lähinnä sellaiseksi ihmiseksi, joka todellakin paneutuu töihinsä ja kyl mä myönnän sen, että mulla on semmoinen sopimus noitten partimoesten kanssa, että jos mä en oo älynnyt lähteä täältä työpaikalta pois, niin ne vie mut.