• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijät ovat merkittävästi parempia ratin takana.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tate66 sanoi:
Juu oikeasti itsekin haluaisin nähdä kunnon kaaviokuvat merkkikohtaisista tilastoista.
Vai ajaako Pekkavee siltä pohjalta että bemukuskit on lähes kaikki melkein eläkeikäisiäkö?
Ehkä se on sitten sitä. Kai meistä suurin osa on oikeesti vähän vanhempaa väkeä ja nuoruuden kaahailut on taakse jäänyttä elämää.
Liikennevakuutusmaksu on mulla BMW R1100GS pyörässä, 168.- euroa vuodessa maksimibonuksilla.
Koskaan en ole ajanut mitään kolaria, en itse aiheutettua enkä toistenkaan aiheuttamaa, siis mulle.
MP kortti on ollut mulla vasta 45 vuotta.
Kyllä muutkin Bemaristit ovat aika rauhallisia verrattuna joihinkin kakskymppisiin kyykkypyöräilijöihin.
No uusista BMW kyykkypyöräilijöistä S1000R jne. en niin tiedä.

Pekkavee sanoi:
Ehkä se on sitten sitä. Kai meistä suurin osa on oikeesti vähän vanhempaa väkeä ja nuoruuden kaahailut on taakse jäänyttä elämää.
Liikennevakuutusmaksu on mulla BMW R1100GS pyörässä, 168.- euroa vuodessa maksimibonuksilla.
Koskaan en ole ajanut mitään kolaria, en itse aiheutettua enkä toistenkaan aiheuttamaa, siis mulle.
MP kortti on ollut mulla vasta 45 vuotta.
Kyllä muutkin Bemaristit ovat aika rauhallisia verrattuna joihinkin kakskymppisiin kyykkypyöräilijöihin.
No uusista BMW kyykkypyöräilijöistä S1000R jne. en niin tiedä.

Sehän perustuu nimenoman siihen malliin millä pyörällä on todennäköisempää kolhia / on jouduttu usein vakuuttamaan. Katsoppa paljonko se liikennevakuutus sinulle olisi vaikkapa tuolle S1000R (tai S1000RR) pyörälle. :;):

Ikä, paikkakunta ja (vain merkki) ei tuossa suuria eroja ihmisten välille tee, ehkä n. 50-100€. Merkittävin ero noissa liikennevakuutusmaksuissa on nimenomaan se mikä pyörän malli on (ja täten pyörän tehot, kuutiot ja paino)

Jokseenkin hassua sanoa että minulla on 2 mopoa, toinen pikkufasu ja toinen yzf 750, kuinka ollakaan niin yzf on edullisempi kokoaikavakuutuksissa vaikka teho/painosuhde on varmasti raskaampi kuin fasulla.
Mites Pekkavee tämän asian kuittaa, itse väitän että toista mopoa on vähän enää vakuutuksissa vaikka tietty mielenkiinnolla odotan vastausta asiaan.
Nykyään noiden maksujen pitäisi mennä teho/painosuhteen perusteella vissiinkin.

tate66 sanoi:
Jokseenkin hassua sanoa että minulla on 2 mopoa, toinen pikkufasu ja toinen yzf 750, kuinka ollakaan niin yzf on edullisempi kokoaikavakuutuksissa vaikka teho/painosuhde on varmasti raskaampi kuin fasulla.
Mites Pekkavee tämän asian kuittaa, itse väitän että toista mopoa on vähän enää vakuutuksissa vaikka tietty mielenkiinnolla odotan vastausta asiaan.
Nykyään noiden maksujen pitäisi mennä teho/painosuhteen perusteella vissiinkin.
Tuohon vakuutusten hintaan vaikuttaa myös ja nimenomaan vahinkohistoria ja siis maksettujen korvausten määrä. Ei pelkästään teho/paino suhde.
Vakuutusyhtiöt osaavat kyllä laskea ja tarkkailla millä peleillä niitä vahinkoja ajetaan ja mistä korvauksia maksetaan. Oli teho/painosuhde sitten mikä vaan.
Teho/painosuhde antaa vakuutusyhtiöiden laskelmiin vähän runkoa, mutta vakuutushistoriaan perustuva hinnoittelu turvaa vakuutusyhtiöiden tuottavuuden, johon ne tietysti pyrkivät.
Vakuutusyhtiöissä ovat hommissa varmaan Suomen parhaimmat matemaatikot, jotka näitä asioita laskevat.

Pekkavee sanoi:
Tuohon vakuutusten hintaan vaikuttaa myös ja nimenomaan vahinkohistoria ja siis maksettujen korvausten määrä. Ei pelkästään teho/paino suhde.
Vakuutusyhtiöt osaavat kyllä laskea ja tarkkailla millä peleillä niitä vahinkoja ajetaan ja mistä korvauksia maksetaan. Oli teho/painosuhde sitten mikä vaan.
Teho/painosuhde antaa vakuutusyhtiöiden laskelmiin vähän runkoa, mutta vakuutushistoriaan perustuva hinnoittelu turvaa vakuutusyhtiöiden tuottavuuden, johon ne tietysti pyrkivät.
Vakuutusyhtiöissä ovat hommissa varmaan Suomen parhaimmat matemaatikot, jotka näitä asioita laskevat.
Et sitten vastannut oikeasti kysymykseen kun väitän että vähäinen määrä tiettyjä mopoja rekisterissä vaikuttaa asiaan ei itse tuo teho/paino kun ei ole paljoa enää kolaroitavia jäljellä.
Vai menikö paljon väärin minun ajatus?

tate66 sanoi:
Et sitten vastannut oikeasti kysymykseen kun väitän että vähäinen määrä tiettyjä mopoja rekisterissä vaikuttaa asiaan ei itse tuo teho/paino kun ei ole paljoa enää kolaroitavia jäljellä.
Vai menikö paljon väärin minun ajatus?
No ajatus meni kai jotenkin ohi minulta.
En tiedä noiden pyöriesi tehoja enkä muutakaan niistä.
Sorry.

Toi on aika yksinkertaista liikennepsygologiaa. Motoristi, keskimäärin tajuaa kuolevaisuutensa poislukien ne jotka sokeaan mutkaan kaahaa. Motoristi nelipyöräisen sisällä ei pääse karvoistaan vaan esim. katsoo peileihin vähän useammin, huomioi mopoautot ja tytöt niitten sisällä joiden naaman älykännykkä valaisee, huomioi naapurin äitin joka taistelee kersojen kanssa liikennevälineessään, huomioi kaistalla seilaavan auton miettien onkohan tuo kännissä ja eritoten huomioi raskaan liikenteen ihmetellen onkohan tollakaan piirturin käyrä ihan valveilla olon puolella. ymym.

Jos haluttaisiin oikeasti pudottaa liikenteessä tapahtuvien ruumiiden määrää vielä nykyisestä määrästä joka on lähellä sitä että liikenteessä olevia ihmisiä keskimäärin kuolee luonnollisita syistä sama määrä,, kannattaa aloittaa ajokorttiopetus moottoripyöräkortillla ja noin vuoden kahden päästä jatkaa autoilemaan. saattaisi jatkaa laskennalista odotettavissa olevaa elinikää jonniin verran ja ihan varmasti laskea ekäkekertymää.

Syyn miksi näin tapahtuu voi kertoa joku korttien myönnön/vakuutusalan ammattilainen.

Karkov sanoi:
...eiköhän nuo BMW miehet keskimäärin lukumäärään suhteutettuna hölmöile noin yhtäpaljon kuin muunkin merkin omistajat...

Eivät. Suhteessa merkin osuuteen koko kannasta turvallisimmat ns. suuret merkit ovat olleet BMW ja Harley-Davidson. Ero johonkin Sukisukiin on todella suuri. Sitä miten räärään markkinoille tulo on tilastoihin vaikuttanut, en tosin tiedä, merkki/mallikohtaisia tilastoja ei ole muutamaan vuoteen tietääkseni julkaistu missään.

Vakuutusmatikassa muuttujia voidaan ottaa mukaan vaikka kuinka paljon - tai voidaan olla ottamatta. Merkki, malli, teho/painosuhde, pyörän ikä, kuskin ikä, asuinpaikka jne. Jos tilastollinen otanta jostakin merkistä/mallista on kovin pieni, laskentatapa voi olla kokonaan toinen kuin sellaisilla, joissa otanta on suurempi.

Yleisesti ottaen teho/painosuhde korreloi merkki/mallikohtaisten onnettomuustilastojen kanssa hyvin.

mcmies sanoi:
Suhteessa merkin osuuteen koko kannasta turvallisimmat ns. suuret merkit ovat olleet BMW ja Harley-Davidson.
Eikä ainoastaan merkistä, mutta myös mallista riippuu todella paljon, ainakin IF:llä. Oma Honda FJS600 maksaa alle 250€ ympärivuotinen Hki täyskaskoineen kaikkineen, eikä ole vielä edes bonarit tapissaan. Tuohon pääsee aika lähelle BMW R800, joka maksaisi samoilla ehdoilla alle 300€ vuodessa. Mutta nämä lienevätkin tilastollisia poikkeuksia, erikoistapauksia, vak.maksujen pohjia :thumbup:

Back