Moottoripyöräilijä törmäsi hirveen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 4tv
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Haluisin kuulla muitten mielipiteitä mitä olisitte ite tehny tilanteessa jossa hirvi tulossa tielle ja pari sekunttia aikaa. Kaataisitteko pärrän vai yrittäisittekö kiertää hirven takaa?

Kalevan mukaan kuski loukkaantui vain lievästi, hyvä niin, onneksi ei tullut kynttiläketjua. Pikaista paranemista kuskille. Noista tahallisista kaadoista kuulee aina sillointällöin, voisko joku viisaampi kertoa miksi pyörä kannattaa kaataa eikä jarruttaa ja väistää? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuu noihin tahallisiin kaatoihin?

Onks nykypörillä mitään järkeä kaadossa? Siihen kaatoon menee kuitenkin niin paljon aikaa että kun hätäjarruttaa saman ajan niin vauhdin saa pois. Vähän eri juttu, jos ajaa jollain vanhalla himmelillä jossa ei levyjä edessä.

Kun hirvi tulee tielle se tapahtuu niin nopeasti, ettei siinä paljon ole aikaa.
Oma kokemus on hirvestä, joka tuli tielle, kun olin autolla liikkeellä,
Hirvi on nopea eläin.Onneksi oma kohtaaminen sattui niin, että siinä oli väliä.
Mutta varjoista nopeasti tielle tulevaa eläin...ei vaan näe.
Jos tuossa kerkee heittään pyörän nurin, niin onnittelut.
Itse en ehkä kerkeis.
Se on miltei ainoa tapa selvitä kolarista, toinen on tähdätä hirven taakse ja toivoa ettei se käänny...
Porolle tuokaan ei toimi...

Taitava ja kokenut kuski oli kun osasi ja älysi kaataa pyörän.Itsestä en tiedä osaisinko kun takaraivosta kuuluu "ääni" joka käskee pitään pyörän tiellä ja pystyssä tilanteessa kuin tilanteessa.
blush.gif

Melkonen temppu, vielä kun kerkeis päästää pyörästä irti ja yrittäis liukua ohi... no joo, meni stuntti puolelle.

Enpä usko, että koskaan kaataisin pyörää tahallani tai tarkoituksella. Vahingossa se voisi hyvinkin kaatua hirven tullessa eteen, kun jarruttaisin etupyörän lukkoon.

Väitän (eli luulen), että paras (eli ns. oikea) tapa vahinkojen minimoimiseksi hirvikolarissa moottoripyörällä on vähentää nopeutta mahdollisimman paljon, ja että se onnistuu paremmin ylläpitämällä vierintäkitkaa liukukitkan asemesta (eli kumipuoli alaspäin ja pyörät pyörimässä). Kumilla ja asvaltilla on myös suurempi kitkakerroin kuin metallilla/muovilla ja asvaltilla - muuten renkaat kai olisivat metallia.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että takapyörä lukitaan heti painamalla takajarrua rajusti, minkä jälkeen (eli välittömästi) puristetaan etujarrua niin voimakkaasti, että etupyörä ei lukitu, mutta että lukittu takapyörä pysyy tien pinnassa, jolloin takapyörä ei pyri sivulle niin helposti. Näin mennään, kunnes tulee tilaisuus tai tarve väistää, jolloin jarruja kevennetään huomattavasti. Tai sitten tulee hirvi syliin.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että takapyörä lukitaan heti painamalla takajarrua rajusti, minkä jälkeen (eli välittömästi) puristetaan etujarrua niin voimakkaasti, että etupyörä ei lukitu, mutta että lukittu takapyörä pysyy tien pinnassa, jolloin takapyörä ei pyri sivulle niin helposti. Näin mennään, kunnes tulee tilaisuus tai tarve väistää, jolloin jarruja kevennetään huomattavasti. Tai sitten tulee hirvi syliin.
Minä unohtaisin takajarrun käytön hätätilanteissa. Ja niin myös normitilanteissa ettei selkärankaan iskostu takajarrun käyttö kun paniikkitilanne tulee. Muuten käy niin että aloitetaan hakemaan takajarrua jonka jälkeen ollaankin jo huonolla mäihällä törmätty hirveen/autoon/mihinikinä ennen kuin etujarru kerkee edes jarruttaa.

Haluaisin myös nähdä nämä "hallitut kaadot" .. Jarruttaisin viimeiseen asti ja korkeintaan kaatuisin vahingossa jos etunen lipsahtaisi lukkoon. Kun kaatuessa liukuu oletettavasti pidemmälle mitä pyörän jarrutusmatka olisi

Minä unohtaisin takajarrun käytön hätätilanteissa. Ja niin myös normitilanteissa ettei selkärankaan iskostu takajarrun käyttö kun paniikkitilanne tulee. Muuten käy niin että aloitetaan hakemaan takajarrua jonka jälkeen ollaankin jo huonolla mäihällä törmätty hirveen/autoon/mihinikinä ennen kuin etujarru kerkee edes jarruttaa.
Totta. Takajarrun käyttöä puoltaa oikeastaan vain kaksi seikkaa, joista kumpikaan ei lisää hidastuvuutta kovinkaan paljon:

1. takajarrun salamannopea käyttö muutamia sekunnin kymmenyksiä ennen etujarrun käyttöä lisää eturenkaan painetta tienpintaan ja vähentää näin ollen eturenkaan lukkiutumisen vaaraa oleellisesti jarrutuksen alkuvaiheessa.

2. Takajarrun käyttö on yleensä nopeampaa kuin etujarrun, eli sitä ei tarvitse erikseen "hakea", sen kun polkaisee vaistolla vain. (Jarrut ovat juuri siksi oikealla kädellä ja jalalla, että se on nopeammin reagoiva puoli suurimmalla osalla ihmisistä. Takajarrua ei kannata myöskään varoa olla lukitsematta, koska se vie huomion eturenkaan jarrutukselta, jolla on hetikohta kuitenkin 99,9% jarrutehosta.)
Takarenkaan hidastava vaikutus alkaa näin ollen yleensä nopeammin kuin eturenkaan ja ehtii vaikuttaa jonkin aikaa, kunnes eturenkaan jarrutus alkaa kunnolla vaikuttaa.

Joo, ja ns. hallitun kaadon tositilanteessa haluaisin minäkin nähdä. Tai siis en haluaisi.

Minä unohtaisin takajarrun käytön hätätilanteissa. Ja niin myös normitilanteissa ettei selkärankaan iskostu takajarrun käyttö kun paniikkitilanne tulee.
Minä en unohtas.
Sillä pitkärunkoisella pyörällä ajettaessa, kannattaa aina käyttää takasta.
Se vakauttaa pyörän.
Ei kannata antaa ohjeita jos on kokemusta vain yhdestä pyörä tyypistä, vaan jokaisen pitää itse kokeilla oman pyöränsä rajat niin etusella kuin takasellakin.
Jokainen pyörä kun on erilainen.
Muistakaa tämä, kun yritätte neuvoa nyyppiä jarrutuksissa...

Taisi olla asiansa osaava kuski, päätökset tehdään sekunnin murto-osan aikana... Onneksi kävi hyvin.
Ei muuta kun turvallista jatkoa, syksy tuo yllätyksiä. Itse meinasin ottaa yhteen ketun kanssa tänään, mut onneks kumpikin osas väistää eri suuntaan...
062802moto_prv.gif

Mitenhän nämä dual-brake systeemit (esim. Honda XX/VFR) toimii tollasessa tilanteessa kun etujarrun kiskaisee pohjaan? Molemmat jarruttaa mutta onko se vain hyvästä eli pysähtyykö tehokkaammin?

Eiköhän nämä opit pyörän kaatamisesta ole peräisin ajalta jolloin ajettiin soralla ja pyörissä ei nykymittapuulla ollut jarruja juuri ollenkaan. Siltä pohjalta ehkä pysähtyikin paremmin koko mopon kyljen kyntöominaisuuksia hyödyntäen.
Noin perusperiaatteena itse mieluummin pyrkisin vaikuttamaan tapahtumiin aktiivisesti kuin vapaaehtoisesti siirtyisin kuljettajasta matkustajaksi, mutta kukin tyylillään.
Reflekseillähän noissa tilanteissa pelataan, sikäli "suunnittelu" on aika hyödytöntä ellei toimintaa sitten myös treenata selkärankaan niin että se tapahtuu tarvittaessa automaattisesti.

Tuossa tarkoituksella tai vahingossa kaatumisesta voi olla se hyöty, että jos osuma jo joka tapauksessa on väistämätön, niin maita pitkin liukuva pyörä ja kuljettaja voi välttyä osumasta suoraan hirven ruhoon. Jalkoihin osuminen voi olla seuraamuksiltaan lievempi.

Tositilanteessa ei ehdi paljon vaihtoehtoja punnita. Itse oon joutunut hirven vuoksi kerran jarruttamaan tosissaan. Se on edelleen ainoa kerta kun vanhan bemun kardaani on kääntynyt  taivasta kohden. En muista tuliko painettua takajarrua. Jos tuli, niin turhaan ainakin sillä kertaa.

Edelleen voi jatkaa pohdiskelua hirven/peuran/poron ja pyörän nopeuden ja reaktioajan merkityksestä. Satasen vauhdissa mennään vajaat 28 metriä sekunnissa. Täyttä laukkovan hirven vauhti on noin 12 metriä sekunnissa. Jos reaktioajaksi otetaan vaikka 1 sekunti, niin siitä voi sitten turvallisesti kotisohvalla laskeskella milloin vielä ehtii tehdä jotain.
Käytännössä tilanne on toinen. Edelliskesänä kävi korpitaipaleella Nurmeksessa niin, että kun pähkäilin ajellessa noita mainittuja, niin eikö vain tullut hirventurpa puskista näkyviin. Mittään en ehtinyt tehdä mutta sillä kertaa ehdin alta pois. Sen jälkeen en ole noita miettiny vaan koettanut olla muuten vaan skarppina.

Mitenhän nämä dual-brake systeemit (esim. Honda XX/VFR) toimii tollasessa tilanteessa kun etujarrun kiskaisee pohjaan? Molemmat jarruttaa mutta onko se vain hyvästä eli pysähtyykö tehokkaammin?
Aina pysähtyy nopeammin, kun käyttää molempia jarruja. Tosin vain silloin, kun takarengas ei ole ilmassa.

Back