• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä sai surmansa Raisiossa 17.10.06

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moottoripyöräilijä sai surmansa kolarissa Raisiossa
17.10.2006
Ruskolaismies kuoli moottoripyörän ja kuorma-autoksi rekisteröidyn pakettiauton törmäyksessä Raisiossa. Turma sattui aamupäivällä Kuninkojantien ja Makslantien risteyksessä.

Auton kuljettaja oli pysähtynyt Makslantien risteykseen väistääkseen vastaan tulleita autoja. Hän jatkoi pysähdyksen jälkeen käännöstä vasemmalle ja ei huomannut ajoissa vastaan tulevaa moottoripyörää. Moottoripyörä kuljettajineen törmäsi auton kylkeen. Noin 30-vuotias moottoripyöräilijä sai surmansa heti.

Raision poliisi tutkii tapausta liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena. (STT)

Nyt on vaarallisia päiviä kaksipyöräisellä. Hirvet, liukkaus, muut tielläkulkijat...
Piti ostaa juniorille mopedi talveksi, ettei se särje itseään kevarilla. Tuo Pohjolan vakuutus kun mahdollistaa kauden venyttämisen.
Itse käytän huomioliiviä näin syksyllä aina - poikani esim. ei käytä koskaan.
Varovasti siellä pystyy vielä ajelemaan, niin ei kevät ole niin kaukana.

No höh,vielä piti tulla poistoja näin kauden lopputingassakin...

Ainiin, ei tähän ketjuun sitten kynttilöitä -> siivotaan pois.

Spekulointia, oliskohan mahdollisesti auttaneet tässä tapauksessa nuo liivit...tiedä häntä...
Ei ainakaan isommissa katetuissa matkamopoissa ole liiveistä juurikaan apua edestä havaitsemiseen. Itse ajanut paria tuollaista vastaan ja ne liivit näkyy vasta kohdalla. Jos ei näe ajovaloja, niin miten sitten näkis liivit?

Totta:
normal_DSC00937.JPG

Vaan eipä tiedä mikä oli ko. onnettomuuspyörän tyyppi.
Ja eikä noista liiveistä ainakaan mitään haittaakaan liene...

kunnon valot vaan ja aika ylös suunnattuna vielä niin luulis tuol harmaassa syksy säässä näkyvän paremmin ku liivit

Spekulointia, oliskohan mahdollisesti auttaneet tässä tapauksessa nuo liivit...tiedä häntä...
Tässä on ollu, tänä kesänä, näitä tapauksia, joissa näkyvyys on ollut erinomainen ja silti kolahti -eikä motoristi ollut se syyllinen. Tapauksien ominaispiirteet ovat hivenen hämärät, eli onko esim. "en nähnyt" tapauksilla mitään yhteistä...

Tässä on ollu, tänä kesänä, näitä tapauksia, joissa näkyvyys on ollut erinomainen ja silti kolahti -eikä motoristi ollut se syyllinen. Tapauksien ominaispiirteet ovat hivenen hämärät, eli onko esim. "en nähnyt" tapauksilla mitään yhteistä...
Mun kohdalle sattuneissa tapauksissa, ehkä pari-kolmekymmentä-ei osumia, on 2 tapaa:

1) kattoo kohti ja lähtee liikkeelle.

2) tulee hidastamatta ja korkeintaan vilkaisee nopeasti, just että naama vilahtaa ikkunassa, sit mennessään kattoo uudelleen ja polkee jarrua, jos ehtii.

Lähes kaikki noista on tapahtunut 40-60 km/h rajoituksella, eikä oma nopeus ole poikennut sallitusta tai muun liikenteen/tavanomaisesta nopeudesta. Eli etäisyydet ollu n 10-50 m. Muutama vain sellainen reilu hidastus haitta, muutamaan ei olis ehtinyt kuin sytyttää jarruvalon kun kolahtaa jos alle olis ehtinyt ennen kuin ehti alta tai huomasivat, "MISTÄTUOTULI?KAAHARI!POLIISI!TULIVARMAANYLISATAA!"

Mitähän noista yleensäkään voi tulkita? Ihmiset ei reagoi mihinkään mikä ei voi tappaa itseä. Autolla liikkuessa tuota ei vaan osu kohdalle.

Speckuloimaan enempää en jaksa ruveta enää, koetan vain vaistota/havaita noi et voi välttää...

En mielestäni väittänyt, että liivit olisivat pelastaneet tuossa tapauksessa - vai väitinkö? Väitin käyttäväni liivejä syksyisin!

Tuosta kuvasta en kyllä minäkään näe liivejä - liekö niitä päällä tuossa ollenkaan?

En mielestäni väittänyt, että liivit olisivat pelastaneet tuossa tapauksessa - vai väitinkö? Väitin  käyttäväni liivejä syksyisin!

Tuosta kuvasta en kyllä minäkään näe liivejä - liekö niitä päällä tuossa ollenkaan?
Eikö tuota liivi-juttuasi olisi sitten saanut kukaan kommentoida? Kukaan ei minun mielestäni väittänytkään että olisit väittänyt niiden pelastavan tässä tapauksessa kuljettajan. Vai väittikö?
wink.gif

Ja tuossa FJR kuvassa ei liivejä ole.

Eikö tuota liivi-juttuasi olisi sitten saanut kukaan kommentoida? Kukaan ei minun mielestäni väittänytkään että olisit väittänyt niiden pelastavan tässä tapauksessa kuljettajan. Vai väittikö?  
wink.gif

Ja tuossa FJR kuvassa ei liivejä ole.
Ei väittänyt - vain spekuloi...

Eikä ne pitämättömät liivit näy minkään pyörän päältä! Kuitenkin päällä ollessa ne saattavat vilahtaa ja aiheuttaa näköhavainnon muille liikkujille!

Ja voihan olla, että kyseisellä motoristilla olikin liivit??

Joka tapauksessa nyt saa olla jo varovainen pyörällä liikuttaessa.

Pitkät päällä ja kunnon lamput pelissä, niin puusilmätkin näkee mopon. Pärjää aina liiveille varsinkin valon vähetessä.

Pitkät päällä ja kunnon lamput pelissä, niin puusilmätkin näkee mopon. Pärjää aina liiveille varsinkin valon vähetessä.
Tää pitkät päällä on aina se ikuisuuskysymys, toisten mielestä hyvä ja toisten huono - itsekin kallistun enemmän huonon puolelle juuri etäisyysarvioinnin hämärtymisen takia.

1) kattoo kohti ja lähtee liikkeelle.

2) tulee hidastamatta ja korkeintaan vilkaisee nopeasti, just että naama vilahtaa ikkunassa, sit mennessään kattoo uudelleen ja polkee jarrua, jos ehtii.
Daa daa. Meinasin, että ennenku tutkitaan ei hutkita. Joku esitti jo varmana, että kaikki kolmion takaa tulevat on eläkkeellä...

Eikö ne tavallisetkin valot pitäs riittää kun valo vähenee->valot kirkastuu. Vikkua ei vaan näe jos on pitkät päällä se on fakta.
Mutta ikävä tapaus kuitenkin tämä
confused_orig.gif

kunnon valot vaan ja aika ylös suunnattuna vielä niin luulis tuol harmaassa syksy säässä näkyvän paremmin ku liivit
Jep, edestä katsottuna. Mutta mä olen ollut huomaavina, että autoja liikkuu myös takana ja sivuilla.

Surullinen tuo uutinen. Olkoot viimeinen ikinä tätä laatua - ensi kesänä ei yhtään! Eihän?

typoja

Ei ainakaan isommissa katetuissa matkamopoissa ole liiveistä juurikaan apua edestä havaitsemiseen. Itse ajanut paria tuollaista vastaan ja ne liivit näkyy vasta kohdalla. Jos ei näe ajovaloja, niin miten sitten näkis liivit?
Edestä päin niitä liivejä ei kauheasti näekään, mutta risteysalueella onkin jo motoristin kylki aika usein näkösällä. Onhan sekin plussaa jos ei aina haluta ajaa väkisin sun eteen
wink.gif
Ja huomaa ne muut liikkujat muistakin suunnista selvemmin kuin jos ajais sateisella syyssäällä mustissa goreissa valo hieman himmeänä..

Olisikohan tuo mopojen määrän lisääntyminen myös jonkinmoinen selitys; nykyiset moposkootterit ja varsinaiset mp:t muistuttavat maallikon silmissä kovasti tosiaan, vauhdissa on vain ero... Iltapäivän työpaikkaliikenne on muutenkin varsinainen vaaranpaikka, porukalla on kiire kotiin/kauppaan/muksuja hakemaan tai sitten mielessä pyörii vielä työasiat: valppaus herpaantuu. Myös valaisinpylväät yms. aiheuttavat pahoja katveita risteysalueilla, monasti juuri mp:n peittäviä "mustia alueita" .

Ihmiset ei reagoi mihinkään mikä ei voi tappaa itseä. Autolla liikkuessa tuota ei vaan osu kohdalle.

Speckuloimaan enempää en jaksa ruveta enää, koetan vain vaistota/havaita noi et voi välttää...
Valitettavasti olen samaa huomiota tehnyt. Kuorma-autolla ajellessani kolmion takaa tulleiden kotilokuskien pikavilkaisut ovat yllättävän usein vaihtuneet tiukkaan jarrutukseen.

Liekö sitten näkymis- vai vain asenneongelma?
cool.gif

Koska en taas - tarpeettomasti jälleen kerran - halua leimautua rasistiksi, niin en viitsi kertoa omaa henkilökohtaista tilastoani etelänmaista (ulkonäkönsä puolesta, ja kaikki 100% miehiä) tulleiden kuskien tilastollisista eroista väistämishalukkuudessa tilanteissa "itse ajan kuorma-autolla etuajo-oikeutettua tietä / itse ajan prätkällä etuajo-oikeutettua tietä".

Etelänmaat ei tarkoita Afrikkaa, menee liian etelään tässä esimerkissä.

Back