• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli törmättyään henkilöautoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NewmanRS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sad_orig.gif

Iltalehti

Ei tainnut enää papalla pää kääntyä? Täälläkin aina ihmetellään miten on mahdollista? Kun tiedetää ,että joka kymmenes ajaa päihteissä ja kun on työn psta nähnyt minkälaisille ikäihmissille(sairaille) vielä kortti myönnetään, ei kyseiset tapahtumat aiheuta ihmetystä.

Myöhemmin varmaan onnettomuustutkintalautakunta totetaa, että motoristi oli ajanut ylinopeutta...
---
...Pistää vihaksi !!  
mad.gif

---

Omaan päähän ei oikein mahdu miten ihmeessä ylinopeudesta otetaan kortti pois mutta kolarin aiheuttamisesta ei.

Täytyypä vielä sanoa, että minkä takia nämä uutisoidaan niin että moottoripyöräilijä on kuollut törmättyään plaa plaa..
---  
mad.gif

"Kolarin syy on toistaiseksi tuntematon."

Oliskohan syynä se että vuonna -35 syntynyt papparainen (76v) ei todennäkösesti ole nähnyt/kuullut yhtään mitään mitä ympärillä tapahtuu. Silti pakko päästä rattiin.. PAKKO !

Niin turha kuolema taas

Autoa ajaneella 77-vuotiaalla vanhuksella kävi tuuri, motoristi ei osunut etuoveen. Toivon ihan hänen itsensä vuoksi että kortti lähtee viimeistään nyt.

Täytyypä vielä sanoa, että minkä takia nämä uutisoidaan niin että moottoripyöräilijä on kuollut törmättyään plaa plaa..
---  
mad.gif
ei, koska se edellyttäisi sitä, että syyllisyyskysymys on selvitetty.

Nyt vain kerrottiin se, mitä tiedetään: että moottoripyöräilijä on törmännyt autoon, ja tämän seurauksena hän on kuollut. Miksi näin kävi, se on puolestaan poliisin homma selvittää, ja siinä voi kestää.

Saattaa se kortti vielä paapalta lähteäkin?
Lääkäreiden kynnystä kortin pois ottamiseen pitäisi kyllä madaltaa. Harvassa ovat ne ikäihmiset, jotka itse toteavat ajokyvyn menneen, ja myyvät auton pois...

Ja mitä tulee uutisointiin, niin ei kai median tehtävä ole tuomita, vaan todeta tapahtunut? Sen verran vittumainen sumu oli aamulla, ettei se kummankaan osapuolen ajamista helpottanut. Ikävä juttu, taas kerran
nixweiss.gif

Ei tuommoinen alle 80-kymppinen kuski vielä vanha ole nykymittapuun mukaan. Tiedän paljon vanhempiakin kuskeja. Ihmisten keski-ikä on nousussa, eli yhä vanhempina tullaan autoilemaan tulevaisuudessa, mikäli nykymeno jatkuu.

Ei tuommoinen alle 80-kymppinen kuski vielä vanha ole nykymittapuun mukaan. Tiedän paljon vanhempiakin kuskeja. Ihmisten keski-ikä on nousussa, eli yhä vanhempina tullaan autoilemaan tulevaisuudessa, mikäli nykymeno jatkuu.
Ongelma tuossa onkin juuri se että ehkä jostain 70 jälkeen tulee hyvinkin suuria eroja henkilön kyvyssä kuljettaa ajoneuvoa. yksi voi olla ihan pihalla ja toine ajelee vielä turvallisesti.

Ja kuten aikaisemmin todettiin- oman ajokyvyn heikkenemisen havaitseminen - tai ehkä myöntäminen voi olla liikaa.

Kaverin vaari suuttui kun ei saanut lääkärintodistusta ajokorttiin vaikka kaihi tms oli vienyt näön niin että näki lähinnä kapealla sektorilla suoraan eteensä, sekin paksujen lasien kanssa.

Mitä tuohon uutisointiin tulee niin harvinaisen asiallinen, mun mielestä.

---

Omaan päähän ei oikein mahdu miten ihmeessä ylinopeudesta otetaan kortti pois mutta kolarin aiheuttamisesta ei.
Pinnat tälle, vaikka tästä nimenomaisesta tapauksesta ei varmaksi voikaan tietää, tulee ensimmäisenä ja vahvimmin mieleen, että sivutiellä on katseltu huonosti, mahdollisesti jopa todettu mopoksi, kun sellainen aiemmalla viikollakin samassa kohdassa nähtiin.

Toki ihan oikeitakin vahinkoja sattuu. Oikeita siis siinä mielessä, että samainen kuski on voinut havaita vaikka 100 tai 10 000 prätkää ihan ongelmitta ja muutoinkin olla skarppi ja kunnossa.

Ja mahdollisesta ylinopeudestakaan ei tiedä. Toisaalta, prätkän ylinopeuden vaikutuksen voisi olettaa pienemmäksi, kun siitä ei kuitenkaan pysty etäisyyttää arvioimaan yhtä hyvin kuin autosta.

Jooh. Ja jooh, olen tässä itse seuraillut yhtä tapausta, jolta mitä luultavimmin pitäisi ottaa kortti pois. Useampikin lääkäri katsellut, mutta ei ole tehnyt mitään. Valoista ajellaan millä sattuu värillä, kaistoista ei ole enää täyttä varmuutta jne. Ajellaan toki muutoin kovasti varovaisesti ja hiljaa. Toisaalta, paria vuotta aiemmin tämä henkilö olisi itse halunnut luopua autosta ja kortista, mutta elinkumppanille ei sopinut.

Ja jooh. Uskomatonta skeidailua, että ylinopeudesta kortit hyllyttyy varmemmin ja pidemmäksi kuin pöllöstä ajotavasta tai pöllöydellä aiheutetuista kolareista. Tosin epäkohta koskee mun mielestä vain sitä, että järjellisistä ylinopeuksista kortti ylipäänsä hyllyttyy kerrasta. Järjettömät ja tarpeeksi toistetut, niin joutaa korttia hyllyllä pitääkin. Ja ennen tuomiota ollut kortiton aika pitäisi huomioida ajokiellon pituudessa.

Ja kuten aikaisemmin todettiin- oman ajokyvyn heikkenemisen havaitseminen - tai ehkä myöntäminen voi olla liikaa.
Myöntäminen vai huomaaminen? Itse oletan, että monikaan ei tiedosta kykyjen huonontumista, kun ne käytännössä ovat aika lailla yhtä hyvät joka päivä kuin edellisenä päivänä. Harvemmat huomaavat silmälasien tarvetta ollenkaan yhtä hyvin kuin näkökyvyn paranemista oikeilla laseilla. Muutokset kun ovat lopulta kuitenkin aika hitaita.

Itse aikoinani, kun silmälasit tulivat tarpeen, huomasin haitan paljon aiemmin kuin lopulta tajusin lasit tarvitsevani. Eikä lasien tarpeen myöntämisessä ollut kynnystä yhtään. Lasit ovat oikeastaan aika kivat, kun näkökykyä piisaa toistaiseksi kuitenkin niin paljon, ettei kypärän kanssa laseja tarvitse käyttää.

Myöntäminen vai huomaaminen? Itse oletan, että monikaan ei tiedosta kykyjen huonontumista, kun ne käytännössä ovat aika lailla yhtä hyvät joka päivä kuin edellisenä päivänä. Harvemmat huomaavat silmälasien tarvetta ollenkaan yhtä hyvin kuin näkökyvyn paranemista oikeilla laseilla. Muutokset kun ovat lopulta kuitenkin aika hitaita.

Itse aikoinani, kun silmälasit tulivat tarpeen, huomasin haitan paljon aiemmin kuin lopulta tajusin lasit tarvitsevani. Eikä lasien tarpeen myöntämisessä ollut kynnystä yhtään. Lasit ovat oikeastaan aika kivat, kun näkökykyä piisaa toistaiseksi kuitenkin niin paljon, ettei kypärän kanssa laseja tarvitse käyttää.
Juu, toisilta se onnistuu - ei kaikilta. Edes tuo lasien tarpeen tunnus/tunnistaminen.

Tosin siinä vaiheessa kun oikeesti on kyse siitä et saatko ajella sen 5km sinne kylille kauppaan ja postiin veikkaan et niin aika moni ei oo valmis luopumaan siitä.

mahdollisesta ylinopeudestakaan ei tiedä. Toisaalta, prätkän ylinopeuden vaikutuksen voisi olettaa pienemmäksi, kun siitä ei kuitenkaan pysty etäisyyttää arvioimaan yhtä hyvin kuin autosta.
nyt ei ihan auennut... siis jollei kohteen etäisyyttä pysty arvioimaan yhtä hyvin, mitenkä se pienentää ylinopeuden "vaikutusta"?

ja muistetaas jälleen kerran se, ettei törmäysjäljet välttämättä kerro siitä, mikä oli vauhti siinä ratkaisevassa vaiheessa (elikkä silloin, kun vastapuolen pitäisi sinut pystyä havaitsemaan). Enkä siis väitä kyseisistä ajonopeuksista mitään.

Back