• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli Sysmässä törmättyään hirveen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Patukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkaa syksy lähestyä ja iltahämärä tulee aina vain aikaisemmin. Aamu- ja iltahämärät ovat se aika jolloin hirvet lähtevät liikkeelle. Jos noihin aikoihin liikkuu on syytä olla erityisen tarkkana, myös hirvivaroitusalueiden ulkopuolella.

Motoristin selviytymismahdollisuudet osumasta hirveen ovat varsin vähäiset.

https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2564479
Päijät-Häme 11:03
Moottoripyöräilijä kuoli Sysmässä törmättyään hirveen

Moottoripyöräilijä menehtyi Sysmässä tiistai-iltana.

Poliisi sai hätäkeskukselta ilmoituksen liikenneonnettomuudesta Nuoramoistentiellä tiistai-iltana kello 20.50.

Motoristi oli törmännyt hirveen ja menehtyi tapahtumapaikalle.

Moottoripyörän kuljettaja oli 1950-luvulla syntynyt mies.

Viimeksi muokattu:
Myös peurat ja kauriit on liikkeellä, molemmistaa useita lähihavaintoja viimeisen kuukauden aikana, lähimmät on sujahtaneet eturenkaan ohi muutaman metrin päästä...

Voin vaan kuvitella millainen suunnanvaihto tulee 80kmh vauhdissa kun 20kg kauris tööttää eturenkaaseen, siinä tulee vastaohjausta kerrakseen ja lopputulos on korkeemman käres.

Tarkkana nyt, varsinkin puimattomien peltojen lähellä missä kauriit/peurat käy ruokailemassa.

vaikka loud pipes pelastaa henkiä väitettä pidetään tänä päivänä lähes älyttömänä, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyörän kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyllä kyttää tietä ja katsoo tuleeko ketään. Elleivät sitten ole pelästyneet jotain kovaäänistä.

jaket sanoi:
vaikka loud pipes pelastaa henkiä väitettä pidetään tänä päivänä lähes älyttömänä, niin peurojen kohdalla se toimii. Ne kuulee pyörän kauempaa. varsinkin vanhemmat peurat kyllä kyttää tietä ja katsoo tuleeko ketään. Elleivät sitten ole pelästyneet jotain kovaäänistä.

Lihavoidussa oleellinen, yhtä hyvin toimii seitkytluvun hirvipilli kun äänekäs pakoputkisto sorkkaeläimen karkoittimena. Oma havaintokyky on ainoa joka voi pelastaa tilanteelta, noiden höpö-höpö juttujen varaan en omaa henkeä laittaisi pantiksi.

Jokainen uskoo mihin tahtoo, minä en.

^Olen kerran omin silmin nähnyt hirven kääntyvän penkalta kesken tienylityksen takaisin tulosuuntaansa kun tulin mökäputkellisella Aprilialla kohti.

Re: Moottoripyöräilijä kuoli Sysmässä törmättyään hirveen

jaket sanoi:
Muutama hirvipilli pyörään on hyvä keino.

Olen havainnut käytännössä saman: hirvet, kauriit ja porot ovat väistäneet moottoripyörän ääntä; auton ääntä ei ikinä. Ei tuon varaan tietenkään voi paljon laskea, mutta silti se apuna toimii.

Elukat ilmeisesti osaavat yhdistää moottoripyörän äänineen vaaralliseen petoon. Autossa tai junassa taas koko, muoto ja ääni ovat sellaisia, etteivät niitä varo sen enempää kuin pellolla seisovaa latoa.

moottoripyörässä on ihmisen hahmo. ja ne ei ole myöskään niin yleisiä kuin autot.

auto ei ole minkään luonnollisen vihollisen näköinen.

Mikäli peura on vauhdilla tulossa yli tien, on aivan sama, minkälainen ja minkä ääninen vekotin on taittamassa matkaa tiellä. Lisäksi sen eteneminen on niin nopeaa, ettei juurikaan mitään ole tehtävissä. Toisaalta vasa ei paina kovinkaan paljon, joten parempi jättää paniikkiväistöt ja suoraan päin, jää itselle paremmat mahikset.
Näillä seuduin niitä on niin vitusti, ettei enää viitsi edes varoakaan, jos tulee niin tulee.

vetomies sanoi:
Olen havainnut käytännössä saman: hirvet, kauriit ja porot ovat väistäneet moottoripyörän ääntä; auton ääntä ei ikinä. Ei tuon varaan tietenkään voi paljon laskea, mutta silti se apuna toimii.

Joku puolenkymmentä vuotta sitten ajelin pimenevässä syysillassa täällä maaseudulla, Muhokselta Ylikiiminkiin päin, vauhtia oli reilusti ,muttei järjettömästi.

Yhtäkkiä joku tumma "möykky" tien oikealla puolella ojassa kiinnitti huomion, joku jota siinä ei ollu ennen ollu, ja yammun valot ei juurikaan sitä selventäneet, kunnes yhtäkkiä, ehkä n. 50m ennen älysin että siinä ojan penkalla seisoo hirvi, ja iso. Ja melko pian huomasin, toki jo lähes kohdalla, että sen takana on toinen, tais vasa olla.
Hirvet n. 2m ojan puolella, minä n.2m tien puolella. Yhdellä loikalla olisivat olleet edessä, ja siihen ois jääty, minä ainaki, ja varmaan hirviki.

Onneksi pysyivät paikallaan, mutta eivät kyllä karkuunkaan lähteneet... Meinas tulla hiukan vetelä olo hetki sen jälkeen, huh huh...

Partisaani sanoi:
Mikäli peura on vauhdilla tulossa yli tien, on aivan sama, minkälainen ja minkä ääninen vekotin on taittamassa matkaa tiellä. Lisäksi sen eteneminen on niin nopeaa, ettei juurikaan mitään ole tehtävissä.

Tästä olen harvinaisen samaa mieltä. Jos elukka on täydessä laukassa ja tie sattuu reitille, niin on aivan turha kuvitella, että itse voisi vaikuttaa osumaan tai osumattomuuteen. Toki jos otus tulee näkyvällä paikalla kaikessa rauhassa hortoilemaan tielle, niin ei kai sitä päin huvikseen tarvi ajaa. Mutta useimmissa netissä pyörivissä videoissa voi rehelllisesti todeta, että vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siitä huolimatta mikään reaktioaika ei riitä.

sami1024 sanoi:
Mutta useimmissa netissä pyörivissä videoissa voi rehelllisesti todeta, että vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siitä huolimatta mikään reaktioaika ei riitä.

Näin on käynyt viime kesänä kerran ja tänä syksynä kaksi kertaa. Yhdellä kerralla näin hyvissä ajoin että peura tulee kolmiloikkaa hakkuuaukeelta mettäautotien yli, mulla ei kaasun asento edes ehtinyt muuttua kun peura sujahti 10m päästä keulan ohi. Ilmeisesti pää sanoi että kyllä se kerkee mennä alta pois....

Tänä syksynä samassa kohtaa peura korvat luimussa metsän puolelta keulan ohi muutaman metrin päästä, vauhtia noin 50kmh. Toisella tiellä samanlainen tilanne kauriin kanssa, tuli pellolta ja suoraan edestä ohi noin 1-2m päästä. Näissä kahdessa jälkimmäisessä ei ehtinyt edes pelästyä mutta veti kyllä mietteliääksi, moottoripyöräily on helvetinmoista venäläistä rulettia ja koskaan ei tiedä kuka rullaa sun yli.

Porkkalantiellä viikonloppuna. Edellä ajoi auto, samassa kohtaa kaksi pyöräilijää ajaa samaan suuntaan sykkeet korkeella ja kukaan tuskin huomasi tien viereisessä ojassa olevaa kahta peuraa jotka arpoi kumpaan suuntaan lähtee, meni lopulta hitaasti metsän puolelle.

Se on tuurista kiinni osuuko vai ei.

jaket sanoi:

Joopas. Tilannehan on sama kuin täällä pohjoisessa porojen kanssa, vaikka ovat yleensä rauhallisempia tapauksia. Siis "loud pipes" saa kyllä liikettä usein aikaiseksi, mutta suunnan ja nopeuden se valitettavasti arpoo ihan itse. Joskus toivotun, joskus vähemmän toivotun.

Varsinkin hämärissä/yöllä niin ei voi olla tarpeeksi varovainen petojen säikyttämä eläin ei välitä mistään muusta kuin pakenemisesta voi jopa hypätä yli motoristin ja tilanteet on tosi nopeita

Omien kokemusten mukaan ne kyllä pelästyy ääntä, mutta siinä juoksusuunnassa ei tunnu olevan mitään järkeä eli voi juosta päin vaikka itse olisi paikallaan :D

Noita on nyt paljon. 250km matkalla näin 7kpl peuroja. Edellispäivänä 170km lenkki ja näin yhden peuran ja kaksi hirveä.

Mikeyx sanoi:
^Olen kerran omin silmin nähnyt hirven kääntyvän penkalta kesken tienylityksen takaisin tulosuuntaansa kun tulin mökäputkellisella Aprilialla kohti.

Olen päässyt todistamaan täsmälleen samaa ilmiötä. Ja vieläpä Sysmässä...

Rekkamasa sanoi:
Olen päässyt todistamaan täsmälleen samaa ilmiötä. Ja vieläpä Sysmässä...

Ja minä myös, taisi olla kuitenkin Leivonmäen puolella. 2-3 v. sitten ihan vapun jälkeen tapahtui tämä. Pitkällä suoralla mietin että avaisiko vähän kaasua kun ketään ei näy ja just ajokausi korkattu. Hillitsin kuitenkin itseni ja ajelin n. 90 km/h. Ihan kohta kesken korpisuoraa siihen ryykäsikin hirvi miljoonaa metsästä ja kääntyi ihan pientareella samantien takaisin metsään. Ehkä sekin säikähti? Eikä ollut mitään mökäputkeakaan, hiljainen japsi alla. En ehtinyt reagoimaan oikeastaan mitenkään, jäi oikein häiritsemään etten edes jarrulle ehtinyt, sen luulisi olevan selkäytimestä tuleva reaktio. Ihan pienen väistöliikkeen tapaisen tein ja huusin "Vi**u!!" kypärään. Osuma olisi ollut aika lähellä jos elikko olisi tullut tielle asti. Hetken aikaa oli vähän läpätystä, tupakki olisi maistunut jos olisi ollut.

Tänä vuonna keskikesällä taas kaverin kanssa tultiin niinikään maalaistietä HD-koneisilla (eli ääntä kuului vähän enemmän) pyörillä. Yhtäkkiä tajusin että noin 100-150m päässä edessä seisoo kaksi nuorta hirveä tien varressa ja toljottaa meitä. Sitten hipsivät takaisin puskiin. Ei ollut sinänsä paha tilanne ja älysin jopa jarruttaa.

Ei niistä piruista koskaan tiedä, ja molemmat hirvihavainnot on tapahtunut ihan keskellä kirkasta päivää omalla kohdalla. Aina noita vähän miettii kun noita pienempiä latuja päästelee että mitä jos... Tuo Nuoramoisten tiehän on erittäin makea pätkä ajella, ja hyvin korpea suurelta osin.

Tuota olen miettinyt kun joskus 10-15 vuotta sitten keksittiin alkaa kokeilemaan noita hirvinauhoja. Edelleen niitä näkyy siellä täällä. Onkohan niistä mitään tutkittua tietoa toimiiko ne? Jos toimii niin tuollainen nauha pitäisi vetää joka tien varteen. Toinen mitä mietin että voisiko joku vesiauto ruiskuttaa pientareille jotain vesiliuosta jossa olisi jotain suden kusta tai vastaavaa hirvieläimen vihulaisen hajua. Jos vaikka kavahtaisivat tuoksuja. Ihminenhän näitä hienoja luonnon tuoksuja ei huomaa.

Paikkeri sanoi:
En ehtinyt reagoimaan oikeastaan mitenkään, jäi oikein häiritsemään etten edes jarrulle ehtinyt, sen luulisi olevan selkäytimestä tuleva reaktio.

Samaa asiaa pohtinut parissa tapauksessa, autolla jalka on välittömästi jarrulla mutta mopon kanssa ei toimenpiteitä. En tiedä onko tilanteet vaan tulleet niin äkkiä ettei ehdi tekemään mitään ennen kun tilanne on ohi, vai onko olematon 8 bittinen prosessori laskenut ettei törmäystä tule?

sami1024 sanoi:
Tästä olen harvinaisen samaa mieltä. Jos elukka on täydessä laukassa ja tie sattuu reitille, niin on aivan turha kuvitella, että itse voisi vaikuttaa osumaan tai osumattomuuteen. Toki jos otus tulee näkyvällä paikalla kaikessa rauhassa hortoilemaan tielle, niin ei kai sitä päin huvikseen tarvi ajaa. Mutta useimmissa netissä pyörivissä videoissa voi rehelllisesti todeta, että vaikka videota katsoessa tiesi elukan tulevan, niin siitä huolimatta mikään reaktioaika ei riitä.

Tämä!
Padasjoella kerran peura loikkas vasemmalta tielle. Refleksinä oikaisin itteni selkänojaa vasten, kuului vaimea "kops". jarrulle jalka ehti sen jälkeen. Kotona kattelin auton kylkeä, nii peuran nenän kuva oli takana Transportterin kyljessä.

Mopolla mulla on kaks sormea jarrulla. Refleksi-brake lähtee nopeasti, mutta eihän se mitään auta jos tarpeeksi lähellä.

Back