• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli Porvoossa 13.08.07

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
...yhdellä kuskilla oli täydet ajovermeet niskassa mun lisäkseni mitä näin....
Se olin mä (kai)!

Mulla on aina ajovarusteet  
062802moto_prv.gif
- sen verran olen herkkähipiäinen.

Näin hellepäivinä tyypillisin asuvalinta näkyy olevan varvastossut (!), shortsit ja t-paita/toppi. Karmaisevaa katsottavaa.... Onnea ja menestystä valintansa tehneille.
Mitä karmaisevaa tuossa on? Itselle aivan sama vaikka tulisi joku alasti vastaan. No alasti ajavaa hemaisevaa naista voisi kyllä katsella pidempäänkin, mutta en menisi moista paheksumaan. Jos todella haluaa hommasta tehdä epämukavaa näillä keleillä niin vetäkää vielä vaikka kelluntapuku päälle. Ette ainakaan huku kun ajatte nestehukan takia sillalta.

Mitä karmaisevaa tuossa on? Itselle aivan sama vaikka tulisi joku alasti vastaan. No alasti ajavaa hemaisevaa naista voisi kyllä katsella pidempäänkin, mutta en menisi moista paheksumaan.
En minäkään alastonta naista paheksuisi, päin vastoin! Kannustan kaikkia orgin naisia alastonajeluun.

Enpä ikinä jaksa tehdä katsastusta toisten varusteille, mitäpä se mulle kuuluu. Eikä kiinnosta mitä mieltä muut on mun varusteista. Mutta jos ainoat murheet on toisten ajovarusteissa, hyvin on asiat.

Suistuminen vasemmalle kääntyvässä mutkassa .. yksi yleisimmistä .. valitettavasti ..
confused_orig.gif
Onko nopeudesta tietoa? Entä pyörästä?
Aika ikävältä näyttää joka tapauksessa.
Eipä aavistustakaan .. enkä rupea arvailemaan ..
mahdotonta tietää mitä siellä on ihan oikeasti tapahtunut.
Virheitä tapahtuu hitaissa vauhdeissa ihan yhtä paljon kuin nopeissakin,
mutta vaurioiden määrä ja vakavuus on hitaissa pienempi.

30-40km/h vauhdissa harvemmin henki lähtee, mutta 200km/h se on
todennäköisempää. Olen joskus ajanut n. 15km/h autolla kiviseinään ja
sekin on jo aika hemmetin kova vauhti, kun kyseeseen tulee aivan
totaalinen äkkipysähdys. Älkää kokeilko - se ei kannata.

Enpä ikinä jaksa tehdä katsastusta toisten varusteille, mitäpä se mulle kuuluu. Eikä kiinnosta mitä mieltä muut on mun varusteista. Mutta jos ainoat murheet on toisten ajovarusteissa, hyvin on asiat.
Jos joku kirjoittaa, että on karmaiseva näky varustus shortsit ja tennarit, se ei välttämättä tarkoita moralisointia ja muiden varusteiden murehtimista. Taustalla saattaa olla omat ihonsiirrot ja muut korjailut, jotka tulevat mieleen ja sitten karmaisee.

Eipä taida kaikki konttaamiset päätyä uutisiin,itse kuulin Räyskälässä kolmen onnettomuudesta,varoittelivat että soraa tiellä,ja niinhän siellä olikin en tiedä sekö liene syynä kolarointiin.
Eilen kuulin että joitain päiviä sitten Hämeenlinna -Tampere motarilla kaveri niukoissa varusteissa ja laina pyörällä ,oli sitonut kuormansa huonosti ja takarengas oli lukkiutunut kun rojua oli takertunut sinne,siitä sitten voipi päätellä kuinka käy.
Hurjaa ,mutta itse sen verran arkajalka että tiukat nahkat tiukasti yllä...näyttäähän se paljon paremmalta.
TURVALLISIA KILOMETREJÄ

Jos joku kirjoittaa, että on karmaiseva näky varustus shortsit ja tennarit, se ei välttämättä tarkoita moralisointia ja muiden varusteiden murehtimista. Taustalla saattaa olla omat ihonsiirrot ja muut korjailut, jotka tulevat mieleen ja sitten karmaisee.
Ja joku voi vaikka funtsia asiaa vielä yhtä steppiä pitemmälle, eli mikä on onnettomuuden hinta paitsi inhimillisenä kärsimyksenä shortsikuskille, mutta myös korkeina pysyvinä/ kallistuvina vakuutusmaksuina meille kaikille motoristeille. Huippuluokan ajovarusteiden korvaus vahingon kärsineelle on todella pieni menoerä vakuutusyhtiölle verrattuna siihen, että vakuutuksesta maksellaan ihonsiirtoleikkauksia ja erilaisia kuntoutus-/ invaliditeettikuluja pahimmillaan kaverin koko loppuikä.

Ja joku voi vaikka funtsia asiaa vielä yhtä steppiä pitemmälle, eli mikä on onnettomuuden hinta paitsi inhimillisenä kärsimyksenä shortsikuskille, mutta myös korkeina pysyvinä/ kallistuvina vakuutusmaksuina meille kaikille motoristeille. Huippuluokan ajovarusteiden korvaus vahingon kärsineelle on todella pieni menoerä vakuutusyhtiölle verrattuna siihen, että vakuutuksesta maksellaan ihonsiirtoleikkauksia ja erilaisia kuntoutus-/ invaliditeettikuluja pahimmillaan kaverin koko loppuikä.
Niin varmaan voi funtsia, se en vaan ole mä. Jos joku mällää shortseissa ja kärsii, kärsiköön, sori vaan. Oma on valinta. Itse en kyllä shortseissa ajele, just siksi etten viitsi ottaa riskiä noista kärsimyksistä.

Vakuutusmaksut elää omaa elämäänsä, ei ne sortsitta ajamista laske, turha toive. En jaksa murehtia niitäkään, jos ei ole varaa ajaa, sitte pitää vaihtaa harrastusta.

Toisaalta ihan sama mitä muut funtsii.

Eikö jokainen nyt saisi mopoilla aivan kuten itse haluaa kuitenkin lain puitteissa jos liikutaan, se on ikävää jos jotain tapahtuu mutta se on varmasti jokaisen tietoinen riski!
Pitää paikkansa, että valinta on jokaisen oma. Itse olen selvinnyt konttauksista prätkän kanssa vain kylkiluiden murtumisella hyvien varusteiden (nahat) ansiosta. Sen vuoksi kyykkykuskina tulee pidettyä päällä 1- tai 2-osaista nahkapukua joka kerta kun ajan. Hyvä perforoitu nahkapuku tarjoaa kokemusteni mukaan aika hyvän ilmastoinnin lämpimälläkin kelillä. No, vermeet eivät tietenkään ole ilmaisia, mutta harrastuksen kulujahan ei lasketa.

Joku päivä sitten jouduin muista syistä johtuen käymään erään suuren sairaalan päivystyspoliklinikalle ja näin potilaspaljouden joukossa kaverin, joka oli kontannut prätkällä t-paidassa ja farkuissa. Kaverin toinen kylki oli oli punaista jauhelihaa, joten ei viitsinyt pitempään katsella sinne päin.

Ja tästäkin tuli sitten vääntö ajovarusteista.
thumbs-up.gif

En aja gp-kelpoiset vermeet päällä, ei ole kyttyröitä eikä adamantiini selkäpanssareita eikä tule.

Elämä on täynnä valintoja.

Huippuluokan ajovarusteiden korvaus vahingon kärsineelle on todella pieni menoerä vakuutusyhtiölle verrattuna siihen, että vakuutuksesta maksellaan ihonsiirtoleikkauksia ja erilaisia kuntoutus-/ invaliditeettikuluja pahimmillaan kaverin koko loppuikä.
Eihän se nyt aivan näin yksinkertaista ole,vain kaksi vaihtoehtoa.Jos on "kunnon" varusteet niin vakuutusyhtiö korvaa vain ne onnettomuuden kohdatessa ja "huonoilla" varusteilla ajavia joudutaan paikkailemaan ja kuntouttamaan.Itsekin konttailleena on luita katkeillut ja omaa nahkaa palanut ihan katsastuksessa hyväksytyin suojin ja nahkavermein.
Tilastoa ei ole käytettävissä mutta luulen että suurimmalla osalla loukkaantuneista ja menehtyneistä motoristeista on kuitenkin ollut näitä oikein pukeutuneita.
Hirveitä kirjoitusvirheitä,koneen vika kun ei korjaa.

Hyvä perforoitu nahkapuku tarjoaa kokemusteni mukaan aika hyvän ilmastoinnin lämpimälläkin kelillä. No, vermeet eivät tietenkään ole ilmaisia, mutta harrastuksen kulujahan ei lasketa.
Jep. Alle vielä sopiva tekninen alusasu ja olo on ihan siedettävä. Kaikenlaiset tixtex-takki + cityhousut-viritelmät on paljon hiostavampia eikä niiden suojausarvo ole samaa luokkaa kuin nahkapuvun.

Paljon on ollut tänään pyöriä liikenteessä, duunimatkalla taisin bongata 20-30 mopoa - yhdellä kuskilla oli täydet ajovermeet niskassa mun lisäkseni mitä näin.

Helteillä ajomäärä lisääntyy ja varustus vähenee -> onnettomuuksissa tapahtuvan vahingon määrä kasvaa.
Olisi ihan mielenkiintoista lukea vähän tarkemminkin raportteja kolareista, nimenomaan varusteiden vaikutuksesta vammojen vakavuuteen. Itsekin kun ajan käytännössä aina kunnon kamat päällä.

Linkitys

Ei nyt välttämättä sitä mitä hait, mutta tuolta löytyy tietoa onnettomuuksista ainakin vähän. Tiedä vaikka jonkun linkin takaa löytyis ihan etsittävä asiakin.
Ajokamojen turvallisuuteen liittyvä linkki ei toiminut ainakaan mun koneella. Mut olihan tossa muuten asiaa, jotain uusiakin tekstejä. Kiits. Etsintä jatkuu...

Joku päivä sitten jouduin muista syistä johtuen käymään erään suuren sairaalan päivystyspoliklinikalle ja näin potilaspaljouden joukossa kaverin, joka oli kontannut prätkällä t-paidassa ja farkuissa. Kaverin toinen kylki oli oli punaista jauhelihaa, joten ei viitsinyt pitempään katsella sinne päin.
Mun systeri on duunissa sairaalassa ja siellä näkee päivittäin kontanneita mopopoikia ja -tyttöjä. Ei ole koskaan kivan näköistä, ja aina niin turhaa...

Back