• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli hirvikolarissa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suzu-ukko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
998sFE:n kirjoitus on asiaa.

En itse ole metsästäjä enkä maanomistaja eikä tuttaviinkaan sellaisia juuri kuulu. Silti olen sitä mieltä, että kyllä Suomeen hirviä ja peuroja sopii. Ei tästä pitkälle tarvitse ajella kun tulee seuduille, jossa pellonlaidalla näkee useinkin peuroja. Enemmän ne minua ilahduttavat kuin pelottavat. Samoin hirvien kanssa, kyllä joskus esimerkiksi marjaretkellä olen läheltäkin hirviä nähnyt. Se on sitä luonnon monimuotoisuutta se.

Toki pitäähän kolarivaara ottaa huomioon, mutta lähinnä säälittävää minusta sellainen uhoaminen, että hirvet on hävitettävä pois.

998sFE:n kirjoitus on asiaa.

En itse ole metsästäjä enkä maanomistaja eikä tuttaviinkaan sellaisia juuri kuulu. Silti olen sitä mieltä, että kyllä Suomeen hirviä ja peuroja sopii. Ei tästä pitkälle tarvitse ajella kun tulee seuduille, jossa pellonlaidalla näkee useinkin peuroja. Enemmän ne minua ilahduttavat kuin pelottavat. Samoin hirvien kanssa, kyllä joskus esimerkiksi marjaretkellä olen läheltäkin hirviä nähnyt. Se on sitä luonnon monimuotoisuutta se.

Toki pitäähän kolarivaara ottaa huomioon, mutta lähinnä säälittävää minusta sellainen uhoaminen, että hirvet on hävitettävä pois.
biggrin.gif
Tulipa tässä erinomaisen kaupunkilainen mielipide!

Toin kun laukasee Valmet-huollossa, Shellillä, K-raudassa tai Osuuskaupassa, niin jo lähtee!  
biggrin.gif

Mut onhan se peuralauma kaunis siellä porkkanapellolla iltausvassa. Vaikka sillä onkin viikate yhdessä jalassa. Ite pyrin vetämään jarrut kiinni vaikka olisivat kaukanakin. Mä peuralauma tarkoittaa mulle sitä, että jostain voi tulla toinenkin lauma vastaan. tms. Siellä porkkanpellolla ne syövät myös mun piikkiin satokorvauksien muodossa.

Vaik ne on hienon näköisiä elukoita, hirvi varsinkin, niin kannattaa muistaa, et ne ei ole eläintarhassa sillon ku ne näkee.

Mä en kans ymmärrä miksi noita hirviä paapotaan täällä. Aivan turha eläin josta ei ole mitään muuta kuin harmia. Ei oikein luontaisia vihollisia (paitsi autot), ei mitään hyötyä kenellekkään ja tappaa joka vuosi lukuisia ihmisiä. Noita pitäisi kyllä pistää kylmäksi ihan urakalla.
Tässäpä ehdotus asian ratkaisemiseksi:

Jokunen hirvi talteen tuleville hirvifarmareille.
Hirvimiehet metsiin aseiden kanssa niin, että kaikki tai lähes kaikki vapaana olevat saadaan hengiltä ja lihoiksi.

Onnellinen maajussi kasvattamaan hirviä suljetussa tarhassa (vaikka sitten luomuna, on hippikin tyytyväinen) -> Maajussi hyötyy, hirvimies saa kerrankin tappaa sydämensä kyllyydestä, kukaan ei enää aja hirvikolaria.

Maajussi saa kaiken hyvän lisäksi nostaa isot tukiaiset (tuksut
biggrin.gif
) hirvenkasvatukseensa ja kauppojen lihahyllyt notkuvat herkullista hirven lihaa kuluttajan kulutettavaksi.

win-win situaatio, eikö?

Samoin hirvien kanssa, kyllä joskus esimerkiksi marjaretkellä olen läheltäkin hirviä nähnyt. Se on sitä luonnon monimuotoisuutta se.

Se on luonnon monimuotoisuutta yhtä paljon kuin satatuhatta rottaa kaatopaikalla tai miljoona myyrää pakettipellolla.

Oikeaa luonnon monimuotoisuutta olisi se, että hirvillä olisi luontaisia vihollisia niin paljon, että kannan koko säilyisi kutakuinkin vakiona. Tämä toteutuu nyt osissa Kuhmon, Suomussalmen ja Nurmeksen kuntia - ei muualla.

Koko tää turvallisuusketju on pelkkää marttakerhoilua. Joku vietti ajaa ihmiset raportoimaan ja jeesustelemaan joka onnettomuudesta. Ihmetyttää mikä tarve siihen on. Onko usko omaan tekemiseen niin alhaalla, että jokaiseen asiaan pitää löytää syy, ja kun uskottelee olevansa tietoinen, niin on turvassa?

Hirvikolareissa on kuollut viime vuosina keskim 5 ihmistä/v. En löytänyt erikseen tilastoa moottoripyöräilijöistä. Jotenkin en osaa hirmu todennäköisenä pitää, vaikka oma hyvä ystävä kuoli hirvikolarissa -99 moottoripyörällä. En pelätä, enkä vihata hirviä. Aivan varmasti todennäköisempää on että tössin itse, tai joku muu tössii minut liikenteessä hengiltä. Liikuin sitten kävellen, fillarilla, rulliksilla, mp:llä, bussilla, junalla, lentokoneella tai autolla.

Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa päihteet on olleet mukana keskimäärin 25-30% viime vuosina. Taustariskeinä vuonna 2006 olivat alkoholi, väsymys tai mielentilaan liittyvät tekijät kaikkiaan 84 %:ssa onnettomuuksista. Tilastokeskuksen sivuilta löytyy lisää jos joku haluaa hirvet poistamalla tehdä liikkumisesta turvallista.

Edit: kieltolailla saataisiin paljon enemmän aikaan kuin hirvet poistamalla, vaikka salakuljetus ja kotipoltto kasvaisivat. Siitä vaan nyt alkoholia kieltämään ja hirviä poistamaan. Hohhoijjaa...
Tässäpä tämän foorumin paras teksti piiiiitkään aikaan, en ole milloinkaan tajunnut tätä jokaisen onnettomuuden linkittämistä ja sen jälkeistä "anysointia" ( = 10 sivua lapsellista vänkäämistä )

Tämä onnettomuus oli hämärässä tapahtunut hirvikolari, that´s it.

Hirvikantaa vähennetään...miksi ihmeessä niitä jätetään metsiin juoksentelemaan?
Siksikö että metsästäjillä olisi joka vuosi lupa "ryypätä" ja "leikkiä" suurta metsästäjää...
Kivääri tulisi vaihtaa lihanuijaan, se olisi "tasavertaista" metsästämistä, kuka tahansa voi tappa kiväärillä kaikkea liikkuvaa.
Loppuisi ns. harhaluodit jossa marjastaja ja metsästäjä saa hirvelle tarkoitetun kudin sisuksiinsa.

Noinkin iso riistaeläin tiellä vammauttaa ja tapaa liijan monta kuljettajaa joka vuosi.
Hirviaita on hyvä, joskin sitä esiintyy vain pienellä murto-osalla yleisiltä tieosuuksilta.

Mun rehellinen kantani on, hirvet tulisi karsia luonosuojelualuieille ja nämä alueet tulisi aidata 100%.

Moni perhe jotuu vuosittain luopumaan rakkaistaan tämän "tyhmän" ja "liijan" ison nelijalkaisen takia joka "möllöttää" ajokaistala tietämättä väistämisvelvollisuudestaan... UGH, olen puhunt
thumbs-up.gif

Loput ovat liikkeellä siksi, että huonokin metsästäjä saisi riistaa.
Hirviä metsästetään porukalla, ei yksin.
Väärin. Hirviä metsästävät koirat, eivät ihmiset. Koirilla on nykyään omat puhelinliittymät, gepsit ja kännykät, jolloin me urheat metsästäjät voimme heille välillä soitella kun ryyppäämiseltämme kerkeämme.
Hirvenmetästys on kyllä laiskan mettämiehen unelma, mut väliäkö sillä kun hyvät lihan saa.

Hirvikanta Suomessa pitäisi saada 1950 vuoden tasolle niin oltaisiin aika lähellä niiden luonnollista lukumäärää.

Ikävä tapaus.

Mutta silti eipä noita elukka kolareita nyt niin paljoa ole ollut kuin joskus muinoin oli. toki nousussa näyttää nyt taas olevan kun useempia kolissut tällä kyseiselläkin osuudella lähiaikoina. itse ajan joka päivä tuota samaa tieosuutta ja monesti on tullut seikkailtua hirvien välissä välillä jopa tietämättäkin. useita kertoja on kiittänyt tuuria ettei ole osunut.
siltikään niitä nyt ei aivan nolliin kannata ampua joskin reilumpaa harventamista saisi ollakin.
tahtoopi vain olla tekijä pulaa tuollakin saralla joillain paikoin.

ja tosiaan kun nuo tyhmät alkukantaiset elukat eivät vuosien aikana ole oppineet tuota liikennesääntöä etuajooikeutetusta tiestä, niin eipä se auta kuin uskoa merkkejä tiessä ja olla vähän kartalla missä ne kulkee.

ne kun ovat kuitenkin yllättävän tyhmiä ja kulkevat aina samoja polkuja pitkin niin ylitys paikat ovat kohtuu selvillä kun aikansa hinkkaa tietosuuksia.

ja lapissa muistetaan väistää tätä tuotantoeläintä jota poroksikin kutsutaan. sehän se ois hirvenkin tuontanto malli jos niitä joku laiduntais. vapaana metsissä ja sit syksyllä lihoiksi omat.

Puusilmä ihmisiä tääl on kyllä isompi ongelma kun metsässä asuvia eläimiä vaikka poikkeavatkin välillä tien yli!
Hesalaisia ja Hesan esikylistä sais tappaa 70% pois,ei tarvi kun vahingossa eksyä kehille niin noi ihme elukat peltikotteroissa hyökkääväät sinne sun tänne teilaten muita,ja jos ei muihiin osuu niin teilaa ainakin itseensä tai säilykepurkki misä istuvat menee lunastuskuntoon!

Mikä hemmetin ongelma siinä on jos eläimiä löytyy Suomesta? (ja maapallost)

On niit aina ollut ja tulee aina olemaan!
Pelkästään ihminen on niin hemmetin tyhmää että tahallaan itteensä tappaa,eläimet yrittävät kylläkin väistää vaikka ei aina ehdi!!!

Sitäpaitsi niin ei se nytt niin vaikeeta ole kun pikkasen seuraa miltä ympäristö näyttää et onko todennäköistä että täällä sattuis joku eläin juosta tien yli vai vähemmän todennäköistä?
Kaikkeen tottuu,myös siihen et voi "aavistaa" ne paikat mistä jotai voi tulla ja vähän tarkemmin seurata tupplaxenonilla sitä mitä ehkä saattais löytyä ojien toisilla puolilla,jos tiellä seisoo niin näkee vähintään puolen kilsan päästä jo xenoneilla.

Ei voi kun ihmetyttää näitä viisaita jotka toivon mukan ei ikinä pääsee istumaan mihinkään misä sais päättää muitten elämästä ja kuolemasta,mitkä eläimet saa elää ja mitkä ovat turhia  
eek.gif

Juu,kalastan ja metsästyskorttikin löytyy(ei hirvilupaa),mutta Hesan suuntaan menen vaan pakosta ja silloinkin yritän kiertää!!!

Jaksamista omaisille,tuskin se hirvi päätti itsaria tehä motoristin kustanukksella.

Puusilmä ihmisiä tääl on kyllä isompi ongelma kun metsässä asuvia eläimiä vaikka poikkeavatkin välillä tien yli!
Hesalaisia ja Hesan esikylistä sais tappaa 70% pois,ei tarvi kun vahingossa eksyä kehille niin noi ihme elukat peltikotteroissa hyökkääväät sinne sun tänne teilaten muita,ja jos ei muihiin osuu niin teilaa ainakin itseensä tai säilykepurkki misä istuvat menee lunastuskuntoon!

Mikä hemmetin ongelma siinä on jos eläimiä löytyy Suomesta? (ja maapallost)

On niit aina ollut ja tulee aina olemaan!
Pelkästään ihminen on niin hemmetin tyhmää että tahallaan itteensä tappaa,eläimet yrittävät kylläkin väistää vaikka ei aina ehdi!!!
Ei hesalaisia kannata kaikkia tappaa, mutta Vantaa ja Grankulla ovatkin jo luku sinänsä.

Mitä taas "metsästykseen" tulee, niin joillekin urheiluksi riittää
muuttolintujen kevätmetsästys ja hirvien lahtaaminen tornista. Ylisuurta hirvikantaa pidetään näiden harrastusten vuoksi. Mitään muuta syytä ei ole. Itse pyrin hiukan tasaväkisempään koitokseen silloin jos metsälle lähden (toki peräkärryllinen hirvenlihaa pitää hakea, kun sitä tyrkytetään).

Jos hirvet poistettaisiin niin kyllä niitä muita eläimiä vielä piisaa jotka voivat motoristin hengen viedä.

Viisainta olisi jos meiltä ihmisiltä kiellettäisiin kaikki moottorikäyttöiset liikkumisvälineet niin säästyisi valtava määrä ihmishenkiä. Aikaahan on lisää kellossa ja kalenterissa joten jalkamiehiksi vaan niin ei äkkipysäykset tapa.

Tervemenoa vaan helpon hirvenmetsästyksen pariin, voi parin ensimmäisen päivän jälkeen uni maistua. Ei pidä puhua asioista joista ei ole kokemusta muuten kuin kuulopuheita. Ja ne ryyppäämiset metsästyksen yhteydessä voi nykyään unohtaa, ei uskalla metsästyksenjohtajat riskiä ottaa niissä asioissa.

Aika surkee on "luonto" sen jälkeenkun sieltä on poistettu kaikki ihmiselle kiusaa tekevät elukat.
Siis jok ikinen karvaturri.
Mitäs jos ihmiset opettelis ajamaan hirvivaara-alueella hiukan hiljempaa ja katselemaan mahdollisen vaaran takia ympärilleen.
Miks siellä pitää kaahottaa lujaa huonoissa olosuhteissa.
Noi kestävyysajot vois Lapissa tehdä kesän alussa kun on vuorokausi valoisaa...siis jos järkeä on.
Tämä oli ikävä tapaus, ja voi olal että uhri oli jopa tuttu.
En silti hyväksy sitä, että kaikki luonnonelukat pitää hävittää, jotta hölmöt ei ajais niiden päälle.
50 vuotta täällä pohjoises asunu, ilman yhtään elukkakolaria...

Viisainta olisi jos meiltä ihmisiltä kiellettäisiin kaikki moottorikäyttöiset liikkumisvälineet niin säästyisi valtava määrä ihmishenkiä. Aikaahan on lisää kellossa ja kalenterissa joten jalkamiehiksi vaan niin ei äkkipysäykset tapa.

Tervemenoa vaan helpon hirvenmetsästyksen pariin, voi parin ensimmäisen päivän jälkeen uni maistua. Ei pidä puhua asioista joista ei ole kokemusta muuten kuin kuulopuheita. Ja ne ryyppäämiset metsästyksen yhteydessä voi nykyään unohtaa, ei uskalla metsästyksenjohtajat riskiä ottaa niissä asioissa.
Joo, niitä hirviä mönkii siellä metsissä 100000-150000 kappaletta. Tarttis saada muutakin kuin pakastearkullinen lihaa, että ne kaikki sieltä hakis pois. Niitä hirviä ei mitenkään "ylläpidetä" vaan ne sikiää ihan luonnonmenetelmällä.

Mä en kans ymmärrä miksi noita hirviä paapotaan täällä. Aivan turha eläin josta ei ole mitään muuta kuin harmia. Ei oikein luontaisia vihollisia (paitsi autot), ei mitään hyötyä kenellekkään ja tappaa joka vuosi lukuisia ihmisiä. Noita pitäisi kyllä pistää kylmäksi ihan urakalla.
Tässäpä ehdotus asian ratkaisemiseksi:

Jokunen hirvi talteen tuleville hirvifarmareille.
Hirvimiehet metsiin aseiden kanssa niin, että kaikki tai lähes kaikki vapaana olevat saadaan hengiltä ja lihoiksi.

Onnellinen maajussi kasvattamaan hirviä suljetussa tarhassa (vaikka sitten luomuna, on hippikin tyytyväinen) -> Maajussi hyötyy, hirvimies saa kerrankin tappaa sydämensä kyllyydestä, kukaan ei enää aja hirvikolaria.

Maajussi saa kaiken hyvän lisäksi nostaa isot tukiaiset (tuksut  
biggrin.gif
) hirvenkasvatukseensa ja kauppojen lihahyllyt notkuvat herkullista hirven lihaa kuluttajan kulutettavaksi.

win-win situaatio, eikö?
vähän samansuuntaisia miettinyt. hirvitarhureita. valtavat hyvin aidatut metsästysmaat liikennetiestöjen ulkopuolella. sudetkin vaikka samoihin luonnonpuistoihin aitojen taaksae pois häiritsemästä lapsosia koulutiellä. venäjän rajakin pitäisi aidata jotteivät tulisi sieltä sit yli taas ulkopuolelta tarhojen.

Back