Moottoripyörää ostamassa

ala

Terve kaikille.

Olen palaamassa moottoripyöräilyn pariin vuosien tauon jälkeen - viime kerralla muutama vuosi takaperin innon sai tehokkaasti taltutettua vm. 1984 pyörä, josta koko olisi pitänyt olla korjaamassa jotain. Ajattelin ensi keväänä antaa moottoripyöräilylle uuden mahdollisuuden, mutta pyörän tulisi olla sellainen, että huollan sen keväällä ja ajan kesän ilman ongelmia.

Muut kriteerit:
1. Pitää olla ripeä
2. Pitää vääntää alakierroksilta
3. Pitää olla mukava ajaa
4. Budjetti max. 7k€

Ekstrapisteitä tulisi, jos pyörä soveltuisi hiekkateille, mutta yksikään shortlistaamistani vaihtoehdoista ei oikein sovi. Pyörä tulee olemaan enimmäkseen hupikäytössä lyhyillä 50-200 km lenkeillä.

Kiinnostavia vaihtoehtoja listalla:

Triumph Trident 660cc (~2021)
Triumph Street Triple 675cc (joko 1st gen ~2010 TAI 2nd gen ~2015)
Suzuki SV 650cc (~2021)
Villi kortti: Yamaha XJR 1200cc (~2000)

Kaikki kokemukset em. pyöristä olisi tervetulleita ja myös ehdotukset muista kriteereihin sopivista pyöristä! Keväällä tarkoitus on mennä koeajamaan, mutta ennen sitä olisi kiva jo vähän saada rajattua vaihtoehtoja.

Hiekkateille ei varmaan sovellu mikään muu kuin adventure endurot? Siis jos haluaa ajaa soraa muuten kuin vain kerran kesässä.
Millä tahansa pyörällä ajaa sen viimeisen kilometrin mökkitietä, mutta jos haluaa nautiskella sorateillä, siihen pitää olla joku muu kuin kovajousinen nakusportti sileillä renkailla. Oma Kotari on riittävän nopea ja hyvä ajaa soralla, mutta ihan perseestä isolla asfalttitiellä. Joku masokisti niillä matkaileekin.

Street Triple noista varmasti "paras", nopein, tehokkain ja ketterin, mutta se on ihan asfalttipyörä ja sporttinen sellainen. Trumpan koneissa on aina ollut ja on edelleen hyvin laaja vetoalue. Itse tykkään kanssa väännöstä ja sen takia en oikein jaksa alle litraisista innostua.

Saako kotarin smt:tä tuohon hintaan? Tässä kirjoittelen ennen kuin ees katoin.

Edit: Katoinpa sit. Kyllä saa. Dunlopin mutantit alle niin sillä homma valmis aika lailla joka olosuhteeseen.

Viimeksi muokattu:
Ittellä kun nykyisin on pelkkä 300 cc kakstahtari, niin v_tuttaa ajaa tasamaata. Ei siis nappularenkaiden (solujen kanssa) vaan moottorin takia. Kone räpättää pienellä pintakaasulla, mikä lienee huuhtelukanavien asemoinnin tuomaa? Mutta jo pienessä ylämäessä tai vastatuulessa (=hieman isompi kaasunavaus) kone lopettaa röpöttämisen.

Ymmärtääkseni pienissä perämoottoreissa on aivan toisenlainen konfig. - siis huuhteluaukko on vastapäätä pakoaukkoa, ja männässä on kyhmy joka estää tuoreseoksen menon pakoaukkoon. Seurauksena hyvä tyhjäkäynti ja 'uisteluvauhti', mutta surkea huipputeho?

Kun listassa oli SV650 ja halu on ajaa myös hiekkateillä, niin lisäisin vaihtoehtoihin sisarmallin DL650, eli V-Strom 650. Onnistuu mutkapätkät niin asfaltilla kuin hiekallakin, kaupunkiajo ja matkailu vaikka Välimerelle ja takaisin. Eikä tarvitse harrastaa korjaamista, jos normaalisti ajetun yksilön hankkii.

Ittellä kun nykyisin on pelkkä 300 cc kakstahtari, niin v_tuttaa ajaa tasamaata. Ei siis nappularenkaiden (solujen kanssa) vaan moottorin takia. Kone räpättää pienellä pintakaasulla, mikä lienee huuhtelukanavien asemoinnin tuomaa? Mutta jo pienessä ylämäessä tai vastatuulessa (=hieman isompi kaasunavaus) kone lopettaa röpöttämisen.

Ymmärtääkseni pienissä perämoottoreissa on aivan toisenlainen konfig. - siis huuhteluaukko on vastapäätä pakoaukkoa, ja männässä on kyhmy joka estää tuoreseoksen menon pakoaukkoon. Seurauksena hyvä tyhjäkäynti ja 'uisteluvauhti', mutta surkea huipputeho?
Kun nuorena tuli ajettua kohtalaisen paljon 2T kisaenskoilla, niin kyllähän perinteiset vajaatahtiset röpöttivät vajaakaasulla maantiellä ajaessa. Narua kiristämällä laulu muuttui ja kyyti samalla tavalla. Ei ollut kruisaamiseen tarkoitettuja.

Nurkkiin on jäänyt satunnaiskäyttöön 80-lukulainen kakspyttyinen 4 hv Johnssoni, joka myöskin käy röpöttäen alakierrosalueella. Jossain vaiheessa kaasua kääntäessä röpötys muuttuu tasaiseksi parkunaksi, jota ei kauaa jaksa kuunnella. Onneksi sähkö on tuohon nykyajan ratkaisu.

2t-koneita on pyörrehuuhdeltuja ja ristihuuhdeltuja. Ristihuuhdeltu on se jossa on kyhmy männänpäässä mutta niitä ei liene valmistettu enää sitten Dannyn syntymän, koska pyörrehuuhdeltu on kaikin puolin parempi ratkaisu. Kumpikaan noista ei käy nätisti tyhjäkäyntiä. 2t-dfi koneet on ainoita, jotka käyvät tyhjää lähes kuin nelari, koska niissä bensa ruiskutetaan männän päälle pakoaukon jo sulkeuduttua. Tosin niidenkin valmistus on jo lopetettu perämoottoripuolella, kun eivät kelvanneet ostajille. Halusivat nelarikoneita ja niitähän on pelkästään ollut myynnissä Suomessa viimeiset 20v. Koska saastemääräykset.

Kun nuorena tuli ajettua kohtalaisen paljon 2T kisaenskoilla, niin kyllähän perinteiset vajaatahtiset röpöttivät vajaakaasulla maantiellä ajaessa. Narua kiristämällä laulu muuttui ja kyyti samalla tavalla. Ei ollut kruisaamiseen tarkoitettuja.

Nurkkiin on jäänyt satunnaiskäyttöön 80-lukulainen kakspyttyinen 4 hv Johnssoni, joka myöskin käy röpöttäen alakierrosalueella. Jossain vaiheessa kaasua kääntäessä röpötys muuttuu tasaiseksi parkunaksi, jota ei kauaa jaksa kuunnella. Onneksi sähkö on tuohon nykyajan ratkaisu.
Itse asiassa kaksitahtari röpöttää ainoastaan aivan pienimmillä kaasun avauksilla. Jo vähäinen ylämäki tai vastatuuli pistää avaamaan kaasua ihan hippusen lisää, ja röpö poistuu.

Itse asiassa kaksitahtari röpöttää ainoastaan aivan pienimmillä kaasun avauksilla. Jo vähäinen ylämäki tai vastatuuli pistää avaamaan kaasua ihan hippusen lisää, ja röpö poistuu.
Tämä. Jos röpöttää niin kaasari ei ole säädöissä. Hieno tarviketehoblingblingputsari voi tehdä samaa. Hienoin 2t-peli mitä minulla on ollut on kelkka polaris indy 500 -91, suoravetokaasarit, ei läppäventtiileitä. Oli myös uudempi indy edge -02 mutta ei naukunut yhtä hienosti, oli tosin hiljaisempi.

Aikaa on mennyt 2T ajoista sen verran, että ei ihan tarkkaa muistikuvaa. Eikä lähes 30 hevosvoimainen kisaenska teini-ikäinen 65 kilon kuski selässä ole pienestä vastatuulesta tai -mäestä voimavarojensa äärirajoilla maantiellä körötellessä ja suositus tuohon aikaan oli, että kovin pitkään ei kannattanut pintakaasulla maantietä mennä voitelun ( bensan seassa ) varmistamiseksi, vaan välillä kunnolla kaasua. Hyvin kestivät, paremmin kuin nykypäivän laitteet, joissa on öljyn ja männänvaihtovälit.

Aika erilaiset vaihtoehdot tässä. Uusimman mallin SV on kiva ja varmasti huolettomin. Kuten tossa mainittiin, niin saman tekniikan matkaversio VStrom on myös oikein kiva ja paljon mukavampi, mutta painaa hitosti enemmän ja paino on lisäksi aika korkealla. Mä olen vähän sitä mieltä että painon vuoksi ajaisin hiekkatietkin mieluummin SV:llä.

Street Triple (R) on tästä porukasta varmasti pyöränä paras, mutta jos tärkeimmät kaksi kriteeriä ovat huolettomuus ja hauskuus, niin SV:n lyöminen on aika vaikeaa. Yammun CP-nakujen uusimmat sukupolvet on myös tosi hyviä, mutta eivät taida osua budjettiin. Ja jos vertaa vanhempiin, valitsisin Suzukin. Tridentin jättäisin väliin, jos ei ole ihan supertarjousta, ja valmistautuisin lähettämään jousituksen shimmaukseen ja vieterinvaihtoon.

XJR (tai vastaava Suzuki / Kawasaki) ovat taas luonteeltaan ihan erilaisia. Enemmän muskelipyöriä. Itse tykkään tyylistä, mutta onhan ne nähän raskassoutuisia.

• Tykkää
Reaktiot: ala
K
Aika erilaiset vaihtoehdot tässä. Uusimman mallin SV on kiva ja varmasti huolettomin. Kuten tossa mainittiin, niin saman tekniikan matkaversio VStrom on myös oikein kiva ja paljon mukavampi, mutta painaa hitosti enemmän ja paino on lisäksi aika korkealla. Mä olen vähän sitä mieltä että painon vuoksi ajaisin hiekkatietkin mieluummin SV:llä.

Street Triple (R) on tästä porukasta varmasti pyöränä paras, mutta jos tärkeimmät kaksi kriteeriä ovat huolettomuus ja hauskuus, niin SV:n lyöminen on aika vaikeaa. Yammun CP-nakujen uusimmat sukupolvet on myös tosi hyviä, mutta eivät taida osua budjettiin. Ja jos vertaa vanhempiin, valitsisin Suzukin. Tridentin jättäisin väliin, jos ei ole ihan supertarjousta, ja valmistautuisin lähettämään jousituksen shimmaukseen ja vieterinvaihtoon.

XJR (tai vastaava Suzuki / Kawasaki) ovat taas luonteeltaan ihan erilaisia. Enemmän muskelipyöriä. Itse tykkään tyylistä, mutta onhan ne nähän raskassoutuisia.
Kiitos! Voisitko täsmentää, mitä tarkoitat kommentilla Tridentia koskien? Nyt kun oon kattonut enemmän videoita niin se alkaa kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta, mutta en muista nähneeni jousituksesta mainintoja.

SV650 täytyy pitää listalla siis.

Siinä on sellainen lähtökohtainen ero, että Trident on tehty enemmän kustannukset edellä kun taas Street Triple (erityisesti R) painottaa enemmän suorituskykyä.

Eli komponentit eivät yksinkertaisesti ole yhtä laadukkaat, mikä näkyy erityisesti toiminnan herkkyydessä. Lisäksi takajousi on aika pehmeä. Siinä tulee sellainen valitettava yhdistelmä, että jousitus on pintakova, mutta ei kanna kovempaa ajettaessa. Okei, esimerkiksi SV:ssä tai uusimman mallin MT-07:ssa on myös yksinkertainen jousitus, mutta niiden setup on parempi.

Mutta jos sua Trident miellyttää, niin kyllähän se kannattaa listalla pitää ja käydä kokeilemassa, vaikka internetissä kirjoitettaisiin mitä.

• Tykkää
Mä olin muutama kk samanlaisessa tilanteessa ja tuon 7 tonnia maksoin myös,ripeydestä en sano mitään mutta arpa osui kawasaki versys 650 vm 2016,tosin tonni on mennyt lisää heti kun teetätin laajanhuollon + ketjut rattaat.tähän asti tykännyt kovin eikä valinta ole kaduttanut.ergonomia ja luotettavuus olivat pääkriteerit itselle.joten heitän myös tämän kawan mustana hevosena vaihtoehdoksi.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Tämä. Jos röpöttää niin kaasari ei ole säädöissä. Hieno tarviketehoblingblingputsari voi tehdä samaa. Hienoin 2t-peli mitä minulla on ollut on kelkka polaris indy 500 -91, suoravetokaasarit, ei läppäventtiileitä. Oli myös uudempi indy edge -02 mutta ei naukunut yhtä hienosti, oli tosin hiljaisempi.Enti
Entinen kaasaripeli ja nykyinen ruisku tekevät samaa. Asia on tunnettu jo vuosikymmenten ajan.

Aikaa on mennyt 2T ajoista sen verran, että ei ihan tarkkaa muistikuvaa. Eikä lähes 30 hevosvoimainen kisaenska teini-ikäinen 65 kilon kuski selässä ole pienestä vastatuulesta tai -mäestä voimavarojensa äärirajoilla maantiellä körötellessä ja suositus tuohon aikaan oli, että kovin pitkään ei kannattanut pintakaasulla maantietä mennä voitelun ( bensan seassa ) varmistamiseksi, vaan välillä kunnolla kaasua. Hyvin kestivät, paremmin kuin nykypäivän laitteet, joissa on öljyn ja männänvaihtovälit.
Seosvoitelussa (1,5%) öljyn määrä on mitoitettu sitä kaikkein vaativinta ajo-olosuhdetta varten. Pintakaasu ei takuulla ole sitä. Itse asiassa tuorevoitelussa pintakaasulla öljyä annostellaan vähimmillään vain 0,3%.

Jos Trident on listalla niin nostaisin vaihtoehdoksi samalla moottorilla, vähän pidemmällä joustolla, pystymmällä ajoasennolla ja puolikatteilla varustetun Tiger Sport 660:n. Kaipa sitä jossain vähän seikkailupyöränä markkinoidaan, mutta sama rengastus kuin Tridentissä ohjaa pysymään pääasiassa asfaltilla. Kyseessä enemmänkin matkaversio Trident-platformista.

• Tykkää
Back