• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyörää hankkimassa, muutama vaihtoehto..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nicomr21
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Satakunta
Jep, (moi kaikille) elikkäs tässä ollaan moottoripyörää nyt sitten katselemassa.. viimeksi "oikeasti" alla on ollut kevari 16-kesäisenä ja siitä luovuttu jo ajat sitten. Nyt ikää on 24 ja olen vain koittanut isompaa pyörää pari kertaa.. eli voi sanoa että olen aloittelija
biggrin.gif
aikaa on vierähtänyt ja opiskelu on pitänyt rahatilanteen melko kehnona, mutta nyt on kohta kokonaan ohi ja velka kiiltää jo silmissä
lookaround_orig.gif
no, se siitä..

Mitä tässä olen lueskellut noita topicceja niin ajattelin jättää vähemmälle ton puntaroimisen tuosta asiasta että hankkiakko ensin pienemmän vai heti sen minkä haluaa. Kuulemma pienemmälläkin tappaa itsensä, se on korvien välistä ja ranteesta kiinni
smile_org.gif
siksi olen melkein hyllyttämässä nuo 600:set ja vastaavat tässä vaiheessa, mutta kritiikkiä ja neuvoja saa antaa jos joku tuntee siihen tarvetta
smile_org.gif
+se rahallinen menetys joka koituu ensin pienemmän pyörän ostamisesta vähän kanssa "turhauttaa". (ja tiedän olevani sen luonteinen että harmittaisi kumminkin kun ei ole sitä mitä oikeasti haluaa)

elikkäs:
mulla olisi oikeastaan kolme sellaista "unelma"peliä joille sydän on lämmennyt joko ulkonäön tai muiden asioiden puolesta, mutta en tässä viitsi niistä jauhaa, riittää kun itse pidän!
Suzuki Hayabusa
Suzuki GSX-R 1000 (vm.2001->)
Honda CBR900RR (fireblade) (vm.2001->)

noihin rahkeet riittäisivät rahallisesti.. (Joku tietenkin heti ajattelee että taitaa olla hengenmenoa tiedossa) Ja mielestäni itsesuojeluvaistoa on riittävästi.. Kun tuntui se järki pysyvän mukana kevarillakin, enkä usko että asia on muuttunut.

Kuitenkin, vähän kaipaisin apua niiltä, jotka ovat kyseisiä vehkeitä ajelleet.. itsekin tosin meinaan etsiä koeajoajokit alleni kun mahdollisuuksia tarjoutuu, mutta tieto ei ole pahasta
smile_org.gif

Tällainen 170cm hukkapätkä kun olen, niin aiheuttaako mikään noista pyöristä kokonsa puolesta ongelmia? yletänko maahan riittävän hyvin yms..

Entä matka-ajo ja ajo-asento, millaisia nuo ovat verrattuna toisiinsa? busasta olen ymmärtänyt että se on hyvä pidemmillä matkoilla mukavan ajoasentonsa ja painonsa puolesta. Onko mahdoton ajatus takapuolelle/selälle lähteä ajamaan hondalla tai suzuki 1000:lla lappiin katselemaan maisemia? ei sitä aina viitsi kylällä pyöriä..

Tehoa jokaisessa on vähintään riittävästi, eli niistä tiedoista en ole kauhean kiinnostunut..

paino/koko muissa kuin busassa eivät ilmeisesti ole sinänsä mitenkään merkittäviä kun eipä nuo 600:set yms näytä painavan paljoa enempää/eroa kooltaan..?

Jos aiot rauhallisesti ajella, et tarvitse mitään noista yllämainitsemistasi peleistä. Se siitä,kyllä R-pyörilläkin ajaa matkaa, asenteesta ja luonteesta enimmäkseen kiinni. Tosin ei niillä matkan ajaminen Suomen nopeusrajoituksilla kovin lystiä ole. Siihen löytyy rutkasti mukavampiakin malleja.
smile_org.gif
Mutta Euroopan autobaanoilla kyykyllä on kuin kotonaan..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
..ja rata-ajossa..

2002-> blade.

niitä saa jo kohtuu rahalla. se ei ole busa, joten se on paljon monikäyttöisempi. Se on mukava jopa matkaa ajaa, tehokas, erittäin kevyt, sopii radalle paremmin kuin bussi. ja on muutenkin helpompi ajella.

...gsx1400...kahtasataa ei viitsi ainakaan vahingossa ajella kovin pitkään...ei tarvitse kierrättää tappiin asti joka lähdössä...kestänee eläkepäiviisi asti jos et rääkkää sitä pilalle...0-100:seen et paljoa häviä kovinkaan monelle härvelille...riittää kun vähän varpaat yltää maahan ja saat koneen liikkeelle...jatko sujuu kuin itsekseen...osta kunnon mopo kun vielä saat! Hintakaan ei enää hirvitä...rahaa on pankeilla miljardeja, hae vaan sieltä!
062802moto_prv.gif

Noista... osta bussi. Toimii kuin junanvessa, on yhtä monikäyttöinen klemmari ja meisselikin kasvaa monta senttiä!

Toisaalta... Älä osta muoviluotia tahi avaruusrakettia. Osta naku
buttrock.gif

Tää on aina niin hauskaa... yhtä monta eri vastausta kuin vastaajiakin...
tounge.gif

Eiköhän kannattaisi ottaa koeajolle joksikin aikaa jokaista laatua yksi ja sitten tehdä ratkaisuja siltä pohjalta? Se oma perstuntuma kait kaikkein tärkein kuitenkin on.
cool.gif

Busa ehdottomasti!

Pyörällä ajetaan kuitenkin suurelta osin maantiellä ja kaupungissa joten rata-ajo-ominaisuudet eivät mielestäni ole tärkein kriteeri.

Busa on mielestäni sopivan miehekäs, tehokas ja ruma. Rumuus ei haittaa jos muuten on ominaisuudet kunnossa.

Itse en ole noitten "supermykkyrä" pyörin suurin fani. On ihan kiva jos ajaminen ei ole kovin tuskainen kokemus (kuten esim kilogixerin käsien varassa makaaminen).

En silti XX blackbirdiäkään ihan täysin unohtaisi...

Itse aloitin pienen tauon jälkeen 600 kuutioisella ja ihan tyhmää oli! Iso pyörä heti vaan ja kaasukäsi annostelee kulkupuolen maalaisjärjen ja taitojen mukaan. Jos on niin hullu ettei pärjää ison pyörän tehojen kanssa niin sitten kannattaa mennä express bussilla koska "eb on siististi cool"

Omalta perstuntumalta suosittelen Suzukia, Hondan voi unohtaa
033102bebe_1_prv.gif

Hayabusa varmasti matkaan paljon parempi kuin Gikseri, mutta Gikserillä varmaankin mukavempi ajella kaupungilla. Itse ottaisin Giksun tai Busan.... tai R1:n
062802jumpie_prv.gif

Niin, noihan on liki samoja pelejä kuin se sinun 8:n vuotta sitten omistamas piikki. Mikä vaan noista on hyvä Ja miellyttävää matkaa vaan nordkappiin maisemia katseleen.

Tää on aina niin hauskaa... yhtä monta eri vastausta kuin vastaajiakin...
tounge.gif

Eiköhän kannattaisi ottaa koeajolle joksikin aikaa jokaista laatua yksi ja sitten tehdä ratkaisuja siltä pohjalta? Se oma perstuntuma kait kaikkein tärkein kuitenkin on.
cool.gif
Kyllä kyllä, totta puhut!

Ei kukaan toinen voi sanoa mikä pyörä itselle paras.
Se pyörä on paras mistä itse tykkäät, eli käy kokeilemassa! Vain sillä se oma pyörä löytyy.

Merkkejä ja mallejahan on "aikas paljon". Ostappa sieltä ihan semmonen kun mielesi tekee! Suosittelen kuitenkin lämpimästi että käyt ajamassa USEAMMALLA mopolla ennen kun teet valintasi. Löydät varmasti sopivimman pyörän tuollatavoin itsellesi. (joka ei ole välttämättä mikään noista antamistasi vaihtoehdoista..)
thumbs-up.gif

Ensipyörää hankittaessa kannattaa myös koeajella monen tyyppisiä pyöriä. Se mitä luulee haluavansa, ei välttämättä ole se minkä ajamisesta sitten nauttii kaikkein eniten.

Jos matkaa meinaat enemmänkin ajaa, ei kyykky välttämättä ole paras vaihtoehto. Toisaalta jos asennetta vaan on tarpeeksi, niin eipä tuokaan ole ongelma. Mutta on hyvä muistaa, että sen kilokyykyn vaihto paremmin matka-ajoon sopivaan pyörään on vähintään yhtä kallista, kuin kusiaisen vaihto kiloseen.

juu,tiedostin kyllä harvinaisen hyvin tuon että busa ja noi kyykyt on erilaisia.. ongelma niitten välillä on kai lähinnä se että tiedän ajelevani silloin tällöin pidempiä matkoja mutta kuinka usein niitä ajelen, on eri juttu.. siksi se busa oli vaan vaihtoehtona jos enemmän matkaa suunnittelen ajavani..
Ja kyllä, olen tiedostanut koeajon merkityksen enkä sokkona ostaisikaan, ajattelin vaan jos täältä tulisi jotain valaisevia uusia tietoja siitä mitä huomioida valinnassa
smile_org.gif
ja nää pyörämieltymykset ei oo mitenkään järjellä perusteltavissa, ne on vaan sellasia muutaman vuoden haaveita jotka (ehkä) täytyy toteuttaa.

Ja tiedän että ajeluihini en noin tehokkaita pelejä tarttisi, mutta se on enemmän sellanen egojuttu ja mannaa mielelle kun tietää että sitä on jos tarvitsee
thumbs-up.gif
mä oletan että täältä löytynee muutamia sellaisia motoristeja joilla on sama ongelma?
wink.gif
sama juttu se oli auton kanssa kun sitä hankki, onhan se kohtuullisen vikkelä, mutta enpä niitä tehoja oo silti tarvinnut juurikaan..

millanen busa on verrattuna noihin pienempiin kaupunkiajossa? onko se paljonkin "mahdottomampi" kuin nuo muut?

kuinkas tuollaisten pyörien huolto muuten..? paljonko tollasella "nykyaikaisella" moottorilla voi ajella ennenkuin on isomman huollon paikka? ja onko noissa pyörissä mitä tyyppivikoja tekniikassa mitä kannattaa huomioida?

Kyllä noita kilosia varmaan helpommin kaupungilla kääntelee, mutta ei busallakaan mitenkään vaikea tai huono ajaa kaupungissa.

Busan huolloista: 6000km öljynvaihto ja 24000km venojen tarkastus.
Isot pojat on puhunu et ei oo tarvinnu vielä 70000km ajetus pelis säätää venoi, ja kestää yli 100000km ilman isompia remontteja.

Busas on vuoden päästä paras jälleenmyynti arvo ja jos kyytiläistä joskus ajelutat ni busaseollapitää!
buttrock.gif

juu,tiedostin kyllä harvinaisen hyvin tuon että busa ja noi kyykyt on erilaisia.. ongelma niitten välillä on kai lähinnä se että tiedän ajelevani silloin tällöin pidempiä matkoja mutta kuinka usein niitä ajelen, on eri juttu.. siksi se busa oli vaan vaihtoehtona jos enemmän matkaa suunnittelen ajavani..
Ja kyllä, olen tiedostanut koeajon merkityksen enkä sokkona ostaisikaan, ajattelin vaan jos täältä tulisi jotain valaisevia uusia tietoja siitä mitä huomioida valinnassa
smile_org.gif
ja nää pyörämieltymykset ei oo mitenkään järjellä perusteltavissa, ne on vaan sellasia muutaman vuoden haaveita jotka (ehkä) täytyy toteuttaa.

Ja tiedän että ajeluihini en noin tehokkaita pelejä tarttisi, mutta se on enemmän sellanen egojuttu ja mannaa mielelle kun tietää että sitä on jos tarvitsee
thumbs-up.gif
mä oletan että täältä löytynee muutamia sellaisia motoristeja joilla on sama ongelma?
wink.gif
sama juttu se oli auton kanssa kun sitä hankki, onhan se kohtuullisen vikkelä, mutta enpä niitä tehoja oo silti tarvinnut juurikaan..

millanen busa on verrattuna noihin pienempiin kaupunkiajossa? onko se paljonkin "mahdottomampi" kuin nuo muut?

kuinkas tuollaisten pyörien huolto muuten..? paljonko tollasella "nykyaikaisella" moottorilla voi ajella ennenkuin on isomman huollon paikka? ja onko noissa pyörissä mitä tyyppivikoja tekniikassa mitä kannattaa huomioida?
Kaupungissa ainakin itselläni enemmän vaikuttaa ajoasento kuin pyörän paino.
En pidä omaa kyykkyäni kovinkaan mukavana kaupunkipyöränä kun niskaa joutuu vääntämään ylös, että näkee liikennevalot, kyltit ym. Lisäksi ranteisiin nojaava asento ei ole yleensäkään alle moottoritienopeuksien kovinkaan nautittava (kuten aikaisemmista viesteistä tulee ilmi). Mutkateillä kehoa tulee liikutettua, jolloin samanlaista puutumista ei esiinny.

Tehoista sen verran, että jos luonne vaatii tehokkaan pyörän joudut tekemään kompromissin mukavuuden kanssa. On turha todistella itselleen, että kyllä sadallakin hepalla kerkiää. Ei kerkiä! Vasta kun pyörää ei uskalla käskeä täysillä normivaudeissa on todennäköisesti tyytyväinen laitteeseen pidemmänkin aikaa. Muuten auttamatta keksii itselleen tarpeen vaihtaa tehokkaampaan. Jos ei muuten, niin todistelemalla, miten isot huollot on kohta edessä ja nyt olisi hyvä sauma hommata tuoreempi (lue=tehokkaampi).

Tietysti jos ei ikinä käy kokeilemassa miltä moderni kilokyykky tuntuu, niin voi pärjätä "järkipyörälläkin". Itse en aio kokeilla miltä turbo-busa tuntuu....
confused_orig.gif
Ainakaan ennen kuin 10r:ssä tulee iso huolto eteen..
biggrin.gif

Itse olen ratkaissut ongelman hommaamalla sunnuntaiajeluun toiset pyörät, mutta jos ainokaista hommaat kannattaa tosiaankin käydä rauhassa kokeilemassa monia vaihtoehtoja. Itse asiassa hinnatkin ovat yleensä korkeimmillaan juuri ajokelien alkaessa. Eli jos malttaisi toukokuuhun lykätä hankintaa (kukapa malttaisi?) suurin kysyntä on taittunut ja pyöriä alkaa "jäädä" myyjien käteen, jolloin hinnatkin tulevat järkevälle tasolle. Luettelemasi pyörät on kaikki tusinavehkeitä, joten ne eivät "lopu" kevään korvilla. Ehkä Hondia ei ole rajattomasti, mutta busaa ja gikseriä löytyy aina.

Tehoista sen verran, että jos luonne vaatii tehokkaan pyörän joudut tekemään kompromissin mukavuuden kanssa. On turha todistella itselleen, että kyllä sadallakin hepalla kerkiää. Ei kerkiä! Vasta kun pyörää ei uskalla käskeä täysillä normivaudeissa on todennäköisesti tyytyväinen laitteeseen pidemmänkin aikaa. Muuten auttamatta keksii itselleen tarpeen vaihtaa tehokkaampaan.
Liian suora baana jos ei 100 heppaa riitä. Pienemmälle tielle tai radalle ajamaan ja tuntuu että 100hp on aivan riittävästi.
Saksaan tai lentokentälle kai se olis bussilla mentävä ajamaan jos siitä meinasi nauttia. Suomessa jos päästelee ja napsahtaa tutkaan niin saa semmoiset sanktiot että oksat pois. 6-12kk ajokieltoa + sakot jne.

Käyttötarkoituksen mukaan se pyörä pitää valita. Moni on eri mieltä, mutta ainakin omasta mielestäni ratareplica-kyykky on äärimmäisen ärsyttävä peli kulmilla pyörimiseen ja maantiellä köröttelyyn. Onhan se radalla ja mutkatiellä kovassa ajossa muikea laite, mutta jos ei aja radalla tai helvetinmoista ylinopeutta maantiellä, niin täysin turha peli. Ja jos ajaa em. vauhtia yleisellä tiellä, niin ennemmin tai myöhemmin napsahtaa kortti hyllylle tai henki tai terveys.

Ihan kuin olis omaa tarinaa lukenut ;) Arvoin itse muutama kuukausi sitten saman aiheen parissa, sillä erolla että kiikarissa oli ysisatanen pyörä. Kuussatanen jotenkin ei vain miellyttänyt sitä korvien välissä ammottavaa tyhjyyttä, vaan vähä isompi "oli pakko saada". Tonninen toisaalta taas ei houkuttanut, koska takaraivossa oli joku tuhannen vanha biken juttu vanhemmasta 1000+ cbr/f/x:stä, joka oli ketteryydeltään arvioitu junan ajamiseksi. Vauhdissa ok, mut vähä kankee noin muuten. Itsekään kun en mikään jättiläinen ole...

Nettimotot, testitarinat ja kumminkaiman kaverien kehut sekä haukut kahlattua läpi jäi oikeestaan 900RR päähän pyörimään. Kun vastaan sattui kävelemään erittäin sopuhintainen ja tarpeeksi tuore yksilö, nii ei voinu olla ostamatta. Isossa parkkihallissa kun pääsi vielä koeajamaankin
062802moto_prv.gif

Tälle keväälle on yksi lenkki tullut jo ajettua ja innolla ootan viikonloppua ku pitäis olla +10 astetta lämmintä
cool.gif
Tehoja saa annosteltua tarpeen mukaan, mut oika kivasti tuntu toimivan ihan leppoisemmillakin kierroksilla.

Kun kerran kyykkyä oot hankkimassa, nii persus pitkällä joutuu sillä joka tapauksessa ajelemaan. Tää mun pyörä ei nyt vaikuta ollenkaan mahdottomalta pitempääkään ajoa varten. Itse olin myyty jo tähän ekaan, enkä muita sitten käynyt edes katsomassa. Tee sä fiksummin ja koemaista kaikkia, huonoja noista ei oo mikään
biggrin.gif

Back